Тема: " Людина починається з добра".
Мета: знайомити учнів з оповіданнями В.О. Сухомлинського, вчити учнів аналізувати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивний приклад. Формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів, береже природу. Розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати, робити висновки, працювати в парах. Виховувати віру в силу добра і справедливості, прагнення рости добрими, чуйними людьми.
Хід виховної години
І. Організація класу до виховної години.
«Доброго дня!» - мовим за звичаєм.
«Доброго дня!» - всім вам ми зичимо.
Щастя й здоров'я вам кожної днини,
Миру і злагоди вашій родині.
- Сьогодні до нас на заняття з чарівного лісу завітав Лісовичок - добротвор.
- Як ви думаєте, чому його так звуть? (Відповіді учнів)
- А які добрі справи робите ви?
ІІ. Мотивація діяльності учнів.
Оголошення теми та мети виховної години.
- Як ви вважаєте, про що ми поговоримо сьогодні? (Відповіді учнів)
Темою нашої виховної години буде : " Людина починається з добра". На занятті ми продовжимо знайомство з творами В.О. Сухомлинського - великого педагога і письменника, який дуже любив дітей, написав для них багато цікавих оповідань і дуже хотів, щоб всі діти виростали чуйними, добрими, працьовитими, любили і поважали своїх рідних, друзів, свою Батьківщину.
Вправа «Незакінчене речення». Прийом «Мікрофон».
- Закінчіть речення: «Ця тема важлива для мене тому, що …»
ІІІ. Робота над прислів’ями.
- Яку людину можна назвати доброю?
ІУ. Конкурс на краще знання казок.
- Український народ завжди прославляв добро та шанував добрих людей, а злі люди та злі вчинки завжди карались.
- Пригадайте казки, у яких добро перемагає зло. Переможе той, хто назве останнім казку.
У.Читання та обговорення казки. Побудова Квітки Добра.
- Послухайте казочку, яку нашепотів нашому Лісовичку добрий вітерець.
Казка про Добро і Зло.
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили й одне одного, і братів наших менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками.
Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг - Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж устигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
- Ось подивіться, на лісовій галявині виросла ромашка , та не проста - це Квітка Добра.
- У кожного з вас на парті лежать пелюстки. Напишіть на них одне слово, яке для вас означає, що таке добро.
- Я бажаю вам, щоб у ваших серцях завжди проростало насіння добра. Виростайте справжніми людьми - чуйними, доброзичливими, привітними, люблячими.
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра.
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
УІ. Знайомство з творами В.О.Сухомлинського.
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від добрих наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Фізкультхвилинка
3.Робота в групах. Нагадування правил роботи в групі.
- Діти, а зараз ми будемо працювати в групах . Кожна група отримує оповідання В.Сухомлинського про добро та добрі справи. Ваше завдання: прочитати оповідання, дати відповіді на питання.
І група: «Щоб ти став кращим»
- Чому стороння людина приготувала у лісі хатину для перехожих?
-Як ви розумієте слова дідуся: «Щоб ти став кращим?»
- Так, я сподіваюсь, що ви теж подасте руку допомоги людям, навіть незнайомим. Від Лісовичка - Добротвора ви отримуєте Квіточку допомоги.
ІІ група: «Іменинний обід»
- Чому Ніна не схотіла, щоб бабуся сідала за стіл?
- Чому мама сказала, що бабуся хвора?
- Що означає мамине побажання донці: будь справжньою людиною?
- Молодці.Я сподіваюсь, що з вами ніколи не трапиться подібна ситуація. Ви отримуєте Квіточку людяності.
ІІІ група: «Покинуте кошенятко»
- Що би ви зробили в такій ситуації
- Як учинили би ви, коли би батьки не дозволили вам узяти кошеня додому?
- Якою була Наталочка?
- Сподівюсь, й ви б не пройшли повз чужу біду. Від Лісовичка - Добротвора вам - Квіточка співчуття.
ІУ група: «Соромно перед соловейком»
-Як ви гадаєте ,чому Ліді було соромно перед соловейком?
-А як ви себе поводите у лісі?
Так ,ви молодці, вмієте бережно ставитись до природи.Це теж добрі справи. Ви отримуєте Квіточку чистоти.
УІІ. Рольова гра.
УІІІ. Підсумок виховної години.
Вправа «Незакінчене речення». Прийом «Мікрофон».
Існує повір’я, що коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела-охоронця. Увісні янгол цілує немовля тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселились в його серце та душу.
Я вірю, що ви виростете розумними, чуйними, добрими людьми, і насінини зла ніколи не проростуть у ваших серцях. Саме цього вчать твори В.О.Сухомлинського.
Твори добро
Ти усміхнися небу,
усім, хто біля тебе:
і братику й сестричці,
і сонечку й травичці.
Люби усіх довкола,
удома та у школі,
і ця любов із Неба
повернеться до тебе.
Прощай дрібні образи
і помирись одразу.
Хто вміє всім прощати,
сильнішим здатен стати.
Твори добро, дитино,
і у твоїй родині
воно знайде домівку
віднині і довіку.