розширення поняття про єдність. незалежність і суверенність нашої держави, сприяння формуванню національної самосвідомості школярів. розвивати в учнів активної громадянської позиції щодо єдиної, цілісної держави. виховання майбутніх захисників своєї Вітчизни, любов до ріного краю.
1
Тема. Звешся величаво – Україною, земле зачарована моя!
Мета: розширення поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої
держави, сприяння формуванню національної самосвідомості школярів,
розвиток в учнів активної громадянської позиції щодо єдиної, цілісної
держави, виховання майбутнього захисника своєї Вітчизни, любові до
рідного краю.
Обладнання: карта України, українські краєвиди, малюнки дітей, Конституція України, зображення державних символів, вишиті рушники, малюнки голубів, портрети видатних українців, свічка, магнітофон, ноутбук.
Тип уроку: урок з використанням елементів інтерактивних технологій.
Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
О. Богачук
Хід заняття
І. Організаційна частина
(звучить пісня Н.Май «Квітуча Україна»)
ІІ. Повідомлення теми, мети заняття, мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(М. Чернявський)
- Про яку святиню говориться у вірші? (про Україну)
- Як по – іншому ще можна назвати цей вірш? (акровірш)
Чим цікаві для вас такі твори? Складаємо перші букви кожного рядка і утворюємо слово. У цьому акровірші ми знайшли назву своєї Батьківщини. Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде йтися на нашому уроці? (про нашу Батьківщину – Україну, про працьовитих, гостинних і в той же час волелюбних, мужніх українців.)
ІІІ. Основна частина заняття
1. Декламування віршів про Україну
Учень. Моя найкраща в світі сторона,
Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти – одна
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Учень. Ми всі малі пагінчики твої
Прийшли у світ, щоб в нім добро творити.
Хоч, може, й кращі є на цій землі краї,
Та нам судилось в Україні жити.
Учень. Ми – патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
Учень. А просто любимо, бо ця земля свята,
Вона нас народила і зростила.
Вітчизною зовемо неспроста,
Бо нам вона дала і душу й крила.
2. Вправа «Незакінчене речення»
МОЯ БАТЬКІВЩИНА
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Україна найкраща у …(СВІТІ)!
Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні … (ДЖЕРЕЛЬЦЯ).
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і річки …(ГЛИБОКІ).
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна – це пісня … (ВЕСЕЛА).
Це щира, багата, як світ її мова,
Крилата така, мелодійна … (ЧУДОВА).
Її обереги верба і калина,
Найкраща у світі - … (МОЯ Україна).
Бо нам найрідніші Вітчизна і мати.
То як же нам, дітям, її не кохати!
Моя Україна - козацька слава!
Така волелюбна й мирна … (ДЕРЖАВА).
Вона дорога нам, і рідна, і мила,
Бо світ перед нами, як мати, … (ВІДКРИЛА).
Вітчизна свята, дорога Україна,
Для кожного з нас ти у світі - … (ЄДИНА)
( Н. Красоткіна)
Учитель. Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
- Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава?» (вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішу3вати всі свої внутрішні та зовнішні справи) а ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.
3. Робота в групах. Складання асоціативного куща
І група «Батьківщина». (найкраща, найрідніша, наймиліша, найсвітліша)
ІІ група «Україна» (демократична, незалежна, правова, соборна, вільна)
ІІІ група «Рідний край» (батьківська хата, калина, криниця, школа, друзі)
4. Мій край – моя історія жива
Учень – екскурсовод. На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорізької Січі.
Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Байда – Вишневецький, Петро Сагайдачний, Іван Сірко,
Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш,
Устим Кармелюк.
Учень – екскурсовод. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.
Учитель. Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти та давнє прагнення наших пращурів – суверенність країни. «Життя таке коротке. Поспішайте творити добро», - писав О.Довженко. Творити добро – це будувати щасливе майбуття нашої держави. А щоб Україна була завжди вільною, незалежною, потрібно наполегливо працювати кожному з нас.
5. Україна сьогодні
Учитель. Подивіться, будь ласка, у вікно: шепоче замріяний вітер слова кохання річці синьоокій, а день стоїть у шелестах золота та яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїх степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну.
27 років українській державі, але це лише мить, незначна частина нашого минулого. І знову життя поставило перед нами випробування. На мою думку, події останніх місяців примусили кожного українця відчути свою причетність до своєї країни, а також зрозуміти, що ми господарі на власній землі.
Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які цієї зими боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін.(відео фрагмент)
Учень. Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частина твого «Я».
Красою правди у святім двобої
Понад Майданом сонця лик сія …
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
(звучить гімн)
Учитель. На сході зараз точаться криваві бої. Там вирішується доля і майбутнє України. На полі битви – захисники, воїни. Вони мужні, сміливі, хоробрі … Ми серцем і душею сьогодні із тими, хто у ці дні боронить нашу свободу, пам’ятаємо тих, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього.
Ушануємо їхню пам'ять хвилиною мовчання. Хочеться вірити, що здоровий глузд переможе, що настане мир. Про це мріють усі.
О Боже єдиний, здійсни мою мрію,
Не діли нашу землю на Захід і Схід,
Бо всі ми єдині, усі ми сім’я,
В усіх нас одна Батьківщина, одна,
Одна і єдина, як вічна любов,
За неї ще пращури лили свою кров.
За волю, за єдність боролись вони,
Щоб в вольній країні ми з вами росли.
За неї Шевченко ще в Бога благав,
У віршах своїх він про неї писав,
Писав і благав у свого народу,
Щоб він не проспав України свободу
Бо звір стоголовий уже не дрімає,
І пазурі гострі у серце впинає.
Не дай йому, Боже, не дай розірвати,
Не дай, щоби брат йшов війною на брата
Прожени той туман, що укутав усіх,
Щоб жити народ наш у спокої міг,
Щоби Україна завжди була вільна,
Завжди залишалась одна, неподільна.
І стяг синьо – жовтий здіймавсь аж до неба,
А більше для щастя нічого не треба!
6. Голуб – символ миру
Учитель. Ми теж всі з вами прагнемо миру. Багато людей молиться, щоб війна якнайшвидше припинилася, настав мир та спокій у нашій державі. Отож, давайте зараз візьмемо малюночки голубів, які ми намалювали, і прикріпимо їх на карту з надією на те, що мир настане дуже скоро.
ІV. Підсумок уроку
Складання сенкану до слова МИР та Україна
Учитель. Саме вам, діти, - майбутнє нашої держави. Тож своїми знаннями, працею, здобутками збагачуйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, шануйте свій народ і нашу солов’їну мову.
Незважаючи на усі негаразди, ми прагнемо одного – спокою, миру та чистого блакитного неба над головою.