Виховна програма з позашкільної освіти. Напрям діяльності: оздоровчий. «Про здоров'я треба знати, про здоров'я треба дбати» 1 рік навчання

Про матеріал
Організація навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах. Реалізація програми передбачає вирішення таких завдань: • оздоровчі: зміцнення здоров’я, загартування організму, виконання гігієнічних правил, профілактика захворювань. Вироблення у дітей мотивації здорового способу життя та мотиваційних настанов на пріоритети здоров'я перед хворобами. • навчальні: формування системи знань про себе, свій організм, формування рухових навичок і умінь, розвиток фізичних, сенсорних якостей, формування культу здорового образу життя. • виховні: сприяння розумовому, моральному, естетичному й трудовому вихованню, установлення гармонійних взаємин з оточуючою природою, прищеплення навичок особистої гігієни та культурно-гігієнічних навичок як складових частин загальної культури особистості
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виховна програма з позашкільної освіти.

Напрям діяльності: оздоровчий.

 

«Про здоров'я треба знати,

про здоров'я треба дбати»

 

 

1 рік навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Бориспіль – 2020

 

 

 

 

 

 

 

„Організація навчально-виховного процесу

 в позашкільних навчальних закладах”

 

Мета: Розробити програми (комплексні, цільові) організації виховної роботи в умовах позашкільних навчальних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Підготувала:   Керівник гуртка всебічного розвитку

та підготовки дітей до школи 

«Малятко» БДЮТ м. Бориспіль

                                                                            Губа Ірина Миколаївна

 

     Пояснювальна записка

Вченими доведено, що здоров'я людини лише на 7-9 % залежить від стану охорони здоров'я в країні, а більш ніж на половину - від її способу життя, який впливає на фізичний стан і духовне здоров'я, на ціннісні орієнтації, моральні, вольові якості.

Сьогодні стан здоров’я є глобальною проблемою всього людства і молоді зокрема. Стало істотне погіршення багатьох показників стану здоров’я  дітей     ( впродовж останніх 10 – 15 років відбулося підвищення рівня захворюваності й поширення хвороб серед дітей майже за всіма класами хвороб).

 Здоров’я – найбільша людська цінність, яку, нажаль, багато людей починають цінувати і берегти, втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Однією з умов збереження здоров'я є здоровий спосіб життя.

Тож не дарма, першочерговим завданням Державної національної програми «Освіти» (України XXI ст.) визначено: «...виховання здорової, фізично розвиненої особистості, формування основ знань і навичок здорового способу життя»

Пріоритетність виховання здорового покоління визначається на сучасному етапі як загальнодержавна проблема, важливість розв'язання якої передбачено Конституцією України та низкою нормативних документів, таких як:

• Конвенція ООН про права дитини

• Державна національна програма «Діти України»

• Закон України «Про дошкільну освіту »

• Базовий компонент освіти України

Позашкільна освіта в сучасному суспільстві є одним із провідних чинників розвитку особистості та її ефективної інтеграції в соціокультурне середовище України. Позашкільні навчальні заклади як важлива ланка безперервної освіти України забезпечують реалізацію потреб, запитів та інтересів вихованців у самореалізації, розвитку їх творчого потенціалу у сфері культури, мистецтва, наукових знань, техніки, виробництва, життєвої практики.

Зміст дошкільної освіти в межах Базового компонента реалізується через програму  розвитку дітей старшого дошкільного віку (наказ МОН України про її затвердження та впровадження № 1111 від 23.11.2010 року) „Впевнений старт”, якою передбачено орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з 5-річними дітьми при їх перебуванні у групах позашкільних закладів.

Здоровий спосіб життя для дітей дошкільного віку визначається такими па­раметрами:

  •             дотримання режиму дня;
  •             руховий та повітряний режими;
  •             режим активної діяльності та відпочинку;
  •             раціональне харчування та культура споживання їжі;
  •             профілактичні заходи щодо збереження здоров'я;
  • духовний розвиток і гармонійні стосунки з довкіллям та самим собою;
  •             належне володіння культурно-гігієнічними навичками;
  •             душевний комфорт і психічна рівновага.

 Актуальність програми обґрунтовується необхідністю визначення стратегії розвитку позашкільної освіти дітей у сучасних соціально-економічних умовах, суспільним запитом на особистість, здатну до самореалізації та саморозвитку, яка сповідує гуманістичні цінності та цінності здорового способу життя.
            Метою цієї програми є формування мотиваційної установки на здоровий спосіб життя та  бережливе ставлення до власного здоров'я.

 Вчити дитину змалку дотримуватися відповідних правил по збереженню свого здоров’я.

          Реалізація програми передбачає вирішення таких завдань:

  • оздоровчі: зміцнення здоров’я, загартування організму, виконання гігієнічних правил, профілактика захворювань. Вироблення у дітей мотивації здорового способу життя та мотиваційних настанов на пріоритети здоров'я перед хворобами.
  • навчальні: формування системи знань про себе, свій організм, формування рухових навичок і умінь, розвиток фізичних, сенсорних якостей, формування культу здорового образу життя.
  • виховні: сприяння розумовому, моральному, естетичному й трудовому вихованню, установлення гармонійних взаємин з оточуючою природою, прищеплення навичок особистої гігієни та культурно-гігієнічних навичок як складових частин загальної культури особистості

 

Організація освітнього процесу:

Програма розроблена для організації виховної роботи в гуртку всебічного розвитку дитини та підготовки до школи з дітьми старшого дошкільного віку (шостий рік життя).

Курс занять розраховано на 9 місяців ( з вересня по травень).

Заняття проводяться 2 рази на місяць по 25 хвилин.

 А також проводиться комплексна робота з використанням інших форм навчальних занять: хвилинки здоров'я, фізхвилинки, хвилинки психологічного розвантаження, музичні заняття та образотворча діяльність (підвищення психоемоційної стійкості), заняття «У світі природи , у світі людей», хвилинки підвищення психоемоційної стійкості,  словникова робота, ігри, фізкультурні комплекси, спортивні розваги, спостереження, трудова діяльність.

У процесі проведення занять використовується групова форма організації дітей ( 10-12 дітей).

При організації занять передбачено використання різноманітних методів та прийомів:

  • Використання інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ);
  • використання ілюстративного матеріалу  для ознайомлення дітей з різними системами та органами;
  • використання художніх творів ( оповідання, казки, загадки,прислів'я )
  • ігрові методи, прийоми, дидактичні ігри та вправи, що спонукають дітей до дотримання правил особистої гігієни: чищення, зубів, одягу, миття рук тощо;
  • бесіди для ознайомлення дітей із впливом природних факторів             ( сонце, повітря, вода,) на загартування організму, формування здорового способу життя;
  • організація різних видів театральної діяльності, драматизації для сприяння закріпленню та аналізу набуття знань і навичок;
  • проведення дослідів та спостережень, що сприяли б дослідженню роботи серця, легень;
  • педагогічне моделювання ситуацій за темами;
  •  включення практичних завдань для ознайомлення з елементарними правилами надання першої допомоги при:
  • замерзанні пальців рук і ніг;
  • укусів комах;
  • забоях;
  • носовій кровотечі та ін.

Умови реалізації програми:

  • Заняття  проводяться в кабінеті гуртка.

Для успішного проведення занять створене різноманітне методичне забезпечення:

  • демонстраційний матеріал: «Органи та системи»;
  • наочні посібники («Валеологія в картинках», «Основи здоров'я в таблицях», «Як уникнути неприємностей», «Режим дня»)
  • дидактичні ігри валеологічного змісту;
  • підбірка художніх творів за темами;
  • картотека дослідів валеологічного змісту;
  • комплекси гімнастики для очей;
  • комплекси дихальної гімнастики;
  • різноманітні види та комплекси пальчикової гімнастики;
  • релаксаційні вправи;
  • корегувальні вправи по профілактиці сутулості, плоскостопу.

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ  ПЛАН

 

 

№ п/п

 

 

 

 

Орієнтовні теми

 

 

 

 

Форма проведення

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

  1.  

Частини тіла

«Про тебе самого»
 

Читання та обговорення оповідання К.Ушинського «Органи людського тіла».

Малювання веселих чоловічків.

 

 

1

 

 

1

  1.  

Режим дня 
«Хто лягає вчасно спати, буде швидко підростати».

Спрямовувати дітей на позитивну установку щодо дотримання режиму денного (нічного) сну. 

 

1

 

 

1

  1.  

Шкіра

Дослідницько-пізнавальна діяльність. Дидактична вправа «Впізнай на дотик». Бесіда про догляд за шкірою.

 

1

 

 

1

  1.  

 «Щедра осінь»

День здоров'я

 

 

1

1

  1.  

 

Наші ручки.

Читання оповідання В.Сухомлинського «Чорні руки». Бесіда про дотримання культурно-гігієнічних навичок і правил догляду за руками. Масаж ручок.

 

 

1

 

 

1

  1.  

 

Наші очі.

Бесіда «Для чого людині очі?» Робота з дзеркальцями. Вправа «Розкажи про свої очі» Гімнастика для очей Ігрова ситуація «Лялька Оксанка хоче спати». Бесіда про гігієну очей і збереження зору.

 

 

1

 

 

1

  1.  

 

Наші вуха

Дидактична гра-медитація «Голоси лісу». Дидактична вправа «Впізнай за звуком». Проблемне завдання: допоможи тваринам знайти свої вуха. Розглядання вух. Бесіда про вуха. Бесіда про гігієну вух і збереження слуху.

 

 

1

 

 

1

  1.  

 

Наш ніс.

Робота із дзеркальцями. Розглядання своїх носів. Описові розповіді дітей про свій ніс. Дидактична вправа «Знайди, кому належить цей ніс». «Для чого потрібний ніс людині?» Бесіда про ніс, його значення, функції та правила догляду за ним. Виробляти елементарні навички користування носовою хустинкою. 

 

1

 

 

1

  1.  

Дослідно-пошукова робота

Дослід 1. Чим ми дихаємо? 

Дослід 2. Переконання у важливості кожного органу.

 Дослід 3. Наша шкіра 

 

 

 

1

 

1

  1.  

«Подорож у Країну Чистоти»

 

Розвага

 

1

 

 

1

  1.  

 

 

"Нам вода зміцнить здоров'я".

 

Дослід «Порівняння на смак водопровідної і джерельної води».

Читання: Н. Забіла «Ясочка на річці», Брати Грімм «Жива вода»,

Ігрове завдання: « Допоможи ляльці бути охайною». Навчати правил користування рушником та елементів рушникового масажу тіла. 
 

 

1

 

 

1

  1.  

 

Наші зуби.

Розглядання зубів у дзеркальці.

Гра-змагання «Що корисно для зубів і що шкідливо?».

Як треба доглядати за зубами?

Бесіда на тему «Щоб здорові зуби мати, треба овочі з'їдати».

 

 

1

 

 

1

  1.  

 

Харчування 

"Ми вміємо культурно їсти".

Бесіда "Чому важливо вчасно їсти?"

Валеохвилинка «Як правильно їсти?"

Розповідь «Познайомимося з продуктами».

Дидактична гра «їстівне – неїстівне».

Прислів'я про їжу.

Сюжетно-рольова гра «Сім'я».

Читання: І. Глібова «Про тебе (2-га частина), Д. Павличко

«Калачі», данська казка «Чарівний казанок».

 Дидактична гра «Погодуємо ляльку». Навчати охайно їсти, ретельно пережовувати їжу, користуватися серветкою.  Ознайомити з овочами, фруктами та стравами з них, користю різних плодів для організму. 

 

1

 

 

1

  1.  

« Зелена аптека»

Екскурсія до ділянок лікарських рослин. Бесіда. Чаювання.

 

 

1

 

 

1

  1.  

Служба порятунку

«Ведмежатко захворіло».

Гра – драматизація.

 

1

 

 

1

  1.  

Смішний день

 "В гостях у Смішинки".

(свято до 1 квітня)

 

1

 

1

  1.  

«Здоров'я - це скарб, збережемо його»

 

Практичне заняття з використанням нетрадиційних

методів оздоровлення. Зустріч зі спеціалістами.

 

 

 

1

 

1

  1.  

«Наша спортивна сім'я»

Фізкультурне свято з участю батьків.

 

 

 

1

 

1

                                                                          Всього:

14

4

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теми занять, матеріал, форму проведення (відповідно до віку дітей) кожний педагог може підбирати сам.

Питання II, III, IV блоків реалізуються під час бесід у повсякденному житті й при виконанні практичних завдань.

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Тема 1. Фізичне здоров'я (18 год)

 

  •       Гігієна (Знай своє тіло і дотримуйся правил гігієни):
  •  Розширювати знання про органи людського тіла та їхні функції.
  • Формувати усвідомлення важливості дбайливого ставлення до свого тіла.
  • Виробляти навички постійно мити руки, чистити зуби, полоскати рот після прийман­ня їжі.

 

  •       Режим дня (Дотримуйся  режиму дня):
  • Домагатися самостійності при виконанні дитиною основних режимних моментів, розуміння важливості для здоров'я дотримання режи­му сну, ігор,  праці, харчування.
  •       Харчування (Вживай «здорову» їжу):
  • Розширювати  знання про правильне живлення, тому що приймання їжі є одним з режимних моментів.
  • Ознайомити з поняттям "культура приймання їжі", виробляти вміння ко­ристуватися столовими приборами.
  •  Роз'яснити залежність стану здоров'я від продуктів харчування, користь овочів та фруктів для організму.
     
  •       Рухова активність (Займайся фізкультурою):
  •  Розвивати рухові якості: швидкість, спритність, загальну витривалість, силу, гнучкість, рівновагу тощо.
  •  Забезпечувати моторну щільність фізкультурних занять, гігієнічної та ко­ригувальної гімнастики.
  • Активізувати рухову діяльність під час проведення спортивних свят та розваг.
  • Домагатися усвідомлення важливості для організму якісного виконання фізкультурно-оздоровчих вправ.

 

  •       Профілактичні заходи (Скажи “НІ” ліні та шкідливим звичкам):
  • Привчати самостійно виконувати вправи ранкової гімнастики, виробляти стійку звичку та потребу щодо цього.
  •  Допомогти оволодіти елементарними навичками масажу (зокрема точко­вого).
  •  Роз'яснити доцільність відповідного одягу та взуття для певної погоди та
    пори року.
  • Ознайомити з різними видами загартування. Використовувати оздоровчі сили природи.

 

Тема 2. Емоційний комфорт

 

  • Розвивати уміння розпізнавати основні емоції за характерними зовнішніми ознаками (вчити визначати емоційний стан, переживання як свої, так й інших людей);
  • Вчити передавати свої почуття мімікою, жестами, словами;
  • Вчити адекватно реагувати на різні життєві ситуації, стримувати негативні емоції, співвідносити характер емоційної поведінки з її наслідками за тих, хто поряд;
  • Формувати у дітей відчуття власної досконалості (усвідомлення образу «Я», самооцінка, рівень домагань, особистісні очікування), потребу постійного самовдосконалення!

 

Тема 3. Моральне здоров'я

 

  •  Сприяти переходу від стихійної моральності до свідомої, коли моральна норма починає регулювати взаємини між людьми;
  • Створення умов, за яких норма моралі почне регулювати поведінку дитини, тобто встановити зв'язок між її моральною свідомістю і моральною поведінкою.

 

Тема 4. Соціальна адаптованість

 

  •  Формувати установку на досягнення бажаного результату.
  •  Виробляти вміння діяти у відповідності з правилом; 
  • Розвивати вміння проводити дії відповідно до зразка та вміння діяти за прямою вказівкою дорослого, вміння працювати в групі.  
  • Формувати уявлення про стать та відповідне ставлення до дівчаток і хлопчиків з урахуванням їхніх особистісних якостей і статевих відмінностей.

 

ФОРМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ

Робота проводиться за такими напрямками:

  • Вивчення рівня валеологічних знань батьків, способу життя в родині, де­яких спадкових хвороб (анкетування, опрацювання анкет, питальників та ін.).
  • Надання теоретичної допомоги (бесіди, Дні відкритих дверей, усні та рукописні методичні журнали, конференції, лекторії та ін.).
  • Система практичної допомоги (щоденні консультації, дискусії, диспути, діалоги, практичні заняття з розв'язанням батьками педагогічних задач, проблемних завдань, що стосуються здоров'я дитини).

 

Тематика різних форм роботи з батьками:

  • Лекторій: « Здоров'я дітей - здоров'я нації.»
  • «Круглий стіл» «Здоровий спосіб життя. Що це?»
  • Конференція: «Емоційне і психічне здоров'я. Ваше розуміння?»
  • Цикл радіопередач (або усний журнал): «Нетрадиційні методики оздоровлення дитячого організму»
  • Зустріч та практичні заняття батьків з запрошеними  спеціалістами.
  • Оволодіння практичними навичками проведення гімнастики та масажів, окремими методиками оздоровлення організму.
  • Консультації: «Росте донька, росте син. Особливості статевого виховання.»

«Як уберегти дитину від кишково-шлункових захворювань?»

«Рекомендації щодо організації рухової активності.»

«Раціональне харчування вашої дитини. Апетиті корисні страви.»

  • Папки-пересувки: «Сезонний одяг для дитини.», «Раціональне харчування.», «Загартування дитини вдома».
  • Спортивні розваги спільно з батьками.
  • Дні здоров'я з участю батьків.
  • Анкети для батьків
  • Бесіди:  «Ваша усмішка, ніжність, доброзичливість і розуміння стану дитини - запорука її психічного здоров'я.», «У вашої дитини - сколіоз»,«Емоції і здоров'я».

 

Фінансування здійснюватиметься за рахунок:

  • Коштів місцевого бюджету;
  • спонсорів ( фізичних осіб);
  • інші джерела, що не суперечать чинному законодавству.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Систематизація  знання дітей про:

  • фізичну сферу здоров’я (будову тіла, функції органів тіла, засоби збереження здоров’я тощо);
  • психічну сферу здоров’я (почуття та емоції, керівництво ними);
  • соціальну сферу здоров’я (залежність стану здоров’я від умов життя;
  • правила поведінки в суспільстві; негативний вплив шкідливих звичок на здоров’я тощо).

Сформувати вміння (навички):

  • у фізичній сфері здоров’я: самостійно піклуватися про власне здоров’я, орієнтуватися у показниках свого фізичного стану, використовувати знання про функції органів тіла в різних видах діяльності;
  • у психічній сфері здоров’я: зосереджуватися на приємних спогадах, використовувати їх для покращання настрою, контролювати негативні емоції;
  • у соціальній сфері здоров’я: оцінювати життєві ситуації, прогнозувати результати діяльності, наслідки поведінки, безконфліктно спілкуватися, піклуватися про хворих, з повагою ставитися до здорових.

 

Розвинути установки до:

  • самостійного виконання оздоровчих процедур;
  • прояву позитивних емоцій у процесі здоров’я творчої діяльності;
  • дотримання здорового способу життя.

 

Нормативно-правові документи

по організації фізкультурно-оздоровчої роботи

  • Закон України № 2628 - 111 (2628-14) від 11.07.2001 „Про освіту"
  • Закон України № 2628 -111 від 11.07.2001 „Про дошкільну освіту"
  • Закон України № 1453- ПІ від І0.02.2000 „Про фізичну культуру і спорт"
  • Національна доктрина розвитку освіти, затверджена указом Президента України від 17.04.2002 р. № 347/2002
  • Указ президента України від 28.09.2004 № 1148 (1148/2004) „Про національну доктрину розвитку фізичної культури і спорту"
  •  Міжгалузева комплексна програма „Здоров'я нації", затверджена постановою Кабінетів Міністрів України від 10.01.2002 № 14 (14-2002-п).
  • Наказ МОН України від 14.12.2005 р. № 718 „Про вдосконалення   роботи з фізичного виховання в навчальних закладах України"
  • Наказ МОН України від 21 липня 2003 р. № 486 „Про систему організації
    фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних закладів"
  • Постанова Кабінету міністрів України від 13.12.2004 № 1641 (1641-2004-п) „Про затвердження заходів з реалізації Національної доктрини розвитку фізичної культури і спорту у 2005 р.“
  • Наказ МОН України від 02.08.2005р. № 458 „Про затвердження положення про організацію    фізичного    виховання    і    масового    спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України"
  • Інструкція  по  організації охорони  життя  і  здоров'я дітей у дошкільних
    навчальних закладах, затверджено наказом МОН України від 28.10.08 № 985
  • Методичний лист МОН України від 06.06.2005 р. № 1/9-306 „Організація та зміст навчально-виховного процесу в дошкільних навчальних закладах"
  • Інструктивно-методичні рекомендації МОН України від 27.08.2004 №  1/9-438 „Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному навчальному закладі"
  • Методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України від 16.08.2010 р. № 1/9-563 «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу». 

 

ЛІТЕРАТУРА

Багачук В. Підхід - цілісний. Концептуальні засновки до розвитку здорової дитини/ / Дошкільне виховання - 1994. - №10.

Дорога в Країну здоров'я: Збірник нарисів і порад юним фізкультурникам. - К.: Ве­селка, 1984.

Калуська Л., Мишаста Г., Бабій Н., Новицька Т. Рости здоровою, дитинко. Івано-Франківськ, 1996. -121с.

Язловецький В. С. Дітям про здоров'я. - Кіровоград, 1995. - 99 с.

Богосвятська А.І., Здоровязбережні та здоровятворчі технології навчання / Міжнародна науково-практична конференція “Актуальні проблеми педагогіки та психології”. – Львів, 2011. – Ч.ІІ. – С37 - 40

 

 

 

 

docx
Додано
19 червня 2020
Переглядів
870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку