1
Виховна програма з позашкільної освіти.
Напрям діяльності: оздоровчий.
«Про здоров'я треба знати,
про здоров'я треба дбати»
1 рік навчання
м. Бориспіль – 2020
„Організація навчально-виховного процесу
в позашкільних навчальних закладах”
Мета: Розробити програми (комплексні, цільові) організації виховної роботи в умовах позашкільних навчальних закладів.
Підготувала: Керівник гуртка всебічного розвитку
та підготовки дітей до школи
«Малятко» БДЮТ м. Бориспіль
Губа Ірина Миколаївна
Пояснювальна записка
Вченими доведено, що здоров'я людини лише на 7-9 % залежить від стану охорони здоров'я в країні, а більш ніж на половину - від її способу життя, який впливає на фізичний стан і духовне здоров'я, на ціннісні орієнтації, моральні, вольові якості.
Сьогодні стан здоров’я є глобальною проблемою всього людства і молоді зокрема. Стало істотне погіршення багатьох показників стану здоров’я дітей ( впродовж останніх 10 – 15 років відбулося підвищення рівня захворюваності й поширення хвороб серед дітей майже за всіма класами хвороб).
Здоров’я – найбільша людська цінність, яку, нажаль, багато людей починають цінувати і берегти, втративши значну частину цього скарбу, відпущеного нам природою. Однією з умов збереження здоров'я є здоровий спосіб життя.
Тож не дарма, першочерговим завданням Державної національної програми «Освіти» (України XXI ст.) визначено: «...виховання здорової, фізично розвиненої особистості, формування основ знань і навичок здорового способу життя»
Пріоритетність виховання здорового покоління визначається на сучасному етапі як загальнодержавна проблема, важливість розв'язання якої передбачено Конституцією України та низкою нормативних документів, таких як:
• Конвенція ООН про права дитини
• Державна національна програма «Діти України»
• Закон України «Про дошкільну освіту »
• Базовий компонент освіти України
Позашкільна освіта в сучасному суспільстві є одним із провідних чинників розвитку особистості та її ефективної інтеграції в соціокультурне середовище України. Позашкільні навчальні заклади як важлива ланка безперервної освіти України забезпечують реалізацію потреб, запитів та інтересів вихованців у самореалізації, розвитку їх творчого потенціалу у сфері культури, мистецтва, наукових знань, техніки, виробництва, життєвої практики.
Зміст дошкільної освіти в межах Базового компонента реалізується через програму розвитку дітей старшого дошкільного віку (наказ МОН України про її затвердження та впровадження № 1111 від 23.11.2010 року) „Впевнений старт”, якою передбачено орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з 5-річними дітьми при їх перебуванні у групах позашкільних закладів.
Здоровий спосіб життя для дітей дошкільного віку визначається такими параметрами:
Актуальність програми обґрунтовується необхідністю визначення стратегії розвитку позашкільної освіти дітей у сучасних соціально-економічних умовах, суспільним запитом на особистість, здатну до самореалізації та саморозвитку, яка сповідує гуманістичні цінності та цінності здорового способу життя.
Метою цієї програми є формування мотиваційної установки на здоровий спосіб життя та бережливе ставлення до власного здоров'я.
Вчити дитину змалку дотримуватися відповідних правил по збереженню свого здоров’я.
Реалізація програми передбачає вирішення таких завдань:
Організація освітнього процесу:
Програма розроблена для організації виховної роботи в гуртку всебічного розвитку дитини та підготовки до школи з дітьми старшого дошкільного віку (шостий рік життя).
Курс занять розраховано на 9 місяців ( з вересня по травень).
Заняття проводяться 2 рази на місяць по 25 хвилин.
А також проводиться комплексна робота з використанням інших форм навчальних занять: хвилинки здоров'я, фізхвилинки, хвилинки психологічного розвантаження, музичні заняття та образотворча діяльність (підвищення психоемоційної стійкості), заняття «У світі природи , у світі людей», хвилинки підвищення психоемоційної стійкості, словникова робота, ігри, фізкультурні комплекси, спортивні розваги, спостереження, трудова діяльність.
У процесі проведення занять використовується групова форма організації дітей ( 10-12 дітей).
При організації занять передбачено використання різноманітних методів та прийомів:
Умови реалізації програми:
Для успішного проведення занять створене різноманітне методичне забезпечення:
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Орієнтовні теми |
Форма проведення |
Кількість годин |
|||
|
Частини тіла
«Про тебе самого» |
Читання та обговорення оповідання К.Ушинського «Органи людського тіла». Малювання веселих чоловічків.
|
1 |
|
1 |
|
Режим дня |
Спрямовувати дітей на позитивну установку щодо дотримання режиму денного (нічного) сну. |
1 |
|
1 |
|
Шкіра |
Дослідницько-пізнавальна діяльність. Дидактична вправа «Впізнай на дотик». Бесіда про догляд за шкірою. |
1 |
|
1 |
|
«Щедра осінь» |
День здоров'я |
|
1 |
1 |
|
Наші ручки. |
Читання оповідання В.Сухомлинського «Чорні руки». Бесіда про дотримання культурно-гігієнічних навичок і правил догляду за руками. Масаж ручок.
|
1 |
|
1 |
|
Наші очі. |
Бесіда «Для чого людині очі?» Робота з дзеркальцями. Вправа «Розкажи про свої очі» Гімнастика для очей Ігрова ситуація «Лялька Оксанка хоче спати». Бесіда про гігієну очей і збереження зору.
|
1 |
|
1 |
|
Наші вуха |
Дидактична гра-медитація «Голоси лісу». Дидактична вправа «Впізнай за звуком». Проблемне завдання: допоможи тваринам знайти свої вуха. Розглядання вух. Бесіда про вуха. Бесіда про гігієну вух і збереження слуху.
|
1 |
|
1 |
|
Наш ніс. |
Робота із дзеркальцями. Розглядання своїх носів. Описові розповіді дітей про свій ніс. Дидактична вправа «Знайди, кому належить цей ніс». «Для чого потрібний ніс людині?» Бесіда про ніс, його значення, функції та правила догляду за ним. Виробляти елементарні навички користування носовою хустинкою. |
1 |
|
1 |
|
Дослідно-пошукова робота |
Дослід 1. Чим ми дихаємо? Дослід 2. Переконання у важливості кожного органу. Дослід 3. Наша шкіра |
|
1 |
1 |
|
«Подорож у Країну Чистоти» |
Розвага |
1 |
|
1 |
|
"Нам вода зміцнить здоров'я".
|
Дослід «Порівняння на смак водопровідної і джерельної води». Читання: Н. Забіла «Ясочка на річці», Брати Грімм «Жива вода»,
Ігрове завдання: « Допоможи ляльці бути охайною». Навчати правил користування рушником та елементів рушникового масажу тіла. |
1 |
|
1 |
|
Наші зуби. |
Розглядання зубів у дзеркальці. Гра-змагання «Що корисно для зубів і що шкідливо?». Як треба доглядати за зубами? Бесіда на тему «Щоб здорові зуби мати, треба овочі з'їдати».
|
1 |
|
1 |
|
Харчування "Ми вміємо культурно їсти". |
Бесіда "Чому важливо вчасно їсти?" Валеохвилинка «Як правильно їсти?" Розповідь «Познайомимося з продуктами». Дидактична гра «їстівне – неїстівне». Прислів'я про їжу. Сюжетно-рольова гра «Сім'я». Читання: І. Глібова «Про тебе (2-га частина), Д. Павличко «Калачі», данська казка «Чарівний казанок». Дидактична гра «Погодуємо ляльку». Навчати охайно їсти, ретельно пережовувати їжу, користуватися серветкою. Ознайомити з овочами, фруктами та стравами з них, користю різних плодів для організму. |
1 |
|
1 |
|
« Зелена аптека» |
Екскурсія до ділянок лікарських рослин. Бесіда. Чаювання.
|
1 |
|
1 |
|
Служба порятунку «Ведмежатко захворіло». |
Гра – драматизація. |
1 |
|
1 |
|
Смішний день "В гостях у Смішинки". |
(свято до 1 квітня) |
1 |
|
1 |
|
«Здоров'я - це скарб, збережемо його»
|
Практичне заняття з використанням нетрадиційних методів оздоровлення. Зустріч зі спеціалістами. |
|
1 |
1 |
|
«Наша спортивна сім'я» |
Фізкультурне свято з участю батьків. |
|
1 |
1 |
Всього: |
14 |
4 |
18 |
Теми занять, матеріал, форму проведення (відповідно до віку дітей) кожний педагог може підбирати сам.
Питання II, III, IV блоків реалізуються під час бесід у повсякденному житті й при виконанні практичних завдань.
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Тема 1. Фізичне здоров'я (18 год)
Тема 2. Емоційний комфорт
Тема 3. Моральне здоров'я
Тема 4. Соціальна адаптованість
ФОРМИ РОБОТИ З БАТЬКАМИ
Робота проводиться за такими напрямками:
Тематика різних форм роботи з батьками:
«Як уберегти дитину від кишково-шлункових захворювань?»
«Рекомендації щодо організації рухової активності.»
«Раціональне харчування вашої дитини. Апетиті корисні страви.»
Фінансування здійснюватиметься за рахунок:
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Систематизація знання дітей про:
Сформувати вміння (навички):
Розвинути установки до:
Нормативно-правові документи
по організації фізкультурно-оздоровчої роботи
ЛІТЕРАТУРА
Багачук В. Підхід - цілісний. Концептуальні засновки до розвитку здорової дитини/ / Дошкільне виховання - 1994. - №10.
Дорога в Країну здоров'я: Збірник нарисів і порад юним фізкультурникам. - К.: Веселка, 1984.
Калуська Л., Мишаста Г., Бабій Н., Новицька Т. Рости здоровою, дитинко. Івано-Франківськ, 1996. -121с.
Язловецький В. С. Дітям про здоров'я. - Кіровоград, 1995. - 99 с.
Богосвятська А.І., Здоровязбережні та здоровятворчі технології навчання / Міжнародна науково-практична конференція “Актуальні проблеми педагогіки та психології”. – Львів, 2011. – Ч.ІІ. – С37 - 40