Тема. Будемо знайомитись
Мета. Вчити правилам знайомства, ознайомити з первісним значенням слова “вітання”; розширити словник мовленнєвого етикету словами вітання; виховувати у дітей шанобливе ставлення до оточуючих.
Хід заняття
Вчитель. Всі дружненько встали,
Спинки порівняли.
Один одному вклоніться
І мені усі всміхніться.
“Доброго дня вам!” - я діти бажаю.
Ви всі хороші про це вже я знаю.
Ви — всі знайомі давно між собою,
То ж познайомтесь тепер і зі мною.
Та в клас я завітала не сама,
зі мною друзі ось мої,
То будемо знайомитись усі.
Вчитель. Діти, уявіть на хвилинку, що кожен із вас один на всій землі, немає навколо нікого з людей, а лише природа. Ви - всі самотні. Нема кому висловити ні радості, ні захоплення, ні суму. Чи добре одному? Скучно? Але, якщо з'явиться хоч одна людина, то кожен захоче з нею поспілкуватися.
Отже, як ви будете звертатися до неї?
( Учні висловлюють свою думку.)
I. Правила знайомства.
Звичайно, всі люди звертаються один до одного, називаючи слово. А здогадатись, що це за слово допоможе загадка: Є в кожної людини, але сама вона ним не користується. ( Ім'я)
- Так, це — ім'я. Воно потрібне кожній людині, без нього вона не може обійтись. Існують такі правила:
II. Гра “ Клубочок”
Вчитель. Я тримаю у руках клубочок ниток. Нехай ця ниточка об'єднає нас всіх разом.А кожен, до кого потрапить клубочок назве себе і коротенько скаже щось про себе. І так — почали. ( Спочатку знайомить дітей із собою вчитель, а потім клубочок “біжить” далі.)
III. Значення вітання.
- Діти, а пригадайте з чого починається кожний урок у класі? ( З вітання)
- А які слова вітання вам відомі? ( Добрий ранок, добрий день , привіт, здрастуйте.)
Вітається людина щодня і декілька разів на день. Ви ніколи не задумувались, що воно означає? Ось сьогодні ми спробуємо розкрити зміст , значення вітання.
“Мир вам! Мир вам і достаток!” - у цьому був первісний зміст вітання.
Той, хто говорить, завжди вкладає в слово не тільки думку, а й певну енергію, тому слова вітання можуть нести добро або зло.
Доброзичливі українці так віталися у давнину:
Вчитель. А от у давнину люди в Китаї, Монголії, Єгипті віталися ось так:
На перший погляд смішно, але якщо трішечки подумати, то легко можна довести, що запитання про худобу стосується добробуту в домі, адже основою життя монгола — кочівника було стадо. Ось і виходить: побажати здоров'я годувальнику людини — все одно, що побажати здоров'я їй самій та родині.
IV. Жести при привітанні.
З давніх — давен обмінюються люди ось такими жестами під час вітання: декотрі вклоняються; інші підносили руку до чола і серця; торкалися носами; дами присідали вглибокому реверансі.
Багато разів ви чули від дорослих: зніми шапку, коли входиш до кімнати, привітайся. Гадаю, ви бачили, як дорослі вітаючись, постягають руку, знімаючи рукавичку. Звідки та кі правила привітання? Чи знаєте ви?
Покидаючи в дім і, рушаючи в мандри, лицар одягав шолом. Та на шляху — дім , де живе знайомий. Переступаючи поріг, лицар знімає свій шолом. “ Я тебе не боюся, - промовляє він цим жестом. “ Бачиш, моя голова відкрита. Я тобі довіряю”. Добрий звичай знімати капелюха, входячи до приміщення, лишився і зараз, хоч суворі часи минули.
А як ви думаєте, чому знімають рукавичку, коли вітаються? ( Не бійся! Ось тобі моя тепла долоня. Зброї в моїх руках нема.)
Правда, і руку подавати треба теж вміючи. По-перше, за руку можна вітатися тільки із близькими людьми, другом чи товаришем. По-друге, якщо люди різного віку, то першим подає руку старший.
V. Як потрібно вітатися.
(Той, що виявляє доброзичливість, щирість, люб'язність) Пам'ятайте про це завжди!
VI. Робота над віршем Інни Кульської “Неприємності від чемності”
Обіцяв Пилип матусі:
Ось за чемність я візьмуся!
Наш Пилип — гуп,гуп ! У ганок;
- Агов, дядьку, добрий ранок!
Дядько не вітається,
Він спросоння лається...
Наздогнав Пилип Фросину,
смик за косу, за хустину:
- Здоровкаюся ж двічі я,
Ти чого неввічлива?
Не чуть вітання Фросі,
Вона не чемна досі.
Стоїть вожата біля вікна,
Складає купу книг вона.
Пилип набіг на ноги,
- Посуньтеся з дороги!
Світ мені не заступайте,
Я ж кажу “ драстуйте”
розгнівалась вожата:
- Старших треба поважати! -
Пилип вожату - за рукав :
- Та я ж вам “драстуйте” гукав,
Хіба вам неприємно,
Що я вітаюсь чемно?
Пилип у класі вдруге:
- Добридень! - каже другу.
Той напихає рота,
Вітатись неохота.
Пилип гукнув:
- Нечема!
Чи був Пилипко чемним!
Вчитель. Чому дорослі були незадоволені хлопчиком? Як Пилипкові слід було поводитись?
Чи вмів він бути чемним? (Потрібно ставитись до людей з повагою, і вітання тоді ваші будуть чемні.)
А як ви зрозуміли і запам'ятали, про що ми сьогодні говорили, ми зараз і перевіримо.
VII. “ Гра “Дай правильну відповідь”
( Слова замінити жестами, усмішко або зробити уклін, а не кричати.)
Вчитель. А на підсумок нашої виховної години я хочу перевірити, чи знаєте ви ввічливі слова?
VIII. Гра “Доповни речення”
Серед знайомих, рідних голосів ми чуємо привітне:... (“Добрий вечір”)
Вчитель. Я хочу, діти, щоб вітались чемно ви.
Всміхались й радість всім несли.
Ви слів вітань не забувайте,
Від серця їх несіть - про це ось пам'ятайте!