23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Виховна робота. "Психолого-педагогічне дослідження формування громадянськості у старшокласників"

Про матеріал

На основі функціонуючих у суспільстві систем цінностей у людини формується особистісна система ціннісних орієнтацій, яка частіше у психолого-педагогічній літературі визначається як «особистісна система ціннісних орієнтацій». За своїм значенням ці цінності мають форми певних принципів розуміння соціальної реальності, власної поведінки і поведінки інших людей. Саме вони виступають регуляторами поведінки і тому їх визначають як аксіологічні функції особистості.

Перегляд файлу

Вчитель української мови та літератури

                                              Сліпченко Світлана Броніславівна

 

Психолого-педагогічне дослідження формування громадянськості у старшокласників

 

Теоретичне дослідження проблеми громадянськості дозволяє визначити декілька етапів у  вирішенні цієї проблеми. Перший етап є стихійним. Така назва обумовлюється інтуїтивним підходом мислителів до ролі формування особистості, яку вони вбачали через призму сформованого громадянина. Так, ще у античний період  Сократом було запропоновано виховання людини, в якому закладена ця ідея. За думкою дослідника історії А.С. Богомолова, у цей період складається розуміння держави та громадянина як двох взаємозалежних компонентів об’єктивного існування. На думку видатного історика, в цей період виникає поняття «нація-держава», зміст якого поступово еволюціонує, оформлюється у латинському слові «nation», що перекладається «бути народженим». З цього можна зробити висновок, що належність до певної нації означає «бути», «існувати», «народжуватись».  В цей період громадянськість тлумачиться як покірність царю, верховному правителю як наміснику Бога.

Другий етап -  це етап розвитку нового трактування  громадянськості, який  можна пов’язати з епохою  Відродження,  в якому актуалізують етичні норми поведінки людини. Зміст поняття «громадянин» закріплюється відповідно до релігійного тлумачення законів держави.

Цей напрямок  можна визначити як філософсько-езотеричний, тобто такий який є загальнодоступним  у розумінні громадянськості як невід’ємної складової особистісного життя людини, що підкорена вимогам держави.  Прикладом такого сформованого  бачення громадянської вихованості є  робота «Місто сонця» Т.Кампанелли. Мислитель моделює ідеальну державу, де всі люди виконують громадянські обов’язки, беруть участь в обранні посадових осіб, керівників науки і ремесел, вносять свої пропозиції щодо удосконалення громадянського життя. Ідея Т.Кампанелли полягає у гармонійній злагоді людини і держави.

Все це дозволяє визначити, що розуміння громадянськості полягає не тільки у законній слухняності, а й у відповідальності як моральній категорії, в якій свобода та гуманістичні цінності набувають суттєвого значення.

Такий підхід до визначення громадянськості існував майже до сучасного періоду, проте зміни, які відбулися у ХХ столітті обумовили визначення нових рис громадянськості.

На основі функціонуючих у суспільстві систем цінностей у людини формується особистісна система ціннісних орієнтацій, яка частіше у психолого-педагогічній літературі визначається як «особистісна система ціннісних орієнтацій».  За своїм значенням ці цінності мають форми певних принципів розуміння соціальної реальності, власної поведінки і поведінки інших людей. Саме вони виступають регуляторами поведінки і тому їх визначають як аксіологічні функції особистості. У зміст цієї функції входить: а) сенс життя, б) концепція індивідуальності, в) концепція свободи і відповідальності, г) концепція бути признаним у суспільстві за законом справедливості, д) концепція істини і краси.

Отже, сутність поняття «громадянськість», «свобода» і «ціннісні орієнтації тісно поєднані між собою. Поняття «громадянськість» розглядається як складове особистісне утворення, що детерміноване сформованою свободою і гуманістичними цінностями, які визначаються  демократичним світоглядом особистості. Зміст ціннісних орієнтацій, безумовно, надто широкий і важко охоплюється для узагальнення.  Ціннісні орієнтації розглядаються з метою більш конкретного емпіричного дослідження,  а саме: ціннісні орієнтації розглядаються через призму сукупності засвоєних особистістю національних традицій, етнічної куль- тури і демократичного світогляду щодо буття людини, які і складають основу його громадянськості.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку