Досвід виховної роботи під час воєнного стану. Як бути не тільки педагогом, але й психологом
Тема: «Виховна робота в умовах воєнного стану»
Автор: вчитель початкових класів Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 26 Харківської міської ради Харківської області
Дитинство – важливий період людського життя.
Не підготовка до майбутнього, а теперішнє життя.
А яке воно сьогодні…. І із того, як пройшло
дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки,
від цього залежить, якою людиною стане
сьогоднішній малюк.
В.О. Сухомлинський
Але теперішнє, звичайно, є катастрофою.
Вона створює нагоду подолати минуле.
Зараз головне завдання України - уміти відписати
Україну з російського контексту та вписати її в
інший - європейський.
Ярослав Грицак
Уміння виховувати – це все-таки мистецтво, таке ж мистецтво, як добре грати на скрипці або роялі, добре малювати картини, бути гарним слюсарем або пекарем. А важливий показник педагогічної майстерності, на мою думку - це пошук нових шляхів підходу для дітей - уміння впливати на них.
Рік тому ми об єдналися в одну щасливу сім'ю. Жили, навчались, навчали, займались вихованням, були щасливі. Але наше життя змінилось в одну мить. Страшне слово увірвалось в наше життя - ВІЙНА. 2022 рік став роком переосмислення. З 24 лютого виховна робота мого класу організована дистанційно. Наша класна родина, з самого першого дня, згуртувалась в єдине ціле: вчитель-учні-батьки. Мої маленькі пташенята розлетілися по всій Україні і за її межі. В очах біль, відчай, страхіття. Життя в підвалах, хтось під окупацією. Дивлячись в очі своїх діточок, я зрозуміла одне - учні потребують найбільше підтримки та розуміння. Вони не можуть обійтися без допомоги дорослих. Їм потрібна моя впевненість у тому, що все буде добре, наша стійкість та віра в Перемогу. Я стала додатково не тільки вчителем, вихователем, а і психологом. Звісно постає питання: «Як саме працювати просто зараз?».
Нові реалії диктують нові правила життя. Щоб впоратися з цим я вивчала методичні рекомендаціїї, листи МОН. І тому будувала заново свою виховну роботу. Одне з найважливіших завдань - навчити дітей правилам безпеки, які допоможуть зберегти життя. Щотижня я старалася організовувати онлайн-зустрічі з дітьми і батьками. Треба говорити з ними щиро та відверто, це допоможе зрозуміти їм важливі речі. Я, учні, батьки тримаємо свій фронт та намагаємося зробити вклад в наближення Перемоги. Вся моя робота побудована за принципом україноцентризму. Тепер в умовах повномасштабної війни, яку розв'язала російська федерація проти України, вже ні в кого не викликає сумнівів той факт, що зараз ми маємо приділяти особливу увагу національно-патріотичному вихованню. Саме тому надзвичайно важливо:
1) проводити заходи національно-патріотичної спрямованості, онлайн-заходи до календарних і тематичних пам'ятних дат: «Дня соборності», «Міжнародний день пам'яті жертв Голокосту», «Будь у тренді – стань помітним», «Єдиний національний урок», «Безпечна дорогу додому», «День Героїв Небесної Сотні», «Міжнародний день Рідної мови». Додаток 1
2) розповідаю дітям про українську культуру, підтримуємо українські традиції: дрес – коди, українське і патріотичне вбрання. Додаток 2 3) влаштовуємо акції пам'яті, приймали участь у створенні челенджа «Діти Харкова прагнуть миру» Додаток 3 4) допомагаємо у волонтерській діяльності.
В День Захисників і Захисниць України приймали участь у благодійній акції «Наша допомога – крок до Перемоги. Ми не тільки порадували наших захисників смаколиками, солодощами, малюнками, але й придбали теплі штани. Маленькі вчинки роблять великі справи. Додаток 4 5) творити добро давно вже стало традицією класної родини: «Нагодуй тварину», «Прилаштуй тваринку у сім'ю», «Урок доброти», «Нагодуй пташок». Додаток 5 6) створили Новорічне привітання разом з учнями та батьками. Додаток 6 7) приймали участь у конкурсі ЮНІСЕФ «Поезія заради миру». Додаток 7 Мої учні самі складали віршик на тему миру та мрій про мирне життя
8) приймали участь у відео «Просто посміхнись».
І крихітні промінчики тепла несміливо прокрадаються в твою душу, зігрівають серце і розливаються солодким спокоєм, запалюють твої очі. 9) підтримую психоемоційний стан дітей.
Учням не достатньо спілкування, вони становляться менш комунікабельними. Зустріч офлайн у школі з прикордонною службою України та кінологічною службою показало, як діти скучили за спілкуванням, друзями, позитивними емоціями. Я працюю над емоційною зрілістю дитини. Це той внутрішній стан, який допомагає їй гідно долати всі складнощі свого маленького життя, і при цьому отримувати максимальне задоволення від проживання кожного дня. Інформація про дистанційні заходи, години спілкування, онлайн-заходи розміщуються на сайті школи, у соцмережах.
Ми сьогодні класні керівники - опора та підтримка для наших діток. Оточуємо теплими словами і мудрими порадами, своїм прикладом вчимо не зупинятися, а рухатись вперед на зустріч своїх мрій.
Любі мої, ми пережили короновірус, переживемо та переможемо і цю нечисть. А тоді я на Вас чекаю із різних куточків нашої України та Європи. І буде лірика, будуть історії та спогади.
Україна – це диво. Вона як Фенікс повстає з попілу, відроджується, дихає - Життя Триває.
РАЗОМ ДО ПЕРЕМОГИ. ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА.