Тема: Добро починається з тебе.
Мета: продовжувати формувати уявлення про добро, вчити робити правильний моральний вибір, поважати людей, які творять добро, виховувати у дітей бажання бути милосердними, співчутливими, робити добрі справи
Обладнання: демонстраційний матеріал, склянка з кукурудзяним насінням, технічні засоби навчання, фонограми
Хід заняття
І. Організація групи до заняття
1.1 Привітання
Діти, перш ніж розпочати наше заняття, привітно всміхніться один одному. І привітайтесь з гостями які завітали на наше заняття.
Треба всім нам привітатись,
Добрий день.
Дружньо весело сказати,
Добрий день.
Вліво, вправо повернемось,
Сюди, туди посміхнемось
добрий, добрий, добрий день
1.2 Створення психологічного комфорту
Спочатку сідають дівчата які символізують красу, потім хлопці – наші мужні захисники групи.
ІІ. Активізація учнів до заняття
2.1 Робота з таблицею
Діти подивіться на дошку. Ви бачите таблицю. В кожному рядку таблиці є букви, вам треба виписати на листочку тільки ту букву, яка не має пари. І отримаємо ключове слово нашого заняття.
Д А В А В
У О У Ю Ю
С С Б Ц Ц
Ь Ь Ф Р ф
Є Х Є Х О
— Яке ж слово ви отримали? (Добро)
Вірш «Добро»
Не про майно ідеться нерухоме,
Не про якесь багатство, ні!
А про
Теоретично нам усім відоме:
Робити один одному добро.
Зроби добро людині і забудь.
Воно тобі сторицею віддасться.
Бо це єдина й непохибна путь
І до твого, і до чийогось щастя.
Олександр Підсуха
ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття
— Діти, це дивовижне, чарівне слово буде в центрі нашої уваги протягом усього заняття. Ми спробуємо розкрити таємницю природи добра й милосердя. Спробуємо дізнатися, чому так важко прожити на світі без добра.
3.1. Бесіда про добро
Доброта – це слово із сонечком схоже. Воно зігріває, огортає теплом душі живої істоти, робить життя ясним, світлим радісним.
Особливо людської доброти потребують наші друзі – тварини, яких ми приручили вдома або дружимо з ними в природі.
Ось дивіться скільки їх у нас!
Називайте їх: кіт, пес, білка, мишка, заєць, голуб.
Нам необхідно не лише милуватися ними, гратися, відпочивати з ними, а й доглядати їх; годувати, поїти, мити, чесати, водити на прогулянку, лікувати жаліти, поводитися бережно, ніжно. Тоді засяють очі тварини яскравими вогниками до вас, радісно замахає вона хвостиком, притулиться до вас, лизне язичком, подасть лапку.
Людина, яка дружить із живою природою, й сама стає кращою.
Нас у різний час року
Вчить мудра природа.
Учись за календарем –
За живим букварем.
******
Птахи вчать співати.
*****
Павучок – терпіти.
*****
Учить сніг нас чистоти,
Учить сонце доброти,
А дерева різні
Вчать дружити міцно.
Діти, підкажіть, доброта – це якість людини, що дається при народженні, чи її потрібно виховувати? (Діти висловлюють свої думки). Я також довго думала над цим питанням і дійшла до висновку, що людина повинна постійно удосконалювати себе на протязі життя.
- Давайте спробуємо з’ясувати що таке добро?
Словникова робота
Добро – внутрішній стан людини, це все, що виходить від Бога, благ; все позитивне, корисне і потрібне в житті людей, те, що сприяє їхньому зближенню і щастю.
Добра людина – та, яка в різноманітних життєвих ситуаціях, свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитись власними інтересами, бажаннями, комфортом заради інших.
Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку.
Пісня про добро
Посміхніться, люди, нам єднатись час!
Знаю я, що буде все у нас гаразд!
На усіх і доля й воля в нас одна!
Тож нехай єдина думка нас єдна!
Приспів:
Буде сонце в синім небі й світло у вікні!
А іще чого вам треба? - Розкажіть мені.
Буде сонце й небо синє й, щоб там не було,
Заспіваєм вам уклінно пісню на добро!
ІІ
Біла скатертина й жито на столі,
Доки пісня лине – то живі і ми,
На усіх молитва Божа в нас одна,
Тож нехай єдина думка нас єдна!
Легенда про добро і зло
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром! Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову йому сказав віддячити добром. Але я вже стомився віддячувати йому добром, — заперечив сусід.
Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра? — відповів йому мудрець.
Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
- Хто головні герої легенди?
- Чим сусід «нагороджував» сусіда?
- Що, на те, сказав мудрець?
Дослід «Закон бумеранга, або закон причини і наслідку»
Взяти резинку намотати її на палець кілька разів, продемонструвати, як вона розтягується , а потім стискається. Пояснення «Кожна дія чи вчинок завершуються у тій точці, з якої починалися. Якщо зробити людині добро, воно обов’язково повернеться до тебе».
«Від мене йде тільки добро, і тільки добро повертається до мене: що посієш те й пожнеш».
Вікторина «Знайди друзів»
Завдання: згадайте, у яких казках наведені ці приклади справжньої дружби.
Жили собі двоє друзів. Один їжу добував, а другий удома чекав. Прийшла хитра лисиця і вкрала … (Кіт і Півень).
В якій казці дівчинка визволяла свого друга Кая? Як звали дівчинку? …. (Снігова королева. Герда.)
Як звали дівчинку, якій чарівниця подарувала гарну квітку? Ця квітка виконувала бажання. (Квітка – семицвітна).
Завдання: назвіть друзів Вінні–Пуха, Крокодила Гени; пригадайте назви цих казок, у яких ми зустрічаємося з цими героями.
Вправа-гра «Добре слово»
Прочитайте слова у крапельках, які пускає хмаринка. Якими з них можна охарактеризувати друга? Які з цих слів зайві?
Завдання: На квіточці написати своє ім. я. Розділитись на групи. У своїх групах колах дати товаришу праворуч свою квіточку, щоб він написав одне добре слово, яке характеризує вас. І так передавати далі. Доки квіточка не опиниться у вас.
Вірний Сердитий Працьовитий
Презентація квітів. Галявина доброти. Діти – квіти.
- Чи приємно було читати написане про вас? Чи приємно було писати щось добре про вашого товариша?
- Ми своїми руками можемо зробити себе щасливими. Говорити приємні слова приємно. І добро від нас повертається добром до нас. Ми щасливі, коли говоримо іншим добрі слова, робимо добрі справи.
Робота з прислів’ями.
На дошці записані частинки прислів’їв. Вам потрібно правильно з’єднати ці частинки, прочитати і пояснити прислів’я.
Добре ім’я - а злого уникай.
Зла людина – добром платять.
За добро – краще від багатства.
Перший крок до добра - зліша за вовка.
Все добре переймай - не роби зла .
Фізхвилинка
Руки до Бога піднімаю (піднести руки вгору),
Щиро Бога благаю.
Дай сили і вміння (показати руками до неба)
Творити добро
І ненавидіти зло (розвести руками).
Вправа-гра «Мух краще ловити на мед»
Розділитися на пари, стати обличчям один до одного. Один член пари затискає руку в кулак і тримає його перед напарником. Напарник має відкрити кулак партнера за 10 секунд.
Чи усім удалося розтулити кулак? У який спосіб? Хто це зробив не силою, а чемно попросивши? Які якості ми проявляємо, коли чемно просимо щось в іншого?
(Повага до іншого, дія без примусу. Доброзичливість)
Прислів'я
«Добре слово й двері відчиняє».
Вірш
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запамятать не важко –
Маленькі ключики твої -
« Спасибі» і «Будь ласка»
Дружні поради
Для хлопців завжди дуже радий У дівчат свої секрети.
Я дати ось які поради: Слід їм знати ці куплети.
Увагу щоб звернуть на себе, Чисті руки, одяг, щічки,
Не смикати дівчат за коси, Все важливе для дівчаток
Робити все що вони просять. З голови до самих п’яток.
Не будь хвалько і задавака, Та віддавна до тепер
Не змушуй меншого заплакати. Цінять правильні манери.
Коли врахуєш ці поради, А грубити з кимось битися
Вона дружить з тобою рада. для дівчаток не годиться.
Ігрова предметна діяльність
- Учневі із заплющеними очима дати в руки м’яке ігрушкове серце.
- Який на дотик цей предмет, що ти тримаєш?
- На які справи здатна людина з таким серцем?
Створимо серце доброти
- Добро живе в серці кожного з нас і це так прекрасно і неповторно! Ми можемо творити добро своїми руками! Ми- творці добра на всій землі!
Настала незвичайна мить. Саме зараз ми створимо усі разом велике серце доброти, вклавши у нього зі своїх сердець частинку добра!
Учень 1 Я вважаю, що добро починається з батьківських сердець. Батьки – мої друзі і порадники! Тому я віддаю у серце доброти сердечко поваги, вдячності та шани батькам.
Роби добро, мені казала мати –
І чисту совість не віддай за шмати!
Благословенний мамин заповіт
Ніхто в мені не зможе поламати.
Учень 2 Я хочу підсилити це серце своєю частинкою доброти, яка завжди присутня у сердечко співчуття та допомоги.
між людьми.
Ви послухайте музику серця мого:
В двоголоссі звучить туга й щастя.
Я прагну, щоб ви зрозуміли мене,
Вірю, що в доброті це Вам вдасться!
Ось моє сердечко взаєморозуміння.
Учень 3 Співчуваю, серцем співчуваю я чужому горю і біді,
Руку допомоги простягаю всім, хто потребує на путі.
Не пройду з байдужістю повз горе, в цьому зміст мого життя,
Вселю віру тим, хто упав духом, у прекрасне й світле майбуття.
Візьміть моє сердечко співчуття та допомоги.
Учень 4 Кожен з нас повинен зробити вибір -який шлях обирати в житті – добра чи зла? Кожен із нас вирішує для себе сам!
Знайди себе, посій і прорости,
Зійди зорею над землею ясно,
Адже залишити у вічності сліди
Добра, любові, миру так прекрасно!
Я хочу додати до серця доброти сердечко вибору.
Учень 5 Лише добро прагне миру і злагоди з усіма! Добро ніколи не будує свого щастя на чужій біді. Тому сердечко миру і злагоди я вкладаю у серце доброти.
Не лінуйтеся робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляху земному.
Тож, будьте чуйними, веселими і добрими.
Учень 6 Любов на світі не одна.
Вона земна і незамінна,
Вона, як сонце, як зоря,
Завжди горить і не згора.
Тож і я додаю до серця доброти сердечко любові і хочу, щоб вона «розлилася рікою» у кожну добру справу і в усій повноті увійшла у ваші серця!
Учень7 Виношу з серця вірність доброти
І обіцяю вірність цю плекати:
Всіх шанувати, всім нести тепло,
Завжди добро всім людям дарувати.
Я дарую серцю доброти вірність свого серця.
Учень 8 Мені так добре і спокійно на душі. Мені не хочеться згадувати про образи та непорозуміння. Я не ображаюсь ні на кого, я прошу пробачення у всіх, кого образив. Пробачте мені, будь-ласка !
Зі свого серця я віддаю саме цінне - уміння прощати.
Учень 9 А мені так хочеться щось зробити, допомогти комусь! І мені не шкода часу, який витрачу на це. Я хочу бути причетною до щастя і успіху інших.
Якщо поруч є людина,
Що в тяжку негожу днину,
Допоможе і розрадить,
Прихистить і щось порадить,
Тоді й в хаті оберіг,
Запашний лежить пиріг
Й паляниця на столі,
Мир і спокій на землі
Я дарую серце підтримки
Учень 10 Я стала бачити красу добра в усьому!
Писати хочу вірші та пісні.
Я намалюю вам добро з любов’ю,
Творити хочу щастя на землі!
Врятує світ краса –
Завжди ми так говорим.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла –
Людина вже не та.
Учитель Я вдячна вам за ті частинки, які ви відірвали від ваших сердець і віддали для створення серця доброти.
Яке ж серце ми отримали: любляче; чуйне; ніжне; здатне вибачати; здатне сподіватись; відкрите для всіх; вірне; здатне творити добро. Знайте, що доброта є чистою криницею, черпайте з неї!
І не була б доброта добротою, якби не віддавала себе іншим.
(роздають сердечка гостям)
Пісня «А я бажаю вам добра»
Одна земля, одна надія
І сонечко на всіх одне,
Воно усіх теплом зігріє,
Воно нікого не мине.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.
Приспів:
А я бажаю вам добра,
А я бажаю вам тепла,
Любові завтра і сьогодні.
А я бажаю вам добра,
Щоб, наче сад, душа цвіла,
Щоб зорі падали в долоні.
Коли біда простягне руки,
Прийдуть печалі і жалі,
Згадай крізь терени розлуки,
Що є кохання на землі.
І буде знов весна на світі
Надію людям дарувать,
І будем ми на світі жити,
І про добро пісні співать.
Дослід «Мої добрі справи»
Матеріал: кілька прозорих склянок, кукурудзяні зернята.
- Кожному роздаю склянку наповнену кукурудзяним зерном. Це зерно символізує добрі справи, які може зробити людина за весь день. Ваше завдання, відсипати у долоню стільки зерна,скільки добрих справ ви робите упродовж одного дня. А тепер самі зробіть висновки – «Більше діла – менше слів».
Підсумок заняття
– Наша виховна година добігає кінця, але розмова не закінчується. Подбаємо про те, щоб кожен з нас випромінював добро, ніжність, не забував, що таке добре, що таке погано. Тож настав час дати відповіді на запитання:
– Чи потрібна доброта людям?
– Чи варто бути добрими?
– Що ви хотіли б змінити в собі? (Діти відповідають).
І старайтесь робити добро –
День і ніч, і у кожну хвилину,
Щоб серденько, як сонце, цвіло.
Це хорошою робить людину.
Хай душа буде світлою в вас
Й промениться завжди добротою!
Йдіть робити добро! В добрий час!
І живіть в цьому світі з красою!