«Моє професійне самовизначення»(10 клас) Мета: вчитись пізнавати свій внутрішній світ, стимулювати прагнення до самореалізації, активної життєвої позиції, знайти своє місце в суспільстві.
Обладнання: мішень, пам’ятки, список мотивів, ватман, аркуші.
1.1 Привітання та оголошення теми 2.1 Вправа “ Змагання мотивів” Мета:допомогти учасникам на практиці зрозуміти особливості свідомого вибору професії.
Список мотивів
Учитель: А тепер давайте пограємо в гру «Влучити в ціль».Вам потрібнопаперовоюкулькоювлучити в десятку.(Учні по черзікидають кульку в мішень, не покидаючисвоїхмісць.) А чибулопопередження, щокидати кульку можналише з одного місця? Не рухаючись? Не підходячиближче? Чипропонувалосязробититільки одну спробу? Часто ми саміставимособінеіснуючиобмеження, після перших невдач швидкозалишаємоспробидосягнутибажаного, а потімзвинувачуємо у свїх проблемах оточуючих. Отже, недостатньомріяти, вартошукати шляхи для досягненняпоставленої мети. Щедавньогрецькийфілософ Платон сказав: «Пізнай себе і виконуй справу!». 2.3 Вправа «Плановий відділ» Учитель: Зараз об’єднаємось в 5 груп. Кожна з груп спробує скласти план дій свого однолітка, який мріє в майбутньому стати: Л-Л- перукарем, Л-Т- інженером – техніком, Л-З- економістом, Л-Х.О.- журналістом. (Презентація представниківкожноїгруписвоїхпрофесій). Обговорення :чи правильний план дій склала кожна група? Вправа «Гра в лотерею «або «Рука долі» (8 хв). Мета: показати учасникам наслідки випадкового вибору професії; дати зрозуміти необхідність активних дій щодо вибору професії. Обладнання: картки, авторучки, мішечок або скринька; додаток 2. Інструкція учасникам: Вам потрібно на маленьких аркушах паперу записати професію, або вид діяльності, якими ви хотіли б займатися протягом життя. Запишіть від 1 до 3. Потім ми перемішуємо всі картки і кожен виймає випадково одну (як лотерейний квиток). Потім обговорюємо результати. Обговорення: Кожен учасник витягує із скриньки випадково одну картку з назвою професії. Тренер просить піднятися тих учасників групи, хто витягнув картки з професією, яку ж сам і обирав (записав на картці). Як правило, таких учасників небагато (1-2 людини), а можливо, що взагалі таких людей не буде. Тренер просить групу підрахувати відсоток тих, кому пощастило, кому доля подарувала щасливий випадок. Рефлексія: Хто (і скільки) з учнів отримали саме те, що бажали (записали)? Кому (і скільком) пощастило, і вони отримали те, що не записали, але бажали б? Хто (і скільки) незадоволений тим, що отримали? Підведення підсумків: Тренер: В даному випадку ми можемо зробити лише один висновок: «на долю надійся, але й сам не сиди». Потрібно більш свідомо підходити до вибору професії. Правильний вибір професії дозволить повністю реалізувати потенціал людини, уникнути розчарувань і невпевненості в собі та в своєму майбутньому. Вибір вважається правильним коли: - майбутня робота буде приносити радість, а не розчарування; - людина володіє певними якостями, які необхідні для цієї роботи – інтелектуальними, фізичними, психологічними; - професія користується попитом на ринку праці. Ці умови можна уявити у вигляді трьох концентрів – «хочу»,. «можу», «потрібно». 1. Бажання, можливості самої людини і запити ринку праці далекі один від одного. В даному випадку людина не стане професіоналом, а його праця на буде користуватися попитом. 2. Бажання. Можливості і запити ринку праці перетинаються, хоча і не співпадають. Можна прогнозувати більшу професійну успішність, ніж в першому випадку. 3. Всі фактори співпадають. Можна впевнено говорити про те, що людина буде отримувати задоволення від своєї роботи, буде робити її краще, ніж інші і завжди буде користуватися попитом. Все починається саме з «ХОЧУ». Бажання породжує мрію. Але основним є перетворення мрії в ціль. Завдання: Напишіть, що характерно для ваших Х-М-Т? Ким би ви хотіли стати, які ваші здібності, якості, які професії найбільш затребувані зараз? Практика показує, що учням важко заповнити запропоновану схему. У зв'язку з цим ведучий робить висновок про недостатність знань, умінь для вибору професії. ІІІ. Заключна частина 3.1 Вправа «Формулапрофесійногопошуку».. Завданнягрупам: скластиперелікпоступовихкроків, якіпотрібнозробитикожніймолодійлюдині, коли вона шукаєсвійпрофесійний шлях. (Презентаціянаробок.Напрацюватиголовнийвисновок) Отже, обираючипрофесію, треба:
3.2 Пам’ятка випускнику
3.3 Підсумок |