Виховний захід
«Цікава подорож до країни Щасливих Зубчиків»
Мета: Дізнатися якомога більше про зуби та догляд за порожниною рота. Визначити значення виконання правил особистої гігієни зубів. Сформувати навички здорового харчування, що сприятимуть укріпленню зубів. Виховувати бажання мати здорові зуби, як запоруку міцного здоров’я .
І. Організаційний момент
Вчитель:
Доброго здоров’я, діти,
Доброго вам дня.
Хай вам ясне сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ.
А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Діти:
Так, ми знаєм, що здоров’я, в світі головне.
А здорових та завзятих щастя не мине.
1 учень
Гостей наших радо ми зустрічаємо,
Для них привітання від класу ми маємо.
2 учень
Ми хочем, щоб ви всі здорові були,
Щоб діточки ваші здорові росли.
3 учень
Щоб смуток і горе вас обминали,
Щоб усмішки й сміх у родинах лунали.
4 учень
Щоб ваше життя було довгим й щасливим!
Бажаємо ми вам і вашим родинам.
ІІ. Вступна бесіда
Послухайте загадку 1:
А в нашого дядька курей грядка, та всі білі. (Зуби)
- Не розумію, чому ми не можемо прочитати назву країни? Може нам потрібно ще загадку відгадати?
Загадка 2:
Два ряди сорочок, а між ними фартушок. (Зуби)
Хто ж це може бути? Я знаю, що ви в мене дуже дружні та наполегливі.
Давайте хором скажемо відгаду і налякаємо того, хто нам ставить перешкоди.
Загадка 3:
Усміхнулись наші губи,
Показались білі…( зуби)
- Молодці, дякую. Тепер ми зможемо прочитати назву країни, в яку сьогодні здійснимо подорож.
Читаюсь хором:
Країна щасливих зубчиків
ІІІ. Інстценізація казки Михайла Стельмаха
«Чому у зайця не болять зуби» (скорочено)
-Діти, тут хтось плаче? Та це Зайчик? Цікаво, що ж з ним трапилось?
Персонажі: Зайчик, Зайчиха, Дятел, 2 ведучих.
В.1 .Розболілись в зайця зуби,
Кривить зайчик з болю губи.
3. - 0й, яке у мене лихо!
В.2. Ходить, журиться зайчиха.
Зайця кутає у хустку,
Подає йому капустку.
В.3. Відгортає заєць страви,
Сів, зітхаючи, на лаві...
З. -Ой, болить – болить – болить!
Хто тут є? Допоможіть!
В.4. До аптеки мчить зайчиха,
Щоб позбавить зайця лиха.
Голосно кричит з порога:
Зай.-Дятле, дайте, допомогу!..
Біля хати на стежині
Стогне заєць у хустині.
В.5. Дятел зайця оглядає,
Зайцю рота відкриває
І здіймає зразу крик:
Д.1. -Ви відсталий чоловік!
Ви лінивий нечепура!
Ви цураєтесь культури!
Як загинуть зуби ваші,
Не з‘їсте тоді і каші,
Не кажу вже про капусту
Й про морквинку смачну,хрусту.
3. -Чим я, дятле, провинився?
-3 жаху заєць затрусився,
В.6. Сів на призьбу, гірко плаче.
Д. -Ти не чистиш зуби, зайче.
Зай. - Ї все лихо йде від цього,
В.7. Додає Зайчиха строго.
З. А твої погані зуби
Доведуть тебе до згуби.
Д. Ось тобі шалфей пахучий.
Від шалфею стане лучше,
Його треба заварити
Й зуби полоскать – не пити.
Бо й дивитися не хочу,
На запухлий ніс і очі...
8. Ліки зайцю пособили,
Знову ходить заєць в силі,-
Знову бігає по рясту,
Закупив в аптеці пасту.
Щіточки і порошок
І для себе, й для діток.
І щоранку, до сніданку
Та коли лягає спати
Чистить зубки він ретельно,
Щоб біди цієй не знати.
ІІІ. Основна частина уроку (робота в групах)
А ви знаєте, що головне для усмішки – це здорові зуби.
Навіть, якщо небо затягнуте хмарами, усмішка випадкового перехожого може осяяти навколишній світ. А якщо усміхнеться близька людина, то навколо радісно застрибають тисячі сонячних зайчиків.
Тому що, ніщо так не прикрашає людину, як блискуча усмішка. На думку фахівців, усмішка не тільки розташовує до себе людей та може завоювати серце прекрасного принца або принцеси, а й сприяє кар’єрному росту. А для того, щоб красиво усміхатися, треба мати гарні здорові зуби.
- То ж не будемо гаяти часу і рушимо у путь. А що це там біліє не стежці? Та це Зубчик. Але чому він плаче?
Зубчик: Доброго дня, діти. У нашій країні трапилось нещастя. До нас пробралися хвороби, які безжалісно руйнують зуби. Мене відрядили покликати когось на допомогу. Це дуже добре, що я вас зустрів. А ну, посміхніться. Які гарні у вас посмішки! Ви точно допоможете жителям країни Щасливих Зубчиків!
Вчитель: Щоб допомогти Зубчику, ми розіб’ємося на 4 команди: Синіх, Червоних, Зелених та Жовтих зайчиків. І так, раз, два, три, команду ти свою знайди.
БУДОВА ЗУБА
- Діти, щоб зрозуміти, як руйнуються зуби від хвороб, ви повинні знати будову зуба.
Завдання « Мовленнєва математика»
- Діти, вам треба виконати арифметичні дії, щоб дізнатися про складові зуба.
Сині: ЕРА - РА+МАК – К +ЛЬ (ЕМАЛЬ)
Червоні: ДЕНЬ - Ь+ТИГР – ГР + Н (ДЕНТИН)
Зелені: ПУХ – Х + ЛЬ+ПАРК - РК (ПУЛЬПА)
Жовті: КОРА-А+СОН-С+КА (КОРОНКА)
- Що за цікаві слова, Зубчику? Діти, вам вони знайомі? Мені теж, не знайомі. Тоді я пропоную вам подивитися фільм «Будова зуба», де ми про все дізнаємося.
(You Tube «Будова зуба і функція зубів» - видео)
(Запитання до фільму на розсуд вчителя)
Вчитель: - Ну, що, діти, рушимо далі? Нам ще далеко йти. То ж давайте зробимо фізичні вправи, щоб сили нас не покинули.
РУХАНКА
Дружно встали, підтягнулись,
Руки в боки, обернулись,
Руки уперед, присіли,
Пальчиками потрусили.
Встали – вдих, нагнулись – видих,
Знову вправу повторили:
Вдих – видих, вдих – видих,
І за парти тихо сіли.
Молодці, діти. Рушимо далі.
ХВОРОБИ ЗУБІВ
- Діти, а чи відомо вам, які хвороби роблять наші зуби хворими? (ні)
Зараз я вам про це розкажу.
Зайчик: Ой, боюсь – боюсь, не треба вимовляти це вголос. Я більше не хочу, щоб в мене боліли зуби.
Завдання «Плутанка»
Діти, вам треба розставити цифри в порядку зростання і тоді ви зможете прочитати, як називаються хвороби, що руйнують зуби і до якого лікаря треба звернутися, щоб полікувати їх:
Сині: СЄРІКА (КАРІЄС)
6 5 3 4 1 2
Червоні: РАПОЗОДОНТ (ПАРОДОНТОЗ)
3 2 14 9 6 5 9 7 8
Зелені: ЛЮФС (ФЛЮС)
2 3 1 4
Жовті: ОТСОМТАЛОГ (СТОМАТОЛОГ)
3 61 9 4 2 5 8 7 10
-Діти, на жаль, наші зуби, незважаючи на їхню твердість, піддаються руйнуванню. Найзлішими ворогами наших зубів є карієс і пародонтоз. Від карієсу, у більшій чи меншій мірі, страждають майже всі люди - до 99 % населення земної кулі. При карієсі емаль починає пом’якшуватися. Починається захворювання з маленької цятки, а закінчитися може повним руйнуванням зуба. Вчені не дійшли єдиної думки, від чого виникає карієс. Відомо, що в руйнівній діяльності карієсу винні мікроорганізми. У разі поганого або неправильного догляду за порожниною рота на зубах відкладається наліт, що легко знімається зубною щіткою. Залишившись же на зубах, його отримують численні бактерії, які, переробляючи наліт, виділяють пировиноградну й молочну кислоти. Вони й руйнують емаль зуба, проникаючи все глибше в зуб, виробляючи, так зване, «дупло». Якщо не залікувати зуб у цей час, виникати флюс. І, якщо вже трапилися ці хвороби, то треба звернутися до стоматолога
Руханка
Стоматолога не слід боятися. Звичайно, хвилювання присутнє, але й його можна позбутися, якщо зробити деякі дихальні вправи. Зараз я вас ним навчу. (дихальні вправи)
А тепер у путь. Нас там вже зачекались, напевно.
Причини виникнення карієса та народні профілактичні засоби
Діти, а ви замислювались, чому руйнуються зуби? (відповіді дітей)
Ослаблений імунітет, неправильне харчування, мала кількість вітамінів і мікроелементів руйнують емаль зубів. Карієс може розвитися за 1 – 2 тижні.
А ось у наших предків, зуби хворіли не так часто, тому що вони менше їли солодкого, вживали у своєму раціоні тверду їжу, та використовували народні профілактичні методи, які попереджували виникнення цих хвороб.
Думаю, що зубчикам треба знати про ці продукти. Та, нажаль, Карієс, Пародонтоз і Флюс, викрали корисні продукти, які мають укріпити Зубчики. Давайте визволяти їх скоріше.
Завдання «Чарівній квадрат»
- Діти дивляться на квадрат, вишукують слова і називають їх.
М |
о |
Р |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
О |
о |
І |
о |
Ч |
А |
С |
Н |
И |
К |
Л |
о |
П |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
О |
о |
А |
П |
Е |
Л |
Ь |
С |
И |
Н |
К |
о |
о |
С |
И |
Р |
о |
о |
М |
о |
О |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
О |
С |
К |
О |
Р |
А |
Д |
У |
Б |
А |
Р |
І |
о |
о |
Я |
Б |
Л |
У |
К |
О |
К |
л |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
о |
А |
ь |
К |
А |
П |
У |
С |
Т |
А |
о |
А |
о |
(Молоко, ріпа, часник, морква, яблука, сіль, кора дуба, капуста, сир, апельсин)
Висновок – повідомлення: Раніше, коли пили молоко, то перед тим, як його ковтнути, затримували у роті і трохи та прополіскували порожнину рота;
- якщо зуб починав розхитуватися, то упродовж двох тижнів натирали зуб зубчиком часнику;
- наліт з зубів знімали сумішшю солі та соди, яку змішували з зубним порошком (1 раз на тиждень);
- полоскали рот настоєм дубової кори;
- очищали емаль зубів твердою їжею, гризли морку, листки капусти, яблука, ріпку. Ще в Єгіпті застосоввали цей спосіб 4 тис. років тому назад.
А тепер скоріше до країни рятувати Зубчики. Ми нічого не забули? Ми нікого не забули? Хто це там вовтузиться у коробці? Та це ж зубні щітки. Навіщо вони нам? (Щоб чистити ними зуби) – дітям даруються зубні щітки
- А ви знаєте, як правильно треба чистити зуби?
Поради Зубної Щітки:
А від себе, я хочу дати вам такі поради:
- Після кожного прийому їжі полоскайте рота;
ІІІІ. Підсумок уроку
- Діти, ось ми прийшли до країни Щасливих Зубчиків. Подивіться, вони всі усміхнені, білі та здорові. Тому, що все, про що ми говорили на уроці, вони чули, бо… знаходились у ваших ротиках. І, знаєте, хто були жителі цієї країни? Подивіться. (Демонстрація фото усміхнених дітей класу)
Зубчиик1.
Хто здорові зуби має, той сміється,
Все встигає він робити, все йому вдається.
Й радість ходить з ним з усмІшкою щоднини,
Як же це ж чудово для людини!
Зубчик 2. Хто здорові зуби має, той не плаче,
Жде його в житті і успіх, і удача,
Він уміє дуже гарно працювати,
Добре вчитись буде і відпочивати.
Зубчик 3. Бо здорові зуби – це прекрасно,
Щоб світилась усмішка так ясно – ясно!
І тоді доступним для людини
Будуть всі дороги і стежини.