Тема: Як зернятко перетворюється на хліб?
МЕТА
Очікувані результати навчання
Обладнання
ХІД УРОКУ
Я дарую вам усмішку, гарний настрій, тепле слово і бажаю успіхів на уроці.
А щоб бути успішними, сьогодні на уроці нам знадобляться:
|
Посміхніться, якщо ви гарно виспались.
людина.
б один раз побачив усмішку. 2.Новини дня Новини дня нам повідомить дитина дня – капітан класу Ліпко Даша. 3.Прогноз погоди Наш метеоролог Тарас розкаже про погоду у всіх куточках нашої країни. 4.Вправа «Дружнє коло» Діти, уявіть, що ми з вами на краю пшеничного поля. Візьмімося за руки. Яскравий сонячний день, вітерець хитає достигле колосся. Пшениця передає вам тепло цього дня. (Подайте руку одній дитині й легенько її потисніть, дитина подає руку наступній, і так усі по черзі.) Тепер і ми зігріті теплом, якого, сподіваюся, нам вистачить на весь день.
5.Вправа «Чарівна скринька» Що за предмет лежить в цій скриньці? Відгадайте ( колосок) 6.Вправа «Очікування» Ось на цьому пшеничному полі не вистачає ваших колосочків. Напишіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і прикріпіть свої колосочки на наше поле. 3. Повідомлення теми
|
4. Опрацювання нового матеріалу
|
1.Вправа «Хмара» Давайте створимо хмару слів “Хліб”.
2.Вправа “Поєднай” (див. роздруківку “Поєднай”). З’єднайте частини прислів’їв. Поясніть, як ви їх розумієте?
3.Робота з підручником Спробуйте уявити, що на світі не існує хліба. Ні хліба, ні булочок, ні матусиних запашних пиріжечків. Правда, дивно було б? Тож недаремно кажуть: “Хліб — усьому голова!” А як ви гадаєте, скільки років тому з’явився хліб? Прочитайте і розкажіть, яким був перший хліб (підр. с. 103). Чи схожий він на той, до якого звикли ми?
4.Інсценівка «Подорож зернини» Подивіться , будь ласка,який шлях долає зернятко, перш ніж стати Хлібиною. «Подорожуюче зернятко» - Діти, чи знаєте ви, з чого починається хліб? Який шлях долає маленька зернинка, щоб потрапити із поля до нас на стіл? Тож слухаємо казочку про подорож зернинки (Розповідають підготовлені учні, під час розповіді демонстрація презентації). Ішла зернина довго, дуже стомилася і вирішила відпочити. Вона лягла в теплу, пухку земельку.
2. Лежить зернинка, відпочиває. Тепло їй. Затишно. І ось з'явився дощик зі своїми срібними відерцями, та й полив земельку.
3. Напилася зернинка водички і почала проростати маленьким росточком. Ось уже він з'явився маленьким зеленим гострячком.
4.Тепле сонечко, жирна земелька, рясний дощик допомогли набратися сили росточку. А щоб ще сильнішим він ріс, до нього приходив добрий Чарівник, який удобрював земельку.
5. Ріс росточок, набирався сил, і ось одного разу сталося диво. Він став чудовим колосом, на якому було багато зернинок.
6. Колосок щодня ставав усе красивішим, сильнішим, мужнішим. Наливався соками землі. І коли зернятка достигли, стали золотими, то дуже захвилювалися: що ж з нами буде? 7. Даремне зернятка хвилювалися. Уранці поле прокинулося від гуркоту. Це були комбайни, трактори, машини і потекли зернятка золотим дощем у кузов.
8. І повезли машини зернятка до млина. А там на них чекав добрий старий мельник, який перетворив золоті зернятка на біле-біле борошно.
9. Інші машини повезли борошно до хлібопекарні. І тут чудові майстри-пекарі з борошна спекли запашний, духмяний хліб.
10. І ось він - Хлібчик духовитий - З хрустом кірочки смачним, Ось він - Теплий, мов налитий Щедрим сонцем золотим. І на стіл у кожен дім Завітав, з'явився він.
- У казочці начебто так усе просто. А насправді - це важкий шлях хліба до столу. Багато безсонних ночей проживе хлібороб, аж поки наллється зерно і схилиться колос під його вагою. Від посіяного в землю зернятка до збирання врожаю мине багато днів і ночей. Де починається хліб — Де починається хліб? — У тісті. — Де починається тісто? — У борошні. — Де починається борошно? — У зерні. — Де починається зерно? — У землі. — Де починається земля — У рученьках працьовитих.
5. Вправа «Ми досліджуємо світ» Виступ групи «Дослідники»
“Ламання” хліба є поширеним жестом миру і примирення |
5. Руханка
|
Вправа «Печу-печу хлібчик» Учні об`єднуються в пари. Одна дитина стає спиною до іншої. І одна дитина на спині іншої руками зображує закладку інгредієнтів, заміс і випікання пирога. Потім пари міняються і під коментування вчителя дії повторюються
6.Вправа «Чи знаєш ти?» Впізнай за малюнком та описом хліб традиційний для різних народів,що живуть в Україні.
Жайворонки випікали на свято Сорока святих (19 березня). Кожна господиня робила цього дня 40 книшиків, калачиків, бубликів, булочок, схожих за формою на пташок. Для цього качалочку тіста зав’язували вузликом, розплескуючи кінці, наче гребінчик i хвостик, i запікали. Цих жайворонків їли протягом дня, причому обов’язково діти (і свої, i чужі). Вони ходили по хатах, i їх пригощали жайворонками. Діти бігали по селу, пiднімали “пташок” угору та співали або промовляли нехитрі заклички. За повiр’ям, це мало прискорити повернення птахів із вирію, тобто початок весни. Нині жайворонки в Україні майже не випікають. Калач — обрядовий хлiб. Калачі пекли i на хрестини, і на Великдень, і на Різдво, і на весілля. Калачі плели із 3-4 качалочок, які закручували у великий овал, інколи з дiркою посерединi. Робили й маленькі калачі розміром з кулак. Паска — весняний обрядовий хліб, який готують до Великодня. Дуже здобне тісто на яйцях, маслі, сметані, олії, цукрі добре вимішують і лишають у теплому місці сходити. Змостивши форми, вкладають туди тісто, заповнюючи не більше двох третин посудини. Тісто знов сходить, i його обережно ставлять у добре розігріту піч. Готову паску прикрашають цукровою поливою, фарбованим пшоном чи маком. Її обов’язково святять у церкві разом із крашанками та іншими стравами до святкового столу. Свяченою паскою починають великодній сніданок. Колись вважали, що крихти не можна викидати свиням чи птиці — лише рогатій худобі; вершечок від паски, висушений i залишений на запас, мав, за повiр’ям, лiкувальнi властивості не лише для людей, а й для худоби. Весільний коровай випікають iз тіста на маслі та яйцях. Зверху його оздоблюють виробами з того самого тіста: шишечками, голубками, качечками, квіточками, колосками тощо. Крім того, коровай прикрашають зеленню барвінку, ягодами тощо. Пампушка (пампух) — невелика кругла булочка, виготовлена із дріжджового тіста з житнього, пшеничного, гречаного чи змішаного пшенично-гречаного борошна. Може бути із солодкою начинкою: ягодами, маком, варенням, посипана цукровою пудрою. Пампушки в Україні готують до свят (особливо, на Різдво), у неділю, на поминальний обід (Полісся, Північне Поділля), до борщу чи юшки, часто затовкуючи їх часником, а житні пампушки й на щодень. Лаваш — грузинський хліб.
7. Майстер –клас від Даші Найкращий рецепт хліба
8. Хвилинка історії 1. Сумні спогади Хліб – це життя. Відібрати хліб у людей – це забрати їх життя, це скоїти злочин проти народу. Не завжди життя нашого українського народу було веселим та заможним. Люди раділи хоч одній зернинці, одному шматочку чорного хліба. Сьогодні ми не можемо змовчати про трагедію, яка сталася в історії нашої України. Моя бабуся Матіка Явдокія Григорівна, 1920 року народження, розказувала про страшні часи свого дитинства. Того року був дуже гарний урожай… Забирали все, навіть їжу на столі, що мати приготувала для сім ї на обід, викинули собакам… У матері було 6 дітей, вижила одна …моя бабуся… Корову забрали… Траву їли, кору з дерев, насіння бур’ янів, печені буряки.. Шматка хліба не було… Вимирали вулицями… Це був 1933 рік. Моїй бабусі було всього 13 років… А вона вже знала, що таке голодомор… |
2 |
Пояснення значення слова “голодомор”..
Голодомор — організований радянським урядом штучний (навмисно створений) масовий голод на території України та Кубані, де переважно проживали українці. Тоді від голоду померло кілька мільйонів людей. |
3 |
Факти про Голодомор (виступ групи істориків).
|
4 |
Спогади очевидців. Спогади очевидців дуже цінні. Кінорежисер Сергій Буковський у кінострічці “Живі” зафільмував людей, які пережили Голодомор. |
Які почуття у вас виникали? Чому? |
6. Творча робота
|
Створення колективного панно “Не забудь!” ).
На першому уроці ЯДС ми виготовили символ пам’яті жертв Голодомору — незабудку в синьо-жовтих барвах. А зараз давайте створимо колективне панно “Не забудь!”.
Нагадайте батькам, що 27 листопада о 16 годині проводиться акція «Запали свічку пам’яті». |
7.Підсумок уроку
|
З яким настроєм ви закінчуєте урок ? Чи справдились ваші очікування? Подивіться на екран та оцініть свою роботу за допомою цеглинок Лего. |