Мета: сформувати в учнів поняття про цінність життя й здоров’я людини; дати уявлення про духовні цінності, які впливають на розвиток особистості; вчити планувати власне майбутнє; прищеплювати інтерес до занять спортом;розвивати аналітичне і логічне мислення, виховувати прагнення ставити цілі й досягати їх; виховувати чесність, порядність, толерантність та людяність. Тип уроку: виховна година
Обладнання: дошка, проектор, роздаткові матеріали для учнів, прислів'я , тест, сигнальні картки.
Хід уроку
Вч . -Доброго здоровʼя, діти, гості!
Доброго вам дня.
Хай вам ясно сонце світить
У вікно щодня,
Хай сміється мирне небо і дивує світ
А земля нехай дарує, вам барвистий цвіт.
Бо здоровʼя, любі діти, гості, в світі головне. А здорових і веселих-щастя не мине!
Сьогодні на уроці кожному з вас я хочу побажати, щоб ви були:
У - уважними,
С - самостійними,
П - переконливими, І - ініціативними, Х - хоробрими.
Діти, я бажаю вам УСПІХУ!
Вч.Існує такий вислів: «Гроші втратив-нічого не втратив, час втративбагато втратив, здоровʼя втратив-все втратив.»
-Що ж найголовніше для людини? (Діти хором-Здоровʼя!)
Сьогодні незвичайний урок. А про що ми будемо говорити на уроці ви дізнаєтесь, послухавши вірш Л. Лисенко
Здоров’я — основа усього на світі, Здоровими бути бажають всі діти, Для цього потрібно щоденно вмиватись, Робити зарядку і тепло вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем.
І солодко спати з відкритим віконцем.
І їсти усе, що на стіл подають,
Бо страви нам росту і сил додають.
– Які слова у цьому вірші найголовніші?
– Як ви думаєте, про що ми будемо сьогодні говорити?
– Сьогодні ми з’ясуємо, в чому цінність людського життя та його неповторність.Епіграфом до уроку будуть слова Амосова Миколи Михайловича
– Як ви розумієте ці слова?
Вч. Сьогодні ми будемо говорити про звички,які притаманні людині,про фактори,які підривають здоровʼя людини,і взагалі про те,як потрібно зміцнювати здоров’я та оберігати його.
1.Розгадування ребуса.
– Що на світі найдорожче? (Відповіді дітей вчитель фіксує на дошці).
Ребус підкаже вам тему нашого уроку.
Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина – це здоров’я. Тема нашого уроку: Цінуй життя і здоров’я.
-А як ви, дітки, підтримуєте своє здоров’я?Що ви знаєте про здоров’я?(відповіді учнів)
-Складемо з вами асоціативний кущ -Яку людину можна назвати здоровою?
Вч.(Бути здоровим означає бути життєрадісним, веселим, з радістю зустрічати новий день, коли нічого не болить, добре працює, вчиться, грає в різні ігри…)
Народна мудрість каже: «Без здоровʼя немає щастя. І найбільше в світі багатство - це здоровʼя». Що впливає на здоровʼя людини? Як берегти своє здоровʼя? Про це ми з вами будемо сьогодні говорити. Я не просто так обрала цю тему.
Коли людина здорова, то вона весела, красива, сильна, витривала, смілива, тому що вона себе прекрасно почуває та може наполегливо працювати, навчатись, може робити те, що їй до душі, займатись улюбленою справою.
А коли щось болить, то сили немає, радості також, бо всі думки про одне - позбутись болю. Отже, бажаю всім міцного здоровʼя!
Вч.Кажуть, здоровʼя - це найдорожчий скарб. Щоб більше дізнатися про те, як берегти здоровʼя ми з вами поділимося на творчі групи для пошуку для пошуку інформації стосовно теми проекту.
Вч. Діти, наш народ споконвіку дбав про своє здоровʼя, а тому протягом багатьох років з уст в уста передавалися прислівʼя - перлинки народної мудрості. А які ви знаєте прислівʼя про здоров'я?
1. Здоров'я - всьому голова.
2. Найбільше багатство - здоровʼя.
3. Здоровʼя за гроші не купиш.
4. Бережи здоров'я, поки молодий
5. У здоровому тілі здоровий дух.
6. Здоровий не знає, який він багатий.
7. Бережи одяг, доки новий, а здоров'я - доки молодий.
8. Хворому і мед гіркий.
9. Вартість здоровʼя знає той, хто його втратив.
10.Здоровʼя маємо - не дбаємо, а втративши - плачемо.
11.Чистота - дві третини здоровʼя.
12.Як про здоровʼя дбаєш, так і маєш.
13.Немає щастя без здоровʼя.
14.Хто день починає з зарядки, у того здоровʼя в порядку.
15.Якщо хочеш здоров'я мати, треба рано вставати.
Учень1.Здоровʼя — стан живого організму, за якого всі органи здатні добре виконувати свої життєві функції.
Всесвітня організація охорони Здоровʼя ( ВО03), що: Здоровʼя – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів.
Крім поняття Здоровʼя ВООЗ наводить також складові чинники здоров'я:
Уч.2 •Інтелектуальне благополуччя — здатність набувати і застосовувати знання, аналізувати проблеми і приймати рішення;
Уч.3 •Фізичне благополуччя — вправи, харчування, гігієна, відпочинок; Уч 4. • Соціальне благополуччя — спілкування і взаємодія з іншими людьми;
Уч.5. • Емоційне благополуччя — не те, як людина реагує на події, як справляється з невдачами та стресами;
Уч.6 •Духовне благополуччя — позитивні цінності, ідеали, мета і сенс життя.
«Здоровʼя - це нічого, але все без здоровʼя - ніщо».
Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.
А що називають благополуччям?
Вч. Благополуччя - це задоволеність життям, повʼязана з оцінкою наближеного до бажаного, ідеального життя; щастя.
Ось деякі відчуття людини, яка почувається благополучною: уранці ти прокидаєшся бадьорий, сповнений сили і передчуття, що в тебе попереду чудовий день; у школі тобі цікаво вчитися, навіть тоді, коли предмет дається нелегко; по обіді в тебе тренування у спортивній секції або заняття в художній школі. Ти намагаєшся не пропускати їх, адже тобі це подобається; увечері ти із задоволенням спілкуєшся з батьками.
Вони розпитують тебе про школу і друзів, а ти цікавишся їхніми справами.
Ви разом плануєте вихідні. Коли настає час, ти спокійно засинаєш.
Отже, благополуччя-це задоволення від насиченого подіями життя. Проаналізувавши досвід багатьох благополучних, успішних і щасливих людей, учені зробили
Висновок:щоб бути благополучним, успішним, щасливим, треба вчитися цього так само, як математики, хімії чи історії.
Вч. Життєві навички- здатність людини до позитивної поведінки, подолання труднощів повсякденного життя.
Ви постійно навчаєтесь життєвим навичкам: планувати свій час, раціонально харчуватися, доглядати за своїм тілом, загартовуватись. Ви набуваєте умінь, які сприяють психологічному і соціальному благополуччю,допомагають протистояти негативному впливу оточення, приймати відповідальні рішення і втілювати їх у життя. Сподіваюся, що ці вміння стали невідʼємною частиною вашого способу життя. Майте на увазі, що вони (як і решта важливих умінь) потребуютьнаполегливого тренування.
Сядьте зручно, закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, плечі, ноги, тіло. Тіло важніє. Ви почуваєте себе добре і спокійно. Ми потрапляємо до Країни Здоровʼя. Роздивіться навколо: які там фарби, звуки? Уявіть собі людей, які там живуть. Роздивіться їхні обличчя. Чим вони займаються?
Чи хотілося б вам жити в цій країні?
(Пауза для утворення уявних образів.) Подякуйте країні Здоровʼя.
Повертаємось у клас. Відкрийте очі.
Посміхніться.
Вч. Найдорожчий, безцінний скарб, що має людина - це здоровʼя. Але людина часто забуває про це, а інколи і не здогадується, що своїми діями завдає шкоди не тільки своєму здоровʼю, а й здоровʼю оточуючих. Які шкідливі звички ви можете назвати?
(Відповіді дітей)
Слово вчителя: Паління цигарок - одна з найшкідливіших звичок, що негативно впливає на здоровʼя не тільки самих курців, але й оточуючих. Зараз вона перетворилася в епідемію, що поширюється не тільки серед чоловіків, жінок, а й серед підлітків і дітей.
Сьогодні паління - загальнонаціональна проблема. І хоч державою ведеться боротьба з палінням, а тютюнові фабрики з кожної пачки попереджають про шкоду тютюну, кількість людей, які палять не зменшується. Кожні шість секунд тютюн забирає одне життя. Щорічно куріння цигарок стає причиною смерті 5,4 мільйонів людей. Якщо не почати рішучих заходів, то до 2030 року тя цифра виросте до восьми мільйонів. В 21 сторіччі від тютюну може вмерти майже мільярд людей, що не зуміли побороти свою пристрасть до цигарок.
У людському організмі немає жодного органа, на який згубно б не позначалося паління. Онкологічні захворювання, починаючи з раку легенів, порушення обміну речовин, серцево-судинні захворювання, погіршення зору - та ще цілий букет інших захворювань. Крім того, паління притупляє почуття голоду, тому людина, котра палить, не стежить за харчуванням, може взагалі обійтися цигаркою та кавою, що додає до списку захворювань ще й шлунково-кишкові захворювання.
Більшість курців починають палити в підлітковому віці. З тих, хто почав курити в молодому вілі й продовжує курити все своє життя, половина, в остаточному підсумку, помирає від хвороб, повʼязаних з палінням. Шкода паління для підлітків катастрофічно велика, воно заважає росту організму, завдає удару по органах у момент їхньої найбільшої незахищеності, коли вони ще не виробили імунітету до зовнішніх подразників. Шкідливий вплив тютюнової отрути позначається на роботі головного мозку. У куряних юнаків на 5 % знижується обсяг памʼяті й на 4,5 % легкість навчання, точність додавання нифр погіршується на 5,5 %. Не дивне тому їх відставання у навчанні. Крім фізіологічної небезпеки в пей період, величезна і психологічна шкода паління для підлітків. Куріння також є однією з головних причин неврозів у дітей. Вони стають дратівливими, запальними, погано сплять. У них зʼявляються неуважність, слабшає
увага, порушується памʼять і розумова діяльність.
Ще одна небезпечна звичка-вживання алкоголю
Вч.Алкоголь -також легкий наркотик з важкими наслідками. Як і всі наркотичні речовини, він викликає залежність. Систематичне вживання спиртного веде до підвищення стійкості до спирту. Щоб викликати спʼяніння, потрібно збільшувати дозу. Поступово функціональні розлади переходять в органічні.
Розвиваються такі тяжкі недуги як гастрит, гепатит, цироз печінки, панкреатит, хронічні захворювання легень, алкогольні психози, тощо. Розвивається алкоголізм - важка хронічна хвороба, яка прогресує на основі регулярного і тривалого вжитку алкоголю і характеризується особливим патологічним станом організму: нестримним потягом до спиртного, зміною ступеня його перенесення і супроводжується глибокими необоротними змінами психоемоційної сфери, деградацією особистості. Алкогольна залежність настає не тільки при регулярному вживанні міцних спиртних «напоїв». Систематичне вживання слабоалкогольних напоїв, пива може викликати алкоголізм так само як вино, горілка, коньяк («пивний алкоголізм»). Хвороба формується поступово, непомітно для оточуючих і самого майбутнього алкоголіка. Для такого хворого спʼяніння є найкращим психічним станом. Цей потяг не піддається розумним доказам припинити пити, він спрямовує всю енергію, засоби і думки на добування спиртного, незважаючи на реальну обстановку. Вживання алкоголю - одна з найбільш шкідливих звичок. Отруєння становить велику небезпеку особливо для дітей. Потрапивши до організму, алкоголь вже через 10-15 хвилин надходить у кров. Від нього стражлають всі внутрішні органи, а особливо - мозок.
Діти, що з раннього віку вживають пиво, вино та інші алкогольні напої, стають дратівливими, часто скаржаться на головний біль, погано сплять, швидко стомлюються. І найжахливіше - у них розвивається потяг до спиртного.
Раннє вживання вина, горілки, пива, слабоалкогольних напоїв викликає зміни в крові, а пе призводить до затримки росту і розвитку. знижує гостроту зору і слуху, зміни в крові та інше.
1. Гра «Корисно - шкідливо».
Учні картками сигналізують: зелена - корисно, червона - шкідлива.
o Вітання під час зустрічі...
o Курити цигарки ... o Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
o Виконувати ранкову гімнастику... o Пити пиво...
o Доглядати за власним одягом, взуттям...
o Дотримуватись режиму дня...
o На вечірках вживати вино, горілку... o Говорити неправду...
o Вести здоровий спосіб життя ... 2. Цікава інформація
Про що говорять цифри. o Повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день.
o У тих, хто викурює 10 цигарок на день, на 50 % підвищується ризик померти від інфаркту серця і раку легень.
o Із 3000 дітей, що палять, 1000 помирає від хвороб, повʼязаних із курінням. o Одна крапля нікотину вбиває коня.
o Якщо змочити нікотином кінчик скляної палички і доторкнутися нею до дзьоба горобця, він загине. o Крапля нікотину викликає загибель усіх рибок в акваріумі.
3.Проблемна ситуація.
— Вам запропонували закурити цигарку чи спробувати алкогольні напої, ваші дії... (Учні думають, та дають свої відповіді.)
На ваших партах лежать конверти.Будь ласка відкрийте, та витягніть звідти картки з написами
-Оберіть із запропонованих карток ті, що вам здаються, найкраще підходять до принципів Здорового способу життя, які ви обрали для себе.
Діти, передаючи якийсь предмет (мʼяч, іграшку тощо), говорять: «Я можу навчити.... (молодшого брата чи сестру, учнів 5 класу, батьків, бабусю тощо) .....(безпечній життєдіяльності, життєвим навичкам, сприятливим для здоровʼя, сприяти формуванню стійких переконань щодо пріоритету здоров'я...).»
Вчитель: Запамʼятай! Ти сам господар свого здоров я! Немає ніякого героїзму в
тому, щоб попробувати курити, вживати алкоголь, наркотики. Отже, якщо ти зумів в компанії відмовитися від того, то роблять інші, ти дійсно сміливий і маєш силу волі.Цінуйте і бережіть своє здоров’я, діти, адже це найдорожчий скарб, який вам дала природа і батьки!