Виховний захід "День української писемності та мови"

Про матеріал

Гріховний світ вирує неспроста,
Підступний демон, що керує нами,
Та піднімається нетлінно над віками
Велична постать вічного Христа.

О Господи ! Знайди нас всіх, знайди,
Бо ми блукаєм хащами ще й нині,
Прости гріхи й провини безневинні,
І до спасіння всіх нас поведи.

О Господи ! Зціли нас всіх, зціли,
Всели в серця неопалиму мрію,
Щоб ми, пізнавши віру і надію,
Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мово,
Найкраща пісня в стоголоссі трав.
Кохане слово, наше рідне слово,
Яке колись Шевченко покохав.

Ти все знесла насмішки і зневаги,
Бездушну гру ворожих лжеідей,
Та сповнена любові і відваги
З-за грат летіла птахом до людей.

Ти наш вогонь на темнім полі битви,
Невинна кров пролита в боротьбі.
Тебе вкладаєм тихо до молитви
І за спасіння дякуєм тобі.

Перегляд файлу

Захід до Дня української писемності та мови.

(звучить мелодія)

Слайд 1,2

1-й учень:

О слово рідне! України слава!

Богдана мудрість і Тараса заповіт.

І гул століть, і сьогодення гомін

В тобі злились, як духу моноліт.

2-й учень:

О слово рідне! Мудре і прадавнє,

Ти виросло з могутньої землі!

Тебе жорстоко розпинали,

А ти возносилось і не корилось — ні!

3-йучень:

О слово рідне! Подарунок мами!

І пісня ніжна, і розрада нам!

Я всім на світі поділюся з вами,

Та слова рідного нікому не віддам

Ведучий: Доброго дня , дорогі друзі! Зі святом Вас, з днем  української писемності.Скільки розумних очей, скільки добрих посмішок, скільки світлих поглядів, і всі це люди, яких хвилює українське слово.

Слайд 3

Ведучий: 6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: "На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: "Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада.

Ведучий: З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

Слайд 4
        Ведучий: Перші спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру

Слайд 5

 Пізніше - так зване вузликове письмо(зміст посилань у ньому передавався через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них, їх колір та розташування.)

Слайд 6

Пройшло немало часу, і люди здогадались зображувати предмети малюнками, які називають піктограмами .

Слайд 7

Потім були ієрогліфи. Перший герб Київської держави.

Слайд 8,9

Пройшло не одне століття аж поки створилися літери...

Ведучий: Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм у 862 році... На основі давньоболгарських діалектів брати створили старослов’янську мову, яка прийшла до Київської Русі разом з прийняттям християнства.

           Слайд 10

Ведучий: За православним календарем  9 листопада -  день вшанування памяті преподобного Нестора Літописця. Він був послідовником знаменитих Кирила та Мефодія, творців Словянської писемності.

Слайд 11

Ведучий: Нестора часто називають літописцем. Це так, він справді ввів літопис, але правильніше його називати письменником та істориком. Не просто першим професійним істориком Русі, а батьком усієї нашої історії.

Слайд 12

Відео фрагмент

Слайд 13

Ведучий: Всі наступні літописці лише переписували уривки з праць преподобного Нестора, наслідуючи його. Але перевершити так і не змогли. «Повість временних літ» була і залишається найвидатнішою пам’яткою слов’янської культури.

Великава користь буває людині, оточіння книжного, бо в книжках є велика глибина.

Слайд 14

 (Звучить мелодія, хлопець сидячи за столом, пише пером)

Нестор-Літописець:

 І любив Ярослав церковні статути,

 І попів любив дуже, особливо любив чорноризців.

 І до книг був прихильний, читав часто

І вдень, і вночі.

 І зібрав писців много,

І переклали вони із грецької на словенську Письмо.

 І написали вони багато книг,

 І славу цим здобули,

І повчаються за їхніми книгами вірнії люди,

Насолоджуються, навчаючись

Божественного слова,

І велика користь буває чоловікові від науки книжної

І книги вказують нам,

І навчають нас, як іти шляхом покаяння.

І мудрість, і стриманість здобуваємо із слів книжних.

Книги подібні рікам, що тамують спрагу цілого світу,

Книги – джерела мудрості,

Книги – бездонна глибина,

 І ними в печалі втішаємось,

 І вони – узда для тіла і душі.

Слайд 15

Ведучий: Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.

    Ведучий: Заплющіть очі. Спробуйте уявити один день свого життя без мови.

Слайд 16

 Ось ви прокинулись, мовчки одягаєтесь, снідаєте, йдете до школи. А що тут? Мовчазні друзі походжають широкими коридорами – ніхто ні з ким не спілкується, не розповідає про свої пригоди. Стоїть мертва тиша.

Слайд 17

Ведучий: Лунає дзвоник. Ви тихенько заходите до класу, сідаєте за парту. А що далі? Чи змогли б ми за таких обставин отримати освіту, відчути себе часткою суспільства? Вважаю, що ні.

Слайд 18

    Ведучий: Отже, мова – найважливіший засіб спілкування. Життя без неї уявити неможливо, це найбільше і найдорожче добро кожного народу.

     Ведуча:  Слова – це крила ластівки, вона їх не відчуває, але без них не може злетіти. Тож маємо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні.

Слайд 19

Відеофрагмент - легенда про рідну мову

Слайд 20

Ведучий: Першим до нас приходить слово… З колисковою материнською піснею. Тихою казкою, доброю ласкою.

Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова. За допомогою слів відкриваємо таємничість і складність інших наук.

        Отже, словесність – початок усіх наук. Вона джерело, звідки починається струмок, який ширшає, набирає сили, розливається могутньою рікою. А складовою словесності є слово. Слово – найтонший різець. Яким можна доторкнутися до найпотаємніших куточків людського серця.

Слайд 21

 (Інсценізація вірша « Як би тобі, доню…»)

Мати. Як би тобі, доню, в світі не було,

Не скупись ніколи людям на добро.

Бо і так доволі хтось посіяв зла,

І холонуть душі наші без тепла.

Доня. Забувають діти мову матерів,

Глянь, від того болю світ аж посірів.

Стогне від розпуки зранена земля,

І сивіти стала матінка моя.

Мати. Доню моя, доню, синьоока зірко,

У житті буває солодко і гірко.

Якби твої очі не манили зваби,

Не чини ніколи Батьківщині зради!

Не ламай у лузі гілку калинову –

Сиротою станеш як забудеш мову.

Можеш призабути запах рути-мяти,

Але рідну мову мусиш пам’ятати!

Можеш не впізнати голосу діброви,

Тільки не зрікайся маминої мови.

 

 

 

Слайд 22

Ведуча. Історія кожного народу має героїчні й трагічні, щасливі й нещасні сторінки. На долю України випали великі поневіряння: турецько-татарські орди, польські феодали, російський царизм хотіли поневолити наш народ. Забороняли мати власну історію, культуру, мову. 

Ведучий: Мова, то найперша ознака нації. Є мова, є й держава, є й народ. Тому так ревно, так планомірно нищили мову наші вороги. Вони добре розуміли, що люд без мови то глина без лика, без’язика отара овець. А отарою так легко управляти.

Ведучий: Багато десятиліть наша мова знищувалась і плюндрувалась. Та не зважаючи на лінгвоцит, вона жива й до нині.

Слайд 23

Ведучий: За підрахунками науковців, за всю історію української мови було прийнято понад 200 законодавчих актів, які різною мірою обмежували права української мови. Подібного не знає історія жодної мови, жодної держави.

Слайд 24

Тож давайте  і ми пригадаємо найсумніші дати в історії української мови.

(Ведучі по черзі зачитують факти з історії мови, в цей час на сцену з великою квіткою в руках виходять дівчата у вишиванках, на кожній квітці – дата. Дівчата стають позаду ведучих напівколом.) М.Скорик – мелодія скрипка

Слайд 251720 р. —указ Петра І про заборону книго­друкування українською мовою.

Слайд 26 1769 р. — видано розпорядження російської церкви про вилучення в населення України українських букварів та книг.

Слайд 271775 р.— зруйновано Запорозьку Січ та закри­то українські школи при полкових козацьких канцеляріях.

Слайд 281862 р.— закрито українські недільні школи.

Слайд 291863 р.— указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.

Слайд 301876 р.— указ російського царя Олександра II про заборону друкування нот українських пісень.

Слайд 311884 р.— закрито всі українські театри.

Слайд 321914 р.— російський цар Микола II ліквідує українську пресу.

 

(Музика замовкає. Із глибини сцени виходить дівчина із запаленою свічкою читає “Молитву” Ольги Яворської. Дівчата стоять обличчям до глядачів) Звучить мелодія «Сопілка»Лесі Українки

Слайд 33

Молитва

Гріховний світ вирує неспроста,
Підступний демон, що керує нами,
Та піднімається нетлінно над віками
Велична постать вічного Христа.

О Господи ! Знайди нас всіх, знайди,
Бо ми блукаєм хащами ще й нині,
Прости гріхи й провини безневинні,
І до спасіння всіх нас поведи.

О  Господи ! Зціли нас всіх, зціли,
Всели в серця неопалиму мрію,
Щоб ми, пізнавши віру і надію,
Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мово,
Найкраща пісня в стоголоссі трав.
Кохане слово, наше рідне слово,
Яке  колись Шевченко покохав.

Ти все знесла насмішки і зневаги,
Бездушну гру ворожих лжеідей,
Та сповнена любові і відваги
З-за грат летіла птахом до людей.

Ти наш вогонь на темнім полі битви,
Невинна кров пролита в боротьбі.
Тебе вкладаєм тихо до молитви
І за спасіння дякуєм тобі.

(Музика змовкає. Дівчата тихенько йдуть зі сцени.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Брейн-ринг

Слайд 34

Ведучий: Як море починається з річки, так українське слово бере початок писемності. Для кожного народу дорога його мова. Для нас найближчою і найріднішою є українська… Ми зібрались сьогодні тут, щоб ще раз засвідчити свою пошану рідній мові, продемонструвати свої вміння та знання у грі.

Слайд 35

Ведучий: Сьогодні змагатимуться за звання найкращий знавець рідного слова 2 команди. Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені питання та краще впорається з усіма завданнями.

 Оцінювати роботу наших учасників буде журі, до складу якого ввійшли фахівці своєї справи, справжні цінителі рідного слова:

1.

2.

 Протягом програми журі уважно спостерігатиме за роботою всіх членів команд і в кінці обере команду-переможицю та найкмітливішого учасника кожної команди. Отож, команди готові?

Слайд 36

(Представлення команд)- 5 б.

Ведучий: А зараз – знайомство з нашими командами . Вони готували вітання один одному

«Дивосвіт» :
Наш девіз : « Чим важче завдання , тим дорожча перемога».
         «Мовознавці» :
Наш девіз : « Хто мову шанує свою , хай переможе в бою».
          «Дивосвіт» :
Дорогенькі « Мовознавці»
Щиро вас вітаємо.
Від усього свого серця
Успіху бажаємо.
         «Мовознавці» :
А « Дивосвіт» щоб трудився
До сьомого поту.
І дістав він нагороду
За свою роботу

 

 

 

Слайд 37

Перший конкурс «Розминка» - 1б.

Ведучий: Розпочинає програму перший конкурс «Розминка», де команди продемонструють свою кмітливість. Вислухавши питання, відповідатиме команда, яка першою підніме сигнальний прапорець. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.

1. Скільки літер в українському алфавіті? (33)

2. Скільки звуків у слові кущ? (4)

3. Що стоїть між небом і землею? (і)

4. Чим закінчується вечір і починається ранок? (р)

5. Якою косою не можна косити? (Дівочою)

6. Що треба зробити, щоб майка злетіла? (змінити м та ч)

7. Назвіть самостійні частини мови. (ім., прикм., числ., займ., дієсл., присл.)

8. Назвіть службові частини мови. (сполуч., прийм., частка, вигук)

9. Назвати головні члени речення. (підмет, присудок)

10.Як написати слово робота 5 літерами? (праця)

11.Які займенники заважають машинам їздити по дорозі? (я-ми)

12. Як називається державна мова України? (українська)

13.Який знак ставимо у кінці питального речення? ( ? )

14.Як називаються слова з протилежним значенням? (антоніми)

15.Якою є перша буква у власній назві? (велика)

16.Автор «Заповіту» – ( Шевченко)

17.Продовжте  фразу «Мені тринадцятий …(минало)

18.Змінна частина слова? (закінчення)

19.Сьомий відмінок нашої мови? (кличний)

20.Слова зі спільним коренем? (спільнокореневі)

 

Ведучий: Мова – то справжній океан. Багато різних мов є на Землі. Коли осягаєш багатство рідної мови, мимоволі дивуєшся: який все-таки могутній творчий геній нашого народу! Скільки синонімічних рядків, глибина думок і почуттів у нашій мові, образність, простота у загадках, прислів'ях, приказках...

Слайд 38

2 конкурс «Закінчи прислівя»

Вам тебі скласти дві частини загублених прислів’їв та приказок.

За кожне правильно закінчене прислів’я – один бал.

1 команда:

Хто мовчить, той … (двох навчить)

Народ скаже, … (як зав’яже)

Бджола жалить жалом, а … (чоловік словом)

Гостре словечко коле … (сердечко)

Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже

Умій сказати, умій і змовчати

2 команда:

Людей питай, а … (свій розум май)

Слухай тисячі разів, а … (говори один раз)

Скажи мені, хто твій товариш, тоді … (я скажу хто ти)

Слово до слова - … (зложиться мова)

Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом

Шабля ранить голову, а слово – душу

 

Слайд 39

3 Конкурс «Хто я?»

Ведучий: Ну а зараз ми переходимо до наступного конкурсу «Хто я?». Гравець з кожної команди одягає на себе символічну маску, на якій зображений персонаж. Щоб відгадати себе, учасник повинен ставити запитання гравцям зі своєї команди. Наприклад, я-людина? я-казвовий герой? я-чоловік, жінка? Команда ж має право відповідати лише так чи ні. Якщо із залу або від команди буде підказка, то команда програла. Правила зрозумілі? Головна задача: вгадати, що це за персонаж.(казковий персонаж)

Слайд 40

1 команда:Буратіно

Слайд 41

 2 команда:Карлсон

Слайд 42

Ведучий:Бонусне питання  Як пишуться слова ввечері,вранці-разом чи окремо(разом )

 

 

Слайд 43

4. Конкурс „Спробуй переклади”.

Ведучий: Оскільки ми живемо у двомовному середовищі, нам часто доводиться перекладати інформацію з російської мови українською і навпаки. Пропонуємо командам перекласти наступні слова і словосполучення. Час на виконання –2 хвилини. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

1 команда

2 команда

1. Зайвий примірник -Лишний экземпляр

1. Згаданий - Упомянутый

2. Лестощі- Лесть

2. Полотенце-рушник

3. Підлабузник - Подхалим

3. Перебіг хвороби - Течение болезни

4. Вивертка - Отвертка

4. Межі міста - Черта города.

5. Изюм-родзинки

5. Окраса сезону - Гвоздь сезона

 

Слайд 44

5 конкурс «Ми з Вами часом не знайомі?»

Ведучий:  Перед вами є зображення поетів та письменників української літератури». Ваше завдання розпізнати їх та назвати ім’я та прізвище (псевдонімом). Слайд 45,46

Слайд 47

6 конкурс «Разом, швидко, правильно»

Ведуча: Сила слова безмежна. Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця.

У грі приймають участь 4 учасники. У кожного з них на груді та плечах будуть причеплені букви , які треба запам’ятати, бо саме з них ви складдатимите правильні відповіді на мої запитання. Та команда яка відповість правильно і складе більше відповідей та й перемогла.

Треба рухатися і швидко переміщатися з літерами. Слово складаємо зліва направо, щоб глядачі змогли його прочитати.

                      Н О Р А 
                               К А С І
1. В ній живе лисиця. (нора)
2. Вона буває рослинна на дереві, земна та головного мозку. (кора)
3. Його косять на зиму. (сіно)
4. Колір очей, приправа. (карі)
5. Вона буває божою (кара)
6. Водойма, яка протікає. (ріка)
7. Знаряддя праці, її заплітають дівчата. (коса)
8. Місце розрахунку в супермаркеті. (каса)

Слайд 48

Ведучий: Бонусне запитання:   Чи може дощ іти два дні поспіль? (Ні, адже день чергується з ніччю)

 

Ведучий: В усьому світі відома українська мелодійна пісня. І сьогодні ми перевіримо, наскільки ви знаєте українські пісні. Кожна команда слухає 15 секунд фрагмент мелодії пісні і називає її. За кожну правильно названу пісню команда отримує 1 бал. :

Слайд 49

 І останнє  7 завдання «Українські пісні ».

  1.                         «Розпрягайте хлопці коней».
  2.                         «Ой на горі два дубки».
  3.                         «Несе Галя воду».
  4.                         «Ой марічко, чичері»
  5.                         «Подоляночка».
  6.                         Як у нас на Україні
  7.                         Червона рута
  8.                         Тільки в нас на Україні
  9.                         Як у нас на Україні
  10.                    Це моя земля, це моя країна

Ведучий: На цьому наша гра завершена.

Гра «Коліна – пальці»

Ведучий:  А зараз поки журі підводить підсумки давайте пограємо в рухливу гру «Коліна – пальці» Вам треба повторювати за мною, мелодія щоразу буде прискорюватися  а я перевірю наскільки ви уважні та швидкі. Журі також за вами стежить, і в кінці заходу обере найактивнішого учня з кожної команди.

 

Ведучий: Оголосити результати гри й назвати команду, яка здобула перемогу, ми запрошуємо великого шанувальника українського слова, людину, закохану в український фольклор,  запрошується

Оголошення результатів

( проектується відеоролик «Любіть Україну»»)

Ведучий:  Ось і підходить до кінця наше свято української писемності та української мови. Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні.

Незгоди людські хай не чинять вам зла…

І тільки все добре в житті щоб велося…

Хай збудеться все, що іще не збулося!

 

Ведучий:  На цьому наш захід завершено. Дякуємо за увагу!

 

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку