Виховний захід "Деньукраїнської писемності і мови"

Про матеріал

День украї́нської писе́мності та мо́ви — свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. За православним календарем — це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця — послідовника творців слов'янської писемностіКирила і Мефодія.

Перегляд файлу

 

            9 листопада – День української

писемності і мови

 

 

 

 

 

 

                2018

 

 

 

 

 

Тема: 9 листопада – День української писемності та мови

Мета проекту: формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширити знання про красу і багатство української мови; залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини; підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови;  виховувати прагнення передати нащадкам наш скарб — українську мову.

Обладнання: святково прибрана зала, крилаті вислови про мову; макет української хати, біля якої пліт з глечиками та соняш­никами, на стінах вишиті рушники; таблички з написами років, презентації, підготовлені учнями, про Нестора – літописця, П. Яцика, історію писемності.

 Спосіб розв’язання проблеми:

 -  ознайомитись з додатковою довідковою  літературою про історію запровадження Дня української писемності та мови ;

 - переглянути відеофільми про Нестора – літописця, Кирила і Мефодія та                  П. Яцика;

 - вивчити пісні про мову;

 - створити з допомогою батьків презентації про Нестора – літописця,                   П. Яцика, історію писемності;

 - підготувати свято до Дня української писемності та мови.

Вид проекту: пошуковий, творчий, колективний, середньої тривалості.

Освітній продукт: свято « 9 листопада – День української писемності та мови».

 

Хід заходу            

10Вчитель. 9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено  1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка.     У листопаді 1997 р. був виданий указ Президента України "Про День української писемності та мови". У ньому сказано, що за ініціативою громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови  встановлено День української писемності та мови. Свято відзначається щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця.

Презентація про Нестора-Літописця           

Учень 1.Всіх нас єднає рідна мова, 

 Всіх, хто живе у цім краю.

 Вона прекрасна, світанкова,

Я в ній свою наснагу п'ю.

 

Учень 2.Бо наша рідна мова-мати,

Снагу і силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

 Поки в нас рідна мова є!

Цвіти і смійся, рідне слово!

У серці щирому звучи!

Моя чарівна, рідна мово,

Лети над світом, не мовчи!

Учень 1-й. Доброго дня вам, шановні друзі! Вітає­мо вас на святі рідної мови! Віримо, що у цій залі зібралися щирі українці, котрим не байдужа доля рідного слова.

Учень 2-й. Спробуємо переконати своїх ровесників, що мова — це безцінний дар, який треба шанувати, як батька і матір, родину і Батьківщину.

book5 Презентація «Як наша мова до нас прийшла»                         

Учень 3-й.  Ми — українці. Живемо у вільній не­залежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.

Учень 4-й.  Земля українська стародавня, така ж дав­ня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи роз­квіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, пере­казах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.

Учень 5-й.  Для нас рідна мова — це не тільки доро­га спадщина, яка об'єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарб­ницю загальнолюдської культури.

Виходить хлопчик і звертається до попереднього учня

Хлопчик. Я цілком згоден з тобою, бо нещодавно прочитав слова Ушинського: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».

Виходять 2 дівчинки

Дівчинка 1-а.Наталю! А мені спало на думку, що не­даремно стільки літ чужинці старалися заборони­ти нашу мову, нав'язували свою культуру і свою владу.

Дівчинка 2-а.Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покір­ним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого. Я пропоную при­гадати той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність.

Під звуки мелодії Т. Петриненка «Україно» виходять діти з картками,

на яких написано дати і розповідають про події даного року

  • 1720 р. — указ Петра І про заборону книго­друкування українською мовою.
  • 1769 р. — видано розпорядження російської церкви про вилучення в населення України українських букварів та книг.
  • 1775 р.— зруйновано Запорозьку Січ та закри­то українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
  •   1862 р.— закрито українські недільні школи.
  • 1863 р.— указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
  • 1876 р.— указ російського царя Олександра ІІ про заборону друкування нот українських пі­сень.
  •   1884 р.— закрито всі українські театри.
  • 1908 р.— вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана царським урядом Росії шкід­ливою.
  • 1914 р.— російський цар Микола ІІ ліквідує українську пресу.
  • 1938 р.— сталінський уряд видає постанову про обов'язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
  • 1983 р.— видано постанову про так зване посилене вивчення російської мови у школах і поділ класів в українських школах на дві гру­пи — російські та українські, що призвело до нехтування рідною мовою.

У 1989 р. видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодер­жавну мову.

У 1991 р. прийнята державна програма реаліза­ції української мови та мов національних меншин до 2000 року.

 Звучить І куплет пісні Т. Петриненка «Україно»

Учень 1-й.  Друзі, чи звернули ви увагу на те, що ми всі і вся-вся Україна мали ще до 2000 року до­бре засвоїти і навчитись рідної мови, а ми й по сьогодні досконало не володіємо нею.

Учень 2-й. Де ж шукати причини? Жодних заборон немає. Вчи мову, спілкуйся на здоров'я, адже на­ша мова неповторна, калинова, солов'їна, лірична та ніжна.

Діти виконують пісню на слова В.Сосюри, музика М. Катричка «Рідна мова»

Учень 3-й.  Т.Г.Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув її, і як ніхто, розкрив чудову, чарівну музику українського слова:

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого.
А серце б'ється - ожива,
Як їх почує!.

Учень 4-й.  Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Ми будемо читати текст, кожне слово якого починається з літери "Б". "Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла".

Учень 5-й. "Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур'я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого".

Учень 6-й.  Боже! Бачиш - боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько - батька. Боже! Біль безжалісний! Боже, буде багата  Батьківщина? Буде!".

Учень 7-й.  А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській мові "хенд" - це просто рука і нічого більше, а у нас: ручка, ручечка, рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова "мама" - неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.

Дівчинка 1-а.Ой ,яка чудова українська мова!
Де береться це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак,
І така розкішна і гнучка, як мрія...
Є в ній хурделиця, віхола,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Дівчинка 2-а.Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата
Та звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.

Танець з рушниками «Моя Україна»

Учень 1-й.     З 2000 року в Україні розпочалося грандіозне мовне змагання під назвою «Міжнародний конкурс знавців української мови». Щороку 9 листопада, у День української мови та писемності мовний марафон відкривається у різних славних своєю історією місцях України.

Вчитель. 9 листопада розпочався І етап VII Міжнародного конкурсу знавців української мови  ім. П. Яцика. А як знають українську мову наші учні, ми зараз перевіримо.

 Презентація про П. Яцика                      

Завдання 1. Закінчіть прислів я:

 1. Гостре словечко   (коле сердечко).

 2. Від теплого слова   (і лід тане).

 3. Землю красить сонце,   ( а людину праця).

 4. Слово – не горобець,   (вилетить – не впіймаєш).

 5. Умій сказати,    (умій змовчати).

 6. І від малої мурашки        (може бути багато користі).

Завдання 2. Дай до кожного фразеологізму відповідне слово-пояснення:

 1. Рукою подати – близько;

 2. Тримати язик за зубами – мовчати;

 3. Водити за носа – обманювати;

 4. Робити з мухи слона  - перебільшувати;

 5. Байдики бити – нічого не робити;

 6. Зарубати на носі  - запам' ятати;

Завдання 3.  Хто з українських діячів зображений на українських гривнях?  

1 гривня    Тарас Шевченко

2 гривні    Іван Франко

5 гривень    Ярослав Мудрий

10 гривень    Володимир Мономах

20 гривень    Богдан Хмельницький

50 гривень    Леся Українка

100 гривень   Іван Мазепа

200 гривень   Михайло Грушевський

 Дівчинка 1-а.      Чудова наша мова – міцне моє коріння,

  А як же я без нього могла б на світі жить?!

  Тоді б мене чекало духовне зубожіння,

  Бо мову і Вітчизну не можна розділить

                 Дівчинка 2-а.                               Дівчинка 3-а.

                   Вона ніколи не вмирала,           Не раз над нею насміхались,

Вкраїнська мова голосна           Були такі, сказати слід

І хоч не раз її топтали                      І все ж бо нею розмовляли

Знов оживала, мов весна.                      І прадід і увесь мій рід.

                            Дівчинка 4-а.   

             І ми шануймо нашу мову,

  Топтать нікому не дамо.

  Бо наше слово, вільне слово

  Для нас, українців дано.

Звучить пісня «Живи, українська мово, мово колискова»

(співають учні класу)

 Завдання 4.«Паліндром»

 Є  слова  -  ну  й  цікаво !

 Є  слова  -  просто  диво !

 Прочитаймо  їх  із  вами :

 Чи  то  зліва  направо,

 Чи  то  справа  наліво  -

 Означають  те  саме.

Завдання 5.Інсценізація  казки  І. Січовика  про  таємницю  Туди-Сюди.

 З’являється  Кощій  Невмирущий  і  Іванко.

-  Що  тебе  сюди  привело ?  -  запитав  він  грізно  хлопчика.

-  Та  я,  діду  Кощію,  хочу  відкрити  у  вашому  підземеллі  хоча  б  одну  таємницю.

-  У  мене  тут  таємниць  скільки  завгодно !  Спробую  допомогти  тобі. 

Я  задам  декілька  таємничих  загадок.  Якщо  відгадаєш  їх  -  житимеш,  як  і  я,  довго,  а  коли  не  даси  відповіді  -  залишишся  тут  надовго-надовго …

-  До  лісу  пішли  двоє  дівчаток  і  один  хлопчик,  кожного  з  них  звали  Туди-Сюди. (Анна, Ада, Пилип).

-  На  городі  росте  овоч,  якого  величають  Туди-Сюди.(біб).

-  Будівельникам  рівняти  дорогу  допомагав  Туди-Сюди.(коток)

-  Грабіжник  витягнув  з  торби  Туди-Сюди  і  сховався  за  кущами.

-  На  кораблі  Туди-Сюди  приготував  смачний  обід. (кок)

-  Не  так  давно  вода  прорвала  греблю  і  в  моєму  підземеллі  стався  страшний  Туди-Сюди. (потоп)

Завдання 6.Спробуємо  потренуватись  добирати  риму.

По  долині  жук  повзе,

На  спині  жука …  (везе).

 Облизала  кішка  кришку

 І  пішла  ловити   … (мишку).

Собі  мама  купила  праску,

А  мені  новорічну   … (маску).

 Я  поклала  спати  кішку

 У  м’яке  котяче  … (ліжко).

Пожовтів  і  пересох

На  городі  цар   … (горох).

 Усміхнулася  Лукерка

 Як  поглянула  в   … (люстерко).

Досить  гратися,  Андрійку,

Поклади  на  стіл   … (тарілку).

 До  землі  зігнулась  гілочка,

 Як  по  ній  пробігла   … (білочка).

Шафу,  двері  й  чобіток

Ремонтує   … (молоток).

 Має  Галя  добру  звичку

 Класти  книжки   … (на поличку).

Їжак  ожину  в  лісі  їв

І  слухав  пісню  … (солов' їв).

Завдання 7. «Встав  загублену  букву»

 Буква  в  слові  загубилась –

 Нісенітниця  створилась.

 Вас  прошу :  допоможіть,

 Помилки  скоріш  знайдіть.

Рік  пішов  гуляти  в  сад.

Не  дійшов,  бо  повз  назад.

 Лисичка  знає  назубок

 Смачненьку  казку  «Колосок».

Соловей  затьохкав  влітку,

Як  побачив  гарну  клітку.

 Мені  і  брату  дякувала  баба,

 Що  ми  учора  розпиляли  краба.

Кинула  шишку  на  мене  зозуля.

В  мене  на  лобі  з’явилася  куля.

 Наш  Данилко  лісоруб :

 Він  спиляв  старезний  зуб.

Я  вночі  зібравсь  на  гірку

І  побачив  в  небі  дірку.

 Ми  з  братом  лісники  із  роду.

 Пиляєм  палкою  колоду.

Мені  мама  до  сніданку

Подає  солодку  банку.

Завдання 8. «Перекладач»

 Слова  російською  мовою  потрібно  перекласти  на  українську.

Слова для перекладу: зонтик - парасолька, гвоздь - цвях , кровать - ліжко, волноваться - хвилюватись, сирень - бузок, краска - фарба, полотенце - рушник, галстук - краватка.

Завдання 9.Гра в асоціації (метод гронування).

 (На ватмані намальована гілка калини без ягід).

Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою? (Ні, не можна). Чому? (Тому що калина має плоди, а тут їх немає). Так, правильно. Немає коло гілки ягідок тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на кожного члена групи і попрошу вас дуже добре подумати, обговорити в групі, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «мова».

Діти працюють в групах. Потім по черзі читають дібрані слова й прикріплюють їх до калинової гілочки.

Тепер у нас утворилося міцне й велике калинове гроно.

А ось якою постає мова у вірші Л.Лужецької:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна

Солов’їна, барвінкова

Українська рідна мова.

Звучить пісня «Гімн Українській мові»

Діти в українських костюмах виконують танець під звучання пісні «Гімн Українській мові»

 

 

 

 

 

.

1

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
597
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку