День украї́нської писе́мності та мо́ви — свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. За православним календарем — це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця — послідовника творців слов'янської писемностіКирила і Мефодія.
9 листопада – День української
писемності і мови
2018
Тема: 9 листопада – День української писемності та мови
Мета проекту: формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширити знання про красу і багатство української мови; залучати дітей до джерел і витоків народної спадщини; підтримувати у школярів інтерес до вивчення рідної мови; виховувати прагнення передати нащадкам наш скарб — українську мову.
Обладнання: святково прибрана зала, крилаті вислови про мову; макет української хати, біля якої пліт з глечиками та соняшниками, на стінах вишиті рушники; таблички з написами років, презентації, підготовлені учнями, про Нестора – літописця, П. Яцика, історію писемності.
Спосіб розв’язання проблеми:
- ознайомитись з додатковою довідковою літературою про історію запровадження Дня української писемності та мови ;
- переглянути відеофільми про Нестора – літописця, Кирила і Мефодія та П. Яцика;
- вивчити пісні про мову;
- створити з допомогою батьків презентації про Нестора – літописця, П. Яцика, історію писемності;
- підготувати свято до Дня української писемності та мови.
Вид проекту: пошуковий, творчий, колективний, середньої тривалості.
Освітній продукт: свято « 9 листопада – День української писемності та мови».
Хід заходу
Вчитель. 9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено 1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка. У листопаді 1997 р. був виданий указ Президента України "Про День української писемності та мови". У ньому сказано, що за ініціативою громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови встановлено День української писемності та мови. Свято відзначається щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця.
Презентація про Нестора-Літописця
Учень 1.Всіх нас єднає рідна мова,
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
Учень 2.Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом, не мовчи!
Учень 1-й. Доброго дня вам, шановні друзі! Вітаємо вас на святі рідної мови! Віримо, що у цій залі зібралися щирі українці, котрим не байдужа доля рідного слова.
Учень 2-й. Спробуємо переконати своїх ровесників, що мова — це безцінний дар, який треба шанувати, як батька і матір, родину і Батьківщину.
Презентація «Як наша мова до нас прийшла»
Учень 3-й. Ми — українці. Живемо у вільній незалежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.
Учень 4-й. Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.
Учень 5-й. Для нас рідна мова — це не тільки дорога спадщина, яка об'єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарбницю загальнолюдської культури.
Виходить хлопчик і звертається до попереднього учня
Хлопчик. Я цілком згоден з тобою, бо нещодавно прочитав слова Ушинського: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».
Виходять 2 дівчинки
Дівчинка 1-а.Наталю! А мені спало на думку, що недаремно стільки літ чужинці старалися заборонити нашу мову, нав'язували свою культуру і свою владу.
Дівчинка 2-а.Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покірним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого. Я пропоную пригадати той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність.
Під звуки мелодії Т. Петриненка «Україно» виходять діти з картками,
на яких написано дати і розповідають про події даного року
У 1989 р. видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову.
У 1991 р. прийнята державна програма реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.
Звучить І куплет пісні Т. Петриненка «Україно»
Учень 1-й. Друзі, чи звернули ви увагу на те, що ми всі і вся-вся Україна мали ще до 2000 року добре засвоїти і навчитись рідної мови, а ми й по сьогодні досконало не володіємо нею.
Учень 2-й. Де ж шукати причини? Жодних заборон немає. Вчи мову, спілкуйся на здоров'я, адже наша мова неповторна, калинова, солов'їна, лірична та ніжна.
Діти виконують пісню на слова В.Сосюри, музика М. Катричка «Рідна мова»
Учень 3-й. Т.Г.Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув її, і як ніхто, розкрив чудову, чарівну музику українського слова:
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого.
А серце б'ється - ожива,
Як їх почує!.
Учень 4-й. Зверніть увагу на багатющі можливості нашої мови. Ми будемо читати текст, кожне слово якого починається з літери "Б". "Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів. Бандура болісно бриніла".
Учень 5-й. "Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур'я, братовбивства... Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого".
Учень 6-й. Боже! Бачиш - боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько - батька. Боже! Біль безжалісний! Боже, буде багата Батьківщина? Буде!".
Учень 7-й. А скільки в нашій мові пестливих, ніжних форм слів до одного вибраного слова. Ось в англійській мові "хенд" - це просто рука і нічого більше, а у нас: ручка, ручечка, рука, рученька, рученя, рученятко. А які слова можна добрати до слова "мама" - неня, матуся, мамуся, мамочко, матінко.
Дівчинка 1-а.Ой ,яка чудова українська мова!
Де береться це, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак,
І така розкішна і гнучка, як мрія...
Є в ній хурделиця, віхола,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Дівчинка 2-а.Та не в тому справа, що така багата.
Помагало слово нам у боротьбі,
Кликало на битву проти супостата
Та звучало сміхом на полях плаката,
І за все це, мово, дякуєм тобі.
Танець з рушниками «Моя Україна»
Учень 1-й. З 2000 року в Україні розпочалося грандіозне мовне змагання під назвою «Міжнародний конкурс знавців української мови». Щороку 9 листопада, у День української мови та писемності мовний марафон відкривається у різних славних своєю історією місцях України.
Вчитель. 9 листопада розпочався І етап VII Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика. А як знають українську мову наші учні, ми зараз перевіримо.
Презентація про П. Яцика
Завдання 1. Закінчіть прислів я:
1. Гостре словечко (коле сердечко).
2. Від теплого слова (і лід тане).
3. Землю красить сонце, ( а людину праця).
4. Слово – не горобець, (вилетить – не впіймаєш).
5. Умій сказати, (умій змовчати).
6. І від малої мурашки (може бути багато користі).
Завдання 2. Дай до кожного фразеологізму відповідне слово-пояснення:
1. Рукою подати – близько;
2. Тримати язик за зубами – мовчати;
3. Водити за носа – обманювати;
4. Робити з мухи слона - перебільшувати;
5. Байдики бити – нічого не робити;
6. Зарубати на носі - запам' ятати;
Завдання 3. Хто з українських діячів зображений на українських гривнях?
1 гривня Тарас Шевченко
2 гривні Іван Франко
5 гривень Ярослав Мудрий
10 гривень Володимир Мономах
20 гривень Богдан Хмельницький
50 гривень Леся Українка
100 гривень Іван Мазепа
200 гривень Михайло Грушевський
Дівчинка 1-а. Чудова наша мова – міцне моє коріння,
А як же я без нього могла б на світі жить?!
Тоді б мене чекало духовне зубожіння,
Бо мову і Вітчизну не можна розділить
Дівчинка 2-а. Дівчинка 3-а.
Вона ніколи не вмирала, Не раз над нею насміхались,
Вкраїнська мова голосна Були такі, сказати слід
І хоч не раз її топтали І все ж бо нею розмовляли
Знов оживала, мов весна. І прадід і увесь мій рід.
Дівчинка 4-а.
І ми шануймо нашу мову,
Топтать нікому не дамо.
Бо наше слово, вільне слово
Для нас, українців дано.
Звучить пісня «Живи, українська мово, мово колискова»
(співають учні класу)
Завдання 4.«Паліндром»
Є слова - ну й цікаво !
Є слова - просто диво !
Прочитаймо їх із вами :
Чи то зліва направо,
Чи то справа наліво -
Означають те саме.
Завдання 5.Інсценізація казки І. Січовика про таємницю Туди-Сюди.
З’являється Кощій Невмирущий і Іванко.
- Що тебе сюди привело ? - запитав він грізно хлопчика.
- Та я, діду Кощію, хочу відкрити у вашому підземеллі хоча б одну таємницю.
- У мене тут таємниць скільки завгодно ! Спробую допомогти тобі.
Я задам декілька таємничих загадок. Якщо відгадаєш їх - житимеш, як і я, довго, а коли не даси відповіді - залишишся тут надовго-надовго …
- До лісу пішли двоє дівчаток і один хлопчик, кожного з них звали Туди-Сюди. (Анна, Ада, Пилип).
- На городі росте овоч, якого величають Туди-Сюди.(біб).
- Будівельникам рівняти дорогу допомагав Туди-Сюди.(коток)
- Грабіжник витягнув з торби Туди-Сюди і сховався за кущами.
- На кораблі Туди-Сюди приготував смачний обід. (кок)
- Не так давно вода прорвала греблю і в моєму підземеллі стався страшний Туди-Сюди. (потоп)
Завдання 6.Спробуємо потренуватись добирати риму.
По долині жук повзе,
На спині жука … (везе).
Облизала кішка кришку
І пішла ловити … (мишку).
Собі мама купила праску,
А мені новорічну … (маску).
Я поклала спати кішку
У м’яке котяче … (ліжко).
Пожовтів і пересох
На городі цар … (горох).
Усміхнулася Лукерка
Як поглянула в … (люстерко).
Досить гратися, Андрійку,
Поклади на стіл … (тарілку).
До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла … (білочка).
Шафу, двері й чобіток
Ремонтує … (молоток).
Має Галя добру звичку
Класти книжки … (на поличку).
Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню … (солов' їв).
Завдання 7. «Встав загублену букву»
Буква в слові загубилась –
Нісенітниця створилась.
Вас прошу : допоможіть,
Помилки скоріш знайдіть.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов, бо повз назад.
Лисичка знає назубок
Смачненьку казку «Колосок».
Соловей затьохкав влітку,
Як побачив гарну клітку.
Мені і брату дякувала баба,
Що ми учора розпиляли краба.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з’явилася куля.
Наш Данилко лісоруб :
Він спиляв старезний зуб.
Я вночі зібравсь на гірку
І побачив в небі дірку.
Ми з братом лісники із роду.
Пиляєм палкою колоду.
Мені мама до сніданку
Подає солодку банку.
Завдання 8. «Перекладач»
Слова російською мовою потрібно перекласти на українську.
Слова для перекладу: зонтик - парасолька, гвоздь - цвях , кровать - ліжко, волноваться - хвилюватись, сирень - бузок, краска - фарба, полотенце - рушник, галстук - краватка.
Завдання 9.Гра в асоціації (метод гронування).
(На ватмані намальована гілка калини без ягід).
Діти, зверніть увагу на цю гілочку. Чи можна її назвати калиновою? (Ні, не можна). Чому? (Тому що калина має плоди, а тут їх немає). Так, правильно. Немає коло гілки ягідок тому, що вони знаходяться у мене. Я зараз роздам вам по одній ягідці на кожного члена групи і попрошу вас дуже добре подумати, обговорити в групі, а потім записати на цій пурпуровій намистинці, що ви собі уявляєте, коли чуєте слово «мова».
Діти працюють в групах. Потім по черзі читають дібрані слова й прикріплюють їх до калинової гілочки.
Тепер у нас утворилося міцне й велике калинове гроно.
А ось якою постає мова у вірші Л.Лужецької:
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна
Солов’їна, барвінкова
Українська рідна мова.
Звучить пісня «Гімн Українській мові»
Діти в українських костюмах виконують танець під звучання пісні «Гімн Українській мові»
.
1