Виховний захід
до Дня української писемності та мови для учнів 3 класу
на тему:
«ДЗВЕНИТЬ СТРУМОЧКОМ
РІДНА МОВА»
Мета:
Обладнання: ілюстрації за тематикою заходу, виставка підборки книжок по темі, музичний супровід.
ХІД:
І. Організаційний момент.
Пісня «Мова єднання»
ІІ. Повідомлення теми і мети виховного заходу.
Слайд 1 заставка
Вчитель. Раді ми гостей вітати,
бо у нас сьогодні свято –
будем нашу рідну мову шанувати!
Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.
Сьогодні на нашому заході ми будемо формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.
Учень 1. Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
(Слайд 2-8)
1. Історія виникнення письма. «Як з’явилися письмо?» Кожна епоха дарує людству нові винаходи і відкриття. Але найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберегти знання про світ та природу. Перші спроби письма відносяться до 35-50 віків до нашої ери: спершу це була гілочка пальми - знак миру, пізніше - так зване вузликове письмо. Вузлики були різних кольорів, які древні люди вміли розуміти. Дещо пізніше схематично зображувались предмети й навіть явища, потім були ієрогліфи. Пройшло не одне століття аж поки створилися літери...
Перше ж слов'янське письмо з'явилося у IX столітті нашого літочислення, а алфавіт створили брати Кирило та Мефодій у 862 році... На основі давньоболгарських діалектів брати створили старослов’янську мову, яка прийшла до Київської Русі разом з прийняттям християнства. Нею писалися релігійні та офіційні тексти.
Учень 2. В писемності і мові наша сила,
Як націю єднає нас,
Щоб наша гордість відновилась,
Надії вогник щоб не згас!
Вчитель. (Слайд 9-10)
В Україні, починаючи з листопада 1997 р., згідно Наказу Президента України встановлено День української писемності та мови, який відзначають щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”. Фільм про Нестора Літописця
Слайд 11 (Вірші про Україну)
Учень 3. Ми живемо в Україні,
де в степу із краю в край,
на добро усій країні
визріває урожай.
Де пшениця достигає
колосиста, золота,
де неначе море грають
і шумлять густі жита.
українці батько й ненька.
На Вкраїні родилася,
в свою маму удалася.
Все, що рідне, я кохаю,
всім, хто рідний, помагаю,
своє ціню, свого вчуся
і до рідного горнуся.
Вчитель.
Щасливі ми, що народились і живемо на такій чудовій мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут жили наші діди, прадіди, тут живуть наші батьки. Тут основа роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово…
Учень Як довго ждали ми своєї волі слова,
і ось воно співа, бринить,
бринить, співає наша мова,
чарує, тішить і дзвенить.
Учениця Як довго ждали ми…
Уклін чолом народу,
що мову рідну нам зберіг.
Зберіг в таку страшну негоду,
коли він сам стоять не міг.
Учень Солов’їну, барвінкову,
колосисту навіки
українську рідну мову
в дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
буду всюди й повсякчас,
бо ж єдина, так, як мати,
мова в кожного із нас!
Звучить пісня і танок «Пісня солов’їна» Тетяна Піскорьова.
Вчитель : (Слайд 12-13) До краси української мови зверталося багато письменників і поетів. Основоположником нової української літературної мови називають Т.Г. Шевченка. Він виступав, як народний поет. Шевченко писав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники - наступники: Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський.
Слайд (14-15)
Учень Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Учень Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть.
Вчитель. (Слайд 16) Гра «Додай словечко»
Щоб розумним й мудрим стати,
треба рідну мову…( знати).
А щоб вміти говорити,
треба рідну мову …( вчити).
Знає кожен з нас чудово –
не прожити нам без…( мови).
Понад світом хай лунає,
хай ніхто…(не забуває)!
1. Що за пані у білім жупані? Дружить з рогачами, горщиками, казанами. В роті в неї смакота.Що ж за пані то така! (Піч ).
2. Без рук,без ніг, кланяється в кожній бік (Колиска)
3. Кольорова дуга через річку пролягла. (Веселка)
4. Мене крають - не сумую, а весь рік усіх годую (Земля)
5. Нахилилась над водою, наче та дівчина.
В вітоньках лягла журба. Відгадали? Я….(Верба)
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Перегляд підборки книжок по темі «День української писемності та мови».
2. Заключне слово вчителя. (Слайд 17)
Багата і милозвучна наша рідна українська мова. Вона – найпрекрасніше диво, скарбниця, в якій зберігається історія нашого народу, його душа, культура.
Нам прощатись пора.
Ми бажаємо Вітчизні
Щастя, миру,добра.
Учень Добро хай панує у вашому домі,
І мир нехай буде завжди.
Здоров’я міцного і щедрої долі
Бажаємо на довгі роки.
3. Слухання пісні «Українська мова»