Урок "Числівник як самостійна частина мови"

Про матеріал

Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 6 класу.

Перегляд файлу

 

Числівник

 

Тема: Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Числівники у фразеологізмах; засвоєння таких фразеологізмів.

 

 Мета:  поглибити знання учнів про числівник як частину мови, його значення, семантико – граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні, сприяти виробленню в учнів уміння знаходити числівники в тексті, визначати їх граматичні категорії,

розвивати культуру усного і писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати любов до природи.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

«Люблю весну, та хто її не любить! »     (В. Сосюра)

Перебіг уроку

 

1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру.

1-2 учні зачитують розповідь «Як ми прибирали в шкільному саду», в якій використані числівники.

 

2. Відтворення і корекція опорних знань учнів.

Бесіда:

 Які ми знаємо самостійні частини мови?

 За якими ознаками ми їх відносимо до самостійних?

 Числівник – самостійна частина мови? Доведіть або спростуйте.

 На які питання відповідає?

 Що означає?

 За чим змінюється?

Яким членом речення виступає?

 

3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та формування мотивації навчання.

 

4.   Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

 

Робота з текстом (текст на дошці).

У бджіл немає дитинства. Уже на третій день свого народження вони починають працювати: чистять вулик. З четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком. З дванадцятого дня самостійно  будують з власного воску соти. А в п'ятнадцять днів виконують найпочеснішу роботу: збирають нектар і пилок. Живе робоча бджола влітку тридцять п’ять - шістдесят п’ять днів. Причина такого короткого життя бджоли – важка робота.

 Визначити тему і головну думку.

 Підібрати заголовок.

 Чому ми весною згадуємо цих комах?

 Символом чого є бджола?

 

Виписати числівники зі словами, від яких вони залежать, пояснити вибір.

 

 Евристична бесіда

  Чи могли б ми розповісти про бджіл  без числівників?

  Який стиль мовлення поданого тексту?

  Яке значення у нашому мовленні мають числа, цифри?

  Який стиль мовлення не може обійтись без цієї частини мови?

Висновок (роблять учні) про те, що треба вивчати числівник.

 

 

Дослідження мовного матеріалу.

 До виписаних числівників поставити питання.

  Що вони означають?

Висновок (роблять учні) про те, що числівник  відповідає на питання скільки?, котрий? і означає кількість або порядок при лічбі.

 

  Провідміняти словосполучення із числівником  на третій день  за відмінками.

  Спробувати змінити форму числівника третій , зважаючи на те, що це іменна частина мови.

   Провідміняти числівник шістдесят п’ять днів за відмінками.

  Можливо змінити за родами і числами?

Висновок (роблять учні) про те, що числівники змінюються за відмінками, числами і родами або лише за відмінками.

 

Робота з підручником (учні самостійно читають правила).

  На що ми не звернули увагу у нашому дослідженні?

Висновок (роблять учні) про те, що числівники можуть бути різними членами речення.

5. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

Визначити синтаксичну роль числівників у реченнях.

На третій день квітня до нас прилетіло двоє лелек. Ми хочемо, щоб вони у нас жили не один рік, а поверталися щовесни.

 

Виконання вправи із підручника.

 

Пояснювальний диктант.

Працює до сьомого поту. Сім п’ятниць на тиждень. Наговорив сім мішків гречаної вовни. Грати першу скрипку. П’яте через десяте. Погнатися за двома зайцями. Перша ластівка. Перші кроки. Десята вода на киселі. Сидіти на двох стільцях.

  Що об’єднує усі ці сполучення слів?

  Яку роль у них відіграють числівники?

  Ввести у речення 2 -3 фразеологізми.

Вправа із підручника.

 

Проблемно – ситуативне завдання.

Дуб під вікном

  Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату й посадив дуба під вікном.

  Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.

  І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті. А в ній жила красуня – лісникова внучка.

  • Зрубайте дуба, дідусю, - просить онучка, - темно в кімнаті.
  • Завтра вранці почнемо…- відповів дідусь.

 Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і девятьох онуків, покликав онучку – красуню і сказав:

 -Будемо хату переносити в інше місце.

 І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, девять онуків і красуня – внучка. (В. Сухомлинський)

Чому так вчинив дідусь?

 

6.Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.

Інтерв’ю про те, що було найлегшим і найважчим, а також найцікавішим  на уроці .

Схематично зобразити теоретичний матеріал уроку.

     Ч.

Кількість                                                     порядок

Скільки                                                       котрий  

Відмінки                                           Відмінки,число ,рід

                        Будь – який член речення

Домашнє завдання : параграф і  вправа із підручника або  скласти міні – твір з використанням фразеологізмів , до складу яких входять числівники (за бажанням).

 

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
1684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку