Виховний захід «…дружба така божественна, така приємна річ…»

Про матеріал
Мета тренінгу: сприяти замисленню учнів над поняттям « справжня дружба», проаналізувавши творчість Г.Сковороди; розвивати уміння досліджувати, самостійно працювати з додатковими джерелами, формувати усвідомлення важливості дружби як однієї з основних загальнолюдських цінностей; виховувати почуття справжньої дружби
Перегляд файлу

Тренінг «…дружба така божественна, така приємна річ…»  (Г.Сковорода)

Мета: сприяти замисленню учнів над поняттям « справжня дружба», проаналізувавши творчість Г.Сковороди; розвивати уміння досліджувати, самостійно працювати з додатковими джерелами,  формувати усвідомлення важливості дружби як однієї з основних загальнолюдських цінностей; виховувати почуття справжньої дружби

Навчальні завдання:

Наприкінці заняття учні повинні:

  • називати твори Г.С.Сковороди, в яких розкривається тема дружби;
  • мати уявлення про вибір друзів;
  • пояснювати ознаки справжнього друга;
  • вміти обгрунтовувати важливість дружніх стосунків.

Обладнання і матеріали:

Папір, олівці, фломастери, маркери стікери, папір, картки з афоризмами, байками, листами, ножиці, скотч, клей.

Цільова група: учні 9-11 класів

Орієнтовна структура тренінгу

 

№п/п

                         Зміст  уроку

Кількість годин

1.

Стартові завдання

   5хв.

2.

Робота в парах

   5 хв

3.

Робота в групах

   10 хв

4.

Руханка

   3 хв

5.

Інформаційне повідомлення

   3 хв

6.

Робота в групах

   15 хв

7.

Підсумкове завдання, завершення тренінгу

   4 хв

Хід тренінгу

Вправа «Знайомство»

Назвіть себе і продовжіть фразу « В другові я найбільше ціную …»

 Вправа «Мені зручно буде, якщо…»

Мета: створити атмосферу довіри, доброзичливості в тренінговій групі, надати інформацію про принципи роботи групи.

Хід вправи:

Ставиться питання до учасників тренінгу: «Які принципи роботи в тренінговій групі , на вашу думку, сприяють створенню доброзичливості та ділової атмосфери водночас?»

( Усі відповіді записуються на стікерах та вивішуються на стіні чи дошці на весь час роботи тренінгової групи).

  • Добровільність (добровільна активність, право промовчати)
  • Гендерна рівність
  • Позитивність
  • Толерантність
  • Не давати оцінок
  • Лаконічність
  • Правило “Stop”
  • Конфіденційність
  • Правило піднятої руки
  • Персоніфікація (“Я-повідомлення”)
  • Пунктуальність.

   Вправа «Очікування»

 

Тренер. Діти, тему нашого заняття ви можете самостійно назвати, якщо пригадаєте, кого Г.С.Сковорода вважав «…найліпшою прикрасою життя». Так, друзів . В одному із листів до свого учня М.Ковалинського мудрець сказав: « …дружба така божественна, така приємна річ, що здається, ніби вона сонце життя…». Отож, тема тренінгу співзвучна із цими словами. Вашим завданням, діти, буде: подумати і написати на цих промінчиках сонця очікування від своєї роботи на занятті. (Потім презентують очікування та приклеюють «промінчики» на плакаті із зображенням сонячного диску та хмарки).

Вправа: «Асоціативний кущ»

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово ДРУЖБА? (на дошці записуються слова)

ДРУЖБА 

(Близька, міцна, зворушлива,  вірна, людська, не підкуплена, тепла, віддана, сильна, щира, незрадлива, безмежна, давня…)

Мозковий шторм

- Для чого людині дружба?  (Відповіді дітей записуються на дошці).

 ДРУЖБА

(підтримка, спілкування, порада, розрада, відпочинок, сенс життя…)

Тренер.  Якщо заглянути в тлумачний словник, то можна прочитати:

ДРУЖБА  -  стосунки, відносини, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір'я, відданість, товариська солідарність, духовна близькість, спільність інтересів і т. ін. [7]

Високо цінував цю загальнолюдську цінність український письменник, філософ, просвітитель Г.С.Сковорода.

Вправа «Пазли»

Робота в парах

Мета: актуалізувати досвід Г.Сковороди про дружбу та друзів , про їх значення в житті кожної людини, вміщений в мудрих висловах -  афоризмах.

Хід вправи: учасникам пропонуються картки з початком та закінченням афоризмів, кожен учасник витягує довільно картку, шляхом обміну інформацією відшукує пару, щоб склався афоризм. Утворена пара учасників повинна пояснити зміст афоризму.

   Всіх подарунків дружніх миліше сам друг тому//, хто взаємно є друг.

Немає нічого небезпечнішого за підступного ворога//, але немає нічого ядовитішого від удаваного друга.

Схильність до дружби ні куплею,// ні проханням, ні насиллям не досягається…

Я ж, якщо маю друзів, відчуваю себе // не лише щасливим, але й найщасливішим.

Життя наше – це подорож, а дружня бесiда – це вiзок,// що полегшує мандрiвниковi дорогу.

Робота в групах

Учні об'єднуються в групи за допомогою вибраних карток із зображенням собаки  (1 група) і солов'я (2 група)

Тренер До збірки  «Байки харківські» Григорія Сковорди ввійшли байки «Собака і Вовк» , «Соловей, Жайворонок та Дрізд», в яких поет розкриває моральні засади дружби.
Завдання для груп: прочитайте одну із байок, обговоріть її зміст. Проінсценізуйте байку перед учнями класу і зробіть висновки про підстави виникнення дружби за Г.Сковородою. Чи поділяєте ви думки автора?

1 група – байка «Собака і Вовк» 

2 група – байка «Соловей, Жайворонок та Дрізд»

Презентація роботи в групах

(Байка «Собака і Вовк» розкриває моральні засади дружби: незлобливість, великодушність і милосердя. Лише справжня дружба робить людей щасливими (пси Левкон і Фірідан), а хитрість і лицемірство прирікають людину на самотність (Вовк).

Як бачимо, Сковорода довів, однією з важливих передумов дружби є єдність уподобань і занять, яким присвячує себе людина. Подібність душ і моральні чесноти він ставить на перше місце у дружній прихильності і симпатіях однієї людини до іншої.

В байці «Соловей, Жайворонок та Дрізд» Г.Сковорода говорить: «Не шукай те, що тобі до вподоби, а те, що принесе користь твоєму другові». Тобто не треба ставити свої інтереси понад усе, а треба розуміти і поважати інтереси  друга.  Автор переконаний , що «Нічого немає дорожчого, солодшого і кориснішого за дружбу» [8, 115]. «Дружбу годі випросити, купити чи силою вирвати. Ми любимо тих, кого любити нам природою дано…».
 

Руханка  «Поїзд дружби»  під відеокліп пісні «Пісенька про дружбу»

За командою «Поїхали» учні шикуються один за одним і імітують рух потяга, за командою «Зупинка» учні присідають.

Інформаційне повідомлення

Геніальному мислителю було відоме почуття дружби. Викладача Сковороду

любили і поважали учні. Вони цінували його думки, прислухалися до його мудрих порад. Серед таких учнів був і  Михайло Ковалинський, з яким він познайомився  у 1762 році, коли був викладачем Харківського колегіуму. Відтоді слобідський шляхтич Михайло Ковалинський (1745 – 1807) став улюбленим учнем та найближчим другом філософа. Перегодом (1766 – 1769 ) Ковалинський сам викладатиме в Харківському колегіумі, потім стане виховатедлем дітей останнього гетьмана України графа Кирила Розумовського, іще пізніше дослужиться до генерал-майора, буде управителем Рязанського намісництва, куратором Московського університету. Ковалинський відомий як перекладач, а також як автор першої біографії Сковороди («Життя Григорія Сковороди»), написаної в 1794 – 1795 рр. на підставі власного досвіду спілкування з філософом. Дружбу між Сковородою та Ковалинським, яка відзеркалена передовсім у їхньому листуванні, заведено інтерпретувати в різних стратегіях: від педагогічної до психоаналітичної.[9]

Робота в групах

Завдання для груп:  Опрацюйте листи Сковороди до М.Ковалинського. Доведіть, що філософ і учень були справжніми друзями.  Дослідіть, на чому трималася їх дружба.

1 група – листи

2 група – листи

Презентація роботи

1 група – (Ми вважаємо, що Г.Сковорода і М.Ковалинський були справжніми друзями, тому що вони мають спільні інтереси: «ми разом втішаємося принадами муз», «ти разом зі мною захоплюєшся літературою греків  і …гуманітарною літературою..». Сковорода переймається проблемами свого юного друга, застерігає його від підлабузників, підлесників, навчає розрізняти справжнього друга від удаваного. Мислитель чесний, відвертий з Ковалинським, дає правдиву характеристику його пробам пера, підбадьорює, вселяє віру в те, що в нього все вдасться. Готовий допомогти «якщо не ділом, то порадою…», хвилюється за душевний стан Михайла, радіє за нього. Звертання «Любий Михайле!», «Мій Михайле!», «моя душе», «мій любителю муз», «найдорожчий» свідчить про близькі, теплі, дружні стосунки.) 

 2 група – (На нашу думку, Г.Сковорода і М.Ковалинський були друзями. Підтвердженням цьому є саме звертання письменника до Михайла: « Наймиліший друже Михайле!»,» Здрастуй, друже!», «мій найдорожчий!», «Твій найбільший друг Григ[орій] Савич». Із листування помітно, що їх почуття базувалися на взаємоповазі, довірі, щирості. Філософ непокоїться станом здоров'я Ковалинського, бажає йому всього найкращого. Спілкування друзів є потребою душі і приносить їм велике задоволення.)

Тренер. Дійсно, почуття дружби Г. Сковорода і М.Ковалинський зберегли протягом всього життя. Тому не випадково Григорій Савич незадовго до смерті саме Михайлу Ковалинському передав свої рукописні твори. А юний друг напише про великого мислителя першу біографію, поділившись враженнями від спілкування з неординарною особистістю.

«Мікрофон»

Чи хотіли б ви, діти, щоб стосунки із вашим другом були подібними до дружби філософа і Ковалинського? Чому?

Робота в групах

Виходячи із  опрацьованих творів Г.Сковороди та із власного досвіду, створіть пам'ятки друзям, щоб їхня дружба, була дійсно «така божественна, така приємна річ…», як стверджував мудрець.

      Бути безкорисливими

      Мати спільні інтереси

      Говорити друзям правду

      Підтримувати один одного 

      Не грубити

     Бути щирими, добрими

     Піклуватися про друзів

     Бути справедливими, надійними

     Поважати один одного

     

Завершення тренінгу

1.  Вправа «Очікування»

Мета: визначити, наскільки реалізувались очікування кожного учасника.

Тренер.

 - Які ваші враження від виконаних завдань?

- Чи справдились ваші очікування? Я пропоную приклеїти промінчики до сонячного диску тим учням, у яких  реалізувались очікування від сьогоднішнього заняття. А в кого вони не справдились , то промінчики залишаться під хмаркою.

 Вправа «Коло друзів»

 Завершимо тренінг піснею «Дружба»

 

 

docx
Додано
5 грудня 2022
Переглядів
299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку