Квест –подорож за мотивами казки «Колобок» до тижня української мови
Мета
Створити позитивний емоційний фон; стимулювати пізнавальну активність; розвивати самостійність та креативність мислення; збагачувати словниковий запас; розвивати акторські здібності, вміння спілкуватися в колективі й знаходити спільні рішення; виховувати вміння працювати в команді.
вчити розуміти і збагачувати рідну мову; виховувати любов до рідного слова.
Учитель: Доброго дня , любі діти! Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. І маємо таку чудову мову, яку називають калиновою та соловїною. Наша з вами зустріч присвячена рідній мові.
Звучить пісня «Україна це ти»
Поліна
Україна... Рідний край... Рідна мова... Скільки почуттів з’єдналося в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки! Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу - це не просто звуки. Мова - це душа народу, це його трепетне серце
Эміль
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово – наче спів.
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
Поліна
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську нашу мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо ж єдина – так, як мати, -
Мова в кожного із нас
Эміль
9 листопада – День української писемності та мови. Це свято відзначається щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора – літописця. Рідна мова для кожного є оберегом, таїть у собі пам’ять народу, оберігає й передає із покоління в покоління духовні скарби. Мова – це наше минуле.
Поліна Любов до рідної мови починається ще з раннього дитинства. Мати, заколисуючи дитину, співає їй колискові пісні, Нашу мову неможливо уявити без загадок, прислів’їв, скоромовок , казок.
Эміль : Їх читають залюбки
І дорослі, й малюки.
Ви, напевно, здогадались?
Ну, звичайно ж, це… (казки)
Поліна: Розкажи мені, мово,
Свою казку чарівну,
Дуже давню, забуту,
Та все ж милу і рідну.
Автор:
Вмощуйтесь зручно, сідайте, будь-ласка,
Я розповім вам стару-нову казку:
«В хатинці одній жили дід і бабуся,
Вели господарство, завжди були в русі. музика
Дід: Згадаймо, старенька, літа молоді,
Гулянки, забави, роки золоті.
Спечи колобка і вечірку влаштуєм,
Пісні заспіваємо і потанцюєм.
Автор: бабуся марно часу не втрачала:
Бабуся: Якраз у фейсбуці рецепт прочитала....
Спечу Колобка, хай по-твоєму буде.
Смаколика мого ніхто не забуде музика
Колобок: Я, звичайно, дуже вдячний,
Що мене спекли так смачно!
Апетитно виглядаю,
І рум’яні щічки маю.
Їсти жаль таку красу...
Я наруги не знесу...
Утечу, мабуть, у ліс....
Автор:
І покотився на покіс.... музика
А в цей час край лісу в хаті
Дід подибав до вікна.
Ба! Нема що куштувати!
Дід:– Бабо! Що за дивина?!
Де ж обід наш подівався?
Баба: Ой, утік,мабуть,злякався.
Наш бідненький колобок,
Покотився у лісок,
Дід: Заблукає, пропаде,
Хто його нам поверне?
Автор: Баба з дідом не даремно хвилюються за колобка, адже в лісі багато звірів, які можуть його зїсти. Давайте їм допоможемо: підемо до лісу та й знайдемо колобка. Команди
музика
Автор Ой! Хто це,діти?
– Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня. (Заєць)
Автор Ти тут Колобка не бачив?
Заєць: Бачив. Він утік, одначе.
Допоможете мені, дам підказку куди йти. Жартівлива торбинка - 1
– Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, –
Жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно,… (вовк). Музика
Автор :Підемо шукати вовка
Вовк: Ой який же я голодний – не обідав я сьогодні.
Автор Ти не бачив Колобка?
Вовк: Щоб він сів на їжака! Обманув мене і втік.
І мені не допоміг.
Допоможете мені, дам підказку куди йти
Фразеологічний крокодил -2
Фізхвилинка Поліна
Дуже просять чоботи, чоботята
Станцювати хлопчиків та дівчаток!
То ж заграймо весело гопачок,
Хай станцює-стукає каблучок
Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає.
(Ведмідь)
Автор :Підемо шукати ведмедя Музика
Автор : Ти не бачив Колобка?
Ой, Ведмедю клишоногий,
Покажи скоріш дорогу
Ведмідь: Допоможете мені, дам підказку куди йти
Ведмідь : Ішов я одного разу дорогою і промовляв: «Ну що ж це таке! Завжди у мене нічого немає! Оце, подивіться в інших – було багато, а стало ще більше. А у мене в кишені лише декілька копійок бовтаються. Хоча б хто-небудь мені допоміг порахувати !»
Ведмідь: Ой дурний я клишоногий! Казкова математика-3
Ведмідь : А вам ось куди дорога!
– В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має,
Та на місці не сидиться,
А зовуть її… (лисиця)
Автор : Підемо шукати лисицю Музика
Автор :лисичко, ти відома всім крутійка,
де поділа колобка?
зїла –відповідь проста?
Лисичка:
Захотіла з’їсти вмить.
Та стала я зовсім стара,
Не змогла його вхопить.
Допоможете мені, дам підказку куди йти Шифрувальники-4
Учитель: Український народ любить жартувати. Якою б засмученою не була людина, але почувши дотепний жарт – усміхається. І миттєво сум проходить, а замість нього панує веселий сміх. Пожартуємо і ми.
Читають учні:
Лисичка:
Колобок забув про втому:
Хоч була далека путь,
Він подавсь мерщій додому,
Де його, напевне, ждуть.
Автор :
Бабка з дідом, що й казати,
Зачекались малюка,
І погодилися взяти
Колобочка за синка.
Бо в той час, коли спритненький
Біг від звірів по стежках,
Зовсім став малий черственький.
Для зубів старих – це жах!
Та хорошим став на диво:
Слухав бабцю й дідуся.
Зажили утрьох щасливо.
От і казочка уся.
Учитель: Дорогі діти! Щиро дякую за участь Наша зустріч завершується. Сподіваюсь, що ви ще глибше відчули, який то неоцінений скарб – наша рідна мова, що її потрібно не лише любити, а й берегти, як зіницю ока. Вивчати її, вдосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І кривдити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить,
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.
І найрідніша нам вона!
Павло Глазовий КУХЛИК
Дід приїхав із села,
Ходить по столиці.
Має гроші – не мина
Жодної крамниці.
Попросив він: «Покажіть
Кухлик, той, що скраю»
Продавщиця: «Што? Чего?
Я не понімаю?!»
Той, що збоку смужка
Єслі єто кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови:
Й не знаєте мови…
Продавщиця теж була
Гостра і бідова.
Ні к чему мнє мова.
І сказав їй мудрий дід:
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має бідна язика
І не знає мови.
Павло Глазовий «Пряник»
- У вас зуби є, дідусю? –
Онучок питає.
Дід журливо посміхнувся:
- Вже давно немає.
Це почувши хлопченятко
Зраділо без краю.
- Тоді пряник потримайте,
А я пострибаю!
Анатолій Гарматюк «Схожість»
До молодих батьків зайшла сусідка.
– Іванко ваш – ну, вилитий татусь!
Такий же носик, щічки і борідка...
Можливо, - татко радо усміхнувся.
- А от і ні!.. – малесенька Катруся
Собі з куточка голос підійма. –
Іванко схожий більше набабусю,
Бо в нього в роті теж зубів нема!
В українській мові багато загадок, їх люблять відгадувати не тільки діти, а й дорослі. Спостережлива людина завжди відгадає загадку. Зараз перевіримо, чи спостережливі ви.
Учитель: Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята (Івасик – Телесик)
Замісив він тісто, наносив дров, затопив піч і спік у печі пироги. (Колосок)
Вона тоді плиг з вовка та:
Битий небиту привіз! (Лисичка та вовк)
Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка. Та й загубив дід… (Рукавичка)
Я за три копи куплена,
У півбока луплена… (Коза-дереза)
• Ой, набридло на віконці,
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся, Щоб побачити весь світ. (Колобок)
• До школи прямує хлопчак деревяний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця книжка тобі, чи не так?
В пригодах яких побував цей хлопчак? (Буратіно)
• Підробив він голосок, став малим співати,
Здогадалися вони: Вовк – не рідна мати. (Вовк та семеро козенят)
• У лісі, лісі темному живе вона одна.
У неї довгий ніс гачком і кістяна нога.
У ступі літає, помелом замітає. (Баба Яга)
Завдання3. «Хто кого перескоромовить»
Учитель: Щоб мова була правильною і виразною, наш мудрий народ склав скоромовки. Давайте позмагаємось, хто кого переговорить.
Зараз ми й перевіримо, капітани, ваше вміння скоро мовити.
Скоромовка для капітана команди «Кобзарики»
Сама підлога не мелася,
ЇЇ мела мала Мелася.
Г. Пономаренко
Скоромовка для капітана команди «Україночки»
Поливала сливу злива –
Не боялась зливи слива.