Ми позичили Землю у своїх дітей .
Мета : показати існуючи екологічні проблеми людства та шляхи їх подолання ;сформувати уявлення про екологічне право; ознайомити учнів з одним із напрямків мистецтв - треш-арт та митцями , працюючими у цьому напрямі ; виховувати в учнів відповідальність за збереження та охорону природного середовища, формувати екологічне мислення
Хід заходу ( слайд № 1 ).
Вед. : Сьогодні ми з вами зустрілися щоб поговорити про екологічні проблеми людства . Ще здавна люди побачили свою єдність з природою .На початку першого століття нашої ери давньоримський філософ ,письменник , драматург і політик Сенека Луций Аней( слайд №2) казав : «Жити щасливо і жити згідно з природою – одне й теж саме ».
На початку 20 ст. Антуан де Сент-Экзюпері (1900–1944) (слайд № 3) – французьський льотчик і письменник у своєму творі «Маленький принц » писав : « Все мы дети одного корабля по имени Земля, значит, пересесть из него просто некуда...
Есть твердое правило: встал поутру, умылся, привел себя в порядок – и сразу же приведи в порядок свою планету».
( слайд № 4 )У 21 ст. відомий співак Майкл Джексон своєю «Піснею Землі » намагався звернути увагу людей до наслідків їх діяльності (Діти читають слова пісні на фоні музики) :
Как же утренняя заря?
Как же дождь?
Как же все вещи,
Которые по-твоему должны быть наши
Как же уничтожения полей?
Есть ли время?
Как же все вещи,
Которые по-твоему и твои и мои
Ты когда-нибудь замечал
Всю пролитую до этого кровь?
Ты когда-нибудь замечал
Эту плачущую Землю и проливающие слезы берега? ( слайд № 5 )
Что мы сделали с миром?
Посмотри, что мы сделали!
Как же мир,
Который ты дал своему единственному сыну?
Как же цветущие поля?
Есть ли время?
Как же все мечты,
Которые по-твоему и твои и мои
Ты когда-нибудь замечал
Всех погибших во время войны детей?
Ты когда-нибудь замечал
Эту плачущую Землю и проливающие слезы берега?
Было время, я мечтал
Я смотрел на звезды
Теперь я не знаю, где мы
Хотя я знаю, мы зашли слишком далеко( слайд № 6 ).
Hey, what about yesterday
(What about us)
What about the seas
(What about us)
The heavens are falling down
(What about us)
I can’t even breathe
(What about us)
What about the bleeding Earth
(What about us)
Can’t we feel its wounds
(What about us)
What about nature’s worth
Вед. : What about us ? Як же ми ? І дійсно , а як же ми ? Що на нас чекає ? Чи є вихід ? Чи є час ? ( слайд № 7 )
1 еколог: Все живе, що нас оточує ,хоче і повинно жити. Якщо загине природа, загине і людство. Проблеми екології набувають все більш пріоритетного значення.
Колись на Землі кількість людей була невелика ,природа не відчувала на собі її тиску. Довкілля легко самоочищалося і самовідновлювалося. Зараз людська діяльність стала могутньою силою, яка впливає на природу, це й призвело до виникнення різних екологічних проблем ( вимкнути мульти -медійну систему ).
На лісовій галявині танцюють метелики та пташки , з`являється Баба Яга ,проганяє їх .
Баба Яга: Киш! Киш! Киш!Не заважайте !
В іншім лісі політайте !
(метелики та пташки зникають )
Зараз прийде мій дружок,
Ось поставлю пиріжок ,
Наварю скоріш борщу ,
Кошу гарно пригощу !
Сорока : Ой , біда ,біда ,бабусю !
Баба Яга : Тихше ! Аж стріляє в вусі !
Ну , кажи , чого волаєш?
Сорока : Так Кощій же помирає !
Баба Яга : Що? Того не може буть –
Він безсмертний !
Сорока : В тому й суть !
Допомогу викликали ,
Всіх Лісовиків скликали ,
Зараз принесуть сюди …
Баба Яга : Де ж набрався він біди ?
С орока : Ось у нього і спитаєш ,
І сама все швидко взнаєш !
Я ж по лісу полечу ,
І усіх оповіщу ,
Що у лісі небезпека
Десь блукає недалеко ! ( летить )
( Лісовики вносять Кощія , він стогне )
Кощій : Ой ,Ягуся , помираю …
Баба Яга : Ти ж безсмертний !
Кощій : Вже й не знаю !
Баба Яга : Зараз я зроблю дізнання …
Кощій : Глянь , які терплю страждання ,
Тож рятуй мене скоріше …
Баба Яга : Схоже він на ладан дише .
Занедужав бачу дуже …
Що ж болить у тебе ,друже ,
Що ж це за напасть така ?
Кощій : Пив я воду зі струмка .
Баба Яга : Зрозуміло ! Ну накоїв –
Не жилось тобі в спокої !
Кощій : Та що я таке зробив ?
Я завжди ту воду пив !
Баба Яга : То було , поки заводу
Не казав ніхто про воду ,
Що у лісі споконвіку
Вся збиралася у ріку
Й дарувала всім життя …
Лісовик 1 :Час пішов той в небуття .
Як завод про неї взнав ,
Зараз річку ту забрав ,
До своїх потреб пристроїв –
Тут такого він накоїв !
І тепер вже та водиця
Ні для чого не годиться .
Бачив я мертву пташку …
Кощій : В це повірити не важко…
Баба Яга : Не піднятись їй в політ …
Кощій : Ой, ой ,ой ! Болить живіт !
Баба Яга : Зараз буду лікувати .
Що ж тобі ,Кощію ,дати ,
Щоб поставити на ноги ?
Сорока : Ой , рятуйте ! SOS ! Тривога !
Баба Яга : Хто це зовсім там сказився !
(Влітає сорока )
Сорока : Змій Горинич отруївся !
Баба Яга : Що шукав нові пригоди ?
Сорока : Ні гуляв біля заводу !
Раз повітрям там дихнув
Й зразу лапи простягнув –
Схоже зовсім він не дише !
Баба Яга : То несіть його скоріше !
Кошо , ліки ось приймай ,
Та на піч в куток лягай .
Триголового я буду
Рятувати теж від бруду !
(Лісовики вносять Змія Горинича )
Баба Яга : Дорога тут кожна мить –
Штучне дихання робіть !
(Лісовики роблять штучне дихання . Змій Горинич оживає ) .
Змій Горинич : Що таке було зі мною ?
Ой ! Не можу головою
Ворухнути ні одною ,
Може побував в двобою ?
Баба Яга : У двобою … із заводом.
Дякуй нашому народу ,
Що сюди тебе приніс .
Кощій : Небезпечним став наш ліс !
А раніше був як дім ,
Як жили ми дружно в нім :
Ягоди , грибочки , квіти ,
Шелестять зелені віти ,
А як випаде роса ,
Все блищіть – яка краса !
Лісовик 2: Так , нас всіх ліс укривав ,
Всіх із радістю приймав ,
І метеликів , й пташок ,
Навіть дрібних мурашок –
Всі потрібними були ,
Поки люди не прийшли ,
А тепер ! ( махнув рукою. )
Лісовик 1 : Тепер завод
Труїть лісовий народ !
Забруднив він річку нашу ,
Диму стільки , що аж страшно !
Змію , ти наступний раз
Надягай же протигаз ,
Як подихати зберешся ,
Може , цілий і вернешся !
Лісовик 2: Так у змія теж є дим !
Лісовик 1 : Не рівняй його із тим !
Чистий він екологічно –
Це природі нашій звично .
Та Змій ним й не зловживає ,
Рідко полум`я пускає.
Змій : Що ж я неук ? Розумію.
Я сто років вже говію
І нікого не палю –
Бо природу я люблю !
Рівновагу не порушу –
Тож терпіти голод мушу ,
Але через цю пригоду
Я директора заводу
З задоволенням би з ` їв
Якби десь його зустрів !
(Сорока привела метелика)
Сорока : Ось , Метелик захворів –
Він з квіток пилку поїв ,
Й крильця в нього не літають …
Метелик : Ой , погано , помираю !
Вже не можу я літати ,
Любі квіти запиляти
Крильця не несуть барвисті…
Баба Яга : Видно з тим пилком не чисто !
Ось аналіз я зроблю ,
Домішку враз встановлю ( пробує ).
О , та тут важкі метали ,
Та до того ж ще не мало !
Трави тут мої безсилі .
Метелик : Швидше , я втрачаю сили…
Баба Яга : Гей , Лісовики, за мить
Ви Метелика домчить
У лікарню лісову
Й швидше викличте Сову –
Технологія у неї
Досконаліша моєї.
Часу й сил хай не жалкує
І Метелика рятує !
Лісовики виносять Метелика .
Кощій : Скільки ж нам проблеми мати –
Треба скаргу подавати !
Змій : А на кого ?
Кощій : На людей –
Не співає соловей ,
І не в `ють гнізда зорянки ,
Не стрічають співом ранки .
Не гуляє вже звірина –
То чия в тому провина ?
Змій : Й друг мій Сірий Вовк сумує ,
Ні на кого не полює ,
Каже , й так лишилось мало …
Баба Яга : Видно і його дістало !
Я живу серед лісів
З незапам ` ятних часів ,
Але я не зустрічала ,
Щоб істота руйнувала
Середовище своє
Те , що їй життя дає !
Кощій : Треба всіх сюди зібрати ,
Ліс наш рідний рятувати ,
Поки він іще вцілів
Від кислотних їх дощів !
Змій : Закликаємо людину
Зупинитись на хвилину
І замислитись над тим ,
Що Земля – наш спільний дім !
Баба Яга : Бережіть наш ліс і річку
Навіть , якщо це не звично –
Досить вам все руйнувати !
Змій : Разом будем зберігати
І планету , і природу ,
Їхню неповторну вроду !
Кощій : Хай течуть для нас завжди
Ріки чистої води !
Змій : І повітря без отрути
Вільно щоб могли вдихнути ,
Сорока : І усі, усі комашки ,
І дзвінкі веселі пташки
Лісовик 1: Й навіть ми Лісовики,
Будем жити залюбки .
Лісовик 2 : Ми звернімось до народу :
Всі : рідну бережіть природу !
Вед . : ( слайд № 7 ) Людина і природа як частини єдиного цілого взаємопов`язані і тісно взаємодіють . Втручання людини в природу призводить до катастрофічних наслідків . Земля , на якій ми живемо , - це дар , але ,якщо ми не будемо зберігати навколишнє середовище , то ми втратимо його назавжди і при цьому загинемо самі .
Вчитель екології : На порозі III тисячоліття з подальшим втручанням людини в природу , відбуваються зміни , що загрожують вже існуванню самої людини . За показником дитячої смертності Україна посідає одне з перших місць у світі . Щороку помирає кожна десята ( віком до року ) дитина . 48 % дітей народжуються з певними відхиленнями у стані здоров`я . На інфекційні недуги щороку хворіють 10-12 млн. осіб , тобто кожний п`ятий мешканець України . Із 1997 р. смертність у нашій державі перевищує народжуваність . Внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС кількість онкологічних захворювань збільшилась у 5 разів , захворювань крові – у 6,8 разів , органів дихання – у 31 раз …
Вед .: Сьогодні в суспільстві визріло розуміння , що людство повинно раціонально використовувати можливості природи . У зв`язку з цим в державі розроблені і встановлені стандарти діяльності підприємств , установ і громадян в інтересах охорони природи , забезпечення екологічної безпеки громадян України .
Основним джерелом екологічного права є Конституція України ст. 13,16 , 66 ) ( слайд № 8 ). Держава повинна забезпечити екологічну безпеку та підтримувати екологічну рівновагу . ( слайд № 9 )
Також, кожна людина має право на здорове довкілля , право на відновлення психофізичних сил організму шляхом взаємодії з природою .
Юрист : Центральне місце в системі екологічного законодавства України посідає Закон «Про охорону навколишнього природного середовища » ( слайд № 10 ) . Положення цього Закону було конкретизовано в численних кодексах і законах : кодекси Лісовий ( слайд № 11 ) , Водний ( слайд № 12 ) , Земельний( слайд № 13 ) , Кодекс про надра ( слайд №14 ); закони «Про охорону атмосферного повітря » ( слайд № 15) , «Про природно заповідний фонд » ( слайд № 16 ) , «Про тваринний світ », «Про рослинний світ » , ( слайд № 17 ) «Про екологічну експертизу »…
2 еколог : Поява на Землі людини докорінно змінила хід еволюції біосфери . Так , ми сьогодні наочно спостерігаємо , як відбувається загибель лісів , зникнення рослин , тварин ( по 2 кліка на кожен слайд, слайд № 18 , 19 , 20 ) .У XX ст. людство зрозуміло свою помилку щодо усього живого і почало робити певні спроби зі збереження Землі . Такою спробою стало створення Червоної книги , Національних заповідників і парків .
Червона книга встановлює ( згідно з п. 6 «Положення про червону книгу України ») 7 категорій представників видів рослинного та тваринного світу , а їхня диференціація залежить від рівня небезпеки зникнення того чи іншого виду . Історія Землі знає п`ять масових вимирань видів , що відбулися в результаті природних катаклізмів . Зараз біологи все частіше говорять про шосте вимирання , спричинене людиною .90% всіх видів , які існували на планеті , вже вимерло .
«Я сорвал цветок – и он увял.
Я поймал мотылька –
И он умер у меня на ладони.
И тогда я понял,
Что прикоснуться к красоте
Можно только сердцем».
Гвездослав Павол (1849-1921) – словацкий поэт.
Вчитель екології : ( слайд № 21 ) Часто під час прогулянки у лісі чи в парку ми з сумом спостерігаємо кучі сміття. Дивимось на них, засмучуємося і залишаємо лежати далі у тому ж місті, сподіваючись ,що це сміття розмиє дощ, прибере двірник чи воно згниє,взагалі , кудись подінеться . Для кращого розуміння цього питання і більш рішучих дій для бажаючих зробити свій внесок у боротьбу зі сміттям пропонуємо такі данні :скільки років розпадається сміття .
Види сміття і час його розкладання .
Вед. : Проблема охорони навколишнього середовища , і зокрема боротьба з прискореними темпами утворення та накопичення побутових відходів , стали досить актуальними останнім часом . Не залишилися осторонь і представники багатьох напрямків мистецтва .
1 мистецтвознавець : (слайд № 24) У 1918 г. німець Курт Швиттерс почав експерименти в галузі абстрактного мистецтва , наліплюючи на поверхню витвору обгортки цигарок ,уривки квитків та інші шматки паперу з текстом , які заміняли звичайні фарби . Його називають засновником стилю .
2 мистецтвознавець : ( слайд № 25-32 ) «Треш – арт »(trashart ) - досить поширений напрям у сучасному мистецтві . Тім Ноубл і Сью Вебстер , відомі британські художники , створюють тіньові твори , пропускаючи світло крізь купу всякого мотлоху . Вони створили з куп сміття приховані шедеври як нагадування людині , на ЩО в результаті її діяльності може перетворитися планета .
3 мистецтвознавець: ( слайд № 33-34 ) Американец Лео Сьюэлл (Leo Sewell) також створює свої витвори виключно з непотрібного та викинутого сміття за допомогою болтів , гвинтів , гайок і перетворює мотлох у дивовижні скульптури .
За свою творчу кар`єру Лео Сьюелл створив біля чотирьох тисяч скульптур:від фігур тварин натуральних розмірів до семиметрового у довжину динозавра та факела заввишки 12 метрів.
4 мистецтвознавець : ( слайд №35) Чорно-білі композиції Саякі Каіті Ганз схожі на витончені акварелі давніх японських митців. Хіба можливо повірити, що ці , летючі крізь стіну коні чи зловісний орел , чи вирлоока риба зроблені з пластикового сміття – зламаних та відслуживши свій час речей ? Але їх торкнулася творча душа , талановиті руки – і з`явилося диво !
5 мистецтвознавець: ( слайд № 36 , 37) Приголомшлеві роботи художника Тома Денингера, який народився у 1970 році в Бостоні (Массачусетс). Крім трэш-арта він займається справжнім живописом , тому не випадково темой для його «сміттевих» робіт іноді стають картини відомих художників минулого. Здалека здається , що міст через зарослий ставок – це полотно французького імпресіоніста Клода Моне.
Але якщо придивитися - з дивуванням помічаєш , що це – колаж, з приголомшливою майстерністю зібраний з різних дитячих пластикових іграшок . Неймовірне враження отримає глядач від його «Пластикової долини» та «Автопортрету».
6 мистецтвознавець : Бернард Прас ( слайд № 38 ) народився у 1952 році у Франції. Він збирає портрети відомих людей з різного сміття . Подивіться як Ван Гог і Ейнштейн схожі на свої мальований і фотопортрет?
7 мистецтвознавець : ( слайд № 39-40 ) Німецький треш-художник Ханс-Юрген Шульт, живе у Нью-Йорку та працює під псевдонимом Ха Шульт (HA Schult), використовує для творчої роботы консервні банки, тару з під газованої води , битове та технічне сміття . Мистецтво повинно шокувати і дивувати, вважає Ха Шульт, а сміття - самый дешевий матеріал, якого ніколи не буває мало.
А створює він зі сміття монументальні скульптурні групы для оздобленя центральных парків багатьох міст. ( слайд №41-42 ) Самим відомим арт-проектом художника стала створена ним армия, солдати в якої зібрані зі сміття .
( слайд № 43 ) У 2010р. в Римі відкрився новий готель , побудований зі сміття . Двоповерховий «сміттєвий » готель під назвою Save Beach Hotel може приймати до 10 чоловік на добу.
( слайд № 44 ) Художниця Христина Льюис (Kristina Lewis) з Каліфорнії робить абстрактні витвори з гумових стрічок , трубочок для коктейлів та інших несподіваних речей .
Вед.: Ви також маєте відношення до цього напряму в мистецтві : коли берете участь у виставках поробок з неприродного матеріалу . ( слайд № 45 )
( слайд № 46- 48 ) Сучасні модельєри не залишились осторонь екологічної проблеми – вони створюють свої неймовірні сукні , використовуючи старі газети , поліетиленові пакети , пляшки з під газованої води …
Вам всім відома чудова країна Японія . Японці відомі винахідники . Як же вони долають проблему накопичення сміття ?
1 екскурсовод : ( слайд № 49 )Тривалий час принципами японського життя були масове виробництво та накопичення сміття та відходів . Більшість товарів виготовлялось в якості одноразових чи одноразовій упаковці . Але одного часу японці зрозуміли , що ресурси території не безмежні . Тому почали міркувати про те , як можна використовувати все це сміття .
Перероблене сміття японці використовують максимально ефективно , наприклад , будують штучні острови з відходів виробництва . В затоці на півдні міста Кобе насипаний штучний острів Порт Айленд ( площа якого становить 436 гектарів ). ( слайд № 50 ) Засипка і спорудження цього острову проводились з 1966 р. по 1981 р.
2 екскурсовод :На острові розміщені декілька парків , готелів , спортивно – розважальних центрів , Будинок дружби народів . Порт Айленд – чудовий приклад бережливого ставлення до екології та економічно вигідного підходу до територіальних масштабів .
З перероблених пластикових пляшок японці виготовлюють спортивний одяг , шкільну форму , канцелярські товари , меблі для офісів… ( слайд № 51 ) Перероблюють різні види скла , глини , фарфору , роблять з цього плитку для вулиць та панелі для стін … (слайд № 52) Одноразові фотоапарати , дуже популярні в Японії , розбирають на запчастини , які потім перероблюють і знову роблять фотоапарати .
Харчові відходи використовують для виробництва добрива для сільського господарства .
Вед .: ( слайд № 53 ) Острови , створені за такої ж технології , сьогодні існують і в інших країнах : Саудівська Аравія (Пальма Джумейра), ( слайд № 54) острови у Бахрейтє… ( слайд № 55 )
А як ми з вами можемо допомогти нашій природі . Що можуть зробити учні для розв`язання екологічних проблем ?
(Діти відповідають .)
( слайд № 56 , 57, 58 )
3 еколог :Охороняти природу потрібно від сміття, бруду, диму і кіптяви, нерадивих туристів та інших порушників екології. У лісі потрібно проводити суботники з прибирання сміття, лісничий повинен охороняти ліс від браконьєрів і вирубки, пожежники - гасити лісові пожежі, держава - створювати заповідники для збереження рідкісних тварин і рослин, учні шкіл - допомагати дорослим посильною працею. А головне не бути байдужими до природи.
Вед. : Ми пропонуємо вам від сьогодні жити за екологічними законами :
4 еколог : ( слайд № 67 ) «Ми не успадкували землю від своїх батьків , ми позичили її у своїх дітей », - цими словами Лі Толбот закликає усіх людей піклуватися про Землю , зберігати її . Адже , піклуючись про Землю , ми турбуємось про своїх дітей . Якщо ми будемо забруднювати навколишнє середовище і далі , то майбутнє наших дітей буде жахливим . Можливо , через два-три сторіччя на Землі буде одна суцільна пустеля , адже кислотні дощі , зникнення озонового шару знищать усе живе .
Учись любити
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце,
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учитись дивуватись і любити
Чистеньку мов перлиночка, росу.
Поглянь на світ - то дивовижна казка!
А квіти – це , мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони,неначе діточки малі.
Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати. Ми – її дітя!
Летить на землю весело обнова,
Бурлить, вирує на життя!
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім – як мати,
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба знати.
Не рви, не знищи, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе,
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
Фінальна пісня на мелодію з мультфільму «Бременські музиканти»
( слайд № 68 , 2 кліка )
Використана література :
1.Конституція України : Прийнята на п`ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 р. – К. : Преса України , 1997р.
2.Пшенична Я.С. Людино, життя тварин бережи ! // Основи здоров`я № 8 серпень 2013 р.
3.Смотрицька І.М., Верьовкіна І.В. , Бережна О.М., Лисенко В.І. Екологія рідного краю : Підручник для 6 кл.- Запоріжжя : Прем`єр.2006.
4. Ткаченко Т.В. Екологічна казка // Основи здоров`я № 12 грудень 2012р.
5. Ткаченко Т.В. , Владимирова В.А. Екологічне право . Принципи та об`єкти екологічної охорони. Екологічна безпека // Історія та правознавство №25 вересень 2012 р.