Даний матеріал вміщує історичні факти про створення та розбудову міста Вінниці, вірші та пісні про місто, конкурсно-пізнавальні завдання, які дають можливість дітям запам'ятати росташування Вінниці на карті та магію цифри сім, а також познайомитися з сусідніми державами України.
Виховний захід (3-4 клас)
Тема. Моя Вінниця на карті України.
Мета: формувати в учнів уявлення як про країну, так і про рідне місто; розширити й поглибити поняття «Я – вінничанин, я –громадянин України»; розвивати мовлення дітей, їхній світогляд; виробляти громадські якості: патріотизм, людяність; виховувати любов і повагу до рідного міста, Батьківщини, повагу до державних символів, шанобливе ставлення до українців та представників інших національностей, які населяють країну.
Обладнання: зображення державних символів, географічна карта України, українець та українка, презентація, сигнальні лампи для роботи в групах, конверти із завданнями, фішки, афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу тощо.
Хід заходу
Вітання з гостями, які присутні на заході (вони ж і обираються в журі, щоб оцінити роботу в групах)
Уч.1 Віє хай попутний вітер,
З неба сонечко нам світить,
Уч.2 Хмарку-човник доганяєм,
Летимо над рідним краєм.
Уч.1 Над Подільськими річками,
Уч.2 Над зеленими лісами
Через далеч, степу шир,
Уч.1 Аж до моря берегів.
Вчитель:
Летимо над рідним краєм.
Він –наш дім, його вивчаєм!
Вчитель:
–У кожного є мала батьківщина й велика Батьківщина. Наша батьківщина – це місце, де ми народились, рідна домівка, наші рідні.
А всі разом ми, маючи маленьку батьківщину, маємо
ще й Батьківщину –Україну. Вона для кожного з нас
єдина,неповторна, дорога й рідна. Кожен пишається
своєю рідною землею і завжди хоче сказати про неї
найкраще. Слайд 1
Тому й пропоную вам розгадати тему сьогоднішнього заходу.
(За правильні відповіді вчитель роздає фішки кожній команді, які в кінці підраховуються і додаються до роботи протягом усього заходу.)
ТЕМА ЗАХОДУ.
,,
Моя ,, на карті України
Слайд 2
Подивіться на карту України. Територія, яку
заселяють українці, така велика. Щоб пройти її з
заходу на схід, долаючи щодня 30 км, потрібно 90
днів, бо має протяжність 1316 км і з півночі на
південь – 893 км. Слайд 3
Завдання №1 Скласти карту України.
Отож, спробуйте самі скласти карту України.
(Для кожної групи у конвертах є пазли з картою. Яка команда першою справилась –натискає кнопку і лампа загорається, сигналізуючи виконання завдання.)
Вчитель: Україна –країна трагедій і краси, країна, де найбільше люблять волю й найменше знали її, країна гарячої любові до народу й чорної йому зради, довгої вікової героїчної боротьби за волю, яка і сьогодні не полишає нас. Шлях України позначений високими степовими могилами, руїнами та прекрасними піснями…
Давайте і ми заспіваємо пісню про Україну.
Пісня Н. Май «Моя Україна» (відеоряд)
Україна –одна з найбільших європейських держав. На території проживає понад 110 національностей.
Українська земля завжди була гостинною до інших і щедро приймала гостей.
Ми ніколи не були ворожо налаштовані до інших народів.
Працелюбні, вправні, досить кмітливі, здібні до сприйняття
нового, дружні –так характеризуються українці у багатьох
історичних пам’ятках.
Народ у свою сім’ю добросердно прийняв представників
інших народів, які і сьогодні населяють землі України. Слайд 4
– Діти, скажіть якою мовою розмовляємо ми з вами? (відповіді)
Це державна мова України. Крім державної мови, населення розмовляє багатьма іншими мовами.
– Які мови вам доводилось ще чути?
– Сьогодні ми теж можемо з вами побачити представників сусідніх держав, які завітали до нас, а також почути, як вони вітаються на своїй мові.
(Входять і вітаються дівчата. На голові у кожної корона у вигляді державного прапора.)
– Буне зіуа! – Я Молдова - столиця Кишенів.
– Добрий д/єнь! –Словаччина - Братислава
– Йю напот! –Угорщина - Будапешт
–Джєнь добре! –Польща - Варшава
–Добри дзєнь! –Білорусь - Мінськ
– Добрий дєнь! –Росія - Москва
– Чи помітили ви скільки представників сусідніх країн завітали до нас?
– Сім сусідніх країн завітали до нас сьогодні у гості та принесли із собою для вас завдання, щоб побачити та почути, як ви добре знаєте своє місто.
– Що ви можете сказати про число 7, що з ним пов’язано?(Сім днів тижня,
7 кольорів веселки, казки «Вовк та семеро козенят», «Білосніжка та сім
гномів», 7 букв у слові Україна, Вінниця, 7 сусідніх областей у Вінни-
ччини, 7 ноток )
– Отже, яким магічним виявляється є число сім для нас.
– Подивіться і запам’ятайте де розташована наша Вінниця на карті України.
Слайд 5
– А раз 7 сусідніх областей у Вінниччини, то спробуйте їх підписати.
Слайд 6
(Раніше проводилась робота по вивченню карти)
Завдання №2 Контурна карта.
Підписати області, які є сусідами Вінниччини.
-Діти, чи були ви уважними стосовно країн, які до нас завітали? Чи помітили ви, чим вони відрізнялись одна від одної крім мови? (Символікою.)
-А що ви знаєте про державні символи нашої держави? (Відповіді дітей.)
Державні символи: герб, прапор, гімн, які уособлюють її історію, її сутність.
(На дошці відповідна наочність)
Наше рідне місто також має свою символіку.
Герб Ві́нниці — офіційний символ міста Вінниця,
адміністративного центру Вінницької області.
Затверджений 16 травня 1993 року рішенням №28 сесії Вінницької міської ради.
Герб міста — дві шаблі і гачки. Хрест, що переходить у два гачки, викорис- товувався на міських печатках протягом 300 років. Дві схрещені шаблі символізують прикордонне розташування міста. Являється малим гербом міста.
А також є великий герб, на якому розташовані по обидва боки –
старий литовський воїн та козак.
Прапор –червоний колір символізує хоробрість, мужність і
безстрашність мешканців міста в боротьбі із загарбниками, а білий
колір — чистоту помислів.
Перлина Поділля, місто над Бугом, місто-парк, місто фонтанів –і все це про нашу рідну Вінницю. А як горно про місто пишуть поети. Давайте послухаємо учнів, які приготували на сьогодні вірші.
На Поділлі є перлина,
Тут живе моя сім’я
Це маленька Батьківщина
Квітни, Віннице моя!
Наче стрічка в’ється річка -
Це тече Південний Буг.
До водиці верби гнуться
Зеленіє все навкруг.
Жив хірург тут знаменитий,
Всім відомий Пирогов
Вулиця, музей, лікарня
Звуться іменем його.
І Михайло Коцюбинський В нашім місті проживав. Тут „Харитю” і „Ялинку” Він для діток написав.
Ти мого дитинства місто Наймиліше на землі. Горобина мов намистом Вкрила вулиці твої.
На Поділлі є перлина,
Тут живе моя сім’я
Це маленька Батьківщина
Квітне Вінниця моя! Н.С.Клунська
Вчитель: Але ж Вінниця не завжди була такою, як зараз –квітучою, знаменитою. Перші історичні записи про Вінницю згадуються у літописах з 1362 року.
А що знаєте про це ви?
Уч. У другій половині 14 століття, було побудовано перший замок, який наші предки розташували на лівому березі річки П.Буг. Стіни замку були виготовлені із дерева і обнесенні земляним валом. А на стінах було побудовано 5 веж з бійницями. Слайд 7
Вчитель: Наскільки я пам’ятаю, цей замок був зруйнований.
Уч.: Так, у 15 столітті його спалили татари, але був побудований новий, кам’яний замок, але вже на правому березі річки П.Буг, на острові Кемпа, а ще його називають Фестивальний. Слайд 8
Вчитель: Хто мені скаже в якому районі нашого міста був побудований старий, дерев’яний замок? (Відповіді.)
Вч.: Так, на Старому місті , за староміським мостом, на так званій Замковій горі. Слайд 9. А місце де був побудований новий замок стали називати новим містом і знаходиться воно на правому березі річки Південний Буг. Слайд 10.
Вч.: А річка П. Буг раніше мала таку ж назву? Уч.: Ні, у 15 – 17 столітті річка П.Буг називали БОГ і в дослідників є припущення, що названа вона на честь полянського князя Божа (Бус)
Вч.: А назва міста звідки з’явилась?
Уч.: Є декілька версій щодо походження назви міста. Дехто вважає, що назва міста походить від назви річки Віннички, притоки річки П. Буг.
Уч.: А інші краєзнавці твердять, що варто говорити не Вінниця, а Винниця, мовляв назва ця походить від винокурень, винних погребів, що були тут у древності.
Уч.: Але більшість дослідників вважають, що назва міста походить від старослов’янського слова „віно”, що в перекладі означає „придане”, „посаг”.
Вч.: А як називається центральна вулиця нашого міста?
Уч.: Соборна?
Вч.: А вулиця Соборна раніше яку мала назву?
Завдання № 3 Назва вулиці. (Завдання, яке принесли з собою дівчата-країни.)
Вч. Ви довідаєтесь, якщо складете наступне завдання з розрізних букв. П О Ш Т О В А.(Звертається увага на магічне число 7).
Творче завдання: Спробуйте дома з батьками довідатись про інші назви цієї вулиці.
Вч.: А яку назву має вулиця, де розташована наша школа?
Відповіді.
Давайте знову послухаємо учнів, які розкажуть вірш про Вінницю.
"ВІННИЦЯ - МІЙ РІДНИЙ ДІМ" (Діти по черзі)
Люблю я все: алеї, парки і сади, І гарні школи, звісно, дитсадки. Люблю я вулиці великі і малі, Люблю, як раптом заспівають солов’ї, Старих будинків неповторний колорит, І прапор міста, що на площі майорить, І старовинну башту уночі, Коли горять на ній яскравії вогні, І арку у каштановім цвіту, І пам’ятників велич і красу.
Мости великі, наче рушники, Що пов’язали різні берега ріки,
Трамвайчики, що весело біжать, Вітрини, що привабливо горять.
ФОНТАН, як чудо із чудес, Що струменить дивами до небес, Яскраву магію води дарує, Гостей і вінничан – усіх чарує ! І квіти, квіти, всюди – квіти…. І ми – щасливі, гарні діти….
О, Вінниця – мій рідний дім! Я народилась тут, росту я в нім. Закохана на все життя
У тебе, Віннице моя!!!
Ольга Савлюк
ІІ. Конкурс «Знавці Вінниччини»
Слайди 11-23
таблицю відповідей.)
Вч.: Завершуючи наш захід, хочу подякувати всім, хто підготувався до сьогоднішнього заходу і давав змістовні відповіді на запитання. А також гостям, які допомагали нам у визначенні переможців.
(Журі підводить підсумки) Слайд 24
Отож на останок давайте заспіваємо всі разом пісню про Вінницю.
Муз. В.П.Базюка, сл.Т.В.Бамбури «Пісня про Вінницю».
Додаток
Відповіді
І завдання
№ |
Назва вулиці |
Бали |
1 |
Хмельницьке шосе(Блока) |
|
2 |
Пирогова |
|
3 |
Соборна |
|
4 |
Келецька |
|
ІІ завдання
№ |
Впізнай своє місто |
Бали |
1 |
№2 |
|
2 |
№3 |
|
3 |
№5 |
|
4 |
№7 |
|
ІІІ завдання
№ |
Архітектура Вінниччини |
Бали |
1 |
Будинок офіцерів |
|
2 |
Літній театр |
|
3 |
Водонапірна башта |
|
4 |
Драмтеатр ім. М. Садовського |
|
5 |
Вороновицький музей авіації |
|
6 |
Мед.університет ім. Пирогова |
|