Виховний захід " Мова - наш скарб"

Про матеріал

Розширити знання дітей про українську мову; показати її красу та багатство, виховувати патріотизм, любов до рідної мови.

Очікувані результати. Після цього заняття діти зможуть:

 пояснювати значення рідної мови для народу;

 проаналізувати важливість спілкування рідною мовою;

 сформувати та висловити власне ставлення до умов ефективного спілкування рідною мовою.

Перегляд файлу

Тема. Мова – наш скарб.

Мета: розширити знання дітей про українську мову; показати її красу та багатство, виховувати патріотизм, любов до рідної мови.

Очікувані результати. Після цього заняття діти зможуть:

  • пояснювати значення рідної  мови для народу;
  • проаналізувати важливість спілкування рідною мовою;
  • сформувати та висловити власне ставлення до умов ефективного спілкування рідною мовою.

Вік учасників: 14-17 років.

Тривалість заняття: 1год.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, фліпчарт, ручки, планшетка, маркери для кожного учасника, аркуші паперу для кожної команди, квіти з паперу, прислів’я, свічки, символи мови, електронна презентація.

Хід заняття

І. Організаційний момент. Мотивація.Слайд 1.

Слово-привітання вихователя.

Сьогодні в українців свято –

Писемності та мови день,

Вітати поспішаємо завзято,

Вірші складаємо, співаємо пісень.

Бажаєм мові процвітати,

Народу, щоб її не забував.

В писемності та мові наша сила.

Як націю єднає нас.

Щоб наша гордість не пропала,

Надії вогник, щоб не згас.

Усіх вітаємо зі святом.

Щиросердно зичимо добра.

І хай у світі різних мов багато.

Солов’їна мова в нас одна!

(На сцену виходять ведуча–бабуся, хлопчик і дівчинка в українських костюмах ).

КАЗКА ПРО УКРАЇНСЬКУ МОВУ (інсценізація) Слайд 2.

На сцені бабуся, хлопчик та дівчинка.

Хлопчик. Бабуся, розкажи казочку.

Дівчинка. Так, так, розкажи.

Бабуся. Ну, добре, слухайте. Слайд 3.

Багато тисяч років тому жила в Україні прекрасна дівчина. Була вона добра, ласкава, щира й привітна, готова всім допомогти. А співала так гарно, що, здавалося, то соловейко співає. Маленькі діти й молодь прагнули бути з нею разом. А вона розповідала діточкам про чудові речі, співала їм українські пісні й тим вливала любов до України й українського народу. А називалася ця красуня УКРАЇНСЬКА МОВА. Жила вона в народі нашому й із народом нашим — ніколи не розлучалася з ним. Дівчина любила писати писанки й роздавати їх усім. З українською мовою наш народ ріс, розвивався і творив чудову культуру, яку передавали з покоління в покоління аж донині. Україна мала багато сусідів. Деякі почали зазіхати на нашу землю. Почалися війни, вороги поневолювали наш народ, вони забороняли українську мову, а нав’язували свою — чужу — мову. Український народ розбігався по світі, щоб рятувати себе й свою рідну мову. Та чужина їх руйнувала ще більше. Свої діти відрікалися від рідного слова й ставали чужинцями для свого народу. З частиною українського народу помандрувала й МОВА, шукаючи доброї долі на чужині. Слайд 4.

Голос за сценою. Одного разу потрапила в Америку та й побачила маківки церкви.

Мова. Ось тут я відпочину. Дозвольте, священику, будь ласка, перепочити в церкві.

Бабуся. Але священик її не прийняв, бо тут уже господарює англійська мова. Слайд 5. Голос за сценою. Потрапила МОВА в Польщу.

Мова.От стоїть хатинка, схожа на нашу, можливо, саме тут я знайду людей, які розмовляють українською мовою, та й заспіваємо українську пісню. Бабуся. Але там панує польська мова. Не пустили її навіть на поріг хати. Голос за сценою. Пішла МОВА далі. Де не зупиниться — ніде не приймають. Слайд 6. Таким чином дійшла МОВА до Московії. Але там те саме: викидають із хат українську мову, а надають перевагу російській.

Бабуся. Слайд 7. Іде, іде МОВА доріжкою й бачить хатинку під стріхою, стіни біленькі, а перед нею ростуть барвисті квіти. А збоку — садок вишневий. На верхівці хати гордо стоїть лелека. Як узрів УКРАЇНСЬКУ МОВУ, то заклекотав — наче її привітав.

Мова. Ось, це, напевно, українська хата, бо лелек на Московщині нема — вони люблять Україну. (Стукає.) Люди добрі, впустіть до хати перепочити. Голос за сценою. Ти, УКРАЇНСЬКА МОВО, нам і тут не потрібна.

Мова. Все кругом українське є, а в хату мене, рідну мову, не впускають. Невже доведеться мені десь на світових роздоріжжях загинути? Де ж мені подітись? Слайд 8. Ось відпочину тут, під липою в холодочку.

Бабуся. Заснула наша дівчина. Слайд 9. Аж ось їй сниться: над нею літають янголята. Всі повбирані у вишиванки. Вони взялися за ручки й, літаючи, співають (звучить пісня). І тут вони стали рядочком перед сплячою УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ і всі гуртом сказали…

Янголята. Не журися, МОВО, ми тебе понесемо на наших крилах до всіх українських дітей цілого світу, бо ми є їхніми янголятами-хоронителями й покажемо їм твою красу. Українські діти мають добрі й щирі серця, і вони тебе, УКРАЇНСЬКА МОВО, приймуть.

Голос за сценою. Мова прокинулась, а навколо неї стояв гурт дітей.

Хлопчик. А що ви тут робите на самоті?

Мова. Я блукаю світом, шукаю край, у якому люблять і шанують українську мову. А хто ви такі?

Дівчинка.Слайд 10. Ми діти, які хочемо відродити рідну мову. Нас уже багато по широкому світі. І тому ми прийшли до тебе, УКРАЇНСЬКА МОВО, щоб тобі допомогти й щоб ти завжди була з нами.

Разом. УКРАЇНСЬКА МОВО, ми з тобою й не дамо тобі загинути та ще й розбудимо любов до тебе у тих українських дітей, які від тебе відцурались.

ІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів.Слайд 11.

  1. Мозковий штурм.

- Для того, щоб люди краще розуміли один одного потрібно...?

Учасники по колу стисло й швидко продовжують фразу. Запропоновані варіанти записуються.(Взаєморозуміння, комунікація, спілкування, мова.)

Річ, без якої ми не можемо обійтися, стає для нас дуже цінною, чи можемо ми це сказати про нашу мову?

- А як ще можна назвати цінну річ? Надбання, коштовність, цінність, скарб.

Слайд 12. Отже, тема нашого заняття: « Мова – наш скарб».

Після цього заняття ви зможете:

  • пояснювати значення рідної  мови для народу;
  • проаналізувати важливість спілкування рідною мовою;
  • сформувати та висловити власне ставлення до умов ефективного спілкування рідною мовою.

ІІІ. Основна частина.

  1. Історична довідка.

Я знаю, що сьогодні до нашого заняття майже всі діти підготували історичні довідки  про мову. Будь-ласка, ми вас уважно слухаємо!Слайд 13.

Учасник 1. Рідна мова! Який тернистий шлях довелося пройти тобі у своєму розвитку, скільки заборон витерпіти, яку мученицьку, але велику долю вистраждати. Коріння української мови сягає сивої давнини. Дійшла вона до нас з тисячолітніх віддалей такою, як була створена нашими пращурами.
Слайд 14. Ознаки української мови фіксуються в пам’ятках,починаючи з найдавніших джерел, датованих   ХІст. У цілості збереглася найцінніша пам’ятка давньоруської літератури «Слово о полку Ігоровім»
Учасник 2. Слайд 15. Славнозвісна праця печерського Нестора «Повість минулих літ» з’явилася, за даними істориків, у 1113році. Сучасна українська мова пов’язується з датою виданням «Енеїди» І.Котляревського у 1798 р.

Учасник 3. Ще про одну видатну постать хочеться сказати теплі слова вдячності. Нестора - літописця. Цей юнак в 17-річному віці прийшов до Києво-Печерської лаври,назавжди залишився там. Давньоруський письменник та історик, високоосвічена людина свого часу,укладач і редактор «Повісті минулих літ» - особа не легендарна, а історична.

Учасник 4. Ще одну дату-1840 р.,коли вперше було видано «Кобзар» Т.Шевченка,- можна вважати доленосною, адже з того часу українська мова стала на важкий шлях розвитку.

Учасник 5.1720 рік. Указ російського царя Петра І про заборону друкування книжок українською мовою.

1755 рік. Заборона викладання українською мовою у Києво-Могилянській Академії.

1775 рік. Зруйнування Запорізької Січі та закриття українських шкіл при полкових козацьких канцеляріях.

Учасник 6. 1863 рік. Циркуляр міністра внутрішніх справ Російської імперії про заборону друку українською мовою.

 1876 рік. Ємський указ, за яким не допускалися ввезення із-за кордону, друкування та видання в імперії книг “на малоросійськом наречии”, заборонялися різні сценічні вистави і читання. Скасовувалися слова: Україна, козак, Запорізька Січ.Слайд 16.

Учасник 7. 21 лютого 1952 року в Бангладеш влада придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеш став днем полеглих за рідну мову. У жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції за рішенням ЮНЕСКО 21  лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. В Україні цей день започаткували з 2002 року. Рідна мова для кожного є оберегом, таїть у собі пам’ять народу, оберігає й передає із покоління в покоління духовні скарби. Мова – це наше минуле.

Учасник 8. Слайд 17. Поза межами держави українську мову можна почути в Канаді, Великобританії, Мексиці, Німеччині, Аргентині, Венесуелі, Парагваї, Греції, Китаї (близько 40 країнах світу). Історію, географію, літературу та мову України вивчають у 28 коледжах та університетах США. Слайд 18. Учасник 9. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 млн. чоловік і володіють нею як другою мовою спілкування ще близько 15 млн. чоловік. Це забезпечує українській мові 26 місце серед 6тис. мов за поширеністю в світі.

Учасник 10. Слайд 19.Українська мова зайняла третє місце на конкурсі краси мови 1934 року. На міжнародному лінгвістичному конгресі українську мову визнано однією з наймилозвучніших мов світу.

— Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі й ніжні слова про нашу рідну мову, щоб зрозуміти, яке значення має мова для людини. Ми живемо на мальовничій землі — в Україні. Тут жили наші предки, живуть наші батьки, живемо ми. Милуймося красою рідної природи, вслухаймося у чарівні мелодії українських пісень, вбираймо в себе ніжні звуки української мови!

  1. Вправа  «Віночок епітетів». Слайд20.

Хід вправи. Українська мова - це безмежний океан. - Подумайте, яка наша мова, доберіть лагідні слова-прикметники і запишіть їх в середині квітки. Час виконання 1 хв. А зараз, я пропоную кожному із вас презентувати лагідні слова і закріпити квіти з цими словами у вигляді віночка. Таким чином у нас утворився своєрідний віночок епітетів. Отже, наша мова багата, розвинена, гнучка, милозвучна…

  1. Бесіда «Спілкування – це…» (5хв.)

- Що ми робимо між собою нашою мовою? Спілкуємося. Спілкуватися з іншими потрібно так, щоб тебе зрозуміли і хотіли слухати. І не можна говорити що-небудь і як-небудь.

- Як ви розумієте, що таке спілкування? Відповіді дітей. Слайд 21.

Спілкування – взаємодія двох або більше людей, складовими якої є обмін інформацією пізнавального або ефективно-оціночного характеру; задоволення потреби людини в контактах з іншими людьми.

Тільки люди спілкуються мовою, тільки люди можуть говорити словами, лише люди можуть навчитися нею мудро висловлюватись. Щоб навчитися вміло користуватися мовними скарбами, якнайточніше і якнайглибше висловлювати власні думки, необхідно добре засвоїти рідну мову.

Сьогодні є випадки, коли мову паплюжать, перекручують. Серед сучасної молоді справа далеко не краща. Дехто з наших ровесників теж не замислюється над тим, що мовна культура є свідченням вихованості та розумового інтелекту молодої людини. 

  1. Слайд 22. До вашої уваги пропонуємо випадок «На дискотеці». Звучить музика.

— Прівєт, бебі. Давай знакомитись. Я — Дєня с пятой школи. А тебя як звати? Можна тебя пригласит на танець? Шчас такий музон класи буде — полнийотпад! Тошо, підем стряхнемось? 
— Вибачте, мені зовсім не хочеться танцювати. Не ображайтесь на мене. Я просто слухаю музику. 
— Ти шо гоніш, дєтка? Який слухаю? Погналі, слиш? 
— Я ще раз у вас прошу вибачення, але я танцювати не хочу. Та й музика мені ця не до вподоби... 
— Класний музон! А ти шо, мєдляк ждеш? Тобі мєдляк наравиться шо лі? Ну, ти дайош! 
— Ні, вибачте, але я зовсім не хочу танцювати. До побачення. (Дівчина пішла.) 
— От, блін, кльова діваха, але шо то ламається. І чого?

—І справді, чого? А ви не здогадуєтесь? Хоча могло б бути інакше. 

  1. Вправа«Діалог».

Хід вправи. Об’єднаємось у команди методом «мова», «спілкування». Запам’ятайте, таким складом команд ви будете працювати до кінця нашого заняття. Складіть гарний, культурний, вихований діалог двох молодих людей на дискотеці. На виконання завдання 7 хв., потім представники від кожної групи презентують результати своєї роботи.

Обговорення.

- Чи виникали якісь труднощі, під час складання діалогу? Які?

- Який висновок можна зробити?

Отже, з чемної мови, за якою чисті помисли і зароджується справжнє спілкування, справжнє взаєморозуміння та справжня дружба.

– Наші предки із сивої давнини надавали великого значення спілкуванню. цінували і поважали  рідну мову. Шанобливе ставлення до рідної мови і сьогодні зберігають прислів’я та приказки наших прадідів.

  1. Вправа « Склади прислів’я». Слайд 23.

Мета: удосконалювати знання народної мудрості, розвивати кмітливість і швидкість.

Хід вправи. Кожна команда підходить до свого столу, на якому лежать розрізані прислів’я. Потрібно якомога швидше скласти народні прислів’я про мову закріпити прислів’я на смужці відповідного кольору. Після цього кожен учасник по черзі зачитує прислів’я і кріпить його на кружечок відповідного кольору на фліпчарті.

  1. Мова – душа народу.
  2. Немає солодшої за рідну мову.
  3. Мова кожного народу - неповторна і своя.
  4. Слово до слова – зложиться мова.
  5. Рідна мова дорога людині, як саме життя. 
  6. Де багато слів, там мало мудрості.
  7. Мова – найдорожчий скарб.
  8. Хто говорить – сіє, хто слухає – жне.
  9. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
  10. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
  11. Для кожного його мова — найкраща й найсолодша.
  12. Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш.

Оголошуються переможці, їм аплодисменти. Отже, прислів’я і приказки відображають споконвічну спостережливість і мудрість українського народу. Недарма їх називають золотими зернами народної мудрості.

А зараз, зверніть будь ласка увагу, який прекрасний ми  утворили вінок. Образ української дівчини неможливий без гарно увінчаної квітами голови. Та мало хто сьогодні знає, що вінок це не тільки чудова прикраса, яка формує естетичний зовнішній вигляд юної українки, а перш за все — важливий оберіг — символ українського життя. Велике  значення приділялося стрічкам (лєнтам, биндам): їх кольору, дванадцять кольорів, кожен з яких був оберегом, і лікарем, захищаючи волосся від чужого ока. Найпершою по центру в’язали світло-коричневу — символ землі – годувальниці, пообіч якої жовті — символ сонця; за ними — світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість; голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я. Далі йшли жовтогаряча — символ хліба, фіолетова — мудрість, малинова — душевність і щирість, рожева — достаток, білу вплітали лише тоді, коли кінці були розшиті сріблом і золотом.

  1. Відео «Українська мова плюс».

Любов до рідної мови розпочинається ще з колиски, з маминої пісні.Український народ завжди славився працелюбністю, щирістю, добротою і щедрістю, веселим характером, а ще — мелодійною і чарівною піснею.

- Які українські пісні вам відомі? Гімн, Я і Сара, Ой у лузі калина, Грицю, Грицю до роботи, Червона рута, Я так хочу до тебе, Ніч яка місячна, Я їду додому, Несе галя воду, Вишиванка,Спи собі сама…, Ой на горі два дубки..

Всі українські пісні гарні, мелодійні, емоційно забарвлені… А ще сама пісня може славити рідну мову. Перегляд відео. Слайд 24.

  1. Вірші. Слайд 25.

Мова - надбання предків, наше багатство, державна перлина, вся велич нашої мови оспівується у віршах.

Учасник 1.

Ніжна, мила, світанкова

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча, 

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська рідна мова!

Учасник 2.

Чому люблю я українське слово,

Співучіше за пісню солов’я?

Чому люблю я українську мову?

Люблю тому, що мова ця – моя!

Де є іще такі слова привіту,

Такі красиві, сонячні пісні?

Вкраїнська серед мов усього світу

Здається найбагатшою мені.

І зайвих слів для вислову не треба –

Є речення короткі  і ясні.

Вона подібна зорепаду з неба,

Польоту птаха у височині.

Уста виводять ніжну колискову,

А за віконцем зіронька сія…

Чому люблю я українську мову?

Люблю тому, що мова ця - моя!

Учасник 3.

Зневажати мову мамину – біда

Котра пустими зробить наші душі,

І ми нащадкам зможем передать

Лиш те, що корені калині сушить.

 

Зневажати мову- зрадити себе,

А зрадників хто може поважати?

І стане чорним небо голубе,

Вмиратиме у муках рідна мова.

 Учасник 4.

О, не згуби свого народу,

Безсмертна мово, рідна і терпка,

Ти є душа співучого народу,

Що був і є, і буде у віках.

 

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній!

Вона барвиста і чудова,

І нищити її не смій!

 Учасник 5

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить,

 Усе розкриє і покаже,

Як правильно у світі жить.

  

В ній стільки слів, що й не збагнути!

І приказок, і порівнянь.

А мову знаючи, здобути

Ти зможеш просто безліч знань.

IV. Заключна частина.

Сьогодні зі щирими словами я звертаюсь до Вас -  оберігайте нашу мову, наші традиції, нашу батьківщину. Щоб нарешті на нашій землі не завтра, а вже сьогодні запанував мир і спокій, щоб матері не оплакували синів, які гинуть на своїй же землі. Щоб наші вороги усвідомили, що ми єдиний народ, що Україна – сильна, єдина, неділима – від Заходу до Сходу, від Півдня до Півночі, і нікому ніколи не вдасться поставити її на коліна. Ми свято віримо в те, що не зміліє ріка нашої мови ніколи, слово рідне заграє новими гранями краси і довершеності! І на згадку про сьогоднішнє заняття ми подаруємо нашим гостям невеличкі символи рідної мови, які діти виготовили напередодні. Звучить пісня «Гімн мові». Слайд 25.

(Всі учасники шикуються зі свічками)

Молитва за мову. 
– Боже милосердний, що на небі, 
Українську мову збережи. 
– Всім, хто має в серці віру в Тебе, 
Об’єднатись в слові поможи. 
– Уклади в уста мого народу 
Незнищенні істини прості, 
– Щоб ніколи рабству на догоду 
Не збивався з істини путі. 
– Дай нам милосердя і терпіння, 
– До байдужості не доведи! 
– Від змертвіння і від запустіння

Усі: Отче, збережи і захисти! 

Слайд 26. Дякую за увагу!

 

 

 


 

Мова – душа народу.

Немає солодшої за рідну мову.

Мова– найдорожчий скарб.

Хто говорить – сіє, хто слухає – жне.             

Мова кожного народу - неповторна і своя. Лагідне слово – ключ до серця.

Слово до слова – зложиться мова.

Рідна мова дорога людині, як саме життя. 

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.

Для кожного його мова — найкраща й найсолодша.

Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш.


Учасник 1. Рідна мова! Який тернистий шлях довелося пройти тобі у своєму розвитку, скільки заборон витерпіти, яку мученицьку, але велику долю вистраждати. Коріння української мови сягає сивої давнини. Дійшла вона до нас з тисячолітніх віддалей такою, як була створена нашими пращурами.
Ознаки української мови фіксуються в пам’ятках,починаючи з найдавніших джерел, датованих   ХІст. У цілості збереглася найцінніша пам’ятка давньоруської літератури «Слово о полку Ігоровім»
Учасник 2. Славнозвісна праця печерського Нестора «Повість минулих літ» з’явилася, за даними істориків, у 1113році. Сучасна українська мова пов’язується з датою виданням «Енеїди» І.Котляревського у 1798 р.

Учасник 3. Ще про одну видатну постать хочеться сказати теплі слова вдячності. Нестора - літописця. Цей юнак в 17-річному віці прийшов до Києво-Печерської лаври,назавжди залишився там. Давньоруський письменник та історик, високоосвічена людина свого часу,укладач і редактор «Повісті минулих літ» - особа не легендарна,а історична.

Учасник 4. Ще одну дату-1840 р.,коли вперше було видано «Кобзар» Т.Шевченка,- можна вважати доленосною, адже з того часу українська мова стала на важкий шлях розвитку.

Учасник 5.1720 рік. Указ російського царя Петра І про заборону друкування книжок українською мовою.1755 рік. Заборона викладання українською мовою у Києво-Могилянській Академії.1775 рік. Зруйнування Запорізької Січі та закриття українських шкіл при полкових козацьких канцеляріях.

Учасник 6. 1863 рік. Циркуляр міністра внутрішніх справ Російської імперії про заборону друку українською мовою.1876 рік. Ємський указ, за яким не допускалися ввезення із-за кордону, друкування та видання в імперії книг “на малоросійськом наречии”, заборонялися різні сценічні вистави і читання. Скасовувалися слова: Україна, козак, Запорізька Січ.

Учасник 7. 21 лютого 1952 року в Бангладеш влада придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеш став днем полеглих за рідну мову. У жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції за рішенням ЮНЕСКО 21  лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. В Україні цей день започаткували з 2002 року. Рідна мова для кожного є оберегом, таїть у собі пам’ять народу, оберігає й передає із покоління в покоління духовні скарби. Мова – це наше минуле.

Учасник 8.Поза межами держави українську мову можна почути в Канаді, Великобританії, Мексиці, Німеччині, Аргентині, Венесуелі, Парагваї, Греції, Китаї (близько 40 країнах світу). Історію, географію, літературу та мову України вивчають у 28 коледжах та університетах США.

Учасник 9. Українською мовою розмовляють у світі близько 45 млн. чоловік і володіють нею як другою мовою спілкування ще близько 15 млн. чоловік. Це забезпечує українській мові 26 місце серед 6тис. мов за поширеністю в світі. Учасник 10. Українська мова зайняла третє місце на конкурсі краси мови 1934 року. На міжнародному лінгвістичному конгресі українську мову визнано однією з наймилозвучніших мов світу.

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку