Виховний захід: «Моя рідна Україна»
Слайд 1
Мета: Ознайомлення дітей з народними та державними символами України. Розширення знань про Батьківщину, її багату культуру, та про природні багатства країни. Формування національної свідомості, любові до рідної землі.
Обладнання: Виставка літератури, зображення народних та державних символів України: гілочки верби, калини, барвінку; рушники.
І. Організаційний момент.
Я вас привітаю з сьогоднішнім днем !
Всі разом, чудово, тоді і почнем.
Кто скаже, якими ростуть наші діти?
А ну раскажіть мені любії діти,
Хто дорослих не слухає, не хоче учитись?
Як соромно, хіба роблять так діти?
Слайд 2
А запорукою успіху є усмішка. Тож передайте свою усмішку один одному, мені, поверніться до наших гостей, подаруйте усмішку їм. Адже усмішка ще :
От ви скажіть, чим ви любите займатися у вільний час?
(відповіді учнів)
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Наші улюблені заняття ми сьогодні об’єднаємо в одне ціле. Сьогодні з вами ми будемо подорожувати сторінками усного журналу «Моя рідна Україна», щоб ви змогли розширити знання про нашу Батьківщину, про державні символи України.
ІІІ. Хід заходу.
В-ль: Ми живемо з вами у вільній і незалежній державі, яка зветься Україна. Кожен з нас є громадянином України. Сьогодні ми поговоримо про те, що нам слід робити для своєї Батьківщини, щоб вона процвітала, щоб жилося нам щасливо у рідному краю. І в кожного учня по всій нашій Вітчизні, від найменших першокласників до вже дорослих випускників, повинна світитися у серденьку безмежна любов до милої, дорогої і рідної України, нашої Батьківщини.
А чи знаєте ви, чому саме Україною називається наша держава ? Я вам пропаную послухати ось таку легенду:
Слайд 3 Легенда про Україну
Через віки і бурі лихоліть
Залишили нам пращури легенду.
І ви її , будь ласка, збережіть,
Перекажіть онукам, друзі милі!
Колись давно Бог створив народи і кожного наділив землею. Наші ж предки кинулися пізніше, і землі їм вже не дісталося. От вони й прийшли до Бога. Дізнавшись чого до нього прийшли, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть інші народи». – «Ну, тоді я вам дам ту землю, що залишилась для раю. Там є усе : ріки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте : якщо її берегтимете, то вона буде ваша, а коли ні - належатиме ворогові». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
Гра «Мікрофон»
- Як би вам треба було намалювати свою Батьківщину, то щоб ви намалювали? (відповіді дітей по черзі)
Слайд 4 1 сторінка усного журналу
«Добре тому, хто в своєму домі»
В-ль: Кожен повинен любити свою Україну, бажати їй добра, щоб стати справжнім патріотом і громадянином своєї Вітчизни. Громадянин України – це ти і я, це люди, які постійно живуть в Україні, люблять її і є патріотами своєї Вітчизни, готові захищати її територію, ідеали, працювати на її розвиток і процвітання, вчитись, удосконалювати свою майстерність, шанувати традиції, бути законослухняними, знати права і обов’язки, традиції, мову, культуру. Ми любимо нашу Україну, бо тут ми народилися, вперше стали на ноги. Для кожної людини наймиліша та земля, де вона народилась і виросла. Недарма ж у народі кажуть: «Добре тому, хто в своєму домі». Бо в рідному краю кожна травинка людині допомагає, кожна квіточка дарує усмішку. А справжню тугу за рідним краєм людина відчуває тоді, коли розлучається зі своєю стороною. У себе вдома людина впевнена в собі, почувається вільною , сміливою і сильною.
Питання учням: А як ви вважаєте, що треба вам робити для того, щоб відчути себе справжніми патріотами, громадянами своєї Вітчизни?
Відповіді учнів:
А ще треба знати традиції свого народу, його обряди, культуру і всю-всю історію країни. Це, повинен знати кожен громадянин України.
В-ль: А які ви знаєте вірші про Україну ? Діти читають вірші:
1 учень:
Ой ти, ненька-Україна,
Я тебе кохаю,
В світі кращої країни
Більше я не знаю.
2 учень:
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють,малюють,квітують поля.
Добридень тобі , Україно моя!
3 учень :
Наша славна Україна,
наше щастя і наш рай,
чи на світі є країна
Ще миліша за наш край ?
В-ль: А давайте згадаємо прислів’я про Україну. Я буду першу частину прислів’я говорити, а ви продовжувати
Прислів’я про Україну
Слайд 5
Фізкультхвилинка
УКРАЇНА, (діти розводять руки)
РІДНИЙ КРАЙ, ( піднімають руки вгору )
ПОЛЕ, РІЧКА, ( повороти тулуба вправо-вліво )
СИНІЙ ГАЙ. (пританцьовують)
ЛЮБО СТЕЖКОЮ ІТИ ( ходьба на місці )
ТУТ ЖИВЕМО Я І ТИ ! ( беруться за руки ).
В-ль: А давайте згадаємо, хто президент нашої країни? ( діти відповідають)
Слайд 6
В-ль: Правильно, молодці, знаєте, Президент України – Віктор Янукович.
В-ль: Кожна держава має свою столицю – головне місто країни.
Назвіть столицю України. Правильно, це – місто Київ.
Слайд 7
Київ – серце України
І найстарше місто в світі,
хоч пройшов усякі зміни,
Гарний все в зимі і в літі
Оспіваний у піснях і легендах, Київ залишається у серці кожного, хто хоча б раз у ньому побував, доторкнувся до святинь українського народу, ввібрав у себе історію, мову, культуру. Ту культуру, що творилася упродовж багатьох століть, плекалася в народному середовищі, предавалась від покоління до покоління.
Слайд 8 2 сторінка
Державні символи України
В-ль: А зараз послухайте будь-ласка легенду.
У давнину жила колись жінка. І було в неї три сина. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матір, готові були віддати за неї життя. Підросли вони і вирішили піти в світ прославляти свою матір. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. І за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім’я – Тризуб. Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала блакитно-жовтий одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Одержав він імення Прапор. А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мати йому подарувала соловейків голос. І одержав він за свій голос і величний спів ім’я Гімн. Із того часу ідуть три брати поруч – Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку. І тому, де вони проходять, лунає урочиста пісня.
Слайд 9
Отже, перед вами Державні символи України – це Державний Герб, Державний Гімн і Державний Прапор.
Учень: Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила.
Учень: Як птах золотий в переливах
На прапорі має, горить.
Це знак наш, це фабрики ниви,
Це символ, що будемо жить.
Учень: Це юність, це клич поколінням
Що йдуть крізь життєву грозу,
Це слава твоя, Україно,
Золотий, непокірний тризуб.
Учень: Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито,
Прапор свій оберігаєм,-
Він святиня знають діти.
Учень: Про правду Божу і про працю чесну,
Про тишу сел та гул великих міст,
Про жовту ниву та блакить небесну
Державний прапор гордо розповість!
А чи знаєте ви яка пісня є гімном нашої держави ? (відповіді учнів) я пропоную вам її послухати (звучить гімн «Ще не вмерла України»).
Слайд 10
Учень: Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка,міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Ось ми і знаємо які є державні символи України, а чи знаєте ви які є народні символи? (відповіді учнів).
Слайд 11 3 сторінка
Народні символи України
У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини. Немовля вже з перших днів життя впізнає тепло материнських і батьківських рук, відчуває затишок. Скільки ніжності в ласкавій материнській колисковій!
Український віночок – не просто краса, а й оберіг «знахар душі», бо в ньому є така сила, що болі знімає, волосся береже. Впліталося до віночка багато квітів: вишні, ружі, калини, безсмертника, деревію, чорнобривців, любистку, волошок, ромашок. А всього в українському віночку 12 квітів. За народними уявленнями вінок – сплетений із живих квітів, оберігає від злих сил. Вінок, який також був символом краси і чистоти, носили незаміжні дівчата. Виготовлення вінка за старих часів було справжнім магічним дійством, що супроводжувалось співанням обрядових пісень.
Слайд 12 А це – калина – символ краси, кохання, щастя. Навесні калина вкривається білим цвітом, стоїть як наречена в білому вбранні, а восени палахкотить гронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, печуть смачні пироги, лікуються. Народ склав про неї багато легенд, віршів, пісень.
Слайд 13 Барвінок – символ вічності. Про нього існує така легенда: ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій пошані серед людей. І тоді вона звернулася до богині флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Однак не всесильною була богиня квітів і весни і не змогла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй гучну назву «вінка», що означає «перемога». Що ж переможного вбачали люди у цій скромній, з такими ж скромними синіми квіточками рослині – вічнозеленій окрасі наших часів, садів? В ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це люди подарували барвінкові свою любов.
Слайд 14 Погляньте на ці рушники – своєрідні символи життєвого шляху, важливі обереги родинного гніздечка. «Дім без рушників, - говорилось у народі,- як сім’я без дітей». Кожна господиня намагається і зараз вишити рушник якнайкраще, прикрасити його різноманітними візерунками, найчастіше червоною та чорною кольорів. Кожен колір певний символ: білий – священний, червоний – колір влади, сили і кохання; чорний – колір смутку. Слайд 15
Ось так сказав про рушник видатний український поет Андрій Малишко:
Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушникові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
4 сторінка
«Мова наша кольорова»
Слайд 16
В-ль: Яка мова є державною мовою України? (відповідь учнів).
Державною мовою України визнано українську. Наша мова – одна з наймелодійніших мов світу. Їй присвячено безліч віршів. Послухайте, будь ласка віршик:
Учень: Рідна мова! Рідна мова!
Що в єдине в нас злива,-
Перші матері слова,
Перша пісня колискова.
Учень: Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Учень: Мова, наша мова – мова кольорова
В ній гроза травнева й тиша вечорова.
Мова, наша мова – літ минулих повість,
Вічно юна мудрість, сива наша совість.
Людина може володіти багатьма мовами, але найкраще, найдосконаліше вона повинна знати рідну мову. Адже рідна мова – це той чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші та найніжніші струни людської душі.
Гра «Мозковий штурм»
ВІКТОРИНА.
Слайд 17 5 Сторінка
«Майбутнє починається сьогодні»
Ось і закінчився наше заняття, скінчилась наша подорож по рідній Україні, яка замиловує кожного своєю неповторною природою, зачаровує співучою мовою і мелодійними щемливими піснями, яка має багатовікову історію, а найголовніше – яка є твоєю Батьківщиною.
Слайд 18
Поняття «Батьківщина» - святе це - як мати і батько, як хліб на столі, як вода і повітря, без яких людина просто не може жити. А якою бути Україні – заможною чи бідною, квітучою чи знедоленою, залежить від людей, які у ній живуть, тобто від кожного з нас. Піклуватись про свою Батьківщину, берегти її, дбати про її добробут – священний обов’язок кожного громадянина, якими є і ви, юні друзі.
Ви – творці майбутнього України, яке починається вже сьогодні. Тому думайте про те, яку сторінку ви самі впишете у велику історію рідної країни. Невпинно примножуйте свої знання, сміливо крокуйте уперед, будьте відкритими для всього нового.
І як би не змінювався світ, куди б не закинула вас доля, завжди зберігайте у серці всі ті духовні скарби, які дісталися вам у спадок від попередніх поколінь. Крізь час і простір, крізь терни і приваби донесіть їх до поколінь майбутніх.
У цьому ваше велике покликання!
Земле моя, і сильна, й багата,
Збираєш усіх нас, як мати, до хати,
Із різних країв, із далеких доріг
Нас завжди чекає батьківській поріг.
Я – українець з прадіда – діда.
Ми в дружбі і мирі уміємо жити.
Ми любимо всі свою рідну країну
Й звемо її гордо – моя Україна!
Слайд 19