Виховний захід з правознавства який ознайомлює дітей зі світом прав з метою : формування правової освіти, ознайомлення учнів із Конвенцією про права дитини; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати власну точку зору та аргументувати її, уміння вести дискусію;виховання в них поваги до прав та основних обов'язків людини і громадянина, толерантно ставитися до думок інших.
Добропільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 19
Добропільської міської ради Донецької області
Виховний захід
«Що вам відомо про права дитини?»
Підготували
учитель історії
та правознавства
Н.М.Ульєнко
Мета: - Формування правової освіти, ознайомлення учнів із Конвенцією про права
дитини.
Учитель. У мене у руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, що він там побачив, аж доти всі найцікавіші й найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
Кого ж ви побачили в чарівній скриньці?
Так, кожен побачив у чарівному дзеркалі себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше немає і не буде на цій Землі.
Відомий поет України В. Симоненко написав про неповторність кожної людини, якій батьки подарували життя.
Пройде не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину – наше найбільше багатство. Отже, наш захід буде присвячений правам дитини й обов’язкам у суспільстві.
Учитель. Що таке «право»?
Права дитини – це певні можливості, які потрібні дітям для того, щоб жити й дорослішати.
Діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, нажаль, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.
В Україні три чверті дітей мають хронічні хвороби. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці» (особливо у великих містах) – ті, що залишили рідні домівки й живуть і харчуються, як заманеться. Більшість із них має освіту 3-4 класи, вони є малолітніми злочинцями, наркоманами, торговцями наркотиками.
У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми. У XVII – XVIII ст. на дітей починають звертати увагу – шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книги, пісні та музику. А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так, не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – надягала вбрання, як у дорослих. У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які оберігали б їхнє життя. Проте 1959 р. було прийнято Декларацію прав дитини. У 1989 р. всі агресивні країни світу, у тому числі й Україна, підписала Конвенцію прав дитини.
Робота зі словником.
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки всіх для людей.
Конвенція (від латин. слово) – це угода, міжнародний договір із певних питань. У нашому випадку – із питань прав дитини.
Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим представницьким органом державної влади, є загальнообов’язковим.
Конституція (від латин. – «устрій», «будова») – це закон про устрій, будову держави, головні права та обов’язки громадян.
Конвенція (від латин. – «договір», «угода») – це міжнародний договір із певних питань.
На основі Конвенції Україна в 1991 р. прийняла Закон України про охорону дитинства.
У кожної держави є один найголовніший закон – Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати Конституцію, оскільки від неї залежить щастя та доля нашого народу й кожної людини. Кожний громадянин має добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати й охороняти.
Робота в зошитах
Учитель пише на дошці опорну схему, яку учні заносять до своїх зошитів.
1959 р. – Декларація (заява) прав дитини.
1989 р. – Конвенція (договір) ООН прав дитини.
1991 р. – Закон про охорону дитинства.
На дошці вивішений список прав дитини.
ЗГІДНО З КОНВЕНЦІЄЮ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ:
Конвенція має 54 статті, написаних шістьма мовами. ООН має комітет із прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, яких ужито згідно з Конституцією. Він також досліджує, як у країнах дотримуються права людини.
Робота в групах
Учитель об’єднує учнів у три групи, кожна з яких отримує завдання: За ілюстрацією впізнати казку та дати відповідь на запитання до неї.
Завдання для 1 групи
Із якої казки ілюстрація? ( Українська народна казка «Колобок») Яке право встиг використати Колобок у своєму житті?
Завдання для 2 групи
Із якої казки ілюстрація? (Ш. Перро «Попелюшка») Які права Попелюшки порушувала мачуха в казці?
Завдання для 3 групи
Із якої казки ілюстрація? ( О. Толстого «Золотий ключик») Чи правильно вчинили поліцейські, схопивши Буратино й не давши промовити йому жодного слова? Яке право вони порушили?
Права нерозривно пов’язані з обов’язками.
Що таке обов’язок? ( Відповіді учнів)
Обов’язок – це те, що ви маєте робити, щоб бути корисними собі та оточуючим.
Права:
Обов’язки:
Бесіда
Тестові завдання за варіантами
Варіант І
а) Декларація прав дитини
б) Конвенція прав дитини
в) Закон України про охорону дитинства
2. Як називається основний закон Украйни, де записані всі права та обов’язки
а) Декларація прав дитини б) Конвенція прав дитини в) Конституція України
3. Що ви маєте виконувати, щоб бути корисним собі та іншим?
а) обов’язок
б) право
4. Що з перелічених тверджень є аморальним?
а) Заздрити успіхам товариша;
б) не дозволяти кривдити себе та інших;
в) не поважати товариша, якщо його думка відрізняється від вашої.
5. Що з перелічених тверджень є правом?
а) Вільно висловлювати власну думку;
б) користуватися бібліотекою;
в) дотримуватися моральних норм поведінки.
6. Чи порушив закон Буратіно в казці О.Толстого «Золотий ключик» небажанням навчатися?
а) Ні;
б) так;
в) це його справа.
7. Яке право порушив Іван-царевич у казці «Царівна-жаба»?
а) Вільно висловлювати власну думку;
б) на власність особистих речей;
в) на навчання.
8. Хто в казці «Колобок» учинив найтяжчий злочин?
а) Вовк;
б) Лисиця;
в) Ведмідь.
Варіант ІІ
а) Декларація прав людини
б) Конвенція прав дитини
в) Закон України про охорону дитинства
2. Як називається основний закон Украйни, у якому записані всі права та обов’язки?
а) Декларація прав дитини б) Конвенція прав дитини в) Конституція України
3. Це те, що ви можете робити:
а) обов’язок
б) право
4. Що з перелічених тверджень є правильним?
а) Користуватися результатом праці інших;
б) співчувати людині, коли з нею трапилось лихо;
в) радіти. Коли товаришу добре;
г) давати обіцянки й не виконувати їх.
5. Що з перелічених тверджень є правом?
а) Шанування державних символів України;
б) повноцінне харчування;
в) користуватися бібліотекою.
6. Який злочин учинили окремі персонажі проти Дюймовочки в казці Г.Х.Андерсена?
а) убивство;
б) розбій;
в) викрадення.
7. Які правопорушення вчинила Лисичка в казці «Котик і Півник»?
а) Хуліганство;
б) убивство.
8.Якими є порушення закону в діях мачухи щодо Попелюшки в казці Ш.Перро «Попелюшка»?
а) Любов і повага батьків;
б) право на життя;
в) примушення до важкої праці.
Підсумок заходу