Тема: Виховний захід. Творча майстерня з елементами STEM – освіти «Дивовижне створіння зими»
Мета: Формувати уміння складати речення та розповідь за опорною групою слів, добирати влучні слова для передання власних спостережень , вражень, почуттів; уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати усне зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки; розвивати пізнавальний інтерес.
Удосконалювати навички культури спілкування роботи в групах.
Розвивати наукову грамотність, конструкторську діяльність.
Виховувати любов до художнього слова; бажання милуватися красою, прагнення більше знати про навколишній світ.
Ключові копетентності: Вільне володіння державною мовою; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; екологічна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності ;культурна компетентність.
Наскрізні лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток; . громадянська відповідальність.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки синонімів, дощечка, пластилін, шість сірників, дев’ять зубочисток на кожного учня.
Хід заходу
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація знань.
--- Сьогодні ми відправимося у чудовий і захоплюючий світ краси і не просто краси, а зимової краси .Я запрошую вас у творчу майстерню.
--- А що таке майстерня? ( Місце, де щось створюють)
--- Що значить творча? ( Творити, придумувати, складати, створювати)
--- Кого називають творцями? (Того, хто створює щось дивовижне)
--- А на уроці образотворчого мистецтва та трудового навчання?
( Створити виріб, малюнок)
--- А що ми можемо створити на уроці української мови чи літературного читання?
( Складати речення, придумувати розповіді, складати діалоги)
--- Але перш ніж створювати щось, треба вибрати тему і визначити мету нашого заходу. То з чого ж почнемо? Так. З вибору теми.
III. Визначення теми і мети заходу. Робота в групах
--- Отже, ми з вами зараз будемо створювати загадки. Виконайте в своїй команді завдання. Вам необхідно з даних рядочків скласти загадку. Відгадка вам підкаже про що будемо говорити на уроці.
1 група Зірка сніжно біла
На рукав мені злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.
2 група З неба зірочки летять,
Землю укривають,
А коли приде весна –
Всі вони розтануть.
3 група Мухи білі і лапаті –
Не живуть вони у хаті.
А як сонце припече –
З них водичка потече.
--- Прочитайте загадки, назвіть відгадки .
--- Тож про що говоритимо сьогодні? Так, продивовижне створіння зими - сніжинки.
--- Отже, тема нашого заходу «Дивовижне створіння зими».
--- Всі ми з вами бачили як красиво сніжинки кружляють у таночку, опускаючись на землю. Правда красиво?
--- А чи можемо ми передати словами цю красу? То якою буде мета нашого заходу? (Вчитися складати і записувати речення про сніжинки, складати загадки. А ще складемо розповідь за власним спостереженням. )
--- А чому у нас на партах лежать різні інструменти і матеріали?
( Будемо вчитися виготовляти макет сніжинки , будемо досліджувати будову сніжинки)
--- Ось ми з вами визначилися і з метою нашого заходу.
IV. Узагальнення власного досвіду учнів
1.Гра «Танок синонімів»
--- В нашій творчій майстерні є незвичайні кімнати, до яких ми завітаємо. Але нам потрібно відімкнути саму майстерню. А ключем від дверей майстерні буде слугувати нам гра«Танок синонімів»
--- Я вам пропоную гру «Танок синонімів».
--- А як називається таночок сніжинок в природі?
( Хурделиця, віхола, завія, хуга, хуртовина,заметіль,хурделиця,завірюха,буран, сніговій,сніговиця, метелиця, снігокрутниця,завійниця)
--- Молодці, скільки синонімів ви підібрали, а , можливо, хто з дітей почув нові для себе синоніми.
2. Кімната «Мовна краса»
--- Отже, відчинимо двері нашої творчої майстерні і потрапляємо до першої кімнати «Мовна краса»
--- Кожен справжній майстер має власну скриню, в якій зберігає цінності. Давайте ми зараз також наповнимо скарбом свої скрині.
--- А що ж є скарбом на уроках мови та літературного читання?
( Слова, речення, думки).
--- А як красиво говорять про сніжинки поети і письменники . Вони допоможуть нам наповнити наші скрині. А допоможуть нам в цьому поети і письменники.
--- Перед вами тексти в яких письменники передають свої враження про сніжинки. Опрацюйте їх в своїх командах і дайте відповіді на поставлені питання.
1 група В.Сухомлинський «Як дзвенять сніжинки»
Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін...
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять
**** Що здивувало письменника? (Дзвін сніжинок).
**** Як ви вважаєте, він справді чув той дзвін, чи просто уявив його собі, тому, що був зачарований красою зимового вечора?
2 група Микола Вороний «Сніжинки»
--- А ось у вірші Миколи Вороного сніжинки самі про себе розповідають
Білесенькі сніжиночки,
Вродились ми з води;
Легенькі, як пушиночки,
Спустилися сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими
І весело крутилися
Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки,
Як дітоньки малі,
І линемо до матінки —
До любої землі.
Матуся наша рідная
Холодна і суха,
Бо дуже змерзла, бідная,
Вона без кожуха.
Отож її нагріємо,
Устелимо сніжком.
Мов ковдрою, накриємо
Легесеньким пушком.
**** Про що турбуються сніжинки?
--- Яку користь вони приносять природі?
3 група Уривок з оповідання Лариси Воронкової «Зима»
Раптом пішов сніг. Пухнасті сніжинки летять то вниз, то вгору. Вони танцюють і звиваються в польоті над землею. Оленка розгледіла сніжинки на долоні. Коли вони летіли, були, наче пух. Придивилася ближче – як зірочки. На сонці ж сніжинки іскрилися ніби срібло.
**** Із чим порівнюються сніжинки?
3.Складання речень з опорою на допоміжні слова
---Красиво говорять про сніжинки поети і письменники . Вони допомогли нам наповнити наші скрині. Але ж давайте і ми поповнимо скрині своїми описами сніжинки.
--- Складіть речень про сніжинку використовуючи слова-помічники .
--- До яких частин мови вони належать?
(зірочка,снігова квітка, сніговий метелик, казкова балерина;ніжна,срібна, пухнаста, біла; опускається, летить, кружляє, танцює, переливається, іскриться, тане.)
4. Кімната «Наукова краса»
--- Ви записали чудові речення про сніжинку. Відчули її красу серцем. Але щоб правильно і грамотно складати розповіді про сніжинку, треба мати й наукові знання. Отже, потрапляємо до другої кімнати нашої творчої майстерні « Наукова краса»
--- А хто знає як народжується сніжинка?
--- Сніжинка народжується тоді, коли водяна пара замерзає навколо крихітної частинки пилу. Утворюється кристалик льоду. Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати . Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки.
--- Вперше сніжинки під мікроскопом почав розглядати американець Вілсон Бентлі . Він з’ясував, що в природі немає двох абсолютно однакових сніжинок.
--- Як ви думаєте від чого залежать розміри сніжинки?
(Від температури повітря залежать розміри сніжинок . Чим нижча температура, тим менші сніжинки.)
--- Є в природі сніжинки-крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки, випадають в Антарктиді. Чому саме тут? ( дуже сильні морози).
--- Трапляються сніжинки - велетні, розміром з долоню. Та це велика рідкість. Сніжинки бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок.
--- Ось перед вами картинки різноманітних сніжинок. А що цікаве ви помітили і однакове ви помітили в будові усіх цих сніжинок? ( шестигранна будова)
--- Проте в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинка завжди шестигранна.
--- Вчені зацікавилися такою будовою сніжинки і використали її для побудови стелі , яка формою нагадує вирізану з паперу сніжинку. Така форма стелі допомогла створити сильний і гарний звук у концертному залі, у філармоніях, у театрах.
--- Науковці й досі намагаються дізнатися більше про дивовижне творіння природи – сніжинку. Можливо , їм не вистачає саме ваших ідей, коли ви станете дорослими.
5. Фізкультхвилинка
1, 2 – всі пірнають,
3, 4 – виринають,
5, 6 – на воді кріпнуть крильця молоді.
Покупались у воді, як дельфіни – пустуни,
Над водою політали, наче риби – літуни,
7, 8 – що є сили всі до берега приплили
9, 10 – своє тіло обсушили
І за парти тихо сіли.
6. Кімната « Творча краса». Майстер – клас з виготовлення сніжинок.
- Отже, потрапляємо до третьої кімнати нашої творчої майстерні « Творча краса». Зараз спробуємо у нашій творчій майстерні власними руками зробити не просто сніжинку, а її модель (спрощений образ об’єкта).
--- Згадайте, яку геометричну фігуру має щойно народжена сніжинка. ( Шестикутник)
--- Скільки сторін у шестикутника? (6) Вершин? (6)
--- Ост перед нами інструкція по виготовленню сніжинки
Інструкція
1).З пластиліну зробити 6 кульок.
--- З пластиліну зробимо 6 кульок. Це будуть вершини шестикутника.
2).За допомогою пластилінових кульок з’єднати 6 сірників, утворюючи шестикутник.
--- Візьмемо 6 сірників . Це будуть сторони шестикутника.
3). За допомогою двох зубочисток з’єднати протилежні вершини шестикутника.
--- Щоб наш шестикутник був міцним, треба надати йому жорстоксті. Цю властивість використовують інженери під час створення будівель та механізмів. За допомогою двох зубочисток з’єднаємо протилежні вершини шестикутника. У нас народився кристалик льоду-«насіннячко», з якого виросте сніжинка.
4). Вставити 6 зубочисток у вершини шестикутника
--- Кристалик льоду важчий, ніж повітря. Він починає падати . Сніжинка росте. Змінюються навколишні умови, і на сніжинці з’являються нові голочки. Але в неї залишиться 6 променів. Вставимо 6 зубочисток у вершини шестикутника.
- Які чудові сніжинки вийшли у вас. Їх можна оздобити паєтками , і це буде чудова прикраса для новорічної ялинки.
7. Підсумок уроку
--- Якщо ми з вами люди творчі, то й підсумок уроку підведемо творчо. Складемо сенкан до слова сніжинка.
1. Сніжинка
2.Ніжна, пухнаста
3.Кружляє, танцює, дивує
4.Вкриває землю сніговою ковдрою.
5. Краса
--- Тож , діти, цінуйте красу, розумійте красу, поклоняйтеся красі. Тоді вона надихне вас на неймовірні наукові відкриття.
--- Дякую за роботу.