Тема: Ознайомлення з українським народним мистецтвом петриківського розпису. Композиційне та
колірне рішення творів петриківських майстрів.
Практична художня діяльність: «Чудова рослина Петриківки»
Мета:
Навчальна: розширити знання про види декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомити з творами та технікою виконання петриківського розпису, вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», та «перехідний мазок»; удосконалювати навички й уміння виконання петриківського розпису: окремих елементів і створення нескладних композицій.
Розвиваюча: розвивати окомір, фантазію, образне мислення.
Виховна: Виховувати любов до рідного краю, до національно-художньої спадщини українського народу, повагу до майстрів петриківського розпису, дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований..
Обладнання для вчителя. Презентація «Чудова рослина Петриківки»;
музичний супровід; зразки робіт майстрів петриківського розпису Т.Пати, М Кравець;
зразки мазків, робіт учнів. Виставка предметів, оздоблених петриківським розписом.
ВСТУП
I. Організаційна частина.
1. Організація класу Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок образотворчого мистецтва.
- Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку?
- Я теж хочу висловити свої очікування: сподіваюся, що ви будете уважними, наполегливими, старанними; міцно засвоїте нові знання і наприкінці уроку ми разом створимо прекрасну роботу.
II. Робота над темою уроку.
1. Актуалізація опорних знань
- Давайте пригадаємо, з яким видом мистецтва ми працювали на минулих уроках? (декоративно-ужиткове мистецтво)
- Які його види знаєте? ( Асоціативний кущ)
художній розпис писанкарство художня обробка металу та шивка
( посуд, меблі, предмети побуту, іграшки) (писанки)
флористика ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО розпис
вишивка ткацтво (рушники, скатертини,
(рушники, сорочки-вишиванки) елементи національного костюму)
різьблення по дереву художня кераміка килимарство
(посуд, скрині, прикраси, іграшки, предмети) (народна іграшка, посуд) (килими)
Щоб назвати ще один вид мистецтва – відгадайте ребус.
(Розпис - це живопис на стінах, стелях, предметах побуту.) ( ребус)
Отже, тема нашого уроку: Чудова рослина Петриківки.
Давно колись в одному селі жили сумні люди і не було радості в їхньому житті. Аж якось завітала до них у гості дівчинка Оленка. Придивилась вона навкруги, взяла фарби і намалювала на стіні хати великий букет яскравих квітів. Схожі квіти, але меншого розміру, з’явилися навколо печі, біля вікон, над дверима.
Потім Оленка взялася за скриню. На ній теж розквітли червоні квіти. Скриня стала виглядати багато, вишукано. Такі ж візерунки дівчинка написала на кухонних дощечках, на спинках стільців.
Коли сумні люди повернулися додому з ярмарку, то не впізнали спочатку своєї хати – її кути, віконниці, одвірки – усе тішило око казковими орнаментами. Тоді посміхнулися люди і вже ніколи не сумували. Багато хто в цьому селі запозичив цю ідею, та й собі почав розписувати помешкання. Це створювало чудовий настрій!
Навколо хат забуяли квітники, які підкреслювали: ми багатіємо серцем і душею, спостерігаючи за красою рідного краю, в якому народилися й живемо.
3. Формування нових знань, умінь, навичок.
(Слайд № 2 ) Село Петриківка розташовано на Дніпропетровщині.
Слайд № 3
- Вам цікаво подивитись на візерунки та орнаменти, що западають людям до душі?
Зверніть увагу:
1. Що зображують?
2. Як зображують елементи?
3. Які кольори переважають?
4. Як заповнюється простір?
5. Як розташовуються предмети?
6. Який настрій викликають?
Демонстрація репродукцій творів видатних майстрів
Слайд № 4 ( « Букет», « Кущ калини» Т. Пата – одна з засновників петриківського розпису. ЇЇ твори надзвичайно життєрадісні, ніби пронизані гарячими сонячним промінням. Зверніть увагу: сильні контрастні сполучення кольорів не порушують загальної цілісності композиції. У малюнку нічого не загубилося, всі елементи врівноважені.
З такою спостережливістю і любов’ю художниця відтворила найхарактерніші риси кожної гілочки, кожної лугової травинки. При цьому Тетяна Пата зберегла принцип стилізації елементів у декоративній композиції.
- Чи є ще роботи? Подивіться на роботи інших майстрів
Марія Кравець «Степове літо»
Такі види композицій використовували в настінному розписі як компоненти декору. Характерна особливість традиційної композиції Петриківки – розташування в центрі трьох великих квіток, а з боків відгалужуються менші за розміром квіточки і пуп’янки.
Це роботи традиційного петриківського розпису.
Аналіз та інтерпретація художніх творів
- А ось роботи випускниці нашої гімназії Ревуцької Катерини.
Правила композиційної побудови:
1. Рослинний та тваринний орнамент;
2. Стилізація елементів;
3. Сильні контрастні кольори;
4. Повністю заповнюється простір.(квіти дивляться на нас,
5. Елементи розташовуються симетрично, а композиція по центру.
6. Настрій:
- Як ви гадаєте, важко малювати таку красу? Сьогодні ми навчимося, а дехто пригадає, основним
прийомам нанесення петриківського розпису.
- З якими матеріалами та приладдям будемо працювати? ( Слайд № 5 )
- Є багато прийомів нанесення петриківського розпису . Отже…Гра « Дешифрувальник»
4. Анаграми
Розшифруйте анаграми на дошці:
Хідперений зокма, нятзерко, бігренець. (Перехідний мазок, зернятко, гребінець, )
Тренувальні вправи
Слайд № 6 І «Зернятко» , Криві зернята
Мазок, який починається з легкого дотику і закінчується найсильнішим натиском. (Якщо мазки покласти вістрям до стеблини, то вони нагадують колосок).
ІІ «Гребінчик» ( друкування)
Мазок, який починається з потовщення, зробленого натиском пензля і завершується вусом, який виконується дотиком кінчика пензля. (намальовані поряд кілька мазків нагадують гребінець)
ІІІ «Перехідний»
Накладається одним пензлем, але двома фарбами. Пензлик вмочують в одну фарбу, а потім в іншу. На папері залишається слід від 1 фарби, який плавно переходить в її колір без їх змішування)
Додаткові елементи: травичка, калина…. ( пальчиком, піпеткою) Виконуємо найтоншим пензликом –травичку, калину – піпеткою, вушними паличками, пальцем....
5. Фізкультхвилинка. Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три - чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
ПРАКТИЧНА РОБОТА
- Подивіться на репродукції картин на ваших партах. Які рослини ви бачите? ( мальви, ромашки, калину, чортополох)
- Яка рослина присутня, майже, на всіх картинах? ( калина)
- Як ви гадаєте, чому? ( символ України)
Сьогодні ви спробуєте себе в ролі майстрів петриківського розпису. Ви намалюєте гроно калини, використовуючи елементи петриківського розпису.
Повторення Правила композиційної побудови: ( за зразком: як розташовуються ягоди)
– Зобразіть стебло, гроно ( може бути декілька), листя, травинки та вусики. Зверніть увагу: майстри працюють узагалі без простого олівця. Це ще один секрет. Наносячи мазки майстер обертає аркуш навколо своєї руки, а не навпаки! Так зручніше писати, а робота виходить охайнішою.
1. Індивідуальна робота учнів ( у музичному супроводі)
III. Підсумок уроку.
1. Аналіз робіт. Вибір найкращих робіт.
2. Рефлексія. Створення куща калини.
- Ми створили великий калиновий кущ. Одна ягідка – цілюща, але користі мало. Гроно – добре, а кущ – це сила. Так і людина поодинці мало може зробити. Тільки разом український народ може досягти великих результатів.
Чи сподобався вам петриківський розпис?
Багато людей у всьому світі милуються цією неповторною красою. Петриківський розпис унікален. Українці пишаються своїм мистецтвом, це наш скарб, гордість, спадщина, якою користуємось та розвиваємо.
Люди хочуть бачити його не тільки у побуті. ( Слайди №
Недарма Петриківський розпис отримав статус культурної спадщини України, а 5 грудня 2013 року його було занесено до списку нематеріальної культурної спадщини людства ЮНЕСКО.
У Франції під час проведення виставки були охочі носити петриківський розпис на собі.
Кожен з вас може навчитись петриківському розпису у будинку творчості Заводського району.
Ви дуже добре працювали. Дякую за роботу.