Матеріал можна використати у 5-8 класах. Мета: в ігровій формі закріпити знання дітьми фольклору, розвивати вокально-хорові та танцювальні навички, чуття ритму, зацікавити до гри на музичних інструментах; виховувати повагу до обрядів і традицій українського народу; зміцнювати дружню атмосферу між дітьми і батьками, з’єднуючи в єдине ціле духовні цінності поколінь; ненав’язливо підкреслити, що «живе» спілкування набагато ефективніше від спілкування у соцмережах. Дійові особи - учні і їхні батьки, класний керівник.
Сценарій виховного заходу «Весняний грім радість дарував усім»
Мета: в ігровій формі закріпити знання дітьми фольклору, розвивати вокально-хорові та танцювальні навички, чуття ритму, зацікавити до гри на музичних інструментах; виховувати повагу до обрядів і традицій українського народу; зміцнювати дружню атмосферу між дітьми і батьками, з’єднуючи в єдине ціле духовні цінності поколінь; ненав’язливо підкреслити, що «живе» спілкування набагато ефективніше від спілкування у соцмережах.
Дійові особи – учні і батьки 5 класу.
Зал прибраний і умовно розділений на дві кімнати. Бабуся сидить за столом і перебирає квасолю.
Входить Дідусь: Оце ледве попорався. Щось усі кістки крутить, мабуть, дощ буде. Не чула, який прогноз погоди на сьогодні?
Бабуся: Не чула. Вони ото у своїх прогнозах помиляються, орієнтуйся по природних прикметах. А що там онучок наш поробляє?
Дід: Гостей чекає. Домовилися класом до лісу іти. Зберуться у нас, та і підуть разом. А хмари насувають. Ти, бабо, газету не бачила? Дай почитаю.
Чути стукіт. Заходять діти, вітаються.
Дівч 1: А де це Валік? Чого не зустрічає?
Дівч 2: Мабуть, у комп’ютері сидить?
Виходить Валік (онук): Привіт! Заходьте, будь ласка. Як зберемося усі, тоді і підемо гуляти.
(Чути грім, шум вітру)
Бабуся: Ох, може і не йдіть, бо наче дощ збирається. Батьків вдома немає, а ми будемо хвилюватися.
Дівч 3: Та ми ж не маленькі, не боїмося.
Бабуся: Ну ідіть до кімнати, погрійтеся. Тільки комп’ютер не включайте, бо гримить!
Дівч 4: У нас свій підсилювач звуку, від телефону працює! Десь наші хлопці запізнюються!
Хл: Поки вони не прийшли, то давайте я вам казочку розкажу.
Посварились дві собаки,
Що у небі летять раки,
Жабенята на мосту
Їм нявчать: Ку-ку-рі-ку!
Ну як вам такий початок?
Дівчатка: Це ж небилиці!
Хлопчик: Небилиці? Ось небилиці!
Раз зустрілися дівчата,
Щоб уроки готувати:
Назбирали черв’яків,
Запросили всіх котів,
Дві ворони, три сороки
Верещать, аж рвуться боки.
Черв’ячат сипнули в воду
Та й любуються на вроду
І чекають, що всі щуки
Самі падатимуть в руки!
Дівчата (кинулись на нього):
Так це ти з нас глузуєш!
Хлопець: Ну чого ви, досить! Я хотів вас розвеселити!.
(Діти вибігають до сусідньої кімнати, включають музику)
Знову чути стукіт у двері. Заходять чоловіки (батьки дітей).
Чол 1: Доброго дня у вашу хату! Прийшли за порадою.
Чол 2: Хочемо на рибалку йти, а ви, дядьку, з нами підете?
Дід: Та не знаю, що і робити: приманки для риби не приготував звечора та і дощ збирається. Сідайте, перепочиньте. Що нового чути навколо?
(Чоловіки ведуть розмову. Гримить сильніше. Починається дощ.
Забігають жінки (мами), струшують мокрий одяг)
Жін 1: Доброго дня! А ми з базару, тільки з автобуса зійшли, та ледве встигли до вашої хати добігти!
Жін 2: Оце сипнув дощ, справжня злива весняна!
Баба: Дощ – до врожаю! Веснонька на порозі стоїть, теплом обігріє!
Жін 3: А ми хотіли із дітьми до лісу на прогулянку піти…
Жін 4: Ну ось і погуляли. Дощ стає сильнішим, куди уже йти?
Баба: То гуляйте у нас. Згадайте, як колись збиралися у селі по кутках та співали, танцювали, аж курява стовпом, а жартували як вправно!
Жін 5: Та і гримить! Аж шибки дзвенять! Хоч би діти не полякалися!
Жін 6: Вони за своїми іграми забулися за все на світі!
Жін 7: Ото тільки планшет до рук, то і їсти не давай! В Інтернеті «зависають», нічим не зацікавиш!
Жін 8: І на куток не витягнемо! А може, справді хоч заспіваємо?
Баба : Так, давайте про зозулю. Я її так любила виводити.
(Жінки співають українську народну пісню «Летіла зозуля»)
Дід: Та це якась жалка пісня! Давайте веселішої!
(Гримить грім. Гасне світло. Заходять насуплені діти)
Дівч 3: Та вам тут весело, а ми скучаємо.
Дівч 4: Світла не стало, нам немає чим зайнятися.
Дівч 5: Хлопці хочуть свою музику слухати, а ми – свою, через те і посварилися!
Дівч 6: І що тепер робити?
Жін 1: Ідіть до нас, будемо співати разом. Але треба помиритися.
Жін 2: Ну а яку ж музику ви слухали?
(Хлопці включають переносний підсилювач звуку до мобільного телефону, звучить укр. нар. пісня «Подоляночка», рок версія).
Чол 1: Оце так пісня!
Чол 2: А я її не такою знав!
Жін 3: Та й ми цю пісню не так співали. А від такої музики голова не болить?
Хлопці: Ні!!!
Жін 4: А у вас яка, дівчата?
(Звучить ця ж пісня у етностилі. Мами пробують танцювати)
Жін 5: Ми вашу музику послухали, але давайте згадаємо старовинну версію. Це ж пісня-гра! Потрібно стати у коло і вибрати Подоляночку. Хороводи поведемо, Подоляночку знайдемо!
(Діти і дорослі виконують українську народну пісню-гру «Подоляночку»)
Жін 6: Ну як? Сподобалася гра? Ви ж такі пісні ще з дитинства пам’ятати повинні!
Дівч 7: Та знаємо, просто забули. Я багато веснянок знаю.
Жін 7: А давайте про Насточку, якраз до нашої погоди підходить!
(Всі виконують українську народну пісню-хоровод «Вербовая дощечка»)
Баба: Як гарно у вас виходить! Давайте сонечко разом погукаємо, як наші бабусі нас навчали! Можливо, воно нас почує!
(Діти і дорослі виконують укр. нар. закличку «Вийди, вийди, сонечко»)
Жін 1: Ну – мо, заспіваємо гарну веснянку!
(Виконують українську народну пісню «Ой минула вже зима», використовуючи шумові музичні інструменти)
Дід: То може, ще і затанцюєте?
Баба: «Кривого танцю», я його ще у молодості водила з подругами.
Вийдіть, діти, на лужок,
Поведіть «Кривий танок».
Заплутайте всі сліди,
Щоб не знайшли вороги!
Хл 2: Бабусю, а про яких ворогів ви говорите?
Бабуся: Наші бабусі і дідусі придумали такий кривий хід для того, щоб заплутувати ворогів, які нападали на нашу країну. Навчали «сліди замітати», а пізніше люди пісню склали, то і вийшов «Кривий танок».
(Усі учасники виконують українську народну пісню-хоровод «Кривий танок»)
Баба: Спасибі, як же гарно ви водили «Кривий танок».
Дівч 1: А таки дівчата співали краще!
ХЛ: А ми вас зараз переспіваємо!
(Звучить «Віночок» українських народних жартівливих пісень під супровід шумового оркестру)
Дівч 2: Ну а хто кого перетанцює?
(Діти виконують «Жартівливий танець»)
Баба: Ой, які молодці! Сідайте та перепочиньте. Може, ви щось цікаве розкажете?
Жін 2: Сидять хлопці у світлиці,
Розказують небилиці,
Поглядають на дівчат,
Чи вони їх розсмішать?
Хл 3:Вийшов зранку я на ганок,
А котяра зверху: Гав!
В небі місяця серпанок –
В школу ледве не проспав!
Взяв відро води з городу -
Буду гарбузи садить,
Бо до вечора потрібно
Борщ із огірків зварить.
Сонце вже сильніш пече,
Мій суп закипає…
Дівч: Досить, досить! Ми всі знаєм,
Що так не буває!
Дівч: Ось зібралися дівчата
Біля перелазу,
Назбирали ананасів,
Вісім штук одразу!
Хлопці теж не прозівали -
Вісім облизнів піймали!
Хл: Ех, дівчата, не дражніться,
А на себе подивіться:
Всі, хто їли ананаси
Потовстішали відразу!
Дівчата оглядаються, поправляючи одяг: А ми не їли!
Хлопці сміються: Попалися! Повірили!
Дівчата жартома кулаки показують: Перехитрили таки нас!
Дівч 5: Поспішаймо на музики,
Бо муляють черевики!
Дівч 6: По стежині, у садок
Поведем швидкий танок!
Жін 2: Годі нам усім дрімати!
Йдімо разом танцювати!
(Діти і дорослі виконують танець «За городом козу пасла»)
Дід: Оце розходилися! Світло давно ввімкнули, гроза закінчилася, а вже ніхто цього не помічає! Гуляємо!!!
(Звучить українська народна жартівлива пісня «Ой лопнув обруч»)
Хл: Вже пташки пісень співають,
Нам про весну сповіщають!
Дощик, сонце привітаймо
І частіш разом гуляймо!
Дівч: Тож подякуєм цій зливі,
Що усіх розвеселила.
Ми гуляли так завзято:
Кому грім, а кому – свято!(разом)
(Всі учасники виконують українську народну пісню – закличку «Іди, іди, дощику»)
P.S. Щастя – мати поруч того, хто цікавіший за Інтернет!