Розробка даного заходу дає можливість формувати екологічну культуру; розширювати уявлення учнів про цінність та багатогранність природи; учити аналізувати, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи.
ВИХОВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ ШКОЛЯРІВ
Мета: формувати екологічну культуру; розширювати уявлення учнів про цінність та багатогранність природи; учити аналізувати, робити висновки; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: записи пісень; Червона книга України; плакати «Охорона природи»; ілюстративний матеріал «Рослини України»; фізична карта України.
Гасло:
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
М. Рильський
Хід заходу
І. Організаційний момент
- У світі є 185 країн. Кожна країна приваблює нас по-різному. В одні країни ми їдемо відпочити, в інші — поглянути чудернацькі споруди. Хтось їде підкоряти вершини гір, хвилі океану тощо.
Але жодна країна не стане нам так само рідною, як та, де ми народилися, зросли, де почули лагідний спів материнської колискової пісні.
- Яка ж країна найдорожча нашому серцю? Україна! Наша рідна Батьківщина! Чарівна, неповторна, мила!
ІІ. Основна частина
1. Прослуховування пісні К. Бужинської «Україна» (муз. і сл. І. Бартошевської)
1. Велична та могутня Україно,
Залежною від інших Ти була.
Хотіли Тебе бачить на колінах,
Та вирватись з полону Ти змогла.
У тяжкому нелегкому двобої Собі
Ти незалежність здобула.
Колись була найменшою сестрою,
А від тепер Ти рівня всім сама!
Приспів:
Ти прекрасна, як сама весна,
Все в Тобі душі і серцю миле.
Де б не мандрувала в світі я,
До Тебе повертаюсь, Україно.
І з Тобою на усі віки
Наш Господь, що взяв Тебе під крила.
Будь завжди по віку молода,
О, моя святая Україно!
2. Зимою наче наречена Ти,
Весна запалює свічки каштанів,
Згинаються під колосом лани,
Лунає пісня над безмежним краєм.
Красу свою нащадкам збережи
Та добру славу здобувай невпинно.
І вільною лишайся назавжди,
Моя Ти рідна Ненько, Україно!
Приспів.
Будь завжди по віку молода,
О, моя святая Україно!..
2. Гра «Підкажи словечко»
Ось небо блакитне і сонце в зениті!
Моя Україна — найкраща... (у світі)!
Моя Україна — це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні... (джерельця).
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки... (глибокі).
Міста старовинні і замки прекрасні,
Великі будови і дуже... (сучасні).
Сади чарівні, мальовничії села,
Моя Україна — це пісня... (весела).
Це щира, багата, як світ, її мова,
Крилата, така мелодійна... (чудова)!
Її обереги — верба і калина.
Найкраща у світі —... (моя Україна).
Бо нам найрідніша Вітчизна і мати!
То як же нам, дітям, її не... (кохати)!
Н. Красоткіна
3. Перегляд презентації «Краса і велич України»
- Здійснімо подорож нашою країною.
4. Слово вчителя
- Здавна люди поклонялися перед богами — покровителями усього живого на Землі. Рослин опікувалася богиня Флора, а тваринами — богиня Фауна, тому рослинний світ зветься флорою, а тваринний — фауною.
5. Виступ учнів
1 – й учень
Були у матінки Природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить, —
Не зміг забути й розлюбить.
2 – й учень
Голубооку звали Флора.
У неї очі наче зорі;
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна та привітна.
3 – й у ч е н ь
А Фауна — швидка, як вітер,
Могла за птахами летіти,
І за оленями стрибати
Та з білочками пустувати.
4 - й у ч е н ь
Обидві світ живий любили.
Відтак його боготворили;
Тож вирішила мудра мати
В придане їм дарунки дати.
5 – й у ч е н ь
Мрійливій Флорі світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний.
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
6 – й у ч е н ь
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Н. Большова
6. Інтерактивна гра «Мікрофон» «Що мені дає природа?»
Людина не може прожити без природи тому, що...
- Все необхідне для життя людина отримує від природи. Тому захищати й оберігати природу — наш обов'язок.
7. Слово вчителя
- Природа щедро обдарувала нашу земля. Вона — вірний друг й неоціненне багатство, джерело здоров'я й радості. Ми із задоволенням милуємося золотими нивами пшениці, широкими луками, густими лісами, могутнім Дніпром. Дихаємо п'янкими ароматами квітучих садів та квітів.
Людина закохана у природу. А чи справжня то любов?
Хто ж тоді руйнує мурашники, на стовбурах дерев вирізує написи, в лісах розводить вогнища, залишає сміття, забруднюються повітря й водойми, вирубує ліси, губить тварин. Ніхто інший, як сама людина.
Що слід робити, щоб господарська діяльність не тільки не завдавала шкоди природі, а й допомагала відновлювати й примножувати її багатства? Перед людиною та природою постала проблема виживання. Розв'язати її можуть люди.
8. Виступ учнів
7 - й у ч е н ь
Осінь відшуміла на роздоллі
Різнобарв'ям нив, лісів, гаїв.
Голосом людей у чистім полі,
Срібним клекотанням журавлів.
8 – й у ч е н ь
Якось стало світло скрізь довкола,
Ні листочка в світлому гаю.
Лише дуб старенький світлочолий
Згадує про молодість свою.
9 – й у ч е н ь
Думка лине у добу прадавню,
Бо дуби-царі живуть в віках.
Пам'ятають гетьмана Богдана,
Гнівного Тараса і Франка.
10 – й у ч е н ь
Бачили діброви і байраки,
Голубі озерця і ставки.
А криниць, струмків не врахувати,
Де коней поїли козаки!
11 – й у ч е н ь
Гордість краю, ніжність і краса!
Чом поникло все оте багатство?
Це ж твоє, людино, вільне царство,
Все ж твоє: земля і небеса.
12 – й у ч е н ь
Чом річки у нас пересихають,
Риба задихається в ставках?
Про природу чом у нас не дбають?
Бо вона вже гине на очах.
13 – й у ч е н ь
Встаньте, люди, миром за природу,
За предвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона сторицею віддасть.
П. Парасочко
«Встаньте, люди миром за природу»
9. Слово вчителя
- Учені вважають стан навколишнього середовища є критичним, тому що воно дуже забруднене. Це накладає відбиток не тільки на тваринний та рослинний світ й на людину, яка є частиною природи. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце у світі.
На території України нині зростає понад 10 тис. видів рослин і 15 тис. видів грибів. Але діяльність людини становить серйозну загрозу для існування багатьох видів рослин, тварин і грибів. Тому виникла потреба їх охорони та збереження.
Екологічна ситуація в Україні
● Використовується більша частина всього земляного фонду.
● Знижена родючість земель унаслідок інтенсивного використання.
● Вода більшості водойм є забрудненою і брудною.
● Маємо дуже мало лісових насаджень.
● Збільшуються обсяги побутових відходів, тому що мало переробних заводів.
● На здоров'ї населення відклала відбиток аварія на Чорнобильській АЕС.
Україна є однією з неблагополучних щодо екології серед країн Європи. Тому вкрай необхідно об'єднати зусилля державних установ, громадських організацій, учених та всього населення для розв'язання екологічної проблеми.
Екологія — це наука, що вивчає теоретичні основи охорони природи і раціонального використання її ресурсів.
Існують дні, коли весь світ говорить про важливість знання цієї науки, про необхідність тримати під контролем стан середовища, турбуватися про відновлення природи. Запам'ятайте ці дати.
Екологічний календар
21 березня — Всесвітній день лісів
Цього дня проводять заходи щодо висаджування дерев, привертають увагу громадськості до нагальної необхідності збільшувати зелений покрив Землі.
22 березня — Всесвітній День води
Світ повинен усвідомити проблему стрімкого вичерпання питної води.
7 березня — Всесвітній день здоров'я
У довкіллі людини відбуваються зміни, що шкідливо впливають на людей.
22 квітня — День Землі
Засновано з метою привернення уваги людства до проблем планети, пов'язаних з діяльністю людей.
Друга субота травня — Міжнародний день перелітних птахів
Цього дня заохочують захищати птахів і привертають увагу громадськості до їх потреб.
5 червня — День довкілля
Люди всього світу занепокоєні стрімким зростанням екологічних проблем.
28 вересня — День зеленого споживання
Необхідність розвивати у людей усвідомлення важливості повторного використання та утилізації відходів.
4 жовтня — Всесвітній день тварин
Проводять спеціальні заходи, спрямовані на інформування громадськості щодо проблем тварин, заохочення людей замислитися над природним зв'язком між людьми й тваринами.
11 грудня — Всесвітній день гір
Цього дня наголошують на захисті та розвитку гір.
Природа гине й благає нас про захист. Багато видів рослин та тварин стали рідкісними. Вони занесені до Червоної книги України. Названо цю книгу Червоною, тому що червоний колір неначе попереджає нас — схаменіться, загрожує небезпека.
Червона книга України — анотований та ілюстрований перелік рідкісних видів та підвидів, що знаходяться під загрозою зникнення на території України, і підлягають охороні.
В Україні перше видання Червоної книги вийшло друком 1980 року. До неї занесено ті зникаючі або рідкісні види організмів, які постійно чи тимчасово мешкають у природних умовах на території України або в межах її територіальних вод. Запам'ятайте! Збирання рослин, занесених до Червоної книги, їх плодів та насіння заборонено. Невиконання цих вимог можуть спричинити зникнення таких видів не тільки з території певної країни, а й з нашої планети взагалі.
На сторінках Червоної книги є такі види зі світу природи, що ми вже не побачимо у житті, тому що вони зникли, їх знищили.
Учитель за допомогою ілюстративного матеріалу ознайомлює учнів із зниклими видами деяких рослин та тварин.
У Червоній книзі є ще сторінки інших кольорів. Інформацію про них підготували наші дослідники природи.
11. Виступ дітей-дослідників (під супровід презентації)
1 – й у ч е н ь. На жовтих сторінках розташовані ті види рослин та тварин, кількість яких швидко зменшується, яким загрожує зникнення з нашої землі.
2 – й у ч е н ь. На білі сторінки заносять тварин, яких до цієї пори мало вивчили, адже їх місцезнаходження не визначено.
3 – й у ч е н ь. На зелені сторінки заносять ті види тварин та рослин, що вдалося зберегти від зникнення.
4 – й у ч е н ь. Головна ідея створення Червоної книги — збереження тваринного й рослинного світу. (Демонструє Червону книгу.)
5 – й у ч е н ь. Господарська діяльність людей негативно впливає на рослинний світ. Вирубують ліси під забудівлі (ферми, кар'єри), заготовляють деревину. А разом із деревами зникають й дикорослі рослини.
6 – й у ч е н ь. Багато рослин у нас є рідкісними. Люди рвуть їх задля краси. Особливо навесні знищують першоцвіти.(Демонструє ілюстрації першоцвітів.) А першоцвіти не дають насіння й плодів, важко розповсюджуються. Зірвані квіти швидко в'януть. А дехто вириває першоцвіти із корінням, не залишаючи жодної надії на порятунок.
А як гарно на лісовій галявині, укритій килимком перших вісників весни! Не рвіть першоцвітів! Милуйтеся ними в природі!
7 – й у ч е н ь. Природа має цілющі сили — лікарські рослини. Деякі види стали рідкісними від нерозсудливого збирання. Краще використовувати для заготівлі лікарської сировини, такі рослини, які поширені на території України: буркун, грицики, глід, кропива та інші. (Демонструє ілюстрації рослин.)
8 – й у ч е н ь. Можна знищити рослину і не зриваючи. Коли ми ходимо, то витоптуємо трави, квіти і, навіть, не помічаємо, що нищимо таку красу.
Не можна розводити багаття у лісі, підпалювати сухі рослини на луках, тому що вигорить коріння й насіння. Дим від вогнища забруднює повітря, у вогні можуть загинути мешканці луків і лісів. Пам'ятайте про це!
12. Поради тим, хто йде на природу відпочити
У ч н і (по черзі)
1. Природа — справжнє багатство для нас.
Будьмо з нею друзями повсякчас!
2. Друже, не розводь багаття в лісі,
Бо на деревах загориться листя.
3. Якщо вогнище на галявині розвів,
Перевіряй, чи добре загасив.
4. Ти у ліс прийшов — відпочивай,
Але лісових мешканців — не ображай!
5. Гучно в лісі музику не вмикай,
Сміття за собою завжди прибирай.
6. Не збирай ти рідкісні рослини.
Можуть вони зникнуть будь-якої днини.
7. На довго свіжість збереже рослина.
Та, що у садочку виростила людина.
8. У лісах і луках букетів не збирай.
Навесні першоцвітів не зривай!
9. Залишай неймовірну красу на землі.
Нехай милуються квітами дорослі й малі.
10. Не ламай гілки дерев й кущів.
Там домівки у пташок та хрущів.
11. Ходи у лісі й по луках стежками,
Щоб не топтати рослини під ногами.
12. Навколо прислухайся й придивись,
Розуміти природу ти серцем навчись.
13. Пам'ятай! Ти — частина природи,
Тож не заподій їй та собі шкоди!
14. Піклуймося про природу щоднини,
І вона щиро віддячить людині!
В. Чала
13. Прислів'я та приказки про природу та її явища
- Що про природу говорить народна мудрість у прислів'ях та приказках?
● Природа одному мати, другому — мачуха.
● Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде.
● Поле бачить, а ліс чує.
● Хто про природу дбає, вона тому повертає.
● Про землю піклуйся — золотим зерном милуйся.
● Бережіть свій край — і зробіть із нього рай!
● Як дбаєш про природу, так і маєш!
14. Слухання вірша
Коли де бачу квітки очі,
«Люби!» — вона мені шепоче.
Повз деревце іду зелене,
«Привіт!» — схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї,
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь» — з болота жаба просить.
«Всміхнись» — цвіркун сюркоче в просі.
Який же цвіт кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
С. Павленко
15. Гра «Чим я можу допомогти природі?»
На дошці — намальоване дерево. Діти на «листочках» записують свої пропозиції щодо збереження природи та прикрашають ними його.
16. Виконання «Пісні про рідну землю» (муз. Ю. Чичкова, сл. П. Синявеького)
Я дивлюсь на луги та гори,
Зір милує моя земля
Степовим золотим простором
І лісами, що ген шумлять.
Десь біля річки, що голубіє,
Чується музика солов'я...
Ти для мене, мов казка-мрія,
Прекрасна земле моя.
Ти для мене, мов казка-мрія.
Прекрасна земле моя.
2. Я люблю доброту і силу,
Бережу я твою красу.
Ти для мене цей світ відкрила,
Свою пісню тобі несу.
Хай вище птаха вона злітає,
Щастям крилатим пісні дзвенять...
Сонце, лагідніш ти сіяєш,
Прекрасна земле моя!
Сонце, лагідніш ти сіяєш,
Прекрасна земле моя!
3. Вже такої землі не знайдеш.
Тут мій дім, доля тут моя.
Тут мені в самоцвітах райдуг
Колосяться твої поля.
Золото ллється під небом світлим,
Неви безмежні, немов моря...
Ти для мене тепліша хліба,
Прекрасна земле моя.
Ти для мене тепліша хліба,
Прекрасна земле моя.
17. Виступ учнів-науковців
1 - й у ч е н ь. Щоб наша земля була б такою, як ми заспівали про неї, потрібно оберігати й любити її.
Крім рідкісних видів рослин, існують й унікальні рослинні угруповання, що також потребують охорони. Тому 1997 року було створено Зелену книгу України, що свідчить про величезну увагу, яку надають охороні природи в нашій країні; У перше видання Зеленої книги України занесені понад 120 рослинних угруповань. Потрібно охороняти всю сукупність організмів, тобто угруповання, що населяють певну площу. Для цього створюють природоохоронні територій заповідники, національні природні парки, ландшафтні парки, заказники. Вони є національним надбанням.
2 - й у ч е н ь. Заповідники — природоохоронні установи загальнодержавного значення, що створені для збереження у природному стані унікальних угруповань, тут заборонені будь-які види господарської діяльності, полювання, збирання грибів і плодів, туризм.
На території України створено заповідники: Поліський, Рівненський, Канівський, «Медобори», Чорноморський, Асканія-Нова, Луганський, Український степовий, Дніпровсько-Орільський, «Дунайські плавні», «Єланецький степ», Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий, Карадазький, Мис Мартьян, Карпатський, «Горгани». Особливу категорію становлять біосферні заповідники Асканія Нова, Карпатський, Чорноморський, «Дунайські плавні», які мають міжнародне значення.
3 – й у ч е н ь. Національні природні парки — природоохоронні установи, у яких охорона природи поєднується з відпочинком людей і залученням їх до екологічного навчання. В Україні існують такі національні природні парки, як Карпатський, Шацький, Азово-Сиваський, Вижницький, «Синевір», «Святігори».
4 – й у ч е н ь. Заказник — це територія, на якій охороняється певний природний об'єкт; дозволено господарську діяльність, що не завдає шкоди цьому об'єкту.
5 – й у ч е н ь. Зараз в Україні нараховується 13 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливські господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об'єктів: урочищ, пам'яток природи,парків тощо.
6 – й у ч е н ь. Охорона рослинного світу здійснюється за різними напрямами. Як окремі види рослин, так і їхні угруповання охороняють на територіях заповідників, національних природних парків, заказників. Правові основи охорони рослинного світу створює відповідна законодавча база. Види рослин, що потребують охорони, заносять до Червоної книги (Міжнародної та окремих країн). З метою охорони рідкісних рослинних угруповань в Україні створено Зелену книгу України.
7 – й у ч е н ь. Жива природа — це дивовижний, складний, різноманітний світ. Особливе місце в ньому відведено людині. Саме від людей залежить — чи побачать світ майбутні покоління.
ІІІ. Підсумок заходу
►► Виступ учнів
15 – й у ч е н ь
Гартуй свій дух і волю, й тіло,
Берися за роботу сміло.
Уже тепер з маленьких літ
Іди добро творити в світ!
16 – й у ч е н ь
Свій голос віддаю за матінку-природу
За чистоту Землі, красу і вроду.
За екологію довкілля і душі.
Ставай і ти й діла свої верши.
17 – й у ч е н ь
Очистимо Землю від бруду і скверни,
Посіємо скрізь доброти й квітів зерна!
Хай буде планета красива й зелена
Для щастя, добра і для тебе й для мене!
18 – й у ч е н ь
Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
19 – й у ч е н ь
Очистимо струмки і будуть жити ріки,
Бо із малих струмків течуть річки великі.
Вода — де є життя, без неї не прожити.
Вже час прийшов для нас — природі послужити!
20 – й у ч е н ь
Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!
21 – й у ч е н ь
Назавжди запам'ятай —
Бережи свій рідний край!
Це твоя земля, країна,
Край батьківський — Батьківщина!
22 – й у ч е н ь
Ліс не рубай, а вчасно захисти,
Дай дереву ще вище підрости.
Ліс виросте і захистить тебе —
Повітря дасть і небо голубе!
23 – й у ч е н ь
Рукотворні гори — це відходи,
Роблять на Землі багато шкоди.
Треба там заводи збудувати
Й сміттєзвалища заставить працювати!
24 – й у ч е н ь
Про екологію напишемо ми гасла,
Щоб іскра доброти в дущі не згасла.
І щоб людина з самих юних літ
Добро несла в казковий білий світ.
Н. Красоткіна
«Про екологію напишемо ми гасла»
ЛІТЕРАТУРА
1. Байбара Т. М. Я і Україна: Підруч. для 4 кл. — К.: Форум, 2004. — 176 с.
2. Мінджов К., Мітєва Т. — К.: ТОВ «Компанія ВАКІТЕ», 2012. — 170 с.
3. Природознавство. Розробки уроків. 4 клас / упор. : Р. О. Петраковська. — X. : Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007. — 128 с.