Сценарій виховного заходу «Вклонімося Кобзарю»
Очікувані результати: поглибити знання учнів про життєпис сина українського народу – Т.Г. Шевченка; спираючись на слово, домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної творчості; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет, традицій нашого народу, бути справжнім патріотом України.
Обладнання: портрет Тараса Шевченка у рушнику, виставка творів Шевченка; мультимедійна дошка з презентацією про життя і творчість Кобзаря; стіннівки, виготовлені до Шевченківських свят; епіграф.
І мене в сім’ї, великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Т.Г. Шевченко
Хід заходу
Вчитель
Щороку приходить до нас весна, а з нею – Шевченківські дні.
І хоч минуло досить багато часу, народ пам´ятає, знає і шанує свого генія.
І сьогодні учні 4-х класів запрошують вас здійснити подорож у минуле та дослідити життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка.
Учні
Інсценізація (4-Є)
Звучить мелодія…Заходить жінка, одягнена в сільський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т. Шевченка. До неї підходить хлопчик.
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?
Мати: Так, мій синочку, правда.
Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає «Колискову».
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю … Матусечку, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше!
Мати: Старайся, мій хлопчику (гладить його по голові).
Мати виходить, хлопчик сідає на стільчик поряд з учнями.
Учениця
Вчитель
Отже, звали їх: Катерина, Ярина, Марія, Микита і Йосип. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню.
Отже, дітей у сім’ї було шестеро.
Учень
З дитинства Тарас був допитливим, любив малювати і співати.
Хлопчик зростав під впливом розповідей діда.
Дід майбутнього поета та художника, Іван Шевченко, був грамотним селянином — умів читати й писати, знав багато цікавих історій. Тож маленький Тарас полюбляв проводити з ним багато часу, зростаючи під впливом розповідей про козаччину та народних героїв.
До оселі Тарасового діда часто повертали кобзарі.
Учень
У 9 років Тарас залишилися без матері. Пізніше Шевченко згадував:
Ще молодою - у могилу
Нужда та праця положила.
Учень
Батько одружується вдруге. Мачуха мала трьох своїх дітей, і життя в хаті стало нестерпним.
Учень
Коли ж через два роки помирає батько…
Тарасик (4-В)
Там батько плачучи з дітьми
(А ми малі були та голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!..
А ми розлізлися межи людьми, мов мишенята.
Я до школи –носити воду школярам.
Учень
Хлопець пішов у найми. Тарасові дуже хотілося вчитися. Але шкільний дяк, до якого найнявся малий за можливість навчатися, виявився п’яницею.
Потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».
Інсценізація вірша на фоні відео «Малий Шевченко»
Оксана: Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх ти співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас: Еге ж, малярем.
Оксана: І ти розмалюєш нашу хату.
Тарас: Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний.
Оксана: Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони ж пити хочуть!
Оксана:
Ми вкупочці колись росли,
Маленькими собі любились.
А матері на нас дивились
Та говорили, що колись
Одружимо їх. .. Не вгадали…
Старі зарані повмирали,
А ми малими розійшлись
Та вже й не сходились ніколи.
Учень
Хлопець знайшов собі нового вчителя — маляра, але Тараса приставили козачком до пана. Це була нудна робота: цілими днями чекати, поки господар забажає люльку чи склянку води, яка стоїть поряд з ним на столі.
Учень
Нехтуючи забороною, Тарас таємно перемальовував картини зі стін панського будинку. За це його одного разу дуже покарали. Але й помітили неабиякі здібності кріпака і вирішили віддати його до майстра вчитися на «кімнатного живописця».
Учень
Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
Вночі пише вірші
Про людську біду…
Учень
Коли Тарасові минуло 17 років, він опинився зі своїм паном у Петербурзі. Зустріч в Петербурзі з земляком-художником Сошенком круто змінила долю Тараса Григоровича. Він познайомився також з байкарем Гребінкою та багатьма іншими відомими людьми. Вони побачили великі здібності малодого художника і викупили його з неволі.
Вчитель
- Обчисліть математичний вираз і дізнайтеся скільки коштувала воля для людини?
-У 24 роки друзі викупили Тараса з кріпацтва за 2500 рублів - 45 кг срібла.
Пропоную учасникам команд розв’язати задачу.
45 кг - ? грн..
(34 000*45=153 000 грн. до 4 000 доларів)
Учень
Шевченко з великим завзяттям узявся за науку. Навчаючись у Петербурзькійакадемії художеств, водночас здобував знання із мови, літератури, історії, географії, навіть математики, і незабаром став освіченою людиною.
Друзі-земляки посприяли виходу у світ першої книги його віршів — «Кобзаря».
Учень
Тарас Григорович закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника.
Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів.
Ось погляньте, які чудові картини нам у спадок залишив Т. Шевченко.
Вчитель
(Діти розглядають картини Т.Шевченка, читають їхні назви).
Учень
Незважаючи на радісні події в петербурзький період життя, Т.Шевченко мріяв повернутися на свою рідну землю…
Він повертається в Україну, щоб жити на Батьківщині. Працює в Київській тимчасовій комісії з упорядкування старовинних актів. Іздить по Україні, часто зустрічаєтьсяся з селянами і скрізь бачить нестерпні муки поневоле-ного народу. Своє незадоволення і гнівний осуд виражає за допомогою слова у творах.
Учень . Поезія Шевченка будила прагнення до волі, національну гідність українців. Тому поет був небезпечним для царського уряду, і його було заслано рядовим солдатом на довгих десять років із забороною писати й малювати.
Учень
Незважаючи на тяжку долю, на усе те страшне, що довелося поетові побачити і пережити, ніколи Шевченка не залишала надія на краще. Саме на засланні поет створив свій прекрасний шедевр «Садок вишневий коло хати», в якому бачить ідеал України.
«Садок вишневий коло хати…»
Учень
В далеких степах Казахстану поет дуже тужив за Україною.
Легенда про Тарасову вербу
Учень
Ця історія сталася у 1850 році, коли Тарас Шевченко відбував 7 років покарання у Казахстані (за порушення заборони писати і малювати).
Учень
Місто розташоване на сході Каспійського моря, у найсуворішому за природними умовами закутку Східної Азії. Навколо — лиш небо, море та кам’янистий степ.
Робота з картою 9(слайд)
Малюнок Тараса Шевченка.
Учень
Дорога до місця служби протяжністю понад 2000 кілометрів була складною. Під час зупинки поет знайшов маленьку вербову гілочку. І мабуть, так його серце затужило за Україною, що не зміг розлучитися з нею, забрав з собою.
Учень
А після прибуття посадив її. І гілочка переборола місцеву спеку, прийнялася та пішла вгору (ставши згодом могутнім деревом).
Учень
Навесні 1997 року посаджене Шевченком дерево не витримало натиску буревію і впало.
Учень
В музеї Шевченка залишився невеличкий пеньок від Тарасової верби.
Вже з гілочки цієї верби відродили Тарасову вербу у Львові, Каневі , також радує українську діаспору по всьому світу.
Вчитель
Пропоную учасникам команд обчислити вираз та дізнатися скільки років існувала верба Шевченка:
1997-1850=147 років
Дітям про «Буквар південноруський»
Учениця. Особливе місце посідає остання книжка Тараса Шевченка — «Буквар» - перша дитяча читанка в Україні.
Учениця. 10 тисяч примірників книжки було видано власним коштом поета.
Учениця. Продавалися вони лише по 3 копійки, щоб їх могли купити й найбідніші селяни. «Буквар» став найкращим дарунком для дітей, яких поет щиро любив.
Учениця. Шевченкові поезії «Мені тринадцятий минало», «І золотої й дорогої…», «Тече вода з-під явора» та десятки інших стали улюбленими творами багатьох поколінь дітей.
Вчитель
В народі кажуть: «Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став».
-Як ви розумієте це прислів’я? (Питання для глядачів )
Учениця
9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм.
Учениця
До поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі.
Учениця
А 10 березня перестало битися серце Великого Кобзаря. Тіло було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
Учениця
Поезія Шевченка перекладена багатьма мовами світу, пропонуємо вашій увазі Т.Г. Шевченко «Заповіт» + переклад англійською мовою.
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани і гори —
Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися... а до того
Я не знаю Бога.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сем’ї великій,
В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Учениця
Також поезії Шеченка актуальні сьогодні, їх полюбляють наспівувати сучасні виконавці.
Наприклад, Артем Пивоваров та Надя Дорофєєва «Думи мої думи…»
Танець
Вчитель
Ім’я Тараса Шевченка відоме всьому світові.
Великому Кобзарю встановили 1384 пам’ятники :
1256 – в Україні,
128 – (діаспорою) в Бразилії, США, Китаї.
Вчитель
Для багатьох поколінь українців Тарас Шевченко – порадник і провідник у цьому швидкоплинному світі. І хоча писав два століття назад, проблеми, які він порушував у своїх творах, актуальні і сьогодні.