«Я єсть народ, якого
Правди сила ніким звойована ще не була!»
Очікувані результати:
формування ціннісного ставлення до держави, українського народу, його мови, звичаїв і традицій;
розширення знань учнів про історичне минуле України;
усвідомлення цінності людського життя та тих складових частин, які впливають на нього, роблять його багатогранним, плідним і корисним.
Тема уроку: «Я єсть народ, якого
Правди сила ніким звойована ще не була!»
Мета уроку:
формувати у школярів ціннісного ставлення до Батьківщини; шанобливого ставлення до трудових та ратних подвигів співвітчизників;
розвивати в учнів почуття гордості за славне минуле рідного народу, національної самосвідомості та громадянської активності;
наставляти на зміцнення єдності і дружби всіх народів, що проживають на території України;
виховувати патріота, який знає і поважає традиції свого народу, трудівника, люблячого свою землю, громадянина, готового захищати свою Батьківщину; прагнення примножувати своєю працею здобутки українського народу.
Очікувані результати:
формування ціннісного ставлення до держави, українського народу, його мови, звичаїв і традицій;
розширення знань учнів про історичне минуле України;
усвідомлення цінності людського життя та тих складових частин, які впливають на нього, роблять його багатогранним, плідним і корисним.
Обладнання до уроку:
Державні символи України; плакат із висловами відомих людей про Батьківщину; портрети відомих українців, карта України .
Хід уроку
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна,
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
А. Камінчук
Доброго дня!
Сьогодні свято завітало в школу,
Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.
Змужнілі, сонцем зласкані улітку,
Ми розпочнемо Перший наш урок.
Тема патріотизму – нині актуальна. Як пробудити почуття любові до Батьківщини? Саме «пробудити», тому що воно є в кожній душі, і треба його посилити точним, чистим тоном. Не можна змусити любити Вітчизну. Любов треба виховувати.
Будь-яка країна розсиплеться на порох, якщо її громадян не об'єднує прихильність до землі, на якій вони живуть, бажання зробити життя на цій землі краще. Ми звикли пишатися ратними подвигами нашого народу, але перемоги у війнах не завжди роблять країну багатою і щасливою. Ми справедливо пишаємося нашою культурою, але чомусь вона не завжди захищає нас від аморальних кроків, не позбавила нас від хамства, брутальності, і навіть вульгарності. Можливо, підстави для нашого патріотизму лежать не тільки в історії, а й сьогоднішній повазі до себе як до вільних і повних творчої енергії людей, розумінні сусідів, які спокон віків жили і творили поряд з нами, вмінні заради кращого майбутнього спільно будувати громадянське суспільство на ідеях добра, підтримки, чуйності і милосердя.
Пропоную Вам питання для обговорення:
Як бачимо, відповіді у кожного різні. Яку справу Ви оберете, залежить від Ваших вподобань, лише пам’ятайте, ми ні на хвилину не можемо забути, що у кожного з нас лише одна Батьківщина, і наше з Вами покликання – бути громадянином, патріотом цієї землі, шанувати традиції, історію свого народу, поважати її закони. Ми народ України, сини та дочки однієї Батьківщини, і попри всі негаразди, ми маємо жити в мирі і злагоді, любові й повазі один до одного, навчитися вибачити і бути людьми з великої літери.
Як ви ставитеся до вислову:
Ресурсний центр ГУРТ – національний центр суспільної інформації та експертизи (Київ, Україна, джерело доступу: http://gurt.org.ua/gurt/ ) у 2014 році провів опитування: Любов до Батьківщини вустами молоді. Молоді люди були із різних куточків України і кожний із них по-своєму визначився із відповіддю.
Прослухайте відповіді і визначте три, які, на Вашу думку, є найголовнішими для Вас. Поясніть свій вибір і наведіть власні приклади.
Не ми в Україні, а Україна в нас – це і є формула нефантомного, а справжнього патріотизму. Звідти всі наші прапори, жовто-блакитні стрічки, співання гімну, вишиванки. І звідти – підтримка, допомога, співчуття.
Питання для обговорення:
Учні об’єднуються у дві групи. Вони працюють над тезами, обговорюють, добирають приклади. Час на обговорення – до 10 хв. Потім кожна із груп представляє результати власної роботи і проходить обговорення у загальному колі.
Теза для першої групи: «Патріотизм – це мода. Зараз стало модно і вигідно (в моральному і матеріальному відношенні) бути патріотом і заявляти про це».
Теза для другої групи: «Патріотизм – природне почуття кожної нормальної людини. Сучасна українська молодь пишається своєю країною».
На протязі нашої історії патріотизм проявлявся по різному.
Сторінками історії:
(учні називають прізвища відомих діячів історії, культури, які внесли вагомий внесок у розвиток України, сприяли її процвітанню, героїв, які захищали і сьогодні захищають Батьківщину, наводять приклади патріотизму з історії, сьогодення Снігурівщини).
Напевно найхарактернішим для кожного українця є життєве кредо «Зроби себе!». Можливо це і є серцевиною нашої «національної ідеї», яка формує будь-який народ, виділяє його з інших, є базисом розвитку, процвітання держави і культури, гарантом «довголіття» нації (Володимир Білецький, головний редактор аналітичного журналу «Схід»).
Вправа:
1. Для мене Батьківщина – це…
2. Моя Батьківщина – це…
3. У ставленні до батьків я маю…
4. У ставленні до Батьківщини я маю…
5. Я маю право…
6. Моїми обов’язками є…
7. Громадянин України – це той, хто…
8. Бути патріотом означає…
9. Я люблю свою рідну землю, тому що…
10. Любити свій рідний край означає…
11. Я можу зробити для моєї Батьківщини…
12. Я покладаю надію на Батьківщину…
А зараз ми проведемо вікторину
Учень:
На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Ти з давніх віків непокірна була І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося – її здобула Звитяжна моя Україна.
На землях твоїх неозорих степів Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів Моя золота Україна.
В садах і дібровах в вечірні часи Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,
І чути співочі дівчат голоси, – Пісенна моя Україна.
Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі Незламна моя Україна.
Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
Перегляд відеоролика
Учитель: – Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
Словник :
Патріотизм (із грец. – співвітчизник, Батьківщина, Вітчизна) – це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам (Великий тлумачний словник).
Патріотизм – любов до батьківщини, яка включає в себе готовність постати на її захист та діяти в її інтересах. Патріотизм часто плутають з націоналізмом, але патріотизм є значно давнішим поняттям і несе набагато менше теоретичне навантаження. Націоналізм передбачає, що народи існують як реальні і чітко окреслені цілісності; патріотизм же, з іншого боку, може означати просто прив’язаність до певної місцини або способу життя і не потребує ніякої абстрактної ідеї «країни» (Енциклопедія політичної думки).
Соборність – морально-філософський і соціальний принцип, фундаментальними положеннями якого є: відповідальність усіх за всіх, єдність індивідуального і загального, взаємне духовне збагачення і розвиток.