Тема уроку. Вид і час дієприслівників. Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду.
Мета уроку. Розширити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, розвивати вміння визначати вид і час дієприслівників, утворювати їх, виділяти суфікси, розпізнавати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, визначати їх синтаксичну роль у реченні; формувати орфографічні вміння правильно вживати літери а(я) / у(ю) на позначення голосних звуків у суфіксах дієприслівників недоконаного виду, враховуючи дієвідміну дієслів, від яких їх утворено; розвивати творчі вміння будувати словосполучення з дієприслівниками різних видів та дієприслівниковими зворотами; за допомогою роздаткового матеріалу формувати вміння працювати в команді.
Тип уроку. Формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку: урок-командна робота.
Обладнання. Підручник (Українська мова: підручник для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. П. Глазова – К.: Видавничий дім «Освіта», 2016), дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, прапорці 3-х кольорів (червоного, жовтого, зеленого), маркери, папір формату А3 або 3-4 фліп-чарти (в залежності від кількості груп).
Провідні компетентності: мовленнєва, уміння вчитися, ініціативність, соціальна.
Методи, прийоми і форми роботи: фронтальне бліц-опитування, самостійна робота з підручником, робота в групах, творча робота.
Ланцюжок навчальних ситуацій:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель: Добридень, діти!
А тепер зі мною привітаються ті учні, які:
- з нетерпінням чекають весни (діти махають руками);
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бліц-опитування (⃰ методичний коментар: запитання слід підготувати на окремих аркушах для кожного учня. У дужках подана правильна відповідь для вчителя).
Завдання для учнів: продовжіть речення або оберіть правильний варіант.
1) Дієприслівник це … (особлива незмінна форма дієслова).
2) Дієприслівник вказує на додаткову дію і пояснює основну, виражену дієсловом? (так)
Так Ні
3) У реченні дієприслівник виконує роль … (обставини).
4) Дієприслівник залежить від дієслова? (так)
Так Ні
5) Дієприслівник разом із залежними від нього словами називається … (дієприслівниковим зворотом).
6) Дієприслівниковий зворот виконує в реченні роль… (обставини).
7) Дієприслівниковий зворот як і одиничний дієприслівник на письмі виділяється комами? (так)
Так Ні
8) Дієприслівникові звороти, з’єднані між собою одиничним сполучником також виділяються на письмі комами? (ні)
Так Ні
9) Ознакою дієслова у дієприслівника є незмінна форма? (ні)
Так Ні
10) Ознаками прислівника у дієприслівника є вид, час, перехідність/неперехідність (ні)
Так Ні
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Проблемне питання. Виконання усно вправи 333, ст. 158.
Пишаючись, утішаючись –
Розговорившись, розкрившись –
Забувши –
Йдучи –
2. Робота з підручником. Опрацювання самостійно теоретичного матеріалу на ст. 158.
V. Формування умінь та навичок учнів.
Перевірка засвоєного матеріалу за допомогою методу «Світлофор» ( ⃰ методичний коментар: на парті біля кожного учня лежать прапорці 3-х кольорів: червоного, жовтого, зеленого. Учні після опрацювання теоретичного матеріалу підіймають відповідні прапорці: червоний – не зрозумів, жовтий – зрозумів, але треба виконати практичні вправи, зелений – зрозумів і можу пояснити іншим).
Учні класу об’єднуюються в групи навколо учнів із зеленими прапорцями. Сильніші унчі знову пояснюють матеріал. Учитель лише контролює хід роботи.
Після того, як матеріал пояснено, група приступає виконання наступного завдання на картках.
Утворіть від поданих дієслів дієприслівники, користуючись табличкою на ст. 158. Позначте суфікс, визначте вид (доконаний/недоконаний) та час (теперішній/минулий) дієприслівників.
Зразок: знають – знаючи (недоконаний вид, теперішній час),
Роблять – … (роблячи – недоконаний, теп. час)
Зробити – … (зробивши – доконаний, мин. час)
Думають – … (думаючи – недоконаний вид, теп. час),
Сказати – … (сказвши – доконаний, мин. час),
Принести – … (принісши – доконаний, мин. час),
Сяють – … (сяючи – недоконаний, теп. час).
Утворіть з трьома дієприслівниками речення,розставте розділові знаки і підкресліть дієприслівники.
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.
Сьогодні на уроці
Дізналися…
Запам’яталося…
Сподобалося…
Здивувало…
А ще…
VІІ. Домашнє завдання.
Використана література: