Урок з теми "Вид і час дієприслівників. Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду"

Про матеріал
У розробці до уваги вчителя пропонується організація роботи на уроці за допомогою командної моделі "Світлофор", що дозволяє об'єднати слабших учнів навколо сильніших.
Перегляд файлу

Тема уроку. Вид і час дієприслівників. Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду.

Мета уроку.  Розширити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова, розвивати вміння визначати вид і час дієприслівників, утворювати їх, виділяти суфікси, розпізнавати дієприслівники доконаного і недоконаного виду, визначати їх синтаксичну роль у реченні; формувати орфографічні вміння правильно вживати літери а(я) / у(ю) на позначення голосних звуків у суфіксах дієприслівників недоконаного виду, враховуючи дієвідміну дієслів, від яких їх утворено; розвивати творчі вміння будувати словосполучення з дієприслівниками різних видів та дієприслівниковими зворотами; за допомогою роздаткового матеріалу формувати вміння працювати в команді.

Тип уроку. Формування практичних умінь і навичок.

Форма уроку: урок-командна робота.

Обладнання. Підручник (Українська мова: підручник для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. П. Глазова – К.: Видавничий дім «Освіта», 2016),  дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, прапорці 3-х кольорів (червоного, жовтого, зеленого), маркери, папір формату А3 або 3-4 фліп-чарти (в залежності від кількості груп).

Провідні компетентності: мовленнєва, уміння вчитися, ініціативність, соціальна.

Методи, прийоми і форми роботи: фронтальне бліц-опитування, самостійна робота з підручником, робота в групах, творча робота.

Ланцюжок навчальних ситуацій:

  1.               Організаційний момент (1 хв);
  2.               Мотивація навчальної діяльності; повідомлення теми, мети і завдань уроку (2 хв);
  3.               Актуалізація і корекція опорних знань учнів (5 хв);
  4.               Мотивація навчальної діяльності; вивчення нового матеріалу (8 хв);
  5.               Робота з підручником (7 хв);
  6.               Робота в групах (16 хв);
  7.               Підсумки уроку; рефлексійно-оцінюючий етап (4 хв);
  8.               Домашнє завдання (2 хв).

Хід уроку

І. Організаційний  момент

Учитель: Добридень, діти!

А тепер зі мною привітаються ті учні, які:

-  з нетерпінням чекають весни (діти махають руками);

  • а тепер ті, хто полюбляє читати;
  • ті, хто полюбляє зиму;
  • ті, хто не виконав домашнє завдання;
  • ті, хто налаштований сьогодні на роботу та чудовий результат!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.  

  •                   Оголошення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 Бліц-опитування (⃰ методичний коментар: запитання слід підготувати на окремих аркушах для кожного учня. У дужках подана правильна відповідь для вчителя).

Завдання для учнів: продовжіть речення або оберіть правильний варіант.

1) Дієприслівник це … (особлива незмінна форма дієслова).

2) Дієприслівник вказує на додаткову дію і пояснює основну, виражену дієсловом? (так)

Так                       Ні

3) У реченні дієприслівник виконує роль … (обставини).

4) Дієприслівник залежить від дієслова? (так)

Так                       Ні

5) Дієприслівник разом із залежними від нього словами називається … (дієприслівниковим зворотом).

6) Дієприслівниковий зворот виконує в реченні роль… (обставини).

7) Дієприслівниковий зворот як і одиничний дієприслівник на письмі виділяється комами? (так)

Так                           Ні

8) Дієприслівникові звороти, з’єднані між собою одиничним сполучником також виділяються на письмі комами? (ні)

Так                          Ні

9) Ознакою дієслова у дієприслівника є незмінна форма? (ні)

Так                          Ні

10) Ознаками прислівника у дієприслівника є вид, час, перехідність/неперехідність (ні)

Так                          Ні

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.  Проблемне питання. Виконання усно вправи 333, ст. 158.

Пишаючись, утішаючись –

Розговорившись, розкрившись –

Забувши –

Йдучи –

2. Робота з підручником. Опрацювання самостійно теоретичного матеріалу на ст. 158.

V. Формування умінь та навичок учнів.

Перевірка засвоєного матеріалу за допомогою методу «Світлофор»     ( ⃰ методичний коментар: на парті біля кожного учня лежать прапорці 3-х кольорів: червоного, жовтого, зеленого. Учні після опрацювання теоретичного матеріалу підіймають відповідні прапорці: червоний – не зрозумів, жовтий – зрозумів, але треба виконати практичні вправи, зелений – зрозумів і можу пояснити іншим).

  1.               Робота в групах.

Учні класу об’єднуюються в групи навколо учнів із зеленими прапорцями. Сильніші унчі знову пояснюють матеріал. Учитель лише контролює хід роботи.

Після того, як матеріал пояснено, група приступає виконання наступного завдання на картках.

Утворіть від поданих дієслів дієприслівники, користуючись табличкою на ст. 158. Позначте суфікс, визначте вид (доконаний/недоконаний) та час (теперішній/минулий) дієприслівників.

Зразок: знають – знаючи (недоконаний вид, теперішній час),

Роблять – … (роблячи – недоконаний, теп. час)

Зробити – … (зробивши – доконаний, мин. час)

Думають – … (думаючи – недоконаний вид, теп. час),

Сказати – … (сказвши – доконаний, мин. час),

Принести – … (принісши – доконаний, мин. час),

Сяють – … (сяючи – недоконаний, теп. час).

Утворіть з трьома дієприслівниками речення,розставте розділові знаки і підкресліть дієприслівники.

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

Сьогодні на уроці

Дізналися…

Запамяталося…

Сподобалося…

Здивувало…

А ще…

VІІ. Домашнє  завдання.

  1.               Від дієслів говорити, нагадати, сидіти, виконувати утворити дієприслівники (1-3 бали), скласти з ними словосполучення (4-6 балів) або речення (7-9 балів), виділити суфікси, визначити вид і час дієприслівників (10-11 балів).
  2.               Створити схему за темою дієприслівник (за бажанням).

Використана література:

  1. Уроки української мови для 7 класу: навч. посіб. / С. А. Омельчук. – К.: Дивослово, 2016. – 256 с.
  2. Дмитренко Галина. Українська мова: Навчальний посібник для учнів 7 класу / За редакцією М. К. Дмитренка. – К.: Видавець Микола Дмитренко, 2014. – 116 с.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Третьякова Марина Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Боярчук Олена
Додано
24 січня 2019
Переглядів
10669
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку