Тема. Я люблю Україну, найкращу, єдину!
Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу, розкрити суть поняття
патріот, формувати і розвивати патріотичні почуття учнів, пізнавальний інтерес , мовлення дітей, їхній світогляд,виховувати почуття гордості за рідну землю, бажання приносити користь рідній країні, сприяти покращенню життя на цій землі.
Обладнання: телевізор, ноутбук, відеофільми,малюнки про Україну.
Тип уроку: урок – експедиція
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя.
Пролетіло тепле літо,
В школу повернулись діти.
Відпочили всі нівроку.
Із новим навчальним роком!
- Дорогі діти, шановні батьки. Сонячним зайчиком добігло до свого кінця дзвінкоголосе літо, закінчилися літні канікули. І знову срібний голос шкільного дзвоника покликав усіх школярів знову сісти за парти і продовжити навчання.
Наші учні вже стали третьокласниками, а це означає набагато дорослішими. Сподіваюсь, що не забули ще читати, писати, розв’язувати приклади і задачі. Я знаю , що вам ще трішечки шкода, що закінчилися канікули, але у школі на вас чекають друзі,вчителі.
Наші літні дороги й стежини
Повернули до школи, у клас.
Білі айстри, червоні жоржини
Зустрічають у вересні нас!
Пахнуть фарбою класи просторі,
Ой, як хочеться нам до книжок!
Ми від лісу, від степу і моря
Всі злетілись на перший дзвінок.
Радість зустрічі, сміх і розмови -
Скільки спогадів буде у нас!
До навчання дзвінок кличе знову,
За знаннями рушати нам час.
На вас чекає багато нового, незвіданого і цікавого у шкільній Країні знань.
Бажаю вам мої дорогі третьокласники:
-
Бути здоровими увесь навчальний рік,
-
Хай легко сходинка за сходинкою проходить навчання у 3 класі, тож успіхів вам у навчанні.
А вам, шановні батьки, злагоди у ваших сім’ях, взаєморозуміння між сім’єю і школою і всіх земних благ.
(Заставка «Україна – це ти»)
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Вступне слово вчителя.
- Сьогодні наш урок розпочнемо з привітання.
(Діти стоять у колі, тримаючись за руки. Вчитель зачитує вірш. )
(руки піднімають угору, розводячи в сторони)
(руки опускають додолу, вклоняються)
(розводять руки в сторони, усміхаються один одному)
(руки кладуть на груди)
(широко розводять руки, піднімаючи вгору)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- А зараз , діти, уважно послухайте загадку. Якщо ви її відгадаєте, то дізнаєтеся , про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти. То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Всі діти: — Наша Україна!
Тож давайте всі разом прочитаємо з дошки тему першого уроку.
- Цікаво дізнатись про ваші очікування від уроку. (Відповіді дітей.)
- Щоб ваші сподівання здійснились, пропоную дослідити Україну.
- Для цього вирушимо у експедицію .
(Тлумачення слова експедиція.)
Це подорож групи людей з певною метою
ІV. Експедиція «Я люблю Україну, найкращу , єдину!»
- Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо інтелектуальну подорож справжніх патріотів : «Я люблю Україну, найкращу , єдину!»
- Як ви гадаєте, хто такий патріот?
- Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
- До подорожі запрошуємо групу мандрівників - учнів 3 А класу.
- Всі учасники сьогодні доведуть, що є справжніми патріотами держави , покажуть знання, ерудицію та дізнаються багато нового про рідну землю.
- Досягти мети допоможе вірно обраний маршрут. (На дошці позначено маршрут .)
- Настрій бадьорий? Отже, сміливо рушаймо . Впевнена, на вас чекає чимало приємних несподіванок.
1. Об’єкт «Або пан ...(або пропав)»( прислів’я)
- Наш народ має свою власну історію, багаті традиції. Усе це сприяло розвитку усної народної творчості. Всі ви знаєте безліч українських народних пісень, казок. Однак у повсякденному житті частіше за все можна почути народні прислів’я, саме вони будуть першим об’єктом на маршруті . Необхідно доповнити прислів’я.
- 1. Праця людину годує, а лінь…(марнує)
2. На сонці тепло, а біля матері…(добре)
3. У дитини заболить пальчик, а у мами - …(серце)
4.Слово не горобець…(вилетить не спіймаєш)
5. Взявся за гуж ( не кажи що не дуж)
6. Вовків боятися …(в ліс не ходити )
7.Слово не горобець, … (вилетить не спіймаєш).
8.Ранні пташки росу п'ють, а пізні … (сльози ллють).
10.Хочеш їсти калачі, … (не сиди на печі).
- Шановні дослідники! Ви відмінно справилися з першим завданням.
2. Об’єкт «У рідному краї й серце співає» (пісня)
- Українська пісня… Хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще є така чарівна пісня?
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне,
а то навіє радість і любов.
- Як ви вже зрозуміли , наступний об’єкт - українська пісня. Необхідно впізнати пісню за фонограмою.
Фонограми пісень
1 «Грицю, Грицю, до роботи»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Подоляночка»
8. «Калина»
- Молодці!
3. Об’єкт - мова.
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
- Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – історична пам'ять, мова – це ще й музика.
- Наступні кроки за маршрутом перевірять знання мови та допоможуть виявити творчі здібності учасників.
І частина мовного дослідження
«Заміни букву, щоб вийшло нове слово»
1. Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити - ве¬ликий дощ впаде. (Слива, злива)
2. З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
3. З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
4. З т все тихо-тихо; з м для їжі лихо, погризе, потро¬щить все, що й у нору занесе. (Тиша, миша)
ІІ частина « Склади вірш»
- Групи отримують вірші, в яких переплутані рядки. Впродовж 2 хвилин необхідно відновити текст та продекламувати вірш.
(Зразки віршів.
1.Наш Київ розіслався
На горах над Дніпром,
Садами заквітчався,
Мов дівчина вінком.
2.Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну,
Її лани, зелений гай,
В саду - рясну калину.)
- Вітаю, групи виконали завдання. Чудові вірші .
4 . Об’єкт «Відгадай»(їжа)
Варим кашу, родино,
Щоб нам жито родило,
І житечко, і овес,
Щоб зійшовся рід увесь!
- Що не кажіть, любимо ми, українці, поїсти. І не лише кашу. На нашому столі і борщ, і пампушки, і печеня, квашені яблука і куліш.
- Щоб дослідити даний об’єкт , учні виконають наступне завдання: відгадати загадки про їжу.
1. Білий, маленький,
Бокастий та товстенький,
Чимсь смачним напхався.
В окропі купався,
У дірку впав,
Там і пропав. (вареник)
2. Сидить на ложці, звісивши по ножці. (локшина)
3. Не печене, не варене, а на столі – сніданок. (молоко)
4. Мене не їдять, але й без мене не їдять. (сіль)
5. Маленькі плоди, як сережки, повисли. Червоні – солодкі, зелені – кислі.(вишні)
6. Круглий, як куля. Зелений, як трава. Червоний, як кров. Солодкий, як мед.(кавун)
7. Як дитиною буваю, пелюшок тоді не маю. Постарію, мов бабуся, в сто пелюшок одягнуся.(капуста)
8. Неприваблива, шишкувата,
А як прийде на стіл вона,
Скажуть весело всі хлоп’ята:
“Ну й розсипчата, ну й смачна!”(картопля)
(Доповнюють записник експедитора словом «Їжа»(можливі інші варіанти)).
- Вправно відгадали загадки. Ви – справжні знавці національної кухні.
- А от які ви знавці видатних українців, покаже наступний крок дослідження.
5.Об’єкт «Видатні українці»
- Оголошую нове завдання - «Видатні українці». Маю дві картки для керівників груп , вони повинні впродовж 2 хвилин підказати своїй команді , не називаючи прізвищ , видатних українців від найдавніших часів до сьогодення.
«Калинка»
1. Тарас Григорович Шевченко
2. Леся Українка
3. Василь Вірастюк
«Барвінок»
1. Андрій Шевченко
2. Яна Клочкова
3. Ліна Костенко
- Яких ще видатних українців ви знаєте? Чим вони прославили Україну?
(Доповнюють записник експедитора - «Видатні українці»)
6. Об’єкт «Знання»
Вікторина «Чи знаєш ти свою країну?»
Кожен патріот добре знає історію та традиції свого народу. Спробуємо свої сили та дамо відповіді на запитання вікторини.
1. Назва нашої держави? (Україна)
2. Державна мова України … (українська)
3. Столиця України? (Київ)
4. Основні кольори нашого Прапора? (Синій і жовтий)
5. Назвіть державні символи України. (Герб, Гімн, Прапор України)
6. Назвати рослини – символи України. (Верба і калина)
7. Що символізують кольори українського Прапора? (Блакитний – небо, жовтий – пшеничне поле.)
8. Швидкий український танок. (Гопак)
9. Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро)
10. З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
11. Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня)
12. Область, в якій ми проживаємо.
Запитання до глядачів
1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (писанка)
2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (верба)
3. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (калина)
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат. (тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата. (вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (рушник)
7. Об’єкт «Віночок»
- Українці – народ працелюбний. Вони завзято малюють, складають вірші, співають, орють землю, куховарять. Ви теж сьогодні попрацюєте. Вам потрібно сплести віночок. (Команди починають плести віночок, передаючи його по колу , доки лунає музика.)
- Що символізують квіти у віночку?
- Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ.
Мак вважається не тільки квіткою мрій, але й символом родючості, краси та молодості;
ромашка - символом кохання, ніжності та вірності;
соняшник - відданості й вірності;
волошки у віночку - символ людяності;
ружа, мальва і півонію - символи віри, надії, любові;
м’ята - оберег дитини та її здоров’я;
материнка - символ материнської любові;
лілея - дівочі чари, чистота
див’ясил - корінь дев’яти сил, який зміцнює та повертає здоров’я;
безсмертник - символ здоров’я, загоює виразки, і рани;
цвіт вишні та яблуні - материнська відданість та любов;
калина - краса та дівоча врода.
V. Підсумок уроку.
- Ми повернулись до першої точки відліку на маршруті. Переглянемо наш маршрут
- Який висновок допоможе він зробити?
Вправа «Мікрофон» (відповіді дітей)
(Рідну землю треба любити та робити все для її розквіту, найголовніше – гарно вчитися та збагачуватись знаннями.)
- Інтелектуальна мандрівка справжніх патріотів закінчилась.
- Які очікування здійснились?
-
Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна,
Ти як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша –
Наша отча сторона.
Наші учні сьогодні довели, що знання – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами єдиної України.
(Діти і гості стають у коло Дружби
та виконують пісню «Я люблю Україну»).
|