Збережімо всі багатства для Землі
Мета: формування високих моральних якостей громадян України; виховання в учнівської молоді дбайливого ставлення до рідної природи; формування екологічної культури і грамотності; активізація природоохоронної та пропагандистської роботи; розширення та поглиблення знань промислового та сільського господарського виробництва з урахуванням екологічних факторів та розумного використання атому; ознайомлення із квітами-символами країн Європи.
Обладнання: декорації (дерева, кущі), написи - назв країн, костюми дійових осіб
Дійові особи: Планета - Земля., Джмелик-веселик, Ромашка - символ України, Маргаритка - символ Польщі, Дзвоники (2) - символ Німеччини, Незабудка - символ Англії, Тюльпан - символ Голландії, Лілея - символ Франції, Зоряний Принц, Атом, Мак – символ Іспанії.
Дія відбувається на сцені, де знаходиться дівчина-планета Земля, довкола якої кружлятиме Джмелик. Вона по черзі підніматиме назву країни, до якої наближатиметься Джмелик, а квіти - символи будуть виходити йому назустріч.
На сцені з'являється двоє акторів.
1 -й: Увага! Увага!
2-й: Слухайте нас!
Під звуки маршу виходять решту акторів.
Сцена - лужок між деревами, Звучить пісня:.
На лужку зеленім між беріз і кленів
Вироста ромашка, вироста!
Сонечку всміхалась, дощиком вмивалася,
Щоби гарною вона зросла.
Білі пелюсточки, жовта серединка –
Квіточка ромашка, наче балеринка!
Жовта серединка, пелюстки тоненькі –
Знає нашу квіточку цілий світ біленький!
Зігріта ромашка в сонячнім промінні,
І прийде до неї дітвора,
Щоб зібрати квітів і сплести віночки
Для краси, а також для добра!
Ромашка виконує танець. У пісню вплітаються звуки джмелика:
Джмелик: Я-джмелик, джмелик, джмелик?
Я джмелик-веселик!
Я лечу і гуджу-жу-жу-жу!
Наказало красне літо
Облітати цілий світ,
Привітати чемні квіти,
Передатнім привіт!
Вас запрошуємо з Літом
На веселий карнавал!
Будуть співи, будуть жарти,
Ну. а потім буде бал!
Джмелик (зупиняється перед Ромашкою)
Ромашко! Від імені Літа запрошую тебе на бал!
Ромашка: Дякую!
Джмелик: (оглядаючи Ромашку) Ой! А що це із твоїми пелюсточками? Що з чудовими кісками?!
Ромашка: (намагаючись озирнутися) Де?
Джмелик: Ось, поглянь у краплинку роси
Ромашка: Ой, моє платтячко! Ой, мої коси! (Плаче)
Джмелик: Що, Ромашко, трапилось з тобою?
З платтячком і русою косою?
Може, ти від сонечка ховалась?
Може, ти росою не вмивалась?
Може ти на вітрі не гойдалась?
І тому ось виросла така?
Ромашка: Я на сонечку зростала,
Я росою умивалась.
Із вітрами бавилась завжди!
Лиш коли була я насінинкою,
Хтось торкнув пекучою жаринкою
Волоссячко моє і пелюстки! (плаче)
Джмелик: Знаю, хто в цім горі винуватий:
Кажуть, називається він Атом !
Він такий летючий і кусючий,
Ніби ціла сотня злих джмелів!
Та, коли б він стрінувся зі мною
Я б дістав колючу зброю
І його подужати зумів.
За наказом сонячного Літа
Я тепер лечу по цілім світі.
Може, і розбійника знайду?
Я усіх про нього розпитаю!
Я його, напевне, розшукаю
Ромашка зітхає
Джмелик: Не плач. Ромашко, не зітхай, мене з дороги дожидай!
Джмелик кружляє навколо планети Земля і зустрічає Маргаритку.
Люба Маргаритко, чи не зустрічався тобі часом Атом?
Маргаритка: Напевно, він тобі дуже потрібний, бо ти, Джмелику, навіть привітатися забув.
Джмелик: Справді! Вибач, квіточко! Добрий день! Красне Літечко запрошує тебе на карнавал квітів!
Маргаритка: Дякую, літечку і тобі, Джмелику, що приніс нам добру звістку! А навіщо тобі потрібен Атом? Він теж запрошений на карнавал? Джмелик: Що ти, друже. Це ж такий розбійник! Він зіпсував пелюсточки нашій Ромашці.
Маргаритка: Який сором! Яка ганьба! Оце так розбишака!
Джмелик: Я теж так думаю і хочу відшукати його та покарати як слід!
Маргаритка: Правильно! Молодець! Який ти хоробрий! Але я нічим не можу тобі допомогти: я ніколи не бачила його, але чула, що у великих лікарнях він допомагає лікувати від тяжких хвороб. Ти лети далі, а я піду потішу бідну Ромашку, можу допоможу їй у чомусь.
Джмелик: Отже, я лечу далі - мушу шукати цього розбишаку!
Маргаритка: Щасливої дороги! Бувай здоровий!
Джмелик кружляє знову навколо планети Земля і зустрічає Дзвіночки
Дзвоники: (разом) Ми дзвіночки! Ми дзвіночки!
Дінь-ділень! Дінь - ділень!
Чути наші голосочки
Цілий день, цілий день!
1-й: У своїм коханім краю ми ростемо і співаєм!
Разом: Джмелик, джмелик, Джмелик летить! Джмелик-веселик в гості спішить!
Джмелик: Добрий день. друзі!
Разом: Добрий день, джмелику!
Джмелик: Друзі! Вас вітає красне Літо і запрошує на веселий карнавал! Дзвоник: Дякуємо.
Джмелик: Любі Дзвіночки! Чи знаєте ви, що-небудь про Атом?
Джмелик: Цей Атом так зіпсував пелюстинки нашій Ромашці, що вона не може піти на бал!
Джмелик знову кружляє навколо планети, наближаючись до наступної квіточки.
Звучить пісня.
Незабудка: Літо приходить на берег Британський,
Квіти чудові вкривають луги.
Не для прикрас у гарних палацах
В полі широкім я буду цвісти.
Незабудка, Незабудка подарує вам ніжну красу,
Незабудка нагадає про кохану Вітчизну свою!
Джмелик: Добрий день, люба леді!
Незабудка: Добрий день, сер!
Джмелик: Літо запрошує вас на карнавал квітів!
Незабудка:Я неодмінно буду.
Джмелик: Скажіть, будь ласка, чи не доводилось вам зустрічати Атома?
Незабудка: Я не бачила його, але чула, що на узбережжі він допомагає людям отримувати прісну воду із солоної морської, а ви знаєте, як це важливо для нашої країни, яка розташована на острові і зусібіч оточена солоною водою!
Джмелик: Так ось цей Атом зіпсував нашій Ромашці пелюсточки, вона не зможе піти на бал.
Незабудка: Ах, бідна квіточка! І невже нічим не можна їй допомогти?
Джмелик: Не знаю. Вибачте, але я поспішаю - попереду ще така довга дорога, - адже треба облетіти всі квіти.
Незабудка: А я поспішаю до ромашки - може зможу їй допомогти. Щасливої дороги!
Джмелик: До побачення!
Незабудка: До побачення!
Джмелик кружляє навколо планети і зустрічає Тюльпана та Лілею.
Тюльпан: Я залишив голландські рівнини
І приїхав в країну чужу,
Бо кохаю струнку і вродливу
- Королеву квіток чарівну!
Навіть вітер-пустун затихає,
Як цвіте білосніжна краса!
Вітер лілію тихо гойдає,
Щоби їй не прим'яти листка!
А метеликів зграя барвиста,
Облетівши квітучий сад,
Лиш над нею кружляє невпинно
І вдихає п'янкий аромат!
Лілея: Де є в світі наймиліша, серденьку найлюбіша кохана Франція,
Квітне в садах розкішних квіточка найгарніша, прекрасна Лілія!
Хай вітер жартівливий, метелик пустотливий, співучі солов'ї
Зранку до ночі славлять красу мою - байдуже все мені!
Бо один лиш Тюльпан серцю моєму пан - друг найщиріший мій! Поруч його листка Лілії не страшні буря і грозовій!
Джмелик: Дорогі друзі! Красне Ліго запрошує вас усіх на чудовий веселий
карнавал квітів!
Квіти: Дякуємо, ми будемо неодмінно!
Джмелик: Друзі! Я розшукую незнайомця на ім'я Атом. Чи не зустрічали ви його часом?
Лілея: Ні!
Тюльпан: Ні. Але чув, що у нашій Голландії він нагріває воду для теплиць і завдяки цьому ми квітнемо цілий рік!
Джмелик: Цей Атом зіпсував пелюстинки нашій Ромашці з далекої України, і вона не зможе піти на бал.
Лілея: Ах, як це жорстоко! Так поспішімо їй на допомогу!
Тюльпан: До побачення;
Джмелик: До зустрічі!
Кружляючи далі, Джмелик зустрічає наступну квітку - Мак.
Мак: (співає) Серед лугу, серед поля
Зацвіли квітки ясні.
їх заколюють іспанки
У - очіпки чарівні,
Спів гітари не змовкає,
Лине музика стрімка
І танцює Мак вогнистий
Із дівчатками танка
Джмелик: Чудові вогнисті Маки! Літо запрошує вас на карнавал!
Мак: Дякуємо! Ми будемо обов'язково. Яке щастя, що ми розквітли саме в цю пору.
Джмелик: Усі квіти чудово повеселяться, лише самотня Ромашка з України сумуватиме: розбійник Атом зіпсував їй пелюстки і вона не зможе піти на бал. Чи не зустрічали ви його часом?
Мак: Я знаю, що на Україні цей Атом вирвався на волю з реактора і завдав багато горя і сліз! До нашої країни приїжджали діти на лікування - нам так шкода було дивитися на їх бліденькі личка. Ми робили усе, щоби їх потішити, щоб вони не сумували за своєю батьківщиною! Якщо хочете зустріти Атом, шукайте його на Україні - там, де росте ваша Ромашка!
Джмелик: Дякую, Мак: Зачекай, і я з тобою!
Сцена порожніє. Наступна сцена: квіти оточують Ромашку, втішаючи її.
Голоси квітів: Не плач Ромашко, не сумуй! Ось візьми мою найкращу пелюстинку! Приміряй мого чудового капелюшка! Не горюй!
Атом; (виходить); Пропустіть і мене, може я допоможу!
Квіти: А ти хто такий?
Атом:Я?Я-...
З'являються Джмелик і Мак. Вигукують, показуючи на Атома. Джмелик: Ось він - Атом !
Квіти (наступаючи на Атом): То це ти? Розбійник! Лиходій! Розбишака!
Ось ми тобі зараз!
Атом: Друзі! Зачекайте! Я й не хотів, я не винен, зупиніться! (грізно) Зупиніться, інакше я буду боронитися і застосую свою могутню зброю - тоді ви всі станете такими, як Ромашка!
Спалахи світла. Квіти завмирають. Пауза. Звучить тривожна музика Ат. В неї вплітається дивна, мелодійна і незвичайна космічна музика. На сцені з'являється Зоряний принц.
Принц: Зупиніться, друзі! (бере Атома за руку) Він не винен! Я кожного ранку прибираю свою планету, бо люди занедбали Землю! Колись, разом із товаришами, ми так любили літати і дивитись на її чисті озера і ріки, на блакить морів, на кришталеві шапки гірських вершин... А тепер блакитна планета почорніла від бруду, її повітрям не можна дихати, не одягнувши захисної маски! І все це зробили люди! І тільки вони можуть повернути планеті її дивну красу. Я ж привіз для Ромашки Промінь надії - він один може допомогти і цій маленькій квіточці й усім нам! / '
Принц тримає в руках Промінець. Всі квіти співають пісню:
Я ніжний малий, малий Промінець.
З далекої Зірки, із Зірки Надії
Та можу прекрасних сердець
Здійснить заповітної мрії.
Затримаю горе і чорну біду
На мить, на хвилину, на день чи на завжди.
Коли допоможуть мені Любов, благородство і правда.
Спалахує світло. Квіти кричать: «Ура!»
Ромашка виходить в чудовому платті. Вона дякує
Принцові.
Принц: А тепер - всі на бал!
Звучить «Вальс квітів» із балету «Лускунчик» П.І. Чайковського.
Квіти танцюють вальс. Квіти, кружляючи під музику, виходять.
Атом із Джмеликом ідуть, обнявшись, останніми. Атом зупиняється.
Атом: 3 атомним вогнищем бавляться люди,
Прошу нікого із вас не забути –
Помилка кожна грозить нам бідою,
Тому обережними будьте зі мною!
Музика замовкає. Виходить планета Земля. Довкола неї стають квіти.
Земля: Людино! Розумна істото!
Ти можеш усе на землі.
Відсунути можеш пітьму
І будуть цілі кораблі.
Та знову і знову, Людино,
До тебе звертаємось ми.
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас збережи.
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, птахи.
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас збережи!!!
Всі: Все це потрібно мені
ВАРІАНТ 1
А мовчати
Б ображатися
В полоскати
2. Вибери рядок, у якому записано тільки займенники.
А ми, до , їх
Б він, я, під
В вони, нею, мене
3. Вибери правильну форму пропущеного в реченні числівника.
. Від . . . відняти двадцять, буде тридцять.
А п’ятдесят
Б п’ятидесяти
В п’ятдесяти
4. З'єднай стрілками прислівники з питаннями, на які вони відповідають.
вниз звідки?
звідусіль як?
весело куди?
5. Запиши подані дієслова в минулому часі.
Бігає, співає, намалює.
6. Прочитай і спиши текст,вставляючи, де потрібно, апостроф і пропущені букви, відкрий дужки. В окремих словах букви, що позначають приголосні звуки, вибери з дужок.
Травень – це ро(з,с) квіт і буяння зелені. Поспішають прибратися дерева й кущі.
Ось з..явилися блакитні незабудки, ро(з,с)пустилися ніжні фіалки. Уже білими хмаринками вкрилася ч..ремха. І пливе м..довий запах (у) високе небо.
З журналу «Барвінок»
7.Склади і запиши текст-опис рослини, що квітує весною.(3-4 речення)
ВАРІАНТ 2
1.Вибери слово, яким можна замінити вислів зарубати на носі.
А запам’ятати
Б засинати
В лінуватися
2.Вибери рядок, у якому записано тільки займенники.
А його, вона , одного
Б їй, вони, тобі
В біля, ним, її
3.Вибери правильну форму пропущеного в реченні числівника.
До . . . додати тридцять, буде дев’яносто.
А шістдесят
Б шестидесяти
В шістдесяти
4.З'єднай стрілками прислівники з питаннями, на які вони відповідають.
направо як?
знизу куди?
радісно звідки?
5.Запиши подані дієслова в майбутньому часі.
Літає, розквітає, танцюють.
6.Прочитай і спиши текст, вставляючи пропущені букви та розкриваючи дужки.
(В)літку цвіте найніжніша квітка – лілея. Вона оспівана (в)піснях, у віршах багат..ох поетів, у легендах.
Лілея використовуєть(ц,с)я у заклинаннях. (З)нею обходили пасовиська, щоб убере(г.х)ти худобу здоровою і щоб стадо (не)розходилось.
За А. Кондратюком.
7.Склади і запиши текст - опис рослини, що квітує влітку. (3-4 речення)