Гадяцький коледж культури і мистецтв ім. І. П. Котляревського
« Викладання «класичного танцю» у початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладах»
Методичні рекомендації викладання класичного танцю в ДНЗ
Викладач
фахових дисциплін Гадяцького коледжу
культури і мисецтв ім.
І.П.Котляревського
Магазій Людмиа Петрівна
Гадяч 2019
Тема: « Методика викладання «класичного танцю» у початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладах»
Методичні рекомендації : « Послідовність вивчення стрибків на заняттях з «Класичного танцю» на першому році навчання».
План
Стрибки – один з головних і найскладніших розділів заняття класичного танцю. Вони вивчаються після того, як вже вироблені сила, еластичність і виворотність ніг, а також також правильна постава корпусу. На першому році вивчення класичного танцю, перш ніж розпочати вивчення стрибків, проробляється екзерсис, після чого починається робота над стрибками. Спочатку вони вивчаються обличчям до станка, (не більше двох тижнів) потім поступово виконуються на середині залу.
Стрибки поділяються на чотири види: з двох ніг на дві, з двох ніг на одну, з однієї ноги на дві, з однієї ноги на іншу.
Усі стрибки починаються і завершуються demi plie. Під час їх вивчення, необхідно звертати особливу увагу на розвиток балону: уміння затримуватись в повітрі в певній позі.
Висота та правильність виконання стрибка залежать від сили ніг, еластичності і міцності зв’язок стопи і колінного суглобу і особливо від сили стегна. Але протягом першого року не слід вимагати від учнів високого стрибка, а лише в силу їх фізичних можливостей. Усі стрибки вивчаються у повільному темпі, кожен рух освоюється окремо від інших, згодом виконуються по два-три рухи підряд. Значну роль відіграє музичне оформлення стрибків, в якому музичний малюнок повинен підкреслювати різний характер стрибків.
Стрибки потрібно виконувати з великою віддачею ступні і особливо п’яток , тому не можна відокремлювати п’ятки від підлоги під час виконання demi plie. Енергічно відштохнувшись всією ступнею від підлоги в момент стрибка коліна, підйом і пальці ніг максимально напружені і витягнуті, корпус підтягнутий , плечі опущені.
Приземлення після стрибка на підлогу повинно бути м’яким . Спочатку опускаються пальці, а потім нога переходить на всю ступню в demi plie, п’ятки щільно притискаються до підлоги.
Після освоєння руху біля станка його виконання переноситься на середину залу.
.
Temps leve saute.
Це стрибок з двох ніг на дві без зміни положення.
Послідовність вивчення:
1. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення: 1 позиція ніг, en face, руки в підготовчому положенні.
На раз і два – demi plie.
На і - стрибок вверх, ноги фіксують 1 позицію.
На раз і другого такту – прихід в demi plie/
На два і – витягнути коліна.
2. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
На раз – demi plie.
На і – стрибок.
На два – demi plie.
На і – другий стрибок.
На раз і другого такту – стрибок завершується в demi plie.
На два і – витягнути коліна. В такій музичній розкладці temps leve saute виконується по I,II і V позиції.
В подальшому temps leve saute виконується із-за такту по чотири рази в усіх позиціях підряд, з їх зміною під час останнього стрибка.
Changement de pieds.
Це стрибок з двох ніг на дві по V позиції зі зміною ніг.
Послідовність вивчення:
1. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення: V позиція ніг, en face, підготовче положення рук;
На раз – demi plie.
На і – стрибок вверх, ноги фіксують V позицію.
На два і – прихід в demi plie , ноги переводяться в V позицію: нога, яка знаходилась позаду іде вперед, та що попереду – назад.
На раз і другого такту – витягнути коліна.
На два і – пауза.
2. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення:V позиція ніг, en face, підготовче положення рук;
На раз – demi plie.
На і – стрибок вверх, ноги фіксують V позицію.
На два – прихід в demi plie, ноги переводяться в V позицію: нога, яка знаходилась позаду іде вперед, та що попереду – назад.
На і – стрибок вверх.
На раз і другого такту – прихід в demi plie з переміною ніг в V позицію.
На два і – витягнути коліна.
В подальшому сhangement de pieds виконується із-за такту по 8-16 разів підряд.
Pas eshappe.
Стрибок складається з двох стрибків, що виконуються з двох ніг на дві, з V позиції в ІІ позицію і з ІІ позиції в V позицію. Його можна виконувати з переміною ніг і без переміни.
Послідовність вивчення:
1. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення: V позиція ніг, en face, права нога попереду.
На раз - demi plie в V позиції.
На і – ноги сильно відштовхуються від підлоги, фіксуючи в повітрі V позицію.
На два – стрибок завершується в demi plie на ІІ позицію.
На і – стрибок з фіксацією ІІ позиції в повітрі.
На раз другого такту – стрибок завершується в demi plie в V позицію.
На і два і – ноги витягуються.
2. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
На затакт 1/8 - demi plie.
На другу 1/8 – стрибок у ІІ позицію.
На раз - demi plie в ІІ позиції.
На і – стрибок з ІІ позиції.
На два - demi plie в V позиції.
На раз і другого такту – коліна витягуються.
На два і – затакт для початку наступного стрибка.
Pas eshappe доповнюється рухами рук: в момент стрибка з V позиції руки піднімаються у підвищене підготовче положення, а з приземленням у ІІ позицію відкриваються у занижену ІІ позицію. Погляд спрямований в долонь правої або лівої руки. В момент стрибка з ІІ позиції кисті повертаються долонями вниз і в момент приземлення в V позицію руки повертаються у підготовче положення.
Pas assemble.
Це «збираючий» стрибок. Його вивчають після того, як засвоєно положення витягнутих ніг в повітрі. Стрибок з двох ніг на дві, з V позиції в V позицію, з відкриттям ноги на 45˚. Особливість і основа стрибка – збирання ніг в V позицію в повітрі. Спочатку вивчається з відкриттям ноги в сторону, починаючи рух ногою, що знаходиться в V позиції позаду. В зворотному напрямку виконують з V позиції, починаючи рух ногою, що знаходиться попереду.
Послідовність вивчення:
1. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення: V позиція ніг, права нога позаду, en face.
На раз і - demi plie в V позиції.
На два – права нога ковзним рухом відкривається вбік носком в підлогу.
На і – стрибок вверх, під час якого ноги збирають в повітрі в V позиції, коліна, підйом, пальці витягнуті, права нога попереду.
На раз і другого такту – прихід в demi plie.
На два і – коліна витягуються.
2. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
На раз - demi plie.
На і два і – стрибок з приходом в V позицію в demi plie.
На і раз другого такту – другий стрибок з іншої ноги.
На і два – коліна витягуються.
При виконанні assemble з переведенням ноги з V позиції позаду в V позицію попереду, голова в момент стрибка знаходиться en face, а при завершенні стрибка повертається в сторону ноги, що знаходиться попереду, а при виконанні assemble з переведенням ноги з V позиції попереду в V позицію позаду, голова повертається від опорної ноги.
Sissonne simple.
Стрибок з двох ніг на одну.
Послідовність вивчення:
1. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
Вихідне положення: V позиція ніг, права нога попереду, en face.
На раз - demi plie в V позиції.
На і – стрибок в V позиції, ноги максимально витягнуті.
На два і - demi plie на ліву ногу, права – в положенні умовного cou-de-pied попереду.
На раз і другого такту – ліва нога витягується, права відкривається в бік носком в підлогу.
На два – права нога закривається в V позицію назад.
В такій музичній розкладці sissonne simple виконується з лівої ноги в зворотному напрямку із завершенням його в cou-de-pied позаду.
2. Музичний розмір 2/4, 2 такти.
На раз - demi plie в V позиції.
На два – стрибок і прихід на одну ногу;
На раз другого такту – нога, що знаходиться на cou-de-pied попереду опускається в demi plie в V позицію і виконується assemble вбік із завершенням у V позицію позаду.
На два – коліна витягуються.
По мірі опанування sissonne simple розпочинається із-за такту.
Demi plie перед стрибком повинне бути з напруженими м’язами ніг, коліна виворітні і направленні в сторону носків, корпус прямий, з підтягнутою спиною і зібраними сідницями.
Під час виконання sissonne simple голова переводиться en face, на завершення руху в V позицію вона переводиться в бік ноги, що стоїть попереду.
Pas glissade.
Це стрибок з двох ніг на дві. Може виконуватись як самостійний, так і допоміжний рух, що передує маленьким і великим стрибками.
Glissade відноситься до партерних трибків без відриву від підлоги, вбік виконується в сторону ноги, що знаходиться позаду або попереду з переміною і без переміни ніг. Вивчивши glissade вбік його вивчають вперед і назад en face, потім в маленькі пози croisee і efface.
Pas glissade вбік.
Музичний розмір 4/4, 1 такт.
Вихідне положення: V позиція ніг, en face, права нога попереду.
На раз і - demi plie.
На два – права нога витягується ковзним рухом в сторону другої позиції.
На і – ліва нога в короткому стрибку вверх сильно витягується в коліні, підйомі і півпальцях: в повітрі виникає ІІ позиція ніг.
На три і – передаючи вагу тіла на праву ногу у точці її витягнутого носка ліва нога підтягується ковзним рухом у V позицію позаду або попереду в demi plie.
На чотири і – ноги витягуються.
На виконання glissade необхідно слідкувати за роботою ноги, яка завершує рух. В момент стрибка повинні бути до кінця витягнуті підйом, коліно і пальці. Закінчується glissade у V позицію в demi plie одночасно на обидві ноги. Під час виконання стрибка руки зберігають підготовче положення. Голова повертається вбік ноги, що перебуває у V позиції попереду.
Pas jete.
Це стрибок з однієї ноги на іншу. Під час стрибка одна нога різко відкривається в сторону (jete) інша витягується в повітрі. Центр ваги корпусу переноситься з однієї ноги на іншу.
Послідовність вивчення:
1 .Музичний розмір 2/4, 2 такт.
Вихідне положення: V позиція ніг, права нога попереду, en face.
На раз - demi plie в V позиції.
На і – права нога ковзним рухом усієї стопи по підлозі відкривається в сторону ІІ позиції на 45˚, ліва нога виконує стрибок з сильно витягнутим коліном, підйомом і пальцями.
На раз і – стрибок завершується в demi plie на праву ногу, на місце лівої, яка згинається в положення cou-de-pied позаду.
На раз і другого такту – ліва нога опускається V позицію, demi plie поглиблюється.
На два – коліна витягуються.
2.Музичний розмір 2/4, 2 такт.
На раз - demi plie.
На і два - jete вбік.
На і раз другого такту – jete вбік іншої ноги.
На два – коліна витягуються.
На рas jete кидок працюючої ноги вбік з положення cou-de-pied відбивається через прохідну V позицію. Нога ковзить в сторону чітко по прямій. Стрибок виконується без просування з боку в бік, вперед і назад. Ноги в момент стрибка, а особливо в момент його завершення, виворотні. Корпус спокійний і підтягнутий.
На початку вивчення стрибка руки необхідно тримати в підготовчому положенні. Пізніше одночасно з кидком працюючої ноги, руки з підготовчого положення вільно відкриваються на ІІ позицію долонями вниз, при поверненні на підлогу після стрибка одна рука переводиться в І позицію, інша залишається в ІІ позиції.
Pas jete виконується в зворотному напрямку: вбік викидається нога, що знаходиться попереду. В момент стрибка голова зберігає положення en face. При закритті ноги у V позицію попереду, голова повертається у бік працюючої ноги, а у V позицію позаду – у бік опорної ноги.
Pas balance.
Розгойдуючий рух; розвиває свободу координації усього тіла.
Музичний розмір 3/4.
Вихідне положення: V позиція ніг, en face, права нога попереду, руки в підготовчому положенні.
Затакт 3/8 - demi plie у V позиції, ліва нога відкривається у бік ІІ позиції, права витягується; руки відкриваються у ІІ позицію, голова повертається ліворуч.
На раз – ліва нога переходить у demi plie, права підводиться в положення cou-de-pied позаду; корпус злегка нахиляється ліворуч, права рука закривається в І позицію, ліва зберігає ІІ позицію, голова – в повороті ліворуч.
На два – права нога підміняє ліву у V позиції на високих півпальцях, ліва приймає положення умовного cou-de-pied, корпус, руки, голова зберігають попереднє положення.
На три - demi plie на лівій нозі, права одразу через cou-de-pied позаду відкривається вбік, ліва нога витягується; права рука відкривається в ІІ позицію, голова повертається праворуч.
На наступний такт рух виконується з правої ноги.
Таким чином, дотримуючись певної послідовності вивчення стрибків на занятті класичного танцю, з їх технічним відпрацюванням, можливе максимально правильне засвоєння методики виконання. І якщо педагог привчить учнів на першому році навчання до такого правильного стрибка, то на другому році їм буде легше розвивати вільний, більш високий стрибок.
Література