Макеєва Ольга Володимирівна
вчитель російської мови та зарубіжної літератури
Харківський ліцей №8
Номінація “Мови національних меншин”
Викладання російської мови під час дистанційної та змішаної форми навчання.
В сучасному освітньому процесі набула актуальності змішана та дистанційна форма навчання. Існує до десятка визначень дистанційного навчання: від простих, таких як: дистанційне навчання - це "навчання з відстані за допомогою ІКТ" до врахування основних особливостей процесу - процесу дистанційного навчання, некритичний в просторі, часі і в конкретному навчальному закладі, який відбувається в конкретній педагогічній системі, елементами якої є мета, зміст, засоби, методи і форми, викладач і учні»
Дистанційне навчання залучає учнів та викладачів до різноманітних універсальних дій:
- освоєння теоретичного матеріалу інтернет-уроків;
- виконання тестових завдань онлайн з автоматичною оцінкою результатів.
- завдання - пошук і творчі завдання;
- участь в онлайн-уроках;
- участь в онлайн та офлайн консультаціях;
- робота над індивідуальними та груповими проєктами;
- участь у дебатах.
Під час пандемії, спричиненої вірусом COVID-19, застосування комп’ютерних компетенцій стало вкрай необхідним. Під час навчання в нашому ліцеї набула переваги платформа Google-classroom, бо вона більш доступна, легка в використанні, як для вчителя, так і для дітей, їхніх батьків, що вкрай важливо для здійснення контролю виконання домашнього завдання. Також вона зручна тим, що діти можуть виконувати завдання в зручний для них час, самостійно або разом із батьками. Зручна для вчителя: має зворотній зв’язок. Під час опрацювання матеріалу я рекомендувала учням переглядати відео-уроки на нашому шкільному Yotube-каналі (підбірку якого складали вчителі нашого закладу). Були створені групи для спілкування у месенджері Viber. Але, на жаль, не всі батьки мають можливість забезпечити свою дитину гаджетами,тому діти приносили свої зошити з виконаними завданнями до ліцею та складали їх у заготовлені мною скриньки. Після перевірки я повертала їм роботи.
Для зручності в своїй роботі я висвітлювала досягнення учнів в електронному щоденнику на сайті atoms - електронний журнал та щоденник. Зручний та зрозумілий інтерфейс,особливо для мене,як для вчителя, яка не володіла відповідними навичками у застосуванні КТ.
Для підвищення своїх навичків я пройшла курси Хмарні взаємодії та отримала сертифікат. Завдяки їм оволоділа навичками розробки тестів, вправ:
- тест.
Велика кількість матеріалу і годин вимагає грамотного підбору методичних джерел. Дистанційне навчання передбачає наявність і потужність презентації матеріалу. При вирішенні методичних завдань я керувалась основними принципами методики викладання російської мови: вдалося реалізувати організацію роботи з текстом, без якого не формуються мовні навички.
Дистанційне навчання має свої переваги, а саме:
1.1
- сприяє вмінню працювати з ІКТ;
-дає можливість індивідуального темпу навчання;
-дозволяє використовувати широкий спектр джерел інформації в навчальному процесі;
-дає більше можливостей для нестандартних, творчих завдань;
-сприяє формуванню різних видів читання: вивчення, пошук, ознайомлення;
1.2. формує:
- здатність самостійно планувати діяльність;
- навички самоосвіти;
- здатність самостійно планувати діяльність;
-можливість роботи в інформаційному просторі
(підбирати інформацію і обробляти її).
Однак не можна не відзначити недоліки дистанційного навчання:
-немає «живого» спілкування вчителя з учнями;
-немає можливості роботи з учнями з низьким рівнем успішності.
З цієї причини в нашому ліцеї опанували додаток для відеоуроків та конференцій ZOOM. На цих уроках учні отримували завдання на випередження(”Перевернутий клас”). Це дало можливість самостійно шукати та опановувати новий матеріал. Ще одним недоліком дистанційної форми навчання є певна небезпека для здоров'я (зниження рухової активності учня, підвищений тиск очей). Тому одна з важливих компетентностей - збереження здоров’я дитини. Для цього на своїх уроках я проводжу фізкульт-хвилинки для опорно-рухового апарату та гімнастику для очей.
В умовах “Нової української школи” учні повинні не отримувати, а здобувати знання та навички, натомість вчитель повинен направляти та корегувати, тобто бути для них не просто вчителем, а тьютором, коучем, товаришем та мотивувати їх розвивати своє критичне мислення, вміти застосовувати свої знання в житті та усвідомлювати важливість та значимість набутих знань.
Зі свого досвіду, можу зазначити, що дистанційне навчання є частиною нашого життя. Тому ми повинні сприймати цю форму навчання як можливість для саморозвитку учня, батьків і вчителів.