Налити воду в чайник |
Відкрити кран газової конфорки |
Поставити чайник на плиту |
Чекати, поки вода не закипить |
Піднести сірник до конфорки |
Запалити сірник |
Вимкнути газ |
Налити воду в чайник |
Відкрити кран газової конфорки |
Поставити чайник на плиту |
Чекати, поки вода не закипить |
Піднести сірник до конфорки |
Запалити сірник |
Вимкнути газ |
Налити воду в чайник |
Відкрити кран газової конфорки |
Поставити чайник на плиту |
Чекати, поки вода не закипить |
Піднести сірник до конфорки |
Запалити сірник |
Вимкнути газ |
Розв’язок:
Тема: Виконавці алгоритмів та їхні системи команд. |
Інформатика 5 клас |
Урок 21. Виконавці алгоритмів та їхні системи команд.
Цілі:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему. Для того щоб дізнатися про що ми будемо говорити пропоную вам розгадати ребуси. ( слайд 1,2,3,) - Отже, сьогодні ми ознайомимося із поняттям команди, виконавці, алгоритм.
Пригадаймо:
— Які сигнали нам подає мікрохвильова пічка, шкільний дзвінок, сигнал мобільного телефона? Що вони означають? Як інакше можна назвати ці сигнали? (Команди)
— Як правильно приготувати бутерброд на сніданок? З чого ми розпочинаємо?
— Чи можна зробити навпаки: спочатку поставити сир, ковбасу, потім намастити маслом і відрізати скибочку?
Усі команди потрібно виконувати послідовно.
IІІ. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку
Ми з вами починаємо вивчати тему «Алгоритми та програми» і на сьогоднішньому уроці і на наступних уроках ми будемо вчитися з вами складати команди для комп’ютерного виконавця. І працювати ми будемо з комп’ютерною програмою Scretch. Тому тема нашого уроку «Виконавці алгоритмів та їхні системи команд» (слайд 4)
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації
(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
Люди щоденно користуються різноманітними правилами, інструкціями, рецептами, що складаються з певної послідовності вказівок. Деякі з них настільки увійшли до нашого життя, що ми виконуємо їх, майже не замислюючись.
Повідомлення, що спонукає до виконання певної дії, називається командою.
- Давайте разом спробуємо навести приклади команд.
- А хто може бути виконавцем команд?
Виконавцем алгоритму може бути людина, машина, комп’ютер, система людина-машина, верстат-автомат, робот тощо, яких «навчено» виконувати вказівки алгоритму.
Об’єкт, який здатний виконувати команди, називається виконавцем.
Послухайте історію про Бургомістра і алгоритм
В одному німецькому місті бургомістр вночі зіштовхнувся з перехожим і набив собі гулю. Вранці він написав наказ: «Всім мешканцям міста вночі ходити з ліхтарями». Ввечері він пішов перевірити, як виконується його наказ. І знову набив гулю. «Чому ти без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому він без свічки?» — «Наказу не було».
Наступного дня з'явився наказ: «У ліхтарях повинна бути свічка». Знову бургомістр пішов перевіряти виконання свого наказу і знову набив гулю. «Чому без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому ліхтар без свічки?» — «Ось вона». — «Чому вона не запалена?» — «Не було наказу».
І тільки на третій день вийшов вичерпний наказ: перехожі в темну пору доби повинні ходити з ліхтарями, у ліхтарях повинна бути свічка, свічка повинна бути запалена. Отже, поки не був чітко, послідовно сформульований наказ люди не розуміли поставленої перед ними задачі.
Алгоритм - скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.
Слово алгоритм походить від імені перського вченого, астронома і математика Аль-Хорезмі. Приблизно 825 р. він сформулював правила виконання дій над числами, якими користувалися в Стародавній Індії.
Алгоритми можна подавати в:
• Словесній формі подання
• Графічній формі подання
Одним із видів графічного подання алгоритму є подання алгоритму у вигляді бдок-схеми, наведемо деякі елементи (блоки) блок-схем алгоритму
Виконують алгоритми виконавці. Виконавець алгоритму — це об’єкт, здатний виконати команди алгоритму. Це можуть бути люди й різні пристрої, якими управляють люди — комп’ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка та навіть дитячі іграшки.
Об’єктом може бути людина, машина або пристрій.
- Давайте разом складемо алгоритм збирання до школи.
Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, які він виконати не може. Форма подачі команди залежить від її призначення та об’єкта, який виконуватиме цю команду. Тобто від виконавця команд.
Адже виконавець це об’єкт здатний виконувати задані йому команди. У кожного виконавця може бути свій набір команд. Наприклад речення «Розфарбувати!» може бути командою для людини, яка має у руках пензлик із фарбою, знає, що треба розфарбувати, й уміє це робити. В іншому разі виконавець не зможе виконати таку команду.
Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.
Звертаємо вашу увагу! Що задавати команди виконавцю ми маємо лише ті, які він спроможний виконати. Наприклад. Людина може мислити. Вона сама приймає рішення. А машина може виконувати лише ті команди, які для неї склала людина і при її створенні передбачила можливість їх виконання.
V. Фізкультхвилинка
А зараз ми трішки відпочинемо. Всі ви є активними користувачами соціальних мереж. І, практично щодня, спілкуєтеся один з одним за допомогою Інтернету. І свої емоції виражаєте за допомогою смайликів. А зараз ми перевіримо чи так само вправно ви можете виразити свої емоції і в реальному житті.
(на екранні з’являються смайли учням потрібно відобразити ту емоцію яку він показує)
VI. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях
Працюємо в парах.
Завдання 1. Виправте алгоритм нагрівання чайника з водою. Розставте команди в правильному порядку та допишіть відсутню дію.
|
Налити воду в чайник |
|
Відкрити кран газової конфорки |
|
Поставити чайник на плиту |
|
Чекати, поки вода не закипить |
|
Піднести сірник до конфорки |
|
Запалити сірник |
|
Вимкнути газ |
Завдання 2. Наступне завдання. Виконайте поданий вам алгоритм. Розв’язок запишіть у зошит.
Робота за комп’ютером
VII. Домашнє завдання
VIII. Підсумки уроку
Рефлексія
На початку уроку, розгадуючи ребуси, ми з вами визначили основні поняття з теми. Давайте згадаємо що таке команда, алгоритм, виконавець.
Учням пропонується на листівках закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись…» та прикріпити на онлайн дошку Тема: «Виконавці алгоритмів та їхні системи команд» створену у середовищі Lino.
Кам’янська ЗОШ І-ІІІ ст |
|
Стрілак н. п. |