Виконавці алгоритмів та їхні системи команд

Про матеріал
Цілі:  навчальна: ознайомити з поняттями алгоритм, формальне виконання алгоритму, програма, виконавець алгоритму, середовище;  розвивальна: розвивати уважність, пам’ять, мовлення, логічне мислення, навички самостійної роботи на комп’ютері;  виховна: виховувати самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Перегляд файлу

Налити воду в чайник

Відкрити кран газової конфорки

Поставити чайник на плиту

Чекати, поки вода не закипить

Піднести сірник до конфорки

Запалити сірник

Вимкнути газ

 

Налити воду в чайник

Відкрити кран газової конфорки

Поставити чайник на плиту

Чекати, поки вода не закипить

Піднести сірник до конфорки

Запалити сірник

Вимкнути газ

 

Налити воду в чайник

Відкрити кран газової конфорки

Поставити чайник на плиту

Чекати, поки вода не закипить

Піднести сірник до конфорки

Запалити сірник

Вимкнути газ

 

Перегляд файлу

 

 

Розвязок:

Перегляд файлу

 

Тема: Виконавці алгоритмів та їхні системи команд.

Інформатика 5 клас

 

Урок 21. Виконавці алгоритмів та їхні системи команд.

Цілі:

  • навчальна: ознайомити з поняттями алгоритм, формальне виконання алгоритму, програма, виконавець алгоритму, середовище;
  • розвивальна: розвивати уважність, пам’ять, мовлення, логічне мислення, навички самостійної роботи на комп’ютері;
  • виховна: виховувати самостійність та відповідальність, працелюбність, акуратність у роботі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання;
  • перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчати нову тему. Для того щоб дізнатися про що ми будемо говорити пропоную вам розгадати ребуси. ( слайд 1,2,3,) -              Отже, сьогодні ми ознайомимося із поняттям команди, виконавці, алгоритм.

Пригадаймо:

— Які сигнали нам подає мікрохвильова пічка, шкільний дзвінок, сигнал мобільного телефона? Що вони означають? Як інакше можна назвати ці сигнали? (Команди)

— Як правильно приготувати бутерброд на сніданок? З чого ми розпочинаємо?

— Чи можна зробити навпаки: спочатку поставити сир, ковбасу, потім намастити маслом і відрізати скибочку?

Усі команди потрібно виконувати послідовно.

IІІ. Повідомлення теми, цілей, завдань уроку

Ми з вами починаємо вивчати  тему «Алгоритми та програми»  і на сьогоднішньому уроці і на наступних уроках  ми будемо вчитися з вами складати команди для компютерного виконавця. І працювати ми будемо з компютерною програмою Scretch.  Тому тема нашого уроку «Виконавці алгоритмів та їхні системи команд» (слайд 4)

 

 

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Люди щоденно користуються різноманітними правилами, інструкціями, рецептами, що складаються з певної послідовності вказівок. Деякі з них настільки увійшли до нашого життя, що ми виконуємо їх, майже не замислюючись.

Повідомлення, що спонукає до виконання певної дії, називається командою.

- Давайте разом спробуємо навести приклади команд.

- А хто може бути виконавцем команд?

Виконавцем алгоритму може бути людина, машина, комп’ютер, система людина-машина, верстат-автомат, робот тощо, яких «навчено» виконувати вказівки алгоритму.

Об’єкт, який здатний виконувати команди, називається виконавцем.

Послухайте історію про Бургомістра  і алгоритм

В одному німецькому місті бургомістр вночі зіштовхнувся з перехожим і набив собі гулю. Вранці він написав наказ: «Всім мешканцям міста вночі ходити з ліхтарями». Ввечері він пішов перевірити, як виконується його наказ. І знову набив гулю. «Чому ти без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому він без свічки?» — «Наказу не було».

Наступного дня з'явився наказ: «У ліхтарях повинна бути свічка». Знову бургомістр пішов перевіряти виконання свого наказу і знову набив гулю. «Чому без ліхтаря?» — «Ось він». — «Чому ліхтар без свічки?» — «Ось вона». — «Чому вона не запалена?» — «Не було наказу».

І тільки на третій день вийшов вичерпний наказ: перехожі в темну пору доби повинні ходити з ліхтарями, у ліхтарях повинна бути свічка, свічка повинна бути запалена. Отже, поки не був чітко, послідовно  сформульований наказ люди не розуміли поставленої перед ними задачі.

 Алгоритм -  скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.

Слово алгоритм походить від імені перського вченого, астронома і математика Аль-Хорезмі. Приблизно 825 р. він сформулював правила виконання дій над числами, якими користувалися в Стародавній Індії.

 

 

Алгоритми можна подавати в:

 Словесній формі подання

 Графічній формі подання

Одним із видів графічного подання алгоритму є подання алгоритму у вигляді бдок-схеми, наведемо деякі елементи (блоки) блок-схем алгоритму

Виконують алгоритми виконавці.  Виконавець алгоритму — це об’єкт, здатний виконати команди алгоритму.  Це можуть бути люди й різні пристрої, якими управляють люди — комп’ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка та навіть дитячі іграшки.

 

Об’єктом може бути людина, машина або пристрій.

- Давайте разом складемо алгоритм збирання до школи.

 

 

 

Для кожного виконавця є команди, які він може виконати, і команди, які він виконати не може.  Форма подачі команди залежить від її призначення  та обєкта, який виконуватиме цю команду. Тобто від виконавця команд.

 Адже виконавець це   обєкт здатний виконувати  задані йому команди. У кожного  виконавця може бути свій набір команд. Наприклад речення «Розфарбувати!» може бути  командою для людини, яка має у руках пензлик із фарбою, знає, що треба розфарбувати, й уміє це робити. В іншому разі виконавець не зможе виконати  таку команду.

 

Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.

Звертаємо вашу увагу! Що задавати команди виконавцю ми маємо лише ті, які він спроможний виконати. Наприклад. Людина може мислити. Вона сама приймає рішення. А машина може виконувати лише ті команди, які для неї склала людина і при її створенні передбачила можливість їх виконання.

V. Фізкультхвилинка

А зараз ми трішки відпочинемо. Всі ви є активними користувачами соціальних мереж. І, практично щодня, спілкуєтеся один з одним за допомогою Інтернету. І  свої емоції виражаєте  за допомогою смайликів. А зараз ми перевіримо чи так само вправно ви можете виразити свої емоції і в реальному житті.

(на екранні з’являються смайли учням потрібно відобразити ту емоцію яку він показує)

VI. Самостійне застосування знань у стандартних ситуаціях

Працюємо в парах.

Завдання 1. Виправте алгоритм нагрівання чайника з водою. Розставте команди в правильному порядку та допишіть відсутню дію.

 

Налити воду в чайник

 

Відкрити кран газової конфорки

 

Поставити чайник на плиту

 

Чекати, поки вода не закипить

 

Піднести сірник до конфорки

 

Запалити сірник

 

Вимкнути газ

 

 

 

Завдання 2. Наступне завдання. Виконайте  поданий вам алгоритм. Розвязок запишіть у зошит.

 

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.
  4. Вправи для очей.

 

VII. Домашнє завдання

 

VIII. Підсумки уроку

 

Рефлексія

На початку уроку, розгадуючи ребуси, ми з вами визначили основні поняття з теми. Давайте згадаємо що таке команда, алгоритм, виконавець.

Учням пропонується на листівках закінчити речення: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись…» та прикріпити  на онлайн дошку Тема: «Виконавці алгоритмів та їхні системи команд»  створену у середовищі Lino.

 

 

Кам’янська ЗОШ І-ІІІ ст

 

Стрілак н. п.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розгадайте ребус. Команда

Номер слайду 2

Розгадайте ребус. Виконавецьн=к. ГР=Н

Номер слайду 3

Розгадайте ребус. Алгоритмм

Номер слайду 4

Ми всі щодня виконуємо багато різних алгоритмів. З ранку ми виконуємо алгоритми вмивання, снідання, збирання до школи. Наприклад, одного ранку ви вирішили приготувати на сніданок бутерброд із сиром. Дізнаємося, як це можна зробити. Алгоритм «Приготування бутерброду із сиром»1. Відріж скибочку хліба.2. Змасти скибочку хліба маслом.3. Відріж шматочок сиру.4. Поклади сир на хліб з маслом.

Номер слайду 5

Тема: Виконавці алгоритмів та їхні системи команд. Урок 21 Алгоритми та програми

Номер слайду 6

Що таке команда?В інструкціях використовують повідомлення, спрямовані на виконання певних дій, їх часто називають командами. Команда — це повідомлення, яке спонукає до виконання певної дії.

Номер слайду 7

Хто або що може бути виконавцем команд?Дресировані тигри в цирку — це виконавці: вони виконують ті команди, яких їх навчив дресирувальник. Хлопчика, що переходить дорогу на зелене світло світлофора, також можна назвати виконавцем. Мобільний телефон, за допомогою якого ти надсилаєш другові повідомлення, теж виконує команди після натискання певних кнопок.

Номер слайду 8

Хто або що може бути виконавцем команд?Виконавець — це об'єкт, здатний виконувати задані йому команди.

Номер слайду 9

Бургомістр і алгоритм

Номер слайду 10

Що називають алгоритмом?Слово алгоритм походить від імені перського вченого, астронома і математика Аль-Хорезмі. Приблизно 825 р. він сформулював правила виконання дій над числами, якими користувалися в Стародавній Індії.1 Алгоритм — це скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв'язання поставленої задачі.

Номер слайду 11

У якій формі можна подати алгоритм?Алгоритми можна подавати: Словесна форма подання. Графічна форма подання

Номер слайду 12

Виконавці алгоритму. Об'єктом може бути людина, машина або пристрій. Виконавець алгоритму — це об'єкт, здатний виконати команди алгоритму.

Номер слайду 13

Виконавці алгоритму. Створюють алгоритми люди. А виконують їх люди й різні пристрої, якими управляють люди — комп'ютери, роботи, верстати, супутники, складна побутова техніка та навіть дитячі іграшки.

Номер слайду 14

Що таке команда?Форма подачі команди залежить від її призначення та об'єкта, який виконуватиме цю команду, — виконавця команди.

Номер слайду 15

Хто або що може бути виконавцем команд?У кожного виконавця може бути свій набір команд. Наприклад, речення «Розфарбувати!» може бути командою для людини, яка має в руках пензлик із фарбою, знає, що треба розфарбувати, й уміє це робити. Виконавець — це об'єкт, здатний виконувати задані йому команди. В іншому разі виконавець не зможе виконати таку команду.

Номер слайду 16

Що називають системою команд виконавця?Набір команд, які може виконати виконавець, називається системою команд даного виконавця.

Номер слайду 17

Чим виконавець-машина відрізняється від виконавця-людини?Людина може мислити. Вона сама приймає рішення. Машина може виконувати лише ті команди, які для неї склала людина і при її створенні передбачила можливість їх виконання.

Номер слайду 18

1. Налити воду в чайник.2. Відкрити кран газової конфорки.3. Поставити чайник на плиту.4. Чекати, поки вода не скипить.5. Піднести сірник до конфорки.6. Запалити сірник.7. Вимкнути газ. Порядок виконання дій. Деякий зловмисник видав наступний план дій отримання окропу: Тепер усе в порядку. А ще до алгоритму добре було б додати крок“Загасити сірника” “Кінець” Треба виправити порядок виконання дій, щоб запобігти нещасному випадку.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 19

Працюємо за комп’ютером

Номер слайду 20

Пригадаємо Що таке алгоритм? Наведіть приклади алгоритмів із власного життя й навчання. Хто або що може бути виконавцем алгоритму?У яких формах можна подавати алгоритми?Що таке команда? Що таке система команд виконавця?

Номер слайду 21

Домашня робота. Урок 21

zip
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку