Використання фітнес-технолгій на уроках фізичного виховання
На сучасному етапі розвитку актуальним є питання зміцнення здоров’я населення, „...профілактики захворюваності і травматизму, фізичної та психічної підготовки до ведення активного, повноцінного життя та професійної діяльності”. Зв’язок здоров’я людини з основними, глобальними проблемами сучасності, що породжені особливостями соціально-економічногорозвитку та науково-технічного прогресу, останнім часом невпинно загострюється. Тривожності додає ще й факт різкого зниження рівня фізичної активності людей. Рухова активність є невід’ємною частиною способу життя та поведінки дітей шкільного віку, але за останні роки виявлено факт її зниження, що стає причиною погіршення стану здоров’я, виникнення ряду захворювань організму. Протидією таким негативним факторам є заняття фізичною культуроюі спортом, які сприяють зміцненню та збереженнюздоров’я, підвищенню працездатності, зниженню стомленості, підвищення опірності організму до несприятливих умов навколишнього середовища та підтримання на високому рівні фізичних і психічних можливостей
Сучасна фізкультура – це спосіб життя, розрахований на тривалу систематичну роботу над своїм тілом. І крім того – це психологічна готовність прийняти цю роботу та навчитися отримувати від неї задоволення. Однією з головних проблем в сучасній освіті це зниження відвідуваності і мотивації до уроків фізичної культури в школі. Слова «ухилення від м’яча» все ще можуть змусити деяких дорослих здригнутися, хоча, можливо, минули десятиліття з того часу, коли м’яч ударив їх на уроці фізичної культури. Хоча деякі дорослі процвітали на змаганнях на своїх шкільних уроках фізичної культури, інші пам’ятають цей досвід як принизливий, причому оперативне слово було «останній» – вибраний останнім для команди або входом останнім в кілометрі. Одним з рішень цієї проблеми є менше акцентування уваги на командних видах спорту, а більше на заняттях фітнесом протягом усього життя.
Зараз здоров’я школярів усе частіше стає приводом для занепокоєння спеціалістів із його збереження, що пов’язано з багатьма зовнішніми й внутрішніми факторами – погіршенням стану навколишнього середовища, комп’ютерних ігор, інтернет-залежності, підвищенням розумових та психічних навантажень, зменшенням фізичної активності, появою нових інфекційних захворювань.
Одним із резервів слугує використання сучасних фітнес-технологій, які є багатофункціональними видами оздоровчої фізичної культури й здатні в комплексі вирішувати оздоровчі, виховні, освітні завдання фізичного виховання. У сучасному науковому просторі поняття «фітнес» вживається у декількох значеннях: по-перше, як сукупність заходів, що забезпечують всебічний фізичний розвиток людини, покращення та формування її здоров’я. До таких заходів належать:
а) тренування з обтяженнями, що спрямовані на зміцнення і збільшення м’язової маси;
б) «аеробні» або «кардіо» тренування, які забезпечують розвиток серцево-судинної та дихальної систем;
в) вправи на координацію рухів, що спрямовані на розвиток гнучкості;
г) вправи на формування культури харчування та здорового способу життя.
По-друге, «фітнес» розглядається як вид спорту, що з’явився нещодавно в межах змагального бодібілдингу. Втілюється ця тенденція у вигляді популярних змагань з «фітнесу», де оцінюються пропорції тіла та вміння володіти тілом у процесі виконання довільної програми
На сьогоднішній день існує велике різноманіття видів фітнесу (танцювальної, силовий, аеробної спрямованості, на розвиток гнучкості і розслаблення). Фітнес-тренування має структуру, аналогічну структурі уроку, передбачає застосування традиційно використовуваних в фізичному вихованні засобів, методів, організаційних форм і т.п. Все це дає можливість проводити весь урок в логіці будь-якої фітнес-технології
Їх ефективність полягає в рівносторонньому впливі на опорно-руховий апарат, серцево-судинну, дихальну і нервову системи організму дитини, розвиток рухових здібностей та профілактику різних захворювань. Емоційність занять пояснюється не тільки музичним супроводом, що створює позитивний психологічний настрій, а й прагненням погоджувати свої рухи з рухами партнерів у групі, можливістю демонструвати добре відпрацьовані рухи, отриманням задоволеності від занять, що також емоційно надихає і підвищує інтерес до них.
Впровадження фітнес - технологій спрямовані передовсім на розвиток кардіо - респіраторної системи. Аеробні вправипідвищують функціональні можливості серцево-судинної системи, зміцнюють серцевий м'яз, збільшують її здатність засвоювати кисень. Крім оздоровчого ефекту, пов'язаного з поліпшенням роботи органів кровообігу і дихання, аеробні навантаження позитивно впливають на вуглеводний обмін, функцію печінки та шлунково-кишкового тракту. Аеробні навантаження сприяють зниженню частоти серцевих скорочень, артеріального тиску, зменшують ризик виникнення серцевої недостатності, покращують роботу легенів і допомагають подолати стресові стани організму.
Так, на уроках легкоатлетичної і ігрової спрямованості фітнес-технології доцільно включати в підготовчу частину уроку і вирішувати завдання підготовки організму до роботи. Для вирішення завдань основної частини уроку можна застосовувати спеціально розроблені комплекси вправ різних фітнес-технологій, спрямовані на розвиток витривалості, стрибучості, гнучкості та інших рухових здібностей, необхідних для реалізації завдань, поставлених на уроці фізичної культури будь-якої спрямованості. Залежно від основних завдань уроку, в його підготовчу частину можна включати і інші фітнес-технології, які будуть відображати специфіку даного уроку, наприклад, для розвитку швидкісно-силових здібностей слід включати вправи терра-аеробіки (аеробіка зі скакалкою), колової аеробіки, Ki-Bo або для зміцнення різних м'язових груп – силові види фітнесу, а також степ-аеробіки, пампаеробікі.
Використовуваня в фітнес-індустрії напрямків дає можливість виділити ряд підстав, що дозволяють розглядати їх як засіб не тільки підвищення інтересу до занять фізичною культурою в школі, але і спосіб підвищення інтенсивності уроків, результативності процесу фізичної підготовки школярів. Різноманіття використовуваних засобів, можливість вибрати різний рівень і спрямованість навантаження забезпечують ефективність їх застосування і як частини навчального заняття, і як уроку в цілому. Це дозволяє рекомендувати педагогам активніше використовувати різні сучасні фітнес-напрямки, адаптувати їх для визначеної вікової категорії школярів, творчо підходити до вирішення завдань фізичного виховання підростаючого покоління.