"Використання хмарних сервісів для формування творчої компетентності учнів в умовах дистанційного навчання на уроках зарубіжної літератури"

Про матеріал

В матеріалі представлені рекомендації щодо використання хмарних сервісів на уроках зарубіжної літератури. Щоб забезпечити ефективність навчання, повноцінність уроку, необхідно поєднувати репродуктивну і пошукову діяльність. І вчитель повинен прагнути дати учню не лише певний вантаж знань, а й навички мислити, стимулювати розвиток його пізнавальних сил, роботу думки, постійну потребу вчитися, самостійно здобувати знання, спостерігати, досліджувати. Наведено приклади різних форм роботи на уроці під час дистанційного навчання.

Перегляд файлу

Вчитель зарубіжної літератури

КУ ССШ №17

 м. Суми Сумської області

Черняк Інна Георгіївна

 

Використання хмарних сервісів для формування творчої компетентності учнів в умовах дистанційного навчання на уроках зарубіжної літератури

 

Щоб забезпечити ефективність навчання, повноцінність уроку, необхідно поєднувати репродуктивну і пошукову діяльність. І вчитель повинен прагнути дати учню не лише певний вантаж знань, а й навички мислити, стимулювати розвиток його пізнавальних сил, роботу думки, постійну потребу вчитися, самостійно здобувати знання, спостерігати, досліджувати.

Розвиток творчого потенціалу учня трактується сьогодні як основне завдання школи, особливо в умовах дистанційного навчання. Тому ми, вчителі повинні зацікавити учня до творчого креативного мислення на уроках, повноцінно включити його в ді­яльність як свого «партнера». Це, в свою чергу, вимагає глибокого оволодіння хмарними сервісами і  технологіями.

Тож, зарубіжна література як шкільна дисципліна може стати дієвим засобом різнобічного розвитку особистості учнів, формування в них ключових компетентностей. Відповідно до Концепції нової української школи компетентнісний підхід потребує нового освітнього середовища. Таке середовище допомагють створити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні технології. Вони підвищують ефективність роботи педагога, ефективність управління освітнім процесом, а водночас уможливлюють індивідуальний підхід до навчання.

Навчальні матеріали, підготовлені на основі мультимедійних технологій, мають ряд очевидних переваг: це новий рівень презентації навчального матеріалу. Використання комп'ютерних програм, конструкторів уроків, тренажерів, презентацій, анімації, аудіо-, відео- та фотоматеріалів створює новий мультимедійний контент уроку. Таке   навчання підвищує роль індивідуальної творчої пізнавальної діяльності учня і реалізується за певною схемою. Таким чином формуємо уважного читача з добре розвинутими творчими, розумовими, пізнавальними здібностями, які під час дистанційного навчання відпрацьовують навички:  інформаційної грамотності, вміння шукати інформацію, мультимедійну грамотність, здатність розпізнавати і використовувати різні типи медіаресурсів як у роботі так, і в навчанні; комунікативну, продуктивну грамотність – здатність до створення якісних продуктів, можливість використання засобів планування.

Наприклад, щоб зацікавити учнів у 5 класі і не втратити їхній пізнавальний ресурс, важливо організовувати на уроках групові види завдань. Дуже зручний і цікавий сервісі Сanvа, у якому учнів можна об’єднати у спільний проект через корпоративну почту: «Завдання для юного копірайтера».  Пропоную такий вид роботи як створення реклами до твору. У сервісі п’ятикласники працюють одночасно. Учні отримують картки з визначенням реклами, критерії реклами. Діти відчувають труднощі, коли створюють початок своєї роботи. Щоб полегшити роботу, можна дати такі поради:

  •                   Коротко освітити проблематику книги, звернувши увагу на тій проблемі, яка прозвучить у темі твору. Можна почати з риторичних питань. Можна помістити відомості про автора, про те, як велася робота над твором. Пов’язати вступ з ювілеєм письменника.

Основна частина  ― це логічний роздум. Головне в рекламі ― зацікавити читача.

Клас поділено на 5 груп, кожна з яких отримує завдання  - скласти свою частину реклами до повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра та Геккельберрі Фінна»:

1 група ― скласти вступ реклами - знайомство з Томом;

2 група ― скласти частину реклами -Том Сойєр – справжній друг;

3 група ―  скласти частину реклами - як Том проводить вільний час;

4 група ― скласти частину реклами про пошуки скарбів ;

5 група ― закінчення реклами.

На виконання цього завдання відводиться 15 хвилин: на своєму слайді кожна група обирає самостійно розташування, вигляд, символи, картинки - це усе можна брати із сервіса, можна  прикрашати невеликими цитатами, чи висловлювати власну думку, або думку критиків, взяту з інтернет джерел. Потім кожна група зачитує свою частину, а решта слухає та виправляє допущені помилки.  Після аналізу кожна група доопрацьовує свою частину, виходить колективна реклама. ЇЇ можна завантажити і переглядати в ПДФ форматі.

Таке творче групове завдання має велике пізнавальне та виховне значення. Мета такої роботи ― привернути увагу до книги, письменника, розвивати уміння учнів аналізувати твори, виокремлювати проблеми, що поставлені автором у творі, робити висновки, наводити аргументи для доказу. (Додаток 1.)

Для учнів 9 класу  у сервісі Сanva,  можна провести спільну командну роботу по створенню фанфіків. Наприклад, при вивченні п’єси Г. Ібсена «Ляльковий дім»,  дев’ятикласники  ілюстрували і презентували міні фанфіки у рамках віньєтки – дуже коротка історія, що містить одну певну думку (опис почуттів, внутрішній монолог, невеличку подію), роздуми про: «Складові жіночого щастя». Кожен підбирав візуальний матеріал, на окремому слайді, але усі працювали одночасно,   розмірковуючи над долею героїні твору Нори, учні ілюстрували проблеми життєвого вибору жінки, тим, що повинно наповнювати її життя і робити жінку щасливою. Після цього кожен презентував свою роботу.

Такий вид творчої роботи дозволяє не лише виявити знання твору, а й розуміння та особистісне сприйняття п’єси. Позитив такої роботи – надання виявити фантазію, дати простір уяві, висловити не лише думки та оцінки, а й спричинені художнім твором емоції та переживання.

Перш за все, використання хмарних сервісів на уроках зарубіжної літератури слід розглядати як гіпертекст в медіаосвіті і це сприяє кращому досягненню поставлених вчителем цілей на уроці. Електронні презентації, навчальні відеофільми, електронні тести, робочі картки, чек-листи – все це невичерпний потенціал для використання на уроках. Для забезпечення належного рівня впровадження електронних засобів навчання потрібно формувати та вдосконалювати творчу-компетентність учнів.

Так на уроках я використовую сервіс liveworksheets лайввокшітс. - це ресурс, який дозволяє педагогам будь-яких напрямів “оживити” ті матеріали, які існували до цього у друкованому вигляді, особливо на етапі засвоєння знань. Можна створити сторінку або цілий робочий зошит із предмету. Можна видати посилання на цю сторінку учню в домашню роботу і побачити виконання тесту із оцінки в максимум 10 балів. Також можна зареєструвати цілий клас (діти матимуть доступ до зошита за кодом, який ви ж і створите) і перевіряти ДЗ уже безпосередньо в LiveWorkSheets. До того ж, ресурс гарно інтегрується із іншими сайтами. Бонус: вам також “видно” напрацювання інших педагогів і ви можете додати ці сторінки з певної теми до себе в зошит, тобто формуєте збірник вправ і завдань під потреби класу. На LiveWorkSheets - можна вставляти також прослуховування аудіо та відеоматеріалів. Наприклад, я використовую різні завдання на робочих аркушах LiveWorkSheets різних рівнів і складності: тести, відповіді на запитання, порівняльні таблиці, завдання на відповідність. Можна вставляти кросенси, анаграми, таблиці, кросворди, сторінки веб-сайтів. Переваги такого робочого аркушу у тому, що він фокусує увагу учня на завданнях різних рівней, які дають змогу творчо працювати і головне робить процес зворотного зв’язку з учнями досить оперативно.

Для вивчення нового матеріалу головне подати його  у візуалізованому вигляді, бо завданням уроку літератури є формування уважного читача з добре розвинутими творчими, розумовими, пізнавальними здібностями, який у процесі роботи над твором, максимально наближаючись до авторського задуму, готовий до критичної, виваженої оцінки. Завдяки мультимедійним засобам сухий теоретичний матеріал оживає, видатні історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища. Тому особливу увагу  приділяю використанню демонстраційним матеріалам. Наприклад, використовую інтерактивні дошки Падлет, Линоіт,  Wakelet.

Сервіс Wakelet  виглядає не як збірник однакових карток, а візуально вибудувана послідовність матеріалів, приємніше організованих для читання і розповідання історій. Можна вбудовувати відео і музику, що відразу доступні для перегляду.
У результаті проста колекція посилань за рахунок сторітелінга перетворюється в потужний інструмент навчання. Як це можна застосувати на практиці в школі?
Учням зручно робити в Wakelet  доповіді і представляти результати досліджень. Учителям зручно формувати списки матеріалів для самостійного вивчення і домашніх завдань. Наприклад, Булгаков, Грін, Стівенсон. Можна представляти результати групової роботи або планувати теми досліджень на майбутнє. Створювати колекції навчальних матеріалів для себе і колег.

Застосування на уроках зарубіжної літератури  інтерактивних дошок для навчання сприяє формуванню в учнів як предметних  умінь і навичок, так і загальнонавчальних, цінностей, створенню творчої атмосфери співробітництва, взаємодії, розвитку комунікативних якостей особистості. Наприклад, дошку linoit зручно використовувати при організації групового віртуального стола. Так у 8 класі при вивченні творчості Шекспіра, були запропоновані завдання для висловлення власної думки щодо художнього аналізу сонетів. Учні робили дописи і прикріплювали стікери. Цей вид роботи був майданчиком для збирання  ідей аналізу творчості Шекспіра та їх обговорення, організація спільної діяльності. Або можна закріпити матеріали для опрацювання самостійно.

Улюбленою роботою школярів є створення власних презентацій та їх перегляд, адже вони дають змогу узагальнити здобуті знання, синтезувати спостереження над текстом в яскравій і доступній формі.

Створення презентацій підвищує пізнавальну та творчу активність учнів. Останнім часом популярності набрав метод проектів. Ця педагогічна технологія гарна тим, що вона зорієнтована на здобуття учнем нових знань шляхом самоосвіти, а це головне, що вимагає дистанційне навчання. Проектна діяльність – створює умови для творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції.

Творчі та інформаційні проекти зорієнтовані на збирання інформації, мають чітку структуру: мета, актуальність, методи отримання та обробки інформації, оформлення результатів та їх презентація. На дистанційних уроках я використовую Google диск, який дозволяє поліпшити спільну роботу – можна миттєво створювати нові документи, таблиці та презентації, працювати одночасно з іншими користувачами над одним документом і переглядати зміни, які вносяться в режимі реального часу. Так в 11 класі працювали над створенням «Інтерактивної книги» за повістю Е. Гемінгвея «Старий і море». Роздуми на тему: «Чому людину можна вбити, але зламати – ніколи?». Учні, об’єднані у групи, створювали по одному слайду, заздалегідь заготовленими матеріалами. Коли був створений проект, відбулася презентація,  обговорення і аналіз. Щоб отримати спільний електронний продукт - електронну книжку, зберегла  у форматі ПДФ і надала доступ учням.

Таким чином програма гугл презентацій дозволяє перетворити завдання в написання проектних робіт учнів, у творчий процес, що передбачає велику аудиторію слухачів, післяпрезентаційне обговорення та визначення кращих робіт. Такі заняття сприяють підвищенню інтересу учнів до навчання, допомагають удосконалити їх аналітичні, мовні навички, вчать критично мислити,  розвивають творчу фантазію.   Учні охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність. Так був проведений урок-дискуся в 11 класі з вивчення твору Г. Маркеса «Стариган з крилами» на тему: «Чи прилетить ще янгол до людей?». На Google диску в програмі створення презентацій учням оголошується проблемне питання, кожен працює над своїм слайдом, потім у формі «мозкового штурму» учні висловлють власну думку. У процесі такої дискусії можна вислухати велику кількість пропозицій з вирішення певної проблеми, обговорити її актуальність у сучасному світі, запропонувати шляхи вирішення проблем, які стоять перед людством у духовному сенсі,  і в кінцевому варіанті вибрати найоптимальніше рішення.

Такі уроки урізноманітнюють самостійну роботу учнів, спонукають до ретельного відбору інформації в мережі, навчають правильно використовувати різний матеріал, що є важливим етапом медіа грамотності. Тому в даний час Інтернет-сервіси стають надійними помічниками учителя, відкриваючи безліч можливостей для навчально-виховного процесу.

 Учителі, повинні створити в мережі Інтернет таке середовище, яке б з одного боку цікавило учнів, а з іншого було навчальним, направляло діяльність дитини на навчання. Це може бути власний блог чи сайт, ютуб-канал.

Отже, інформаційне суспільство спонукає сучасного педагога працювати на випередження. Учитель повинен бути координатором інформаційного потоку, володіти сучасними методиками та новітніми технологіями, а організація навчально-виховного процесу на засадах педагогіки співробітництва сприятиме формуванню творчої компетентності кожного учня, стимулюватиме їх до пошуку нових рішень, ставленні перед собою нових навчальних цілей та прагнення їх досягнення. Це, у свою чергу, сформує особистість нового покоління, що буде здатне до швидкого адаптування в суспільстві, що стрімко змінюється та висуває все нові і нові вимоги до фахівця.

 

Додаток 1.

 

Ігровий проект - «Реклама прочитаного твору».

Проектна технологія передбачає використання сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Таким чином, суть проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка включає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючи відповідний їх баланс на кожному етапі навчання. У процесі проектування учні міркують, дискутують, сперечаються – відбувається дослідницька робота, спрямована на самостійне відшукування необхідної інформації. Відбувається спілкування на уроці – надзвичайно серйозна і складна проблема в діяльності вчителя-словесника, оскільки це і є сутністю творчого процесу навчання-виховання. Організація навчального проектування передбачає виконання вчителем цілого ряду функцій: допомога учням у пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом; бути самому повноцінним джерелом інформації; координація роботи над проектом; підтримка та заохочення учнів, підбадьорення й мотивація до роботи; забезпечення динаміки роботи кожного учня в групі й групи в цілому.

Для того,щоб зацікавити дітей та стимулювати їхню пізнавальну активність дуже важливим фактором успішності впровадження ігрових проектів є демонстрування результату ігрового проекту , а саме : реклама книжки.

Мета прийому «Реклама прочитаного твору»:

 вчити в ігровій формі учнів аналізувати твір, характеризувати літературних персонажів, аргументувати своє бачення твору;

 розвивати у школярів творчі та розумові здібності, уважність, винахідливість, уміння логічно мислити, комбінувати; уміння пояснювати сутність явищ і використовувати їх у практичній діяльності; розвиток і формування дослідницьких умінь моделювання, створювати проектно-життєвий простір, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне на краще змінити своє життя й життя своєї країни;

 виховувати толерантність, колективізм і товариську взаємодопомогу, культуру праці, сумлінне ставлення до матеріальних і духовних цінностей.

Зміст роботи.

I. Актуалізація знань. Прийом «Ланцюжок» (закінчити речення)

Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра та Геккельберрі Фінна».

1. З твору я дізнався….

2. Основа твору – доля…

3. Епізод, над яким варто замислитися…

4. Мені здалося цікавим…

5. Мої маленькі відкриття...

ІІ. Об’єднання в групи і робота з матеріалом.

Як навчити дітей створювати рекламу книги? Спершу треба ознайомити їх з тлумаченням цього слова, яке наводиться в різних довідниках, і виявити головне, основне значення.

 Головне – донести до учнів основну мету реклами ― створення попиту, популярності того, що рекламується.

 Звернути увагу на текст реклами, лексику, синтаксис, бо висловлювання в цьому жанрі відрізняється від інших тем, що воно звернене до певного кола осіб, тому в даному тексті повинні бути названі ті люди, кому адресована річ або предмет. І якщо зміст тексту носить рекомендуючий характер, то і дієслова у такому висловлюванні вживаються у 2 особі множини або в 1 особі однини. Синтаксис характеризується короткими  фразами. І найголовніше ― зуміти 3-4 реченнями розкрити сутність того, що рекламуєш.

Для того, щоб діти навчилися створювати реклами, на початковому етапі рекомендується провести аналіз готових реклам. Наприклад:

1. Пані та панове!

Тільки у нас ви зможете придбати цю книгу, красиво та оригінально оформлену!

З неї ви дізнаєтеся про незвичайне кохання Руслана та Людмили, про молодого хана Ратміра, про казкових персонажів Фінну та Наїну! Це нове видання поеми О.С. Пушкіна «Руслан та Людмила».

Поему видано до 200-річчя з дня народження великого поета.

Ми чекаємо вас за адресою: м. Кременчук, вул. Ленігна, 123, книжковий магазин «Книголенд».

Працюємо щодня. Телефон для довідок: 2-34-54

Групи отримують картки із визначенням слова реклама та пам’яткою по складанню реклами.

Реклама (від фр. reclame, від лат. reclamo ― викрикую).

 1) Інформація про споживчі властивості товарів ті різних видів послуг з метою їх реалізації, створення попиту на них;

2) розповсюдження відомостей про особу, організації, твори літератури та мистецтва і таке інше з метою створення їх популярності.   

3)Реклама - це друковане, рукописне, усне або графічне повідомлення про особу, товари, послуги або суспільний рух, відкрито опубліковане рекламодавцем й оплачене з метою збільшення обсягів збуту, розширення клієнтури, одержання голосів або суспільної підтримки.

Завдання: знайти пріоритетне визначення реклами літературного твору, обгрунтувати свою думку.

На уроках літерату ри доцільно використовувати 3 види реклами:

 Інформативну рекламу, яка створює первинний попит та інформує читача про

 існування літературного або мистецького твору, його особливості. Типами рекламних текстів цього виду є опис книги і лист вдячного читача.

 Стимулюючу рекламу – найпоширеніший вид реклами. У ній важливо підкреслити основні переваги книги у порівнянні з іншими творами письменника: реклама в газетах і журналах, пряма поштова розсилка, реклама на радіо, телереклама.

 Непряму рекламу – неявну рекламу через інтерв’ю з письменником, публікації. Реклама ― головний елемент маркетингу. У неї дуже багато спільного з пропагандою книги. Але книжна реклама в основному апелює до індивідуальних здібностей читача, до емоцій.

Критерії реклами:

— відповідність реклами художньому тексту;

–– максимум інформації за мінімальної кількості слів;

— логічність;

— аргументованість;

— доступність;

— творчий підхід, оригінальність.

Учні відчувають труднощі, коли створюють початок своєї роботи. Щоб полегшити роботу, можна дати такі поради:

 Коротко освітити проблематику книги, звернувши увагу на тій проблемі, яка прозвучить у темі твору.

 Можна почати з риторичних питань про кохання, честь, подвиг тощо.

 Можна помістити відомості про автора, про те, як велася робота над твором.

 Пов’язати вступ з ювілеєм письменника.

Основна частина  ― це логічний роздум, система тез та аргументів, ланцюжок послідовних висновків з теми. Головне в рекламі ― зацікавити читача.

 Рекламу прикрасять найбільш яскраві цитати з тексту, важливі для розкриття теми, але вони не повинні бути великими.

 Можна давати не тільки свою власну оцінку тій чи іншій проблемі, але й наводити думку з того чи іншого приводу відомих критиків. Тим самим примушуючи читача самому розібратися у проблемах.

 Недоцільно переказувати текст чи окремі епізоди. Це зробить рекламу об’ємною та громіздкою.

Реклама має велике пізнавальне та виховне значення. Реклами поділяються на великі та маленькі. Мета маленьких реклам ― привернути увагу до книги, письменника, а великі реклами передбачають уміння учнів аналізувати твори, виокремлювати проблеми, що поставлені автором у творі, робити висновки, виокремлювати переваги вказаної книги, наводити аргументи для доказу. А найголовніше у змісті твору ― пропаганда поданої книги чи творів. Спостереження свідчать про те, що з написанням великих реклам учні справляються успішніше, якщо спочатку засвоять правила написання маленьких реклам.

1. Рекламний текст – це інтрига з першого ж рядка. Нова корисна інформація, шлях до вирішення проблеми або втілення мрії – те, що слід повідомити ще в заголовку, оскільки вже за назвою статті людина вирішує, чи читати їй далі.  Почніть зі слів, що впадають в око: Уперше! Увага! Нарешті!

2. Зверніться до своєї аудиторії: До уваги ділових людей! Усім! Пані та панове! Увазі любителів книги пропонується!

3. Обіцяйте читачеві задоволення його потреб: Дізнайтеся секрет фінансового успіху! Одна пригода – 250 доларів прибуток! Одужання всього за одну ніч!

4. Подайте рекламу як нову: Справжній прорив у науці! Знайдено сім втрачених секретів! Станеш успішним, якщо будеш виконувати ці правила!

5. Поставте інтригуючи питання: Чи знаєте ви 7 секретів успіху? Чи припускаєтесь ви цих помилок?

6. Використовуйте перевірені кліше: Вперше! Хочете дізнатися!

7. Формула успішної реклами: «привернути увагу + викликати інтерес + викликати бажання + спонукати до дії».

Перевірка прийому «Ланцюжок».

(На основі згаданої інформації про твір та героїв створити рекламу.)

Завдання для юного копірайтера.

 Клас поділено на 5 груп, кожна з яких отримує завдання  - скласти свою частину реклами до повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра та Геккельберрі Фінна»:

1 група ― скласти вступ реклами - знайомство з Томом;

2 група ― скласти частину реклами -Том Сойєр – справжній друг;

3 група ―  скласти частину реклами - як Том проводить вільний час;

4 група ― скласти частину реклами про пошуки скарбів ;

5 група ― закінчення реклами.

На виконання цього завдання відводиться 15 хвилин. Потім кожна група зачитує свою частину, а решта слухає та виправляє допущені помилки.

Після аналізу кожна група доопрацьовує свою частину, виходить колективна реклама.

 При навчанні писати реклами можна використовувати і такий прийом, як розігрування міні-сценки. Групі учнів 7 класу було запропоновано скласти невеличку сценку, яка могла б стати рекламою твору О.С.Пушкіна «Пісня про віщого Олега». От яку сценку склали діти:

 Містер Холмс: Доктор Ватсон, куди ви зникаєте вечорами?

 Доктор Ватсон: Читаю, друже, читаю.

 Містер Холмс: Хто ж Вас так зацікавив?

 Доктор Ватсон: Російський геній ― Пушкін.

 Містер Холмс: Це йому у цьому році виповниться 200 років з дня народження?

 Доктор Ватсон: Так, мій дорогий друже. Цікавлюся історією Русі. Потрапила мені до рук одна цікава книжка ― «Пісня про віщого Олега». Десять разів перечитував. Постійно ношу із собою.

 Містер Холмс: Що, так цікаво?

 Доктор Ватсон: Як? Ви її не читали? О! Багато втратили! Я рекомендую. Думаю, що вона зацікавить Вас!

Реклама за серією малюнків.

Підписати кожен малюнок – «лозунг» або «останній штрих».

ІІІ. Представлення результатів роботи.

ІУ. Обговорення та корегування результатів.

Проектні технології спрямовую на те, щоб продемонструвати дитині її особисту зацікавленість у здобутті знань та практичну доцільність вивченого. В основі проекту ставлю конкретну життєву проблему, яку потрібно вирішити найефективнішими методами, щоб у результаті застосувати набутий досвід у конкретній життєвій ситуації.  Ступінь творчості учнів дуже високий, але домінуючим видом діяльності залишається гра.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

  1. Арустамова Н. А. Нові педагогічні технології в освіті Рекомендаційний покажчик літератури / Н. А. Арустамова, В. Ю. Штуріна. – Херсон: ХДУ, 2013. – 46 с. – (Міністерство освіти і науки України херсонський державний університет).
  2. Социальные сервисы Веб 2.0 в помощь учителю. Е.Д.Патаракин – 2­е изд., испр. – М: Интуит. ру, 2007;
  3. Життєва компетентність особистості: від теорій до практики: Науково – методичний посібник / За редакцією І.Г. Єрмакова – Запоріжжя; Центріон, 2005. – 640 с.
  4. Ісаєва О. Про основні парадигми шкільної літературної освіти // Всесвітня література в СНЗУ. – 2011. – № 1. – С.2-4.
  5. https://cutt.ly/7THGudM
  6. https://cutt.ly/4THGxhS
  7. https://cutt.ly/iTHG1fo
  8. https://cutt.ly/tTHHjzU
  9. https://cutt.ly/GTHH26c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку