Методичний матеріал розкриває можливість використання інформаційно-комунікаційних технологій під час занять вокального гуртка,або під час проведенняуроків музичного мистецтва.
Шкалаберда Олена Олександрівна
учитель музичного мистецтва Гремʼяцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Новгород-Сіверської районної ради Чернігівської області
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на заняттях вокального гуртка
«Якщо навчання дається дитині важко, то в цьому передусім винні методи, якими їх навчають»
Я. А. Коменський
В епоху духовного відродження України пріоритетна роль належить розвитку національної системи освіти і виховання, яка має забезпечити вихід молодої незалежної держави на світовий рівень. Невід'ємною складовою частиною національного виховання є музично-пісенна спадщина українського народу, його традиції, звичаї та обряди.
Державною національною програмою «Освіта» (Україна XXI ст.) передбачено, що національне виховання в Україні має ґрунтуватися на глибокому засвоєнні молодим поколінням духовних надбань українського народу, забезпеченні духовної єдності поколінь, формуванні духовної культури особистості. Головна мета музичної освіти — виховати здорове, розумне, творче, духовно багате покоління.
То ж яким має бути гурткове заняття ХХІ століття? Звичайно, на етапі переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства постійно зростає потреба в комп’ютерних технологіях, у їх широкому використанні в навчально-виховному процесі і, зокрема, на уроках. Тому природно що я, як сучасний учитель, обрала для роботи тему «Використання інформаційно-комунікативних технологій на заняттях вокального гуртка».
Під час формування особистості школяра засобами вокальної культури стає багатшим та різноманітним внутрішній, духовний світ учня, виховується любов до народних витоків, захопленість класикою та проявляється інтерес до вокального мистецтва.
Актуальним у роботі керівника вокального гуртка лишається і завдання нового підходу до вивчення репертуару, раціонально використовуючи ті форми, методи, засоби навчання, які сприятимуть ефективному засвоєнню навчального матеріалу, виробленню вокальних навиків та вмінь.
Вважаю, що головним у системі інноваційного навчання в гуртку є створення ситуації спільної продуктивної та творчої діяльності педагога й дитини, педагога та групи, що впливає на навчання, як на процес становлення особистості, її усвідомленої активності, її самоорганізації
Одним із напрямів модернізації системи освіти є впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес. Використання у навчально-виховному процесі ІКТ сприяє гармонійному формуванню творчої та діяльнісної особистості вихованця, та підвищенню професійної компетентності педагога.
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
Визначимо позитивні сторони використання ІКТ:
- забезпечують високий рівень інтерактивності між учнем і матеріалом;
- сприяє мотивації та заохоченню учнів.
Недоліки використання ІКТ:
- кожному учню необхідний доступ до комп’ютера;
- потрібне спеціальне обладнання для роботи програм;
- системи мультимедіа представляють насичене інформацією середовище і для того, щоб експлуатувати їх у повному обсязі, потрібний добір значної кількості матеріалів;
- невисока якість зв’язку.
Як же можна використовувати ІКТ під час занять вокального гуртка?
Однією з відносно нових технологій, яка в останні роки стає все більш поширеною у вокальній педагогіці, є використання фонограм «мінус». Робота із фонограмою ефективна при рішенні питань розвитку слухового сприйняття, музичної пам’яті, технічної майстерності юних співаків, вона також може використовуватись для більш ефективного розучування музичного тексту, відпрацювання складного фрагменту, для відпрацювання чи вдосконалення тих чи інших співацьких технічних і виконавських прийомів у самостійні роботі. Корисним є використання фонограми під час пошуку манери виконання (особливо – у процесі підготовки незнайомого твору), у створенні власної інтерпретації твору.
Не менш важливим є і накопичення фонограм типу «плюс», тобто записів пісенних творів у виконані різних співаків, у тому числі і власного виконання. Їх прослухування та порівняння дають змогу знайомити молодих співаків з широким колом виконавських манер, поширювати музичний кругозір щодо пісенного репертуару, стимулюють розвиток навичок критичного аналізу.
З метою збагачення знань учнів, їхнього кругозору на заняттях вокального гуртка можна використовувати відеоматеріали, з яких учні мають змогу почерпнути певні знання. презентаційні матеріали допомагають значно розширити формат заняття, спонукають вихованців готувати власний матеріал.
Як помічник у формуванні спеціальних вокальних навичок виступає тренажер «Розвиваємо свій голос», якій використовується на кожному занятті. Слід зазначити, що використання такого тренажеру збуджує інтерес учнів до правильного співу, зацікавленість у заняттях. Даний тренажер побудований відповідно до фонопедичного метод розвитку голосу, розробленого В. В. Ємельяновим. Метою фонопедичних вправ є рішення координаційних і тренажних завдань роботи над голосом.
Ці вправи є підготовчими і допоміжними по відношенню до вокальної роботи.
Застосування охарактеризованих вище технологій дає змогу керівнику гуртка ефективно здійснювати індивідуальний вплив на кожного вихованця, розвивати його виконавчу особистість, а головне – підвищує інтерес у вихованців до відвідування занять, бажання виступати на заходах.
Використані джерела
Затяміна Т. Про досвід використання педагогічних технологій на уроках музики: // Музика в школі. – 2005. – № 5. – С. 28-33.
Пометун О. І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко / За ред. О. І. Пометун – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
Клокар Н. І., Чубарук О. В., Вітюк О. П., Концепція діяльності наукової лабораторії інформаційних технологій навчання КОІПОПК // Організація діяльності наукових лабораторій інституту: Науково-методичний посібник / За ред. Н. І. Клокар, О. В. Чубарук. – Біла Церква, 2005 – С.51-55.
Обрізан К. М. Програмні засоби навчального призначення //Інформатизації середньої освіти програмні засоби, технології досвід, перспективи / За ред. В. М. Мадзігона, Ю. О. Дорошенка . – К.: Педагогічна думка, 2003. – С.156-165.
Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів / Авт. кол. за ред. Ю. І. Машбиця. - К.: ІЗМН, 1997.
Пометун О.І. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко / За ред. О.І. Пометун – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
http://www.emelyanov-fmrg.ru/theory/books