ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Про матеріал
В межах цієї статті проаналізовані основні форми та напрямки використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання англійській мові учнів , охарактеризовано деякі особливості використання інтерактивних методик навчання на прикладі виконання завдань на уроках англійської мови, сформульовано окремі пропозиції щодо розширення напрямків використання ІКТ у навчальному процесі.
Перегляд файлу

1

 

 

 

ВИКОРИСТАННЯ   ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

 

       В межах цієї статті проаналізовані основні форми та напрямки

використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання

англійській мові учнів , охарактеризовано деякі особливості

використання інтерактивних методик навчання на прикладі виконання завдань

на уроках англійської мови, сформульовано окремі пропозиції щодо розширення

напрямків використання ІКТ у навчальному процесі.

        Ключові слова: «англійська мова», «методика навчання англійській

мові», «інформаційно-комунікаційні технології», «методи сучасного навчання

іноземній мові», «мультимедійні технології».

         Постановка проблеми у загальному вигляді. Сучасні учні належать до покоління 'digital natives', для якого природним є повсякденне використання різноманітних засобів інформаційних і комунікаційних технологій (ІКТ), що асоціюються, передусім, з персональними комп'ютерами, Інтернет і стільниковим зв'язком. Можливість здійснювати комунікацію є основною метою вивчення іноземної мови. Однак для успішного опанування іноземної мови необхідне відповідне мовне середовище, бо середовище рідної мови перетворює її на штучний засіб спілкування [5]. Тому для забезпечення природної потреби використання іноземної мови та підвищення мотивації до її вивчення бажано використовувати ІКТ, які є на сучасному етапі найефективнішим засобом урізноманітнення процесу навчання.

        Метою інноваційних технологій є формування особи майбутнього

фахівця, здатного самостійно будувати свою навчально- пізнавальну діяльність. У свою чергу, використання ІКТ сприяє досягненню 

основної цілі модернізації освіти, тобто поліпшення якості навчання,

 а також збільшення доступності освіти і забезпечення розвитку особистості.

У результаті, сформується інноваційне покоління, яке буде здатне швидше і 

ефективніше освоювати систему знань, а так само розширювати, оновлювати і, повною мірою, використати її в практичній діяльності.

         Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано

вирішення зазначеної проблеми та на які опирається автор.

Процес інформатизації суспільства й освіти знайшов своє відображення у вітчизняній та зарубіжній педагогічній літературі. Зокрема, використання засобів ІКТ у навчально-виховному процесі розглядають В. Беспалько, В. Биков, Р. Гуревич, О. Кареліна, В. Краснопольський, Є. Полат, О. Романишина, Д. Соєр, Р. Шенк та інші.                                                                                                                                                                                                                                                          

                                                                                                                                                                Використання ІКТ у процесі викладання та вивчення іноземних мов                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

досліджують В. Краснопольський, Л. Морська, Є. Полат, І. Роберт,

П. Сердюков, Д. Таушан та ін. Ця проблема також є насущною й для педагогів практиків, оскільки вона широко обговорюється на педагогічних нарадах, у

віртуальних учительських спільнотах, на сторінках методичної преси. Але

варто зауважити, що питання проведення уроку з іноземної мови з

використанням ІКТ лишається недостатньо розробленим у науковій літературі.

        З огляду на викладене вище постає необхідність теоретичного обґрунтування і розробки методики застосування комп’ютерних технологій у навчанні іноземній мові, що і є метою цієї статті.

        Сформульована в межах цієї статті мета обумовлює необхідність

вирішення таких науково-прикладних завдань:

1) визначення основних етапів уроку англійської мови, де найбільш

ефективно можуть застосовуватися інформаційно-комунікаційні технології;

2) дослідження існуючих в інформаційному просторі інформаційно-комунікаційних технологій на предмет їх придатності та ефективності у процесі

навчання англійській мові;

3) вироблення основних форм та методів навчання англійській мові з

використанням інформаційно-комунікаційних технологій;

       Виклад основного матеріалу дослідження. Під терміном "інформаційно-комунікаційні технології" (ІКТ) розуміється сукупність методів, процесів і програмно -технічних засобів, інтегрованих з метою збору, обробки, зберігання, поширення, відображення і використання інформації. Найбільш актуальне завдання освіти в сучасних умовах - це формування 

комунікативної культури учнів. ІКТ стає одним з найефективніших засобів, які 

сприяють розширенню сучасного освітнього простору школи.

Один з філософів сказав: "Учень не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити". Зараз, коли міняється система, цілі освіти іпідходи до навчання, ці слова, особливо, актуальні. Але запалити мало, треба зуміти

підтримувати цей "факел" таким, що горить, а для цього треба йти в ногу з часом, розвиватися разом з учнями, а іноді, навіть йти вперед і бути для них прикладом для наслідування.

       Для вчителя необхідно уміти отримувати інформацію з різних джерел

використати або ж створювати її самостійно. Використання ІКТ може відкрити  нові можливості у викладанні іноземної мови. Важливо, і те, що 

використання сучасних технологій є, і буде психологічно привабливим для 

учнів. І саме за рахунок цього застосування інформаційно-комунікаційних 

технологій в навчальному процесі є одним з головних засобів підвищення 

мотивації учнів в сучасній освіті.

 Застосування комп'ютерних технологій дозволяє продуктивніше вирішити усі 

завдання уроку. У захоплюючій і творчій формі здійснювати навчальну

 комунікативну пізнавальну діяльність. На уроках англійської мови у учнів

формується здатність і готовність здійснювати іншомовне спілкування і 

домагатися взаєморозуміння з носіями іноземної мови, тобто, іншими словами, формується комунікативна компетенція [2].

Від сучасного педагога потрібно володіння технічними засобами, такими як, 

створення мультимедійних презентацій, використання комп'ютера або 

інтерактивної дошки. Усе це дозволяє розширити рамки уроку і зробити процес навчання продуктивнішим і ефективнішим.

При навчанні іноземним мовам можна виділити найбільш поширені елементи інформаційних технологій :

 електронні підручники і посібники, що демонструються за допомогою 

комп'ютера і мультимедійного проектора

 відео і аудіотехніка

 дистанційне навчання

 освітні ресурси Інтернету

 інтерактивні дошки

 DVD і CD диски з картинами і ілюстраціями.

Використання інформаційних технологій в навчанні іноземної мови

дає учням можливість брати участь в конкурсах, вікторинах, олімпіадах, які 

проводяться по мережі Інтернет. Усе це сприяє мотивації учнів, їх

прагненню розвиватися самостійно і удосконалювати свої знання.

У одній зі своїх робіт Е. В. Костіна затверджує, що використання ІКТ на уроках іноземної мови може надати викладачеві щонайширші можливості. ІКТ 

допомагають полегшити доступ до інформації і скоротити час вивчення

мови.[5, c. 34].

К. Д. Ушинский говорив: "Якщо ви входите в клас, від якого важко добитися

слова, почніть показувати картинки, і клас заговорить, а головне, заговорить 

вільно". Попри те, що часи змінилися, ці слова актуальні і по цій

день, тільки картинки явно змінилися. У вчителя з'явилася можливість не за 

допомогою уяви розсовувати стіни шкільного кабінету, щоб зануритися у 

барвистий світ пізнання, а за допомогою ресурсів ІКТ. Таким чином, у учнів 

з'являється відчуття реальності подій, а також і інтерес і бажання дізнатися 

більше.  Створення ефекту присутності :  сам це бачив!" є одним з найголовніших переваг інтерактивних уроків. Після таких яскравих і жвавих уроків, учні приходячи в школу, часто запитують "Що нового буде сьогодні? 

Що цікавого?".

А це означає, що у дітей з'являється  мотивація. І одне з найважливіших 

завдань учителя - розвивати і підтримати цю мотивацію.

        Використання ІКТ на уроках іноземної мови дає можливість викласти

матеріал наочно, сприяє підвищенню якості навчання і зменшення 

стомлюваності учнів.  Не секрет, що учні люблять займатися в комп'ютерних 

класах, можливо, тому що уроки там проходять в неформальній обстановці. У 

учнів з'являється можливість застосувати свої знання і навички в інших умовах, і показати свої знання у сфері ІКТ. У своїй діяльності за допомогою комп’ютера я використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до навчально-методичних комплексів, електронні словники, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.

     На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій, інтерактивного проектора й таблиць - найефетивніших під час семантизації лексичних одиниць та первинного відпрацювання їх використання.

На уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням ІКТ стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур.

Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, застосування комп’ютерних технологій є доцільним під час тренування та закріплення вживання часових форм.

На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань. Електронні тести, вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами. Наприклад, під час роботи над монологічним висловлюванням учнів можна використовувати наочність, відтворену за допомогою комп’ютера, як засіб створення смислової опори.

У зазначених типах уроків інформаційно-комунікаційні технології сприяють повній реалізації поставленої мети.

 

Використання ІКТ допомагає:

 Залучати пасивних слухачів до активної діяльності;

 Формувати інформаційну культуру того, хто навчається;

 Підвищити якість знань тих, хто навчають і учнів;

 Робити заняття наочнішим і цікавішим;

 Активізувати пізнавальний інтерес тих, хто навчається;

 Реалізовувати особовоорієнтований і диференційований підходи в 

навчанні;

 Дисциплінувати самого викладача, формувати його інтерес до роботи;

 Активізувати розумові процеси (аналіз, синтез, порівняння і т. д.).

 

                                                                                                                                                                                                                                                     В своїй роботі використовую інтерактивні  робочі листи, 

створені за допомогою веб-сервісів Live Worksheets,Wizer.me, Formative,які                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     можна використати як в якості домашньої роботи, так і для роботи на уроках з учнями. Основна мета створення таких  навчальних                                                                                    матеріалів полягає в тому, щоб  покращити процес навчання.

Веб-сервіс Live Worksheets дозволяє робочі матеріали, створені у форматах 

docx, pdf, jpg і png, перетворити на інтерактивний матеріал для самоперевірки. Можна створювати робочі листи, які містять декілька типів завдань: додавання текстових полів для введення тексту, вибір правильної відповіді, вікторина з 

вибором правильної відповіді, зіставлення, перетягування правильної відповіді, завдання на прослуховування, завдання на вимову, відкриті питання; 

додавання mp3 файлів, додавання відео з YouTube, додавання посилань.

      Мій особистий досвід роботи в школі показав, що використання комп'ютера

 робить заняття змістовнішим, а також полегшує засвоєння знань і умінь

і підвищує самостійність учнів. Дійсно, мультимедійний урок може збільшити можливості викладання предметів і зробити набагато більше 

індивідуалізованим як саме викладання, так і сприйняття взагалі. 

       Висновок Ефективність вивчення іноземної мови залежить від того, наскільки часто її використовують для спілкування. Використання ІКТ допомагає заповнити прогалину у спілкуванні, на практиці застосовувати отримані теоретичні знання. Впровадження ІКТ в практичну діяльність учнів на заняттях сприяє розвитку усіх чотирьох мовних навичок – читання, письма, мовлення і аудіювання; оволодіння усним спонтанним мовленням; розвитку критичного мислення.

Застосування ІКТ у вивченні іноземної мови має велике практичне значення, оскільки є ефективним засобом візуалізації навчального матеріалу, стимулює пошукову діяльність учнів та сприяє підвищенню мотивації до вивчення предмету.

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Захарова І. Г. Інформаційні технології в освіті: Учеб. посібник для студ. Вища. пед. учеб. закладів. - М.: Видавничий центр "Академія", 2003. - 192 с.
  2. Коломінова О. О., Роман С. В.  Сучасні технології навчання англійської мови у початковій школі/ О. О. Коломінова, С. В. Раман//Іноземні мови. –2010. – №2 с. 40–47.
  3. Кужель О.М. Використання персонального комп’ютера у вивченні іноземних мов / О. М. Кужель, Т. І. Коваль // Нові інформаційні технології навчання в навчальних закладах України : наук.-метод. зб. – Вип. 8. Педагогіка/ редкол. : І. І. Мархель (гол. ред.) та ін. – Одеса : Друк, 2001.
  4.  Маслюк Ю. А. Проблеми використання інформаційних та комунікаційних технологій у навчальній діяльності / / Інновації в освіті. - 2006. - № 1. - С. 117-123.
  5. Мороз І.М. Використання мультимедійних  технологій у вивченні іноземної мови// Англійська мова та література.-2013.-№24 с. 14-18
  6. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. -метод. посібн. За ред. О. І. Пометун. – К.: Видавництво. А. С. К., 2004 – 192.
  7. Собчук-Ліва А.А. Використання інформаційних технологій у викладанні// Англійська мова та література.-2012.-№27 с. 8-9
  8. Токменко О.П. Інформаційні технології у викладанні іноземних мов: позакласний підхід//Англійська мова та література. – 2011.-№14 с. 7-8.

 

 

Керівник_____                 ЗахаровМ.М._                   кандидат     технічних наук ,доцент

               Підпис                     ПІП                                     науковий ступінь, вчене звання

Слухач ______________ ___ПлахонінаЛ.Г.__                  +380993852278

                       Підпис               ПІП                                         мобільний телефон

Дата__24.06.2020______________________

        

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Plakhonina Larysa
Додано
23 лютого 2021
Переглядів
2057
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку