Урок "Телефонна розмова як один із видів усного ділового мовлення. Лист електронною поштою і мобільним телефоном (sms). Основні вимоги до культури спілкування по телефону і в Інтер

Про матеріал

Цей урок має на меті узагальнити і систематизувати знання учнів про основні вимоги до культури спілкування, поглибити вміння і навички спілкування по телефону і в Інтернеті з дотриманням правил мовленнєвого етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, творчі здібності учнів; виховувати активну життєву позицію, культуру спілкування.

Перегляд файлу

Українська мова 11 кл

Тема уроку: Телефонна розмова як один із видів усного ділового мовлення. Лист електронною поштою і мобільним телефоном (sms). Основні вимоги до культури спілкування по телефону і в Інтернеті.

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про основні вимоги до культури спілкування, поглибити вміння і навички спілкування по телефону і в Інтернеті з дотриманням правил мовленнєвого етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, творчі здібності учнів; виховувати активну життєву позицію, культуру спілкування.

Хід уроку

І. Організація класу.

Психологічний тренінг ☻ Я творча особистість. ☻ Я активно працюватиму на уроці. ☻ У мене хороший настрій. У мене поганий настрій☻ Я впевнений у своїх силах.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Зачитування міні-твору: «В комп’ютер не закласти доброти, це все набуток древній твій, людино!» (Л. Забашта).

(на дошці написати це речення: синтакс розбір, синоніми, антоніми до слова «древній», фонетична транскрипція слова «комп’ютер»)

2. Перевірка роботи домашніх груп, виступ експертів («День народження електронної пошти», «Диво на ймення е – mail», «Спілкування по телефону»).

Стратегія «Аукціон»

► Швидко ознайомтеся з інформацією і поставте запитання один одному по черзі.

• Хто і коли надіслав перший електронний лист? (Рею Томлінсону, фахівцю в галузі цифрових мереж)

• Де «собака» заритий? Як ще називають цей знак і що він буквально означає? («жабка», «собачка», «завиток»…Проте українською найкраще «равлик»!)

• Назвіть день народження смайлика. З якою метою його використовують? (12 квітня 1979 року символи, що позначають емоції).

• Що таке E-mail? (система, що дозволяє обмінюватися повідомленнями між особами, які мають доступ до всесвітньої інформаційної мережі Інтернет)

• Як обрати назву електронної скриньки?

Мозковий штурм

  • У чому полягають переваги і недоліки телефонної розмови порівняно з «живим» спілкуванням?

ІІІ. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів.

СЛ 1. Тема уроку: Телефонна розмова як один із видів усного ділового мовлення.

Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів про основні вимоги до культури спілкування…

 

- Як ви зрозуміли, сьогодні на уроці ми говоритимемо про основні вимоги до спілкування в Інтернеті й по телефону.

Мозковий штурм

- А ще зверніть увагу на прислів’я та вислови, які ви бачите на екрані. Що їх об’єднує? Перепишіть один, що сподобався, у зошит як епіграф

СЛ 2. Телефонна розмова знаходиться на межі мистецтва і життя. Це розмова не з людиною, а з образом, який виникає в тебе, коли ти її слухаєш.

                                                                                                         Андре Моруа

Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя.

                                                                                                    Я. Вишневський

Я люблю розповідати про свій настрій по інтернету. Тут не чути, як тремтить мій голос.

Телефонні розмови тому такі невимушені й дружні, що співрозмовники не бачать одне одного.

 

- Отже, чи існує різниця між спілкуванням телефоном і в Інтернеті та живим спілкуванням, в чому полягають їх переваги й недоліки; як навчитися спілкуватися по телефону та в Інтернеті з дотриманням правил мовленнєвого етикету, - ми спробуємо розібратися в ході сьогоднішнього уроку.

 А налаштуватися на необхідний лад нам допоможе це слайд-шоу («Позитив») - увага на екран. Настрій у всіх прекрасний, отже, продовжуємо працювати.

ІV. Процесуально-діяльнісний етап.

1. Надання необхідної інформації. Робота з роздатковим матеріалом за стратегією «Читання з позначками».

 

І група: Інтернет-етикет, Етикет електронної пошти та поштових вкладень.

ІІ група: Спілкування по телефону. Ділова телефонна бесіда.

- Ознайомтесь з матеріалом; головні, на вашу думку, рядки підкресліть або виділіть маркером. Презентуйте матеріал на ватманах.

 

2. Інтерактивна вправа. Робота в групах.

 - А тепер об’єднайте свої зусилля і разом складіть рекомендації щодо культури ділового телефонного та інтернет-спілкування у вигляді пам’ятки.( Групи працюють на ватманах А-4)

 

  1. Індивідуальна робота.

  Скласти і відправити sms-поздоровлення однокласникам із вступом до обраного вузу. ( Робота з телефонами - 2 учні)

 • Скласти і відправити лист-побажання директора школи випускникам (перед ЗНО) ( Робота за комп’ютерами - 2 учні)
4. Виступ головуючих груп.   (пам’ятки прикріпити на дошці)

5. Перегляд отриманих sms, листів та їх аналіз.

6. Додаткова інформація вчителя про ділове листування (ВІДЕО). Етикет. Розмова телефоном

7. Вправа «Коректор».

Іван Петрович! Повідомляю, що ми не можемо виконати поки ваше доручення. Не знаємо адреси фірми, яка пропонує за гривні товар за низькими цінами. Але скоро вам заплатимо.

       Директор :       М.П. Ярощук

 

СЛ 3. Варіант правильного виконання: Шановний Іване Петровичу! Вважаємо необхідним повідомити Вам, що незважаючи на домовленість, на жаль, ми не можемо своєчасно виконати ваше доручення. Щойно заступник директора з'ясує нову юридичну адресу фірми, яка пропонує за гривні товар за найнижчими цінами, ми сплатимо за ваше замовлення протягом тижня. Ще раз перепрошуємо за затримку.

 Директор :       М.П. Ярощук

 

8. Технологія «Незакінчені речення».

Я набираю номер телефону тільки тоді, коли…(твердо переконаний, що він правильний).

Якщо передбачається тривала розмова,…(запитую співрозмовника, чи має він досить часу і, якщо ні, переношу розмову на інший, погоджений день і годину).

Дочекавшись з’єднання по телефону з необхідною установою,…

Якщо я випадково потрапив не туди, куди треба,…

На помилковий дзвінок чемно відповідаю…

Як відповідь на телефонний дзвінок називаю…

Завершуючи ділову розмову по телефону,…

 

9. Робота з сигнальними картками.

Так слід робити – зелена картка  

Так не слід робити – червона картка

Довідка: 1. Довго не піднімати трубку. Підняти трубку до четвертого дзвінка телефону.

2. Казати «привіт», «так», коли починаєте розмову. Сказати «Добрий день, я слухаю», відрекомендуватися і назвати свій відділ.

3. Вести дві розмови одночасно. Концентруватися на розмові і уважно слухати.

4. Залишати телефон без догляду. Запропонувати перетелефонувати, якщо для з’ясування деталей потрібен час.

5. Використовувати для заміток клаптики паперу і листки календаря. Використовувати бланки для запису телефонних розмов.

6. Записати номер того, хто телефонує, і в разі необхідності перетелефонувати. Казати : «Усі обідають, нікого немає, перетелефонуйте»

7. Записати інформацію і пообіцяти клієнтові перетелефонувати. Передавати слухавку кілька разів.

 

10. Ситуативне завдання.

- Більшість ділових розмов, узгоджень, розпоряджень здійснюються за допомогою телефону або електронної пошти, які є важливими і навіть необхідними засобами спілкування, службових і позаслужбових контактів. Послуговуючись телефоном чи електронною поштою, слід дотримуватися загальних норм поведінки та правил доброго тону. Ввічливість, витримка, приязний тон необхідні як у приватному, так і в діловому телефонному та Інтернет-спілкуванні.

СЛ 4. Завдання: Уявіть, що ви змушені зателефонувати абонентові додому. Побудуйте телефонну розмову, або напишіть інтернет-повідомлення, якщо: викладач української мови чекатиме вас у призначений час на додаткове заняття на канікулах, але через сімейні обставини ви не зможете прийти на заняття.

 

 

СЛ 5. Чого точно не можна робити!!!

  • користуватися мобільним телефоном під час перегляду спектаклю, кінофільму, на концертах, конференціях, під час нарад і, звичайно ж, під час навчальних занять. Краще переадресовувати вхідні дзвінки на поштову скриньку або ввімкнути вібродзвінок замість звукового сигналу;
  • класти телефон на стіл під час ділової зустрічі, в кав'ярні та аудиторії, щоб не засвідчити неповаги до співрозмовника чи викладача. Якщо все ж вхідний дзвінок перервав бесіду, треба розмову по телефону закінчити якнайшвидше і на час розмови відійти або вийти взагалі;
  • голосно розмовляти у транспорті, на вулиці;
  • гратися телефоном під час занять, демонструвати його функціональні можливості;
  • розмовляти по телефону, перебуваючи за кермом автомобіля, бо це відволікає вашу увагу.

Загальне правило користування мобільним телефоном - не створювати незручностей, не виказувати неповаги до людей, які перебувають поруч.

 

V. Підсумок уроку. Рефлексія результатів.

Технологія "Незакінчені речення!"

Як же я раніше міг не знати…

Я відкрив для себе…

Я усвідомив…

Після цього уроку я намагатимуся…

Після сьогоднішнього уроку я зрозумів…

На уроці мене найбільше вразило…

Найбільшим відкриттям для мне було…

• Я зроблю все, щоб… …

VІ. Домашнє завдання.

За вибраним епіграфом складіть міні-твір-роздум і скиньте мені на електронку; повторити пунктограми при прямій мові; дібрати афоризми про культуру спілкування по телефону і в Інтернеті; привітати рідних, близьких, друзів з Міжнародним днем рідної мови (21 лютого), дотримуючись правил мовленнєвого етикету, за допомогою телефону, sms, електронної пошти тощо.

Фінал уроку:

Гра «Смайлики»

Коли сумно тобі - посміxнись!

Коли біль на душі - поділись!

Коли радість навколо - радій!

Коли друг зажуривсь - пожалій!

Коли серце коxає - неxай!

Коли щастя немає - бажай!

Коли любиш когось - не мовчи!

Коли важко тобі - закричи!

Коли жити не хочеш - терпи!

Коли крила розкрились - лети!

Коли ворог образив - пробач!

Коли горе спіткало - поплач!

Коли щастя зумієш знайти,

ПОСТАРАЙСЯ ЙОГО ЗБЕРЕГТИ!

Урок завершено, до побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК!

ГРУПА 1. ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННОЇ ПОШТИ

Роль «батька електронної пошти» належить Рею Томлінсону, фахівцю в галузі цифрових мереж. 1971-го року він розробив поштову програму для пересилання повідомлень по мережі. Засновник так згадував про перші електронні листи: «Я посилав самому собі безліч текстових повідомлень, бігаючи від комп’ютера до комп’ютера. Що це були повідомлення тепер і не згадати… Цілком ймовірно, що просто літери, котрі підряд ідуть на клавіатурі».

Однак знайомий нам вигляд електронна пошта набула тільки після серйозної доробки програми, яка полегшила користувачам роботу з електронною поштою. Вона дозволяла створювати і сортувати списки листів, вибирати і читати необхідні повідомлення, зберігати послання, а також пересилати електронні листи на іншу адресу або автоматично відповідати на отримане послання.

Саме в цей час в адресах електронної пошти почав використовуватися символ @ — на телетайпному апараті, що був у розпорядженні Рея Томлінсона, ця клавіша використовувалася для пунктуації і позначення англійського прийменника at (на). Таким чином, електронна адреса вигляду ім’я користувача @ ім’я домена позначає не що інше, як «користувач із таким ім’ям на такому домені». Все ясно і цілком логічно — ось де «собака» заритий.

А 12 квітня 1979 року — світ святкує день народження смайлика, саме в цей день програмісти запропонували включати в «сухі» комп’ютерні тексти деякі символи, що позначають емоції.

Хоч електронна пошта призначена для швидкого, інформативного спілкування, вона не позбавлена емоцій. Існують так звані «смайлики» — символи, що нагадують наші з тобою обличчя, якщо дивитися на них, схиливши голову набік. Не віриш, поглянь: : ) — це посмішка. Використай її, коли захочеться поділитися радістю, переповісти дотепний жарт.

: ( — сумне обличчя. Можеш таким чином висловити власне співпереживання, розчарування, співчуття.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Панасюк Марія
    Щиро дякую за допомогу
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
10514
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку