Використання інноваційних технологій на уроці англійської мови

Про матеріал
Матеріал даної розробки можна використати під час проведення дистанційних уроків з англійської мови
Перегляд файлу

Степанюк Наталія Олександрівна,вчитель англійської мови.

Англійська мова “Використання інноваційних технологій навчання під час проведення дистанційних уроків з англійської мови”(Посібник)-Полапи,заклад загальної середньої освіти,2023-30 ст.

 

 

 

 

 

 

Анотація

У посібнику розглянуто особливості, технічні та методичні питання, пов’язані з організацією дистанційного та змішаного типів навчання; описано власний досвід проведення уроків англійської мови дистанційно.

Пояснюється необхідність застосування дистанційних освітніх технологій у сучасному навчальному процесі, а також розкриваються переваги та недоліки дистанційного навчання.

Особлива увага приділяється практичним питанням дистанційного навчання, описуються його форми та пропонуються ідеї щодо застосування дистанційного та змішаного форматів навчання англійської мови у школі.

У методичному посібнику розкрито умови організації та проведення дистанційних уроків з англійської мови, наведені приклади використання елементів інноваційних технологій на уроках англійської мови, зокрема. Призначено для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів, викладачів та студентів педагогічних закладів.

 

 

 

 

 

 

 

 

  Рецензенти:

Самойліч Наталія Дмитрівна,завідувач методичного кабінету відділу освіти Рівненської сільської ради

Сулік Володимир Олександрович,заступник директора з навчально виховної роботи

 

 

Розглянуто методичною радою Полапівського ліцею Протокол № 3  від 24.02. 2023

 


                     Зміст

Вступ.....................................................................4

Дистанційне навчання  як      пріоритетний   напрям        модернізації освітнього процесу              5

Організація та проведення дистанційного уроку англійської мови...........13

Мережева взаємодія, організація співпраці рівноправних партнерів вчителя та учнів на всіх етапах дистанційного уроку англійської мови              ..15

Використання інноваційних технологій навчання під час проведення дистанційних уроків з англійської мови              .17

Висновок.................................................................24

Список використаної літератури......................................... 25

Додатки..................................................................26


                  Вступ

 

З 2020 році школи України через пандемію COVID 19 вимушено перейшли на навчання із застосуванням технологій дистанційного навчання. Введення в Україні військового стану змусило продовжити навчання в змішаному та дистанційному форматах. Ця подія безперечно стала викликом для всіх учасників освітнього процесу: вчителів, учнів та батьків. Зовсім непросто було учасникам класичної традиційної освіти зробити навчання якісним з використанням різних освітніх платформ. Вчителі швидко опановували використання різних інтернет ресурсів для того, щоб якісно викладати навчальний матеріал. В своїй роботі педагогічні працівники зіштовхнулися з тим, що багато видів мотивації начальної діяльності, форм та методів роботи не є такими ж ефективними під час дистанційного уроку, як при традиційному викладанні, а деякі взагалі не можливо використати під час проведення уроку.

Освіта орієнтована на майбутнє в першу чергу спрямована на розвиток умінь і навичок мислення, що дають змогу адекватно оцінювати нові обставини й формувати стратегію подолання проблем, які можуть виникнути. В умовах карантину чи при оголошенні воєнного стану, дистанційний урок це перш за все, спосіб взаємодії вчителя та учнів на відстані. Учні спілкуються з вчителем по відеозв’язку, виконують завдання онлайн або

розміщують виконані проєктні роботи на інтернет платформах.

Використання інноваційних технологій навчання це найбільш прогресивний спосіб організації освітнього процесу, який дає змогу значно покращити якість подання навчального матеріалу на уроці. За такої організації навчального процесу неможлива неучасть учня у процесі пізнання. Сучасні уроки повинні вчити здійснювати спілкування в межах сфер, тем та ситуацій визначених програмою, вміти представляти та приймати різні позиції учасників навчального процесу, навчати оцінювати інформацію критично та вміти її застосовувати за потреби, вміти визначати та розв’язувати різні проблемні ситуації, вміти  взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування ефективно.

Таким чином, вчитель зможе забезпечити розвиток ключових компетентностей учня й таким чином сприятиме досягненню ним високих результатів навчання.


Дистанційне навчання як пріоритетний напрям модернізації освітнього процесу

 

Дистанційне навчання визнають одним із пріоритетних напрямів програми модернізації загальноосвітньої і вищої школи, сприяє створенню умов, необхідних для досягнення нової сучасної якості освіти, а також отримання можливості неперервного підвищення кваліфікації та професійної компетентності.

В наш час використовується безліч трактувань поняття «дистанційне навчання». Дистанційне навчання - це процес передачі знань, формування умінь і навичок при інтерактивній взаємодії як між вчителем і учнями, так і між учнями та інтерактивним джерелом інформаційного ресурсу, що показує всі властиві навчальному процесу компоненти (цілі, зміст, методи, організаційні форми, засоби навчання), та здійснюється в умовах реалізації засобів ІКТ.

Таке визначення запозичене з Тлумачного словника поняттєвого апарату інформатизації освіти, який використовувався в якості додатку в монографії Роберта І.В. «Теорія і методика інформатизації освіти». Схоже визначення цьому поняттю давала і Є.С. Полат в своєму підручнику «Педагогічні технології дистанційного навчання» (За редакцією Є.С. Полат. М.,

«Академія», 2006): «Дистанційне навчання - це система навчання, заснована на взаємодії вчителя і учнів, учнів між собою на відстані, що відображає всі властиві навчальному процесу компоненти (цілі, зміст, організаційні форми, засоби навчання) специфічними засобами ІКТ та Інтернет-технологій».

          Близьке до перших двох дає визначення А.В. Хуторський в посібнику

«Практикум по дидактиці і методиках навчання». Дистанційне навчання, на його думку, це навчання, при якому віддалені один від одного суб'єкти навчання здійснюють освітній процес за допомогою засобів телекомунікацій.

Таким чином, підсумовуючи вищенаведені визначення, можна зробити висновок, що всі автори-дослідники, зупиняючись на понятті «дистанційне навчання», виокремлюють в цьому процесі і науково обґрунтовують такі складові, як:

процес навчання;

учасники навчального процесу;

компоненти навчального процесу (мета, зміст, методи, організаційні форми, засоби навчання);

засоби ІКТ.

 

 

 


E-learning. Цим терміном інколи замінюють словосполучення «дистанційне навчання»,                                          маючи на              увазі використання              ІКТ                            та                                          Інтернет технологій в              освітньому процесі              при                            всіх

формах навчання. Термін прийшов з-за кордону, де під E-learning розуміють будь-яке навчання з використанням комп'ютера (ноутбука).

 

За аналогією існують схожі терміни M-learning - використання мобільного телефону в навчанні, U-learning (від ubiquities learning) - повсюдне, всюдисуще навчання і подібні.

Електронне навчання. Цей термін часто вживають в поєднанні з попереднім, розуміючи під ним фактично те ж саме - передачу знань та управління процесом навчання за допомогою нових інформаційних і телекомунікаційних технологій.

Необхідною складовою організації

дистанційної        освіти        є        електронні

навчально-методичні комплекси, що є інтегрованою системою дистанційного курсу та складаються з електронних підручників (конспекту лекцій), тестів, довідників, допоміжних навчальних матеріалів.

Наскільки ефективним буде будь-який вид дистанційного навчання, залежить від чотирьох чинників:

−ефективної взаємодії викладача та учня,  попри те, що вони розділені відстанню;

−вибору відповідних педагогічних технологій;

−ефективності розроблених методичних матеріалів і способів їх подачі;

ефективності зворотного зв'язку.

Крім того, виокремлюється ряд характеристик, які повинні бути притаманні будь-якому виду дистанційного навчання, щоб його можна було розглядати як ефективне:

дистанційне навчання передбачає ретельне і детальне планування діяльності учня, її організацію; чітку постановку завдань і цілей навчання; збір необхідних навчальних матеріалів;

− ключове поняття освітніх програм дистанційного навчання інтерактивність;

зворотний зв'язок повинен бути оперативним;

Дистанційна форма навчання англійської мови, як і будь-якого іншого предмета, передбачає доступ до інтернету, технічне забезпечення


(комп’ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу, а також те, що вчителі володіють технологіями дистанційного навчання.

Найголовнішим критерієм вибору інструментів для організації дистанційного навчання має бути відповідність поставленим методичним цілям, тобто те, наскільки певний сервіс чи ресурс уможливлює досягнення очікуваних результатів навчання в дистанційному форматі. При цьому бажано також урахувати універсальність цих інструментів, щоб скоротити кількість різних платформ, які використовуються для навчання.

Може здатися, що проведення дистанційного уроку - просте завдання, з яким впорається будь-який вчитель. Ще й часу на нього йде менше, ніж зазвичай. Але це не так. Тільки заздалегідь продуманий план, терпіння і спілкування допоможуть зробити віддалений урок пізнавальним і цікавим.

Для мотивації та зацікавлення дітей при підготовці до дистанційних

уроків дотримуюсь наступних елементів:

Цілі уроку повинні бути ретельно продумані. Важливо, щоб і викладач, і діти мали чітке уявлення про майбутні завдання. Зараз це невід'ємна частина взаємодії з дітьми. У кожного учня має бути намічений план роботи, щоб він міг

самостійно вивчати матеріал і не відставати від однокласників.

При створенні плану електронного уроку не обов'язково розробляти все з нуля, можна використовувати шаблони або готові роботи з

інтернету, дотримуючись правил академічної доброчесності. І це не означає, що ви копіюєте

чиїсь напрацювання, - ви просто наповнюєте існуючі схеми і матриці власними матеріалами. Так вчитель на основі шаблонів створює індивідуальне середовище навчання і самостійно розробляє план роботи з

конкретними дітьми.

Під час шкільних уроків учитель може стимулювати дискусії, ставлячи питання, які спонукають до роздумів. Викладач дистанційного курсу не завжди

може зробити це так само органічно, бо все залежить від способу подання інформації.

Можна задіяти онлайн-дошку і організувати обговорення. Учень повинен послідовно відповідати на питання (тільки після відповіді на перше він зможе перейти до наступного). Оформляючи дошку, учням потрібно взаємодіяти один з одним, відповідаючи на коментарі, - це втягує в процес обговорення кожного з них. Важливо, щоб вчитель контролював дискусію, пояснював незрозумілі моменти і коригував відповіді.


Учневі на дистанційному навчанні легко заплутатися в завданнях, тому регулярне спілкування з однокласниками відіграє важливу роль. Необхідно регулярно підтримувати зв'язок

- наприклад, у вигляді щомісячних звітів і допомагати учням, коли їм це необхідно.

Підбір якісних та доступних платформ, сервісів та онлайн-інструментів.

Матеріали для учнів можна підбирати з інтернет-джерел, адаптувати чи створювати

власні. У пригоді стають онлайн-дошки, навчальні платформи з готовими розробками та сервіси для створення робочих аркушів, власних інтерактивних вправ, ребусів, кросвордів, інтелект карт тощо. Також зараз немає потреби створювати власні навчальні відео, адже їх можна без проблем підібрати до кожної теми на каналі YouTube.

Електронний кейс є результатом діяльності вчителя, його інтелектуальним продуктом, але

потрібно пам'ятати, що

якісний кейс вчителя повинен задовольняти наступні вимоги:

  бути актуальним для школярів;

  ілюструвати типові педагогічні ситуації;

-мати варіативні способи розв'язання педагогічних проблем;

електронний кейс повинен мати простий інтерфейс та зручну навігацію та мати відповідний рівень складності;

      робота з електронним кейсом має бути спрямована на розвиток предметних та ключових компетентностей школярів, відповідати чітко поставленій меті створення;

  не старіти надто швидко та бути актуальним на сьогодні;

  мати практичну спрямованість;

  розвивати аналітичне, критичне та творче мислення.

При розробці цифрового кейса необхідно використовувати ресурсні можливості інформаційно-комунікаційних технологій та соціальних сервісів Інтернету. Наприклад, пакет електронних матеріалів забезпечити посиланнями на адреси сайтів з цієї проблеми, для організації діалогу використовувати форуми, чати, Google групи, спільні документи та інші соціальні сервіси, які можуть стати стимулом до дискусії у віртуальному інформаційному просторі.


Засоби комунікації, до яких відносяться електронна пошта, глобальні, регіональні та локальні мережі зв’язку та обміну даними, також надають широкі можливості:

− оперативну передачу інформації на різні відстані, будь-якого об’єму та вигляду;

інтерактивність і оперативність зворотного зв’язку;

доступ до різноманітних джерел інформації;

організацію спільних телекомунікаційних проєктів;

−запиті нформації з будь-якого питання через систему електронних конференцій тощо.

Особливе значення в здійсненні дистанційного навчання відіграє створення програмних і технічних засобів.

Оnline-інструменти інтернет-сервіси, за допомогою яких можна, наприклад: створювати візуалізації, карти, ігри, тести, таймлайни, хмари слів; працювати із великими даними; комунікувати, виявляти фейки, дбати про

власну безпеку тощо.

Дистанційне навчання передбачає використання комплексу інструментів та ресурсів таких, як, наприклад:

Padlet.com віртуальна дошка, на якій можна розміщувати окремі дописи з текстовою інформацією, гіперпосиланнями, зображеннями, прикріплювати файли, аудіо, відеозаписи.

Можливості сервісу:

безплатна версія дозволяє створити 5 стін; можлива спільна робота на стіні кількох учасників;

встановлюєте додаток і працюєте.

Online-дошка Liveworksheets допомагає створювати інтерактивні онлайн-аркуші.

Переваги сервісу:

                      зацікавлює дітей навчатися;

                      економить час педагогам;

                      береже навколишнє середовище, бо не потребує паперу.

До розробки інтерактивних робочих аркушів можна додавати звуки та відео. Також створювати вправи на перетягування об’єктів, множинний вибір, зіставлення тощо. Щоб розпочати роботу, користувачі мають зареєструватися. Після реєстрації створений документ у форматі doc, pdf або jpg потрібно завантажити, і він автоматично перетвориться на зображення. Потім в обраному документі треба намалювати рамочки, куди педагоги вписуватимуть правильні відповіді.

Створивши завдання, педагоги можуть ним поділитися з іншими. Для цього треба заповнити невелику анкету і аркуш стане доступним педагогам та учням.


Такі аркуші можна створювати з математики, української та англійської мов, предмета «Я досліджую світ» та інших навчальних дисциплін. Щоб застосовувати аркуші під час змішаного навчання, учні мають відкрити його, заповнити та надіслати педагогу на електронну пошту.

Учні можуть за бажанням зареєструвати свою електронну пошту, щоб отримувати повідомлення про домашні завдання та

коментарі педагогів.

LearningApps.org є сервісом для підтримки процесів навчання та викладання за              допомогою невеликих інтерактивних              модулів.              Ці              модулі              можуть використовуватись безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи.

Мета роботи в сервісі - створення загальнодоступної бібліотеки незалежних блоків, придатних для повторного

використання та змін. Блоки (вони називаються Вправами) не включені в жодні конкретні сценарії чи програми, тому вони не розглядаються як цілісні уроки чи завдання, натомість їх можна використати у будь-якому доречному методичному сценарії.

Online-дошка Linoit призначена для спільної роботи.

Переваги сервісу:

можливість працювати в режимі реального часу;

співпраця на відстані;

− можливість проводити дискусії та мозкові штурми. Кожен з учасників обговорення може розмістити на стікері певного кольору свою інформацію, додати відео,

своє фото або ілюстрацію, посилання на цікаве джерело. Отримавши посилання від учителя, кожен учень може зайти на створену дошку і залишити там інформацію, не покидаючи своєї кімнати, сидячи біля свого комп'ютера. Щоб створити дошку, а потім зайти на неї, потрібно пройти легку реєстрацію. Можна увійти на Linoit, якщо у вас є обліковий запис на Facebook або інших пропонованих сервісом соціальних мережах. Сервіс дозволяє створювати кілька полотен, вибирати фон, розміщувати стікери в довільному порядку (рухаючи їх по дошці).

Еxplain Еverything універсальна дошка для iPad, Android, Chromebook та вашого браузера.

Переваги сервісу:

 не вимагає реєстрації;

 можливість створювати, редагувати і ділитися

«інтерактивними дошками»;

 встановлюєте додаток і працюєте.


ClassDojo–безкоштовний,зручний,сучасний і водночас простий інструмент для оцінки роботи класу в режимі реального часу.

Учнівське портфоліо містить 5 типів завдань, які відрізняються форматом виконання:

 

 

Text — завдання, що потребують текстової відповіді; Video завдання, що передбачають відеовідповіді;

Photo — завдання з обов’язковим полем для фотовідповіді; Drawing завдання, що передбачає малюнок-відповідь;

Worksheet — робочий аркуш, що дає можливість завантажувати різні текстові та графічні файли.

Коли учні виконують завдання у розділі «Портфоліо», педагог може:

коментувати виконане завдання;

виставляти оцінки;

відправляти роботу учню / учениці на доопрацювання;

ставити вподобайки.

Дистанційна форма - це не аналог заочної форми навчання, бо тут передбачається, на відміну від заочної форми, постійний, систематичний контакт з викладачем, з іншими учнями. У цій системі так само, як і в інших освітніх системах, передбачається наявність всіх компонентів (мети, завдання, зміст, методи, організаційні форми, засоби навчання), але реалізуються вони специфічними засобами інтернет-технологій, які принципово відрізняються від тих, які використовуються в системі заочного навчання. І розглядатися вона повинна саме як самостійна система навчання.

Яка б форма не використовувалася при навчанні та вихованні людини, вона повинна відповідати і відбивати загальні закономірності науки педагогіки, педагогічної психології, закономірності дидактики і приватних методик.

Для організації уроків англійської можна використовувати  наступні засоби ІКТ:

-  каталоги освітніх сайтів;

-  інтерактивне дистанційне навчання;

-  електронні бібліотеки;

-  інтернет-енциклопедії;

-  сайти навчальних закладів;

-  дистанційні олімпіади, конкурси, проєкти.

-  чат-заняття

-  телеконференції


Переваги проведення уроків в Zoom:

-  на екран виводяться трансляції всіх учасників зустрічі (до 50 осіб) можна використовувати груповий чат для обміну файлами працювати можна з різних пристроїв,

-  є зручна мобільна версія можливість створення кімнат для спільної роботи всі приходять на запрошення (посилання на онлайн-конференцію), яке можна відправляти будь-яким зручним способом: поштою або месенджером;

-  доступний локальний запис, а також хмарний для платного користування.

-  Переваги відеоконференцій на платформі Google MEET:

-  Google Meet працює у більшості браузерів, але, оскільки це продукт Google, він найкраще працює в Chrome, є додатки для iPhone, iPad та Android.

-  Безлімітні відеозустрічі у високій якості.

-  Безкоштовна версія доступна всім, у кого є акаунт в Google і дозволяє не більше 100 учасників

-  Зручний доступ за посиланням - як з комп'ютера, так і через мобільний додаток Google Meet

-  Можливість поділитися зображенням з екрану пристрою для демонстрації документів, презентацій та іншого контенту.

-  Субтитри в режимі реального часу на основі технології розпізнавання мови Google

Для вчителя англійської мови, при організації дистанційного та змішаного типів навчання можуть стати в пригоді такі безкоштовні додатки та ресурси як:

LingvoHabit - абсолютно авторський ресурс, який навчає англійської системно і з зануренням в мовне середовище.

Lelang. Методика побудована на перегляді відеороликів і серіалів з субтитрами, що дозволяє розширювати словниковий запас і тренувати сприйняття на слух.

Busuu. В безкоштовному режимі доступні флеш-карти, завдяки яким легко запам'ятовувати нові слова.

FluentU. Тут є все, що допомагає максимально наблизитися до мовного середовища (кліпи, фільми, серіали в оригіналі)

Memrise - інтелектуальна технологія навчання, 20 000 відео з носіями мови і чат-боти. Цього достатньо, щоб перетворити онлайн-вивчення англійської мови в суцільне задоволення.

LinguaLeo та Duolingo цікаві та прості сервіси, які допоможуть навчатися граючись.

На сайті Situational English зібрані статті, які пропонують готові вислови, ідіоми              і стійкі мовні конструкції, щоб ви могли використовувати їх у повсякденному житті, на роботі або в подорожі.


Організація та проведення дистанційного уроку

англійської мови.

 

Під час організації уроку у дистанційному форматі завдання вчителя не лише передати учню певний об’єм нової інформації, а й організувати його самостійну пізнавальну діяльність, навчити самостійно знаходити знання та застосовувати їх на практиці, робити самооцінювання, поповнювати роботами своє мовне портфоліо.

При підготовці до дистанційного уроку англійської мови вчитель має чітко визначити мету не лише уроку, а й кожного його етапу. Вчитель має вчасно та чітко коментувати свої дії для того, щоб учні розуміли, що від них вимагається та якого результату вони мають досягти.

Досить важливо пояснити учням основні правила поведінки на уроці, що дасть можливість уникнути зайвої витрати часу на зауваження:

-  камера учня має бути ввімкнена;

-  мікрофон вимкнений;

-  якщо учень бажає відповісти, має натиснути значок піднятої руки;

-   якщо є питання під час пояснення матеріалу чи відповіді іншого учня можна написати повідомлення в чат;

Урок англійської мови має складатися з різних видів діяльності. Однією з умов ефективного дистанційного уроку є постійна зміна завдань (перегляд відео, робота з текстом, побудова речень, складання та розігрування діалогів, письмові завдання, прослуховування автентичних текстів та виконання завдань на розуміння почутого).

Обсяг інформації та її зміст мають відповідати вимогам програми та віковим особливостям учнів. Готуючись до уроку вчитель може знайти безліч інтерактивних завдань на навчальних платформах Liveworksheets, Topworksheets, Wizer.me, English ESL interactive worksheets, Wordwall, створити власні флешкартки та вправи для засвоєння слів на Quizlet, ігри на платформі Baamboozle, Spelling Training та Educandy тощо. Використання таких завдань дасть змогу вчителю підготувати диференційовані завдання для учнів та врахувати траєкторію індивідуального освітнього розвитку школяра.

Але зауважимо, що вчителю варто пам’ятати, що основним засобом навчання всіх учасників навчального процесу є підручник.

Також вчителю треба пам’ятати про особливості навчання учнів з особливими освітніми потребами, адже незважаючи на всі складності участь у дистанційному уроці забезпечує їх соціалізацію та викликає інтерес до процесу навчання, дає можливість отримати освіту та обрати свій подальший життєвий шлях.

Готуючись до уроку можна визначити основні етапи в структурі дистанційного уроку з англійської мови.

  1. Організаційний момент. Введення в іншомовну атмосферу.
  2. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Актуалізація знань.
  2. Формування нових знань. / Узагальнення та систематизація знань.
  3. Вправи для зняття втоми очей. / Фізкультхвилинка
  4. Закріплення нових знань. / Перевірка знань.
  5. Рефлексія. / Самооцінювання
  6. Підсумок уроку.
  7. Домашнє завдання.

Взаємодія на уроці може бути як синхронною так й асинхронною.

Синхронна взаємодія передбачає зустріч усіх учасників навчального процесу на визначеній платформі у зазначений час. Як правило вчитель створює покликання за яким учні приєднуються до конференції. Для синхронної взаємодії вчителя та учнів підходять такі платформи як Zoom, Google Meet, Skype та інші.

Асинхронна взаємодія передбачає гнучке планування робочого часу та навантаження для учнів. Вчитель дає учням завдання з переліком матеріалів до опрацювання, а учень опрацьовує їх у зручному для себе темпі до зазначеного дедлайну. Для асинхронної взаємодії можна використовувати такі платформи, як Padlet, Moodle, Google Classroom.

Також для створення та проведення дистанційних уроків з англійської мови можна використовувати такі платформи як Nearpod, LangFit, ReadyTo!, Вook creator та інші.

Важливим етапом роботи є оцінювання навчальних досягнень учнів. Формувальне оцінювання є переважно усним зворотнім зв’язком та важливим засобом підтримки школярів у навчанні. Підсумкове оцінювання є визначенням якості результатів навчання переважно на основі підсумкових контрольних робіт та результатів поточного оцінювання.. Звісно в умовах дистанційного уроку здійснити об’єктивну оцінку знань учнів дуже важко. Для оцінки знань школярів вчитель може використовувати тести та контрольні роботи розміщені на платформах «Всеосвіта» та «На Урок», а також на платформах з інтерактивними завданнями.


Мережева взаємодія, організація співпраці рівноправних партнерів вчителя та учнів на всіх етапах дистанційного уроку

англійської мови

Традиційно урок починається з вітання вчителя.Використовуючи мережеві технології (локальна мережа, мережа Інтернет), здобувачі освіти можуть привітати як вчителя, так і своїх однокласників, підтвердити свою готовність до уроку або зазначити обставини, які заважають це зробити.

На етапі визначення мети вчитель пропонує ознайомитися з позиціями офіційного плану роботи і сформулювати

кожному учневі свою мету уроку, відповідаючи на питання: «What can I learn during English lesson today?». У таблиці спільного доступу учні складають список індивідуальних цілей, пов'язаних з реалізацією офіційного плану уроку, визначають обсяг роботи, прогнозують можливий результат своєї діяльності. На цьому етапі відбувається уточнення критеріїв оцінювання, розширення зон самоконтролю, поділ сфер відповідальності за ходом і результати навчально-виховного процесу між учителем і учнем. Контрольні списки і критерії допомагають учням уявити, що від них очікується і самим керувати процесом свого навчання.

На етапі актуалізації знань і умінь можливе спільне заповнення карти знань, перегляд посилань на сторінки з результатами та висновками минулих уроків.

При вивченні і закріпленні нового матеріалу можливе використання різних варіантів організації мережевої взаємодії. Один із варіантів - учитель пропонує заповнити пропуски в опорному електронному конспекті. При цьому, вивчаючи новий матеріал і виконуючи завдання, учні можуть знаходити, аналізувати, обробляти, інтегрувати, оцінювати і створювати інформацію в різних форматах і на різних типах медіаобладнання, вільно спілкуватися, обмінюватися, обговорювати варіанти рішень в мережі, переглядати конспекти один одного.

В іншому варіанті вчитель дає декілька тем для обговорення на форумі, пропонуючи учасникам освітнього процесу знайти, виявити, відшукати невідомі раніше причини, наслідки, визначити новий спосіб розв'язання проблеми, застосувати свій досвід для встановлення нових фактів і явищ, отримати новий для себе результат, зробити самостійні висновки, вчитель звертається до частково пошукового або евристичного методу.

Таким чином, у взаємодії відбувається активізація мислення і пізнавальної самостійності учнів.

 

У третьому випадку вчитель пропонує завдання по роботі зі спільними мережевими документами (Google-документ). Інформаційні технології, дозволяючи здійснювати паралельні взаємодії, надають можливість спільної роботи. Тепер не потрібно чекати своєї черги, щоб висловити свою точку зору. Відкрито канали для взаємодії як по вертикалі «учень - учитель», так і по горизонталі «учень-учень», «міні група-учень», а також взаємодія між групами.

Учень може брати участь в роботі декількох груп, а завдяки тому, що деякі соціальні сервіси мережі дозволяють відслідковувати авторство повідомлень, вчитель і учні можуть оцінити внесок кожного.

На етапі підбиття підсумків учитель пропонує кожному визначити результати своєї роботи, порівняти їх з цілями уроку і відзначити в спільній електронної таблиці власні успіхи і те, що ще належить зробити. Учні вибирають варіант домашнього завдання або визначають його самі, фіксуючи його в своєму відкритому електронному конспекті. На цьому етапі також необхідно обговорити з учнями те, чому вони навчилися у інших учнів.

Урок може проводитися і в режимі офлайн. У цьому випадку фактор місцезнаходження і часу не є суттєвим, адже вся взаємодія організовується у відкладеному режимі.

Дистанційне навчання не може копіювати жорсткий графік звичайного розкладу. Тому, якщо це можливо, потрібно формувати змішані онлайн- класи. Учні можуть об'єднуватися в мікрогрупи в межах свого класу,що сприятиме посиленню синтезу ідей та взаємозбагаченню знаннями.

Робота учнів у класі з використанням ресурсів мережі Інтернет може бути організована наступним чином:

-  фронтально (віртуальні подорожі, глобальний мережевий проєкт);

-  індивідуально (пошук, відбір та аналіз навчальної інформації);

-  у групах (виконання загального навчального проєкту).

Основна мета уроку з використанням ресурсів мережі Інтернет повинна відповідати реалізації триєдиної дидактичної мети уроку:

-освітній аспект:сприйняття учнями навчального матеріалу, осмислення

зв'язків та взаємозв'язку між об'єктами вивчення;

-розвивальний аспект: розвиток пізнавального інтересу в учнів, вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати, активізувати творчу діяльність учнів;

-виховний аспект: виховання наукового світогляду, вміння чітко організувати самостійну та групову роботу, виховання почуття товариства, взаємодопомоги.


Використання інноваційних технологій навчання під час проведення дистанційних уроків з англійської мови.

 

Використання інноваційних технологій на уроках англійської мови мотивує учнів до вивчення мови, застосування її на практиці, сприяє розвитку критичного мислення, заохочує до самовираження, розширює можливості надання навчальної інформації, змогу залучити кожного учня до активної пізнавальної діяльності, стимулює творче мислення, формує комунікативні навички, культуру спілкування тощо.

На початку дистанційного уроку вчитель може вміло використовувати деякі елементи технології критичного мислення

Прогнозування за ілюстрацією. Вчитель має показати ілюстрацію до теми обговорення. Діти мають зробити свої припущення щодо теми та що вони знають з цього приводу.

Вчитель може задати такі питання:

What is this? What is the theme of our lesson? What are we going to talk about today?

Асоціація. Застосовується для визначення теми уроку, розвиває уяву та інтуїцію. Учні мають висловити свої здогадки/асоціації про тему, завдання для вивчення теми, ціль вивчення цієї теми. Обговорення має відштовхуватися від якогось узагальнюючого слова,

наприклад, «smog/смог» (для теми «The pollution of environment» з англійської мови).

Кошик ідей. Щодо техніки «кошику ідей» її ціллю є здебільшого зацікавлення дітей. Вчитель задає питання про те, що учні знають про певну тему/проблему та пропонує учням записати свої думки в таблицю. Ділить учнів на групи і кожна група записує те, що згадає у відповідну колонку (на це виділяється 2 хв.). Потім повернувшись до спільної конференції по колу кожна команда називає записані факти і всі разом складають єдиний список ідей у вигляді тез – в один «кошик». Головний принцип, полягає в тому, що записуються усі ідеї, навіть помилкові. Наприкінці заняття вчитель може виправити недостовірні тези і вписати туди разом з дітьми нову правдиву інформацію.


Під час дистанційного навчання діти багато часу проводять біля монітору комп’ютера чи планшета. Завдання вчителя не лише збагатити учнів знаннями, а й створити умови, щоб запобігти перевтомі учнів. Тому варто на своїх уроках застосовувати елементи здоров’я зберігаючої технології. Одним з етапів дистанційного уроку є виконання фізкультхвилинки чи вправ для очей. Фізкультхвилинки знімають фізичну та розумову напругу, проводиться профілактика порушень зору та постави,

активізується пам'ять, увага та розумова діяльність. Фізкультхвилинки можуть бути віршованими (діти розповідають вірш та виконують вправи) або у супроводі пісні чи відеоролику.

Під час роботи на уроці також втомлюються й очі учнів, особливо на етапі розвитку навичок читання або письма, тому дуже важливими є вправи для очей. Вивчивши їх учні зможуть виконувати вправи не лише в класі, а й вдома під час роботи за комп’ютером або читання книги.

Close your eyes! Look at the ceiling,

Open your eyes! Look at the floor,

Turn your eyes to the left, Look at the window,

Turn your eyes to the right. Look at the door.

Your eyes up, your eyes down! Close your eyes! Open your eyes!

Пісня є також гарним видом релаксації на уроці. За допомогою пісні ми не лише формуємо фонетичні, лексичні та граматичні навички, а й активізуємо функції голосового та дихального апаратів, знижує втомлюваність за рахунок емоційного настрою. Також можна використовувати й дихальні вправи.

 

 

 

 

 

 


 

Вони сприяють поглибленому диханню, допомагають підвищити збудливість кори великих півкуль головного мозку, активізувати діяльність дітей на уроці.

Вправа «Повітряна кулька»

Вчитель пропонує дітям уявити, що вони повітряні кульки. «You are balloons»! На рахунок 1,2,3,4 – діти роблять глибокий вдих «Breath in!» та затримують дихання. Потім на рахунок 1 8 учні повільно видихають

«Breath out!».

Для урізноманітнення навчальної діяльності також варто використовувати й ігрові технології навчання. Учням дуже подобаються такі ігри, як «Memory Game» гра розвиває пам'ять учнів, а також дає можливість швидше запам’ятати лексичний

матеріал, «Spinner Game» - можна використовувати для вивчення як лексичного так і граматичного матеріалу. До прикладу, можна крутити колесо та вивчати кольори, а можна вписати дієслова. В ході гри дитина має назвати 3 форми дієслова на якому зупинилася стрілка.

Також досить цікавими для дітей є ігри «Domino Game», «Matching Game».

Також широко використовуються елементи інтерактивних технологій навчання.

Правильно/неправильно. Вчитель задає класу заздалегідь продумані питання за темою заняття. Всі питання починаються з «Is it true….?».

  Відповідь може бути тільки «Yes, it is. / No, it isn’t».

Дерево припущень. Підходить для тем, що містять елемент прогнозування, або обговорень щодо розвитку якогось явища у майбутньому. Дерево припущень найкраще створити на дошці Jamboard в Google Meet. Учні озвучують свої стовбур – задана тема, гілки – передбачення (I think that …; may be, it will be so…), а листя – аргументи на користь тверджень.

Алфавіт. Учні отримують завдання написати якнайбільше фактів про тему навчання, при цьому кожне слово-факт має починатися з літер алфавіту. Наприклад, вивчення теми «Family », учням потрібно англійською мовою написати назви членів родини в алфавітному порядку.


Не варто забувати, що й у підручнику та в друкованому робочому зошиті  можна запропонувати вправи, що вимагають більш розгорнутих та обґрунтованих  відповідей.

 

Стратегія «Jigsaws» (Мозаїка)

-      Текст ділиться на частини,а учні об’єднуються в групи. Груп має бути така кількість як частин у тексті. Для цього використовується кімнати для конференцій Zoom.

-  Учитель поділяє текст на логічно завершені частини.

-  Експертна група вивчає кожну частину, яка формується за однаковими номерами конференц залів.

-      Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються розповісти її зміст  своїм товаришам у постійній групі.

Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому. - Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.

-  Перевірка засвоєння змісту вцілому всіма учнями.

Метою даного прийому є вивчення та систематизація великого за обсягом матеріалу. Для цього потрібно спочатку розбити текст на смислові уривки для взаємонавчання. Кількість уривків повинна збігатися з кількістю членів груп. Наприклад, якщо текст розбитий на 5 смислових уривків, то в групах (назвемо їх умовно робочими) - 5 осіб.

Цей прийом застосовується і на текстах меншого обсягу. У цьому випадку текст вивчається усіма учнями, принцип поділу на групи - запитання

досить багато інтерактивних вправ до даного тексту, їх кількість повинна збігатися з кількістю учасників групи. В експертні групи збираються фахівці з одного питання: для більш детального його вивчення, обміну думками, підготовки докладного відповіді на запитання, обговорення форми його подання. Повернувшись в робочі групи, експерти послідовно подають варіанти відповідей на свої питання.

Fishbone (Рибна кістка).  Назва цього інструменту пов’язана з його візуальним вираженням що нагадує рибну кістку. Він дозволяє учням розділити загальну проблемну тему на низку причин та аргументів. Застосувовуючи цей прийом учні зможуть зрозуміти важливість аргументації, а також те, що кожна проблема може мати кілька причин, що впливають одна на одну. «Fishbone» це дуже хороший інструмент який можна застосувати до ріхних соціальних тем, таких як «Environmental problems in Ukraine», «People and society», «Nature magic», «Healthy living».

 

Порядок роботи:

 Після того як спільно з вчителем обговорили проблему учні записують її чітке формулювання в полі «Проблема».

Проаналізувавши інформацію за темою текстових матеріалів, фільмів тощо) учні виділяють причини та аргументи, що їх підтверджують. Часто причин знаходиться більше, ніж аргументів. У такому випадку варто пояснити дітям, що це – нормально, адже бувають ситуації, коли причини ще не мають логічного пояснення і залишаються у якості припущень.

Шляхом аналізу «причин-аргументів» діти формулюють висновок, який записується в останній частині малюнку. Для цієї вправи можна використовувати дошку в Zoom, або Jamboard на платформі Google Meet

 

INSERT/ІНСЕРТ. (інтерактивна система запису для ефективного читання і розмірковування) Це технологія дає можливість дитині глибше осмислити запропонований для опрацювання текст. Учні читають текст і ставлять відповідні позначки біля окремих слів/фраз:

+ I knew it

- I did not know it/ I thought otherwise

? I was surprised

! I would like to get to know about it.

Далі учні заповнюють таблицю, куди вписують фрази/слова/речення, що їх зачепили, – у відповідну колонку + ? !

Творча форма рефлексії – Синквейн.

Синквейн - це вірш, який вимагає синтезу інформації і матеріалу в стислих виразах. Слово синквейн походить від французького, яке означає

«п'ять». Таким чином, синквейн - це вірш, що складається з п'яти рядків.

Правила написання синквейну:

В першій сходинці тема називається одним словом (зазвичай іменником).

Другий рядок - це опис за допомогою прикметників

Третій рядок - це опис дії в рамках цієї теми трьома словами (дієслова).

Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що показує відношення до теми (почуття однією фразою).

Останній рядок - це синонім з одного слова, який повторює суть теми.

Lion

Good and big Help, carry, eat King of the forest

 A strong animal

Тема для синквейна обирається спільна для всіх учнів за матеріалами прочитаного або прослуханого тексту для подальшого обговорення складеного “резюме”. Метою синквейна є розвиток умінь вчитуватися, вслухуватися, виділяти головне, визначати власну позицію до отриманої інформації. Синквейн підштовхує учнів до розмірковувань та критичного аналізу теми. Вірші, складені в парах, можна представити на обговорення класу.

Не забуваємо й про використання технології «Метод проєктів». Учні можуть створювати, як власні міні-проєкти. До прикладу учні другого класу створювали міні-проєкти на тему «Amusement park

 

 


Учні старших класів можуть вже створювати й відеопроєкти або брати участь у різних міжнародних навчальних проєктах, у команді e-twinning.

Звісно, що крім зазначених інноваційних технологій та елементів їх впровадження можна зазначити ще й ІКТ, адже неможливо собі навіть уявити сучасний дистанційний урок без використання відео, презентацій, аудіозаписів, власноруч створених інтерактивних, тестових завдань.

Загалом інноваційні технології є невід’ємною частиною дистанційного уроку, саме їх використання допомагає зробити такий урок цікавим та змістовним.

Отже, використання вчителем інноваційних технологій на уроках англійської мови не лише урізноманітнює навчальний процес, а й спонукає учнів до активної діяльності, що забезпечує краще розуміння та осмислене запам’ятовування інформації.

 


              Висновок

Отже, сучасні потреби в освіті та умови, що змушують навчати дистанційно, вимагають від вчителя нових підходів до організації освітнього процесу, знань та навичок роботи з використанням цифрових технологій.

Дистанційний урок - це не просто презентація в PowerPoint чи демонстрація відео з YouTube. Матеріал обов'язково повинен бути інтерактивним і цікавим.

Дистанційне навчання, організоване за короткий час в екстреному режимі може бути ефективним, якщо вчитель скористається величезним вибором доступних ресурсів, не боятиметься та матиме бажання опановувати нові навчальні засоби, генеруватиме та втілюватиме практично власні ідеї, правильно побудує інформаційне освітнє середовище в умовах дистанційного навчання.

Як бачимо, під час уроків англійської мови можна використовувати різні інформаційні засоби. Вони дозволяють зробити урок різноманітним, зацікавити учнів, підтримувати високий рівень мотивації. В інтернеті багато ресурсів, які допоможуть стати справжнім фахівцем дистанційної освіти, потрібно лише трохи бажання практики та терпіння. Крім того, в умовах сучасного суспільства вміння користуватися ІКТ є невіддільною ознакою уміння, яким обов'язково має володіти будь-яка освічена людина.

          Головними критеріями такого вибору має бути універсальність, зрозумілість та доступність обраних інструментів для організації дистанційного навчання, відповідність поставленим методичним та освітнім цілям. Незалежно від обраного виду дистанційного навчання, учитель повинен забезпечити всі необхідні компоненти, що забезпечують результативність навчання.

 



Додаток 1 Покрокова інструкція створення відеоуроку за допомогою Zoom

  1. Для створення конференцій необхідно завантажити програму Zoom. Це є обов’язковою умовою для того, хто створює конференцію, для вчителя. Завантажити Zoom можна на телефон у Play Market або на комп’ютер через Google (просто ввести в пошуковик слово «Zoom») або за посиланням https://zoom.us.
  2. Реєструємо себе, вказуючи електронну пошту і пароль.
  3. Готуємо презентацію у Power Point або відкриваємо онлайн- підручник. Програма Power Point, яка є доступною в кожному комп’ютері з системою Windows, теж має різномаїття можливостей: учитель може використовувати у презентації яскраві діаграми, схеми, зображення, аудіо, різні шаблони, анімацію і багато іншого.
  4. Створюємо конференцію.

 

 


  1. Вмикаємо або вимикаємо камеру, звук (за бажанням вчителя).
  2. Демонструємо екран з’являється презентація або онлайн підручник.
  3. Вмикаємо запис екрану. Запис можна ввімкнути одразу, на головній панелі або вже під час демонстрації екрану на додатковій панелі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1.       За допомогою необхідних інструментів пояснюємо матеріал, коментуємо.
  2. Вимикаємо запис екрану.
  3.          Зберігаємо відео. Відео зберігається автоматично у папці за замовчуванням ПК.
  4.       Завантажуємо відео на YouTube-канал, хмарне середовище, Viber, Google Classroom.

Використовуючи ці дві програми – Power Point та Zoom, – отримуємо яскравий, якісний відеоурок для презентації матеріалу в асинхронному режимі в умовах дистанційного навчання.


 

 

Додаток 2 Програма Zoom та її інструменти для коментування відео-пояснень

Розглянeмо які додаткові інструменти є доступними в цій програмі і корисними саме для вчителя. Натиснувши кнопку “Комментировать”, отримуємо додаткове меню.


  1.    За допомогою інструменту «Мишь» можна перемикати слайди, опускати або піднімати сторінку, переносити об’єкти на сторінці.
  2. Інструмент «Текст» дає змогу писати текст будь-якою мовою, яка встановлена на ПК.
  3. «Рисовать» можна вибрати ручку або маркер, форми, рамки.
  4. «Метка» – дає можливість робити позначки правильно, неправильно (“True/ False”, “Yes/No”), можна використовувати у настільній онлайн-

грі, позначати вправи, які потрібно виконати на домашнє завдання.

  1. «Указка» - дає змогу допомагати дітям слідкувати на екрані за тим, про що розповідає вчитель.
  2. «Ластик» можна витерти те, що було написано, намальовано на екрані.
  3.   «Форма» дає можливість обирати колір, шрифт, товщину ліній шрифту, маркера, ручки.
  4.    «Очистить» - повністю очищує всі помітки, малюнки, які були зроблені на екрані.

Додаток 3

 

Посилання

 

Отож, готове відео-пояснення завантажується на You Tube канал або на Google-диск. Щоб учні отримали доступ до відео існують різні способи:

  1.      Скинути посилання у Viber, Google Classroom, до прикладу: https://youtu.be/8Xr9E8MtDL8
  2. Створити посилання безпосередньо з Google Classroom:

 


Скористатися QR-кодом. За допомогою сайтів, які створюють такі коди (генератори QR-кодів), можна створити такий ключ до відео і за допомогою телефона відкрити відеопояснення за декілька секунд. Такий спосіб є найбільш цікавим для учнів.