Чернівецьке вище професійне училище радіоелектроніки
Використання інноваційних технологій
на уроках фізичної культури
З досвіду роботи
керівника фізичного виховання
Марчука Василя Васильовича
2020 рік
У сучасному суспільстві велика увага приділяється вихованню у дітей свідомого ставлення до фізичного розвитку, стану свого здоров’я, адже людина, яка знає і розуміє користь від регулярних занять фізичною культурою та спортом і вміє на практиці реалізувати ці знання, здатна на творчу, активну суспільно-корисну діяльність.
Фізичне виховання – могутній засіб активного впливу на розвиток організму і вдосконалення його функцій.
Належний стан фізичного виховання в навчальному закладі можливий за активної участі в ньому адміністрації, класних керівників, викладачів фізичної культури у тісному контакті з методичним медпрацівником училища, інакше кажучи, за повноцінної співпраці педагогів та лікаря. Необхідно щоб всі заходи з фізичного виховання проводилися з врахуванням фізичного стану і вікових особливостей учнів, при дотриманні всіх дидактичних методів.
На сучасному етапі розвитку значне місце приділяється впровадженню в навчально-виховний процес інноваційних технологій, орієнтованих на перспективу розвитку нетрадиційних форм та систем оздоровлення що допоможе учням встановити зв’язки з природою, навчитись керувати своїми емоціями, поведінкою, рухами, досягти гармонії між тілом і духом.
Мета роботи викладача це:
Основні цілі при використанні інноваційних технологій – це добір форм та напрямів роботи, які будуть спрямовані на формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, стану фізичної підготовленості:
· урок фізичної культури;
· фізкультурно-оздоровчі заходи;
· спортивно-масові заходи;
· змагання з різних видів спорту;
· використання самостійних завдань.
Модернізація освіти спонукає викладача до пошуку нових освітніх і виховних технологій, до впровадження нетрадиційних форм і методів навчання та виховання.
Ці технології та методи навчання спрямовують учнів на краще розуміння навчального матеріалу з предмета «Фізична культура», а також бажання учнів поліпшити свої спортивні досягнення.
Впровадження та використання інноваційних технологій дає можливість встановити в своїй роботі різні форми взаємодії «викладач-учень», що дає можливість спрогнозувати позитивне ставлення учнів до уроку фізичної культури та спорту.
Отже, можна зробити висновок, що поетапно організована інноваційна система фізичного виховання з використанням нетрадиційних форм та методів фізичного виховання та різних технологій забезпечує ефективне формування в учнів позитивної мотивації до здорового способу життя.
Інноваційна діяльність спрямована на перетворення існуючих форм і методів виховання, створення нових цілей і засобів її реалізації, тому вона є одним з видів продуктивної, творчої діяльності людей, але недоцільно розглядати її як окремий процес, тому що основною формою організації навчально-виховного процесу є і залишається урок.
Класифікація уроків раціональна і дає змогу чіткіше визначити цілі та завдання, структуру кожного уроку, мобілізацію учнів для успішного вирішення поставлених завдань.
Інноваційний педагогічний процес — цілісний навчально-виховний процес, що відображає єдність і взаємозв'язок виховання та навчання, який характеризує спільну діяльність співпрацею та спільною творчістю його суб'єктів, сприяючи найбільш повному розвитку, розкриттю здібностей і самореалізації особистості учня.
Загальні вимоги до сучасного уроку:
• озброювати учнів свідомими, глибокими, міцними знаннями;
• формувати в учнів міцні навички та вміння, що сприяють підготовці їх до життя;
• підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси особистості;
• здійснювати всебічний розвиток учнів, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
• формувати в учнів самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі особливості особистості, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
• формувати в учнів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.
Методи інтерактивного навчання.
Впроваджувати методи інтерактивного навчання під час проведення уроків фізичної культури можна як на контрольних уроках, так після вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми. Перевірити рівень засвоювання учнями навчальної програми, їх умінь та навичок, застосування цих умінь і навичок в сучасних умовах. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлює учнів. Таке проведення уроку подобається учням, вносить різноманітність, а головне — сприяє досягненню його основної мети — зниженню навантаження, відновлення організму.
Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій. Загалом — вищою є віддача і результати уроку.
На уроках фізичної культури використовуються такі методи:
«Асоціативний кущ»
Зупинімось детальніше на методі побудови «асоціативного куща». На початку роботи визначається тема, над якою проводитиметься робота, а учні згадують, що виникає в пам'яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюються найстійкіші асоціації, потім - другорядні. Цей метод універсальний, адже може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.
«Мікрофон»
Технологія «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.
Правила проведення:
Робота в парах
Роботу в парах можна використовувати для досягнення будь-якої мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу.
Робота в групах
Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.
Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.
Групування учнів класу.
Групування - це метод створення пар або підгруп для дискусій, «мозкового штурму», рольових ігор, розв'язання проблем або іншої подібної діяльності під керівництвом викладача. Групування може мати сенс у будь-який момент під час уроку. До того ж, ця діяльність допоможе отримати задоволення від роботи, створити дружні стосунки та додати учням енергії.
Ці освітні технології та інтерактивні методи навчання сприяють кращому розумінню учнями навчального матеріалу, підвищенню рівня знань з предмета «Фізична культура», а також бажання учнів поліпшити свої спортивні досягнення.
Під час планування уроків використовуються різні методи організації учнів, які спрямовані на особистісно-зорієнтований підхід. Це добре поєднується при використанні групового, індивідуального і колового методів. Груповий метод використовується на уроках легкої атлетики, спортивних ігор, гімнастики. Індивідуальний – під час оцінювання навчальних досягнень учнів. Коловий – під час проведення уроків гімнастики.
Появу інтерактивних форм діяльності учнів на уроках фізичної культури можна визнати як тенденцію в діяльності викладачів у контексті особистісно-зорієнтованої педагогічної парадигми та розвитку в них креативного мислення. Використання розглянутих форм навчання учнів сприяє трансформації їхньої діяльності в бік особистої значущості. Подальша систематизація педагогічного досвіду, класифікація теоретичних і практичних розробок з означеної проблеми та укладання на цих засадах технологій, технологічних карт сприятиме розвитку педагогічної інноватики з формування фізичної культури особистості.