Інтерактивність у навчанні легко пояснити такою словесною конструкцією, виведеною досвідом педагогів і психологів у античні часи : Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую,- я трохи пам`ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю,- я починаю розуміти. Те, що я чую, бачу, обговорюю і роблю - я набуваю знань і навчаюсь. Коли я передаю знання іншим - я стаю майстром.
Алгоритм роботи вчителя при проведенні уроку з використанням інтерактивних технологій:визначення доцільності використання інтерактивних технологійретельний відбір матеріалу ( тести, приклади, ситуації…)планування урокунадання учням необхідної інформаціїформування в учні очікуваних результатів їхньої діяльностірефлексія у різних формах
Інтерактивне навчання сприяє:формуванню загальнонавчальних та предметних навичок і вмінь;максимальному використанню своїх здібностей;створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, ситуації успіху;розвитку комунікативних якостей;формуванню доброзичливого ставлення до інших та толерантного спілкування;опановуванню нового матеріалу за короткий час;можливості проявити ініціативу, самостійність;винахідливості та творчому підходу до розв’язання проблеми.
ІІ. Оголошення, представлення теми таочікуваних навчальних результатів. Мета :забезпечити розуміння учнями необхідності їхньої діяльності. Цей етап має займати не більше 5 % часу. Щоб почати з учнями спільний процес руху до результатів навчання потрібно:- оголосити тему уроку (бажано із залученням учнів);- якщо тема уроку містить «проблему», звернути на це увагу;- запропонувати дітям самим сформулювати очікувані результати уроку;- пояснити, як буде перевірятися якість їх навчальних досягнень.
IV. Інтерактивна вправа центральна частина урокуІнтерактивна вправа – центральна частина заняття, що займає 50 – 60 % часу на уроці. ЇЇ метою є практичне засвоєння навчального матеріалу, досягнення поставлених цілей уроку. Під час її проведення обов'язковою є така послідовність роботи: Усвідомлення змісту здійснюється в різних формах:під час індивідуальної роботи; роботи в парах; робота в групах; дискусії; РефлексіяІнструктування. Презентація результатів. Завдання. Поділ на групи
Інтерактивні вправи: Рефлексія застосовується після найважливіших інтерактивних вправ, фрагментів уроку:- З якою метою ми виконували цю вправу?- Які думки вона у вас викликала? Які почуття?- Чого ви особисто навчилися?- Чого б хотіли навчитися у подальшому?«Система позначок»«Пошуки скарбу»«Метод прес»«Дерево рішень»«Ажурна пилка»«Навчаючись вчуся»«Коло думок»«Обери позицію»«Проект»«Добре погано»
V. Рефлексія ( підбиття підсумків), оцінювання результатів уроку. Мета рефлексії: згадати, виявити й усвідомити основні компоненти діяльності – її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх вирішення, отримані результати. Підсумковий етап виконує такі функції: пояснитипорівнятипроаналі-зуватизробити висновкизакріпитинамітити нові темивстановити зв'язок. Аналіз причин (Чому це відбулося?)Установлення фактів (Що відбулося?) Планування дій (Що нам робити далі?)
Висновок: Важливо, щоб навчальна праця приносила радість. Дитина, яка захоплена справою, яка їй до вподоби, виявляє наполегливість, силу волі, критичне ставлення до загальновідомого. В творчості дитина може реалізувати всі наявні в неї знання, уміння та здібності. Отже, на практиці просто необхідно використовувати інтерактивні форми в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні до певного класу. Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; формувати критичне мислення; виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості.