Використання інтерактивних технологій для підвищення інтересу учнів до навчання на уроках хімії

Про матеріал
Стаття про використання інформаційних технологій під час навчання на уроках хімії на прикладі конспекту уроку "Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену" у 9 класі
Перегляд файлу

Гутник Т.П.,

вчитель хімії

Виноградівський заклад

повної загальної середньої освіти ім. О.М. Соценка

с. Виноградове, Херсонська область, Україна

Використання інтерактивних технологій

для підвищення інтересу учнів до навчання на уроках хімії

Сучасний розвиток освіти потребує від учителя значної підготовки, володіння ним сучасними освітніми технологіями, використання у навчальному процесі електронних ресурсів.

Сьогодні нові інформаційно-комунікаційні технології є, на мою думку, невід’ємною частиною життя. Їх застосування дає змогу інтенсифікувати процес навчання, зробити його більш наочним і динамічним, інтенсифікувати вивчення певної теми, посилити рівень сприймання та розуміння учнями матеріалу, розвивати мовленнєві уміння та формувати комунікативні навички.

Однією з інформаційно-комунікаційних технологій, що формує ІК компетентність, є, на мою думку, застосування електронного навчального середовища Learning Apps в освітньому процесі.

Мета Learning Apps – це розробка загальнодоступної бібліотеки дидактичних доповнень до уроків, придатних для повторного використання та редагування.

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів.

Заслуговує на увагу і безоплатний онлайн-сервіс «Kahoot!», який дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи можуть бути застосовані у навчанні – для перевірки знань учнів. Цей сервіс повен переваг – він яскравий, соціальний, досить простий для вчителя та цікавий для учнів. Онлайн-сервіс «Kahoot!» працює як в браузері так і у вигляді мобільного додатку.

Безумовною перевагою даного сервісу є система готових ігор, розроблених іншими користувачами сервісу. Тобто ви можете скористатися вправами, створеними самостійно або ж скопіювати завдання інших розробників (тести можна повторювати повністю, чи змінювати якусь їх частину).

Онлайн-сервіс «Kahoot!» може використовуватись на будь-якому етапі уроку хімії: для перевірки засвоєного за урок матеріалу, для систематизації знань, набутих з теми, чи для узагальнення вивченого матеріалу.

Одним із найсучасніших засобів навчання в школі є віртуальні дошки (padlet, linoit). Вони дозволяють зробити процес навчання яскравим, наочним і динамічним.

Це інструмент для навчання, завдяки якому можливе з'єднання різного матеріалу в інтерактивному форматі.

Електронним освітнім засобом нового типу, який забезпечує високий рівень використання інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу є інтерактивний плакат (https://www.thinglink.com). У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не відразу, вона розвертається залежно від дій користувача, який управляє нею відповідними кнопками. Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук. З досвіду роботи по впровадженню елементів інтерактивного навчання на уроках хімії.

Тема: Поняття про полімери на прикладі поліетилену.

Застосування поліетилену

Мета: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися -  вміння здійснювати вибір навчально-пізнавального матеріалу; добирати відповідні знання  й способи діяльності  для виконання завдання; інформаційні -  вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел (мовлення вчителя, однокласників,  зміст комп’ютерних презентацій, підручника);  комунікативні – вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання й сприйняту на уроці інформацію  для результативної комунікації;  соціальні – вміння продуктивно співпрацювати  з однокласниками, вчителем);  предметні (сформувати поняття про полімери, розглянути особливості будови  і властивості полімерів на прикладі  поліетилену; ознайомити учнів з новим типом хімічної реакції  - реакції полімеризації, розвивати вміння складати рівняння реакцій на прикладі реакції полімеризації; з’ясувати галузі  застосування поліетилену  як пластмаси; розглянути екологічні проблеми пов’язані з використанням поліетилену); діяльнісні (розвивати психічні процеси: мовлення, увагу, спостережливість, слухове зосередження на інформації, креативне та логічне мислення, вміння аналізувати та узагальнювати); ціннісні (виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, культуру поведінки учнів).

Обладнання: інформаційні буклети, комп’ютер, телевізор, роздатковий матеріал з QR-кодами до вправ.

Демонстрація: натрій гідроксид (NaOH), сульфатна кислота (H2SO4), калій перманганат (KMnO4), поліетиленові пакети, спиртівка, сірники, металічна голка,  вироби із поліетилену.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Бажаю вам успіхів на уроці! Незрозуміле хай стане зрозумілим, складне – простим.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Фронтальна бесіда:
  1. Що вивчає органічна хімія?
  2. Які речовини називаються органічними?
  3. На які класи поділяються органічні сполуки?
  4. Які органічні сполуки називаються вуглеводнями?
  5. На які групи вони поділяються?

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

Ще на світанку народження наукової хімії  М.В. Ломоносов писав: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські…».

     Хімія належить одне з перших місць у науково – технічному прогресі. З повітря й води, вугілля  й нафти, горючих газів і деревини хіміки створюють такі речовини й матеріали, яких немає в природі.

      А ось одна група матеріалів, створених людиною, дійсно дивовижна. Ці речовини – полімери. До групи полімерних матеріалів належить одна з найпоширеніших речовин - поліетилен.

Тема сьогоднішнього уроку «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену».

  • Вправа «Захід» (відповіді учнів записую на дошку)

Що ви знаєте про поліетилен?

Яких знань про поліетилен, на вашу думку, вам не вистачає? Про що б хотіли дізнатися на сьогоднішньому уроці?

На уроці ми дізнаємося про такі речовини як полімери, їх склад. властивості та одержання, розглянемо поліетилен як найвідомішу та найпоширенішу полімерну сполуку. Навчимося записувати реакцію полімеризації, розпізнавати мономер, полімер, структурну ланку, визначати ступінь полімеризації.

ІV. Пояснення нового матеріалу.

  • Пояснення вчителя.

Світ надзвичайно різноманітний та дивовижний. Що означає слово «полімер»? Термін «полімери» ввів у науку шведський учений і мінеролог Йонес Якоб Берцеліус у 1833 р.  З грецької «полі» - багато, «мерос» - частинка. Отже, полімер – речовина, що складається з багатьох частинок. Проаналізуйте лексичне значення слова «поліетилен» (утворюється при взаємодії багатьох молекул етилену).

Яка особливість будови молекул етилену дає їм можливість об’єднуватися в ланцюги – макромолекули? (подвійний зв’язок). Ця реакція відбувається за певних умов (t, p, k).

Спробуйте змоделювати цей процес, користуючись кулестержневими моделями молекул. З’єднайте дві молекули етилену. Спробуємо зроблене записати у вигляді рівняння реакції. (1 учень біля дошки).

СН2=СН2+ СН2=СН2→ -СН2-СН2-+-СН2-СН2-→-СН2-СН2-СН2-СН2-

Ми з’єднали тільки дві молекули етилену і запис вийшов не дуже короткий. Кількість молекул, які утворюють макромолекули поліетилену може доходити до 6000. Як же записати таке величезне рівняння реакції? За допомогою скороченого запису.

n(СН2=СН2)→(-СН2-СН2-)n

Дана реакція називається реакцією полімеризації.

Реакція полімеризації – це процес послідовного сполучення молекул низькомолекулярної речовини з утворенням високомолекулярної.

Низькомолекулярна речовина називається мономером. Продуктом реакції полімеризації являється полімер. Полімер – це високомолекулярна речовина, що утворюється в результаті реакції полімеризації.

В даній реакції полімер – продукт реакції – поліетилен. Мономер – вихідна речовина – етилен.

n – ступінь полімеризації – число, яке показує скільки молекул мономеру вступило в реакцію.

Група атомів, яка багаторазово повторюється в результаті реакції називається структурною ланкою. Вона записується в дужках.

  • Робота з підручником (можна використати слайди презентації до уроку) (записують визначення термінів «полімер», «мономер», «ступінь полімеризації», «структурна ланка»).
  • Тренувальне завдання. Напишіть скорочене рівняння реакції утворення поліпропілену.

n(СН2=СН-СН3)→(-СН2-СН-)n

                                           |

                                           СН3

Визначте мономер, полімер, структурну ланку, ступінь полімеризації.

На столах лежать шматочки поліетилену. Що ви можете сказати про його властивості?

Учні визначають та записують у зошит властивості поліетилену (на слайді).

Поліетилен – твердий, без кольору, жирний на дотик, міцний, легший за воду, нерозчинний у воді.

  • Демонстрація. Хімічні властивості поліетилену. (записують у зошит)

Запалюю шматочок поліетилену. Визначаємо, що поліетилен горить блакитним полум’ям. Дописуємо до фізичних властивостей – легкоплавкий.

Опускаю шматочок поліетилену у розчини сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, калій перманганату. Визначаємо, що поліетилен стійкий до дії кислот, лугів, окисників.

Робимо висновок. Поліетилен – хімічно пасивна речовина (на відміну від етилену). Чому? (відсутність подвійного зв’язку).

Такі властивості поліетилену зумовлюють його широке застосування.

Де застосовують поліетилен?

На вашу думку, поліетилен – корисна речовина чи ні?

Своє відношення до поліетилену запишіть на стікері та прикріпіть до віртуальної дошки http://surl.li/jrpz.  (бажаючі зачитують свій запис).

  • Виступ групи  «Застосування поліетилену».

Які властивості поліетилену зумовлюють таке широке його застосування?

Визначаємо переваги поліетилену (записую на дошці).

Дешевий, легкий, міцний. хімічно стійкий, діелектрик.

Чи справді поліетилен є таким ідеальним та безпечним матеріалом?

Іншу сторону використання поліетилену досліджувала друга група учнів (негативний вплив поліетилену на довкілля) http://surl.li/jrqd.

Визначаємо недоліки поліетилену (записую на дошці).

При спалювання виділяє небезпечні речовини, одноразове використання, розкладається сотні років, низький температурний режим експлуатації, засмічує довкілля.

Ви познайомилися з двома точками зору про поліетилен. Якщо ваше відношення до цього матеріалу змінилося, виразіть ще раз вашу думку  та прикріпіть ще один стікер на віртуальну дошку біля першого (бажаючі зачитують свій запис).

Важко відмовитися від такого зручного матеріалу як поліетилен. Але і шкоди довкіллю від приносить немало.

Що ж робити? Як ви думаєте? Правильно використовувати та утилізувати.

Які ж є способи утилізації поліетилену?

  • Виступ групи «Утилізація поліетилену».

Для того, щоб споживачі мали інформацію про вид пластику, з якого виготовлена упаковка товару введено спеціальне маркування. Я приготувала вам буклет з короткою характеристикою кодів на пластикових упаковках. Познайомтеся вдома з інформацією та використовуйте її для збереження свого здоров’я та здоров’я своїх близьких.

Буклет «Маркування на упаковці»

https://drive.google.com/file/d/1dDhOXXkwltqiuVUykL7whnrlumKpX-qM/view?usp=sharing

А зараз об’єднайтеся по 4 чоловіки у групи, 1 хвилину поспілкуйтеся і запропонуйте прості, буденні дії, які може і повинна виконувати кожна цивілізована людина аби зменшити забруднення довкілля відходами поліетилену. (Заслуховуємо пропозиції учнів).

V. Підведення підсумків уроку.

  1. Чи досягли ми потавленої на початку уроку мети? (метод «Захід»).
  2. Що вас найбільше зацікавило, здивувало на уроці?
  3. Чи запам’ятали ви вивчене на уроці?

Зайдіть у Classroom та виконайте вправу «Полімери».

  • Вправа «Полімери» (https://learningapps.org/display?v=ps7kp9db219). (роблять скріншот виконаної вправи та прикріплюють до відповідного завдання у Classroom).

VІ. Домашнє завдання.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1. Бондар Л. Інформаційні технології при викладанні хімії / Л. Бондар, О. Міщенко // Хімія. – 2011. – Жовтень. – № 29. – С. 10–13.

2. Використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках хімії / [Автор-укладач О. І. Замулко]. – Черкаси: ЧОІПОПП. – 2007. – 32 с.

3. Кононенко Н. Мультимедіа на уроках хімії / Н. Кононенко // Біологія і хімія в школі. – 2009. – № 4. – С. 38–39.

  1.                    Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. / І. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інші матеріали
Додано
12 квітня 2021
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку