«Tell me and I forget,
Teach me and I may remember,
Involve me and I learn”
Benjamin Franklin
Однією із найважливіших справ в житті людини є вибір професії. Багато професій приваблюють, та треба обрати одну - ту, що найбільш до вподоби, ближче до душі. Серед сотень професій існує лише одна, без якої не могли б існувати всі інші - це професія вчителя. Педагог, учитель, вихователь – довірена особа суспільства, якій воно ввіряє найдорожче і найцінніше – дітей, свою надію, своє майбутнє. Доля дітей в руках педагога, в його золотому серці, він має бути джерелом радісного, пізнавального і морального зростання своїх вихованців. Жодна інша професія не ставить таких вимог до людини. Педагог зобов’язаний бути яскравою, неповторною особистістю, носієм загальнолюдських цінностей, глибоких і різноманітних знань, високої культури.
Ще з дитинства мріяла стати вчителем. Мені подобалось передавати свої дитячі знання своїм друзям, відчувала, що вони мене розуміють. Мріяла стати саме вчителем англійської мови. Я люблю дітей, радію їх успіхам, результатам. Іншого життя та іншої роботи для себе навіть не уявляю. Значне місце в розумовому вихованні належить іноземній мові. Робота вчителя іноземної мови надзвичайно цікава і різноманітна, адже щодня потрібно ознайомити дітей із чимось новим, зробити їм якийсь сюрприз, отже, і для мене особисто, кожен день приносить нові знання. Вдосконалююсь разом зі своїми дітьми.
Я працюю вчителем 11 років. Люблю свій предмет і з задоволенням ділюсь знаннями зі своїми учнями.
Сьогодні перед вчителем англійської мови постає питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні шляхи навчання.
Сучасний учитель іноземної мови - учитель, який докорінно переосмислив свою роль у навчально-виховному процесі з урахуванням новітніх рис суспільства: розвиток комп'ютерного інтелекту та усвідомлення, що англійська мова є лідером у міжнародному спілкуванні.
Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі оволодіння знаннями я шукала більш ефективні форми і методи навчання. Великого значення в організації та удосконаленні навчального процесу на уроках іноземної мови посідає впровадження інтерактивних технологій. Так як основним засобом людського спілкування є мова, а в багатомовному просторі — декілька мов. Тому вивчення іноземних мов набуває особливого статусу в нашій країні. Саме тому обрала таку проблему: «Використання інтерактивних технологій на уроках англійської мови». Вважаю, що тема є актуальною, оскільки у сучасному освітньому середовищі якісна організація навчання не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають інтерактивні та інформаційно-комунікаційні технології. Актуальність проблеми обумовлена кількома аспектами: поєднання корисного і цікавого, навчання і розваги, наочності і інформативності.
Мій педагогічний стаж розпочався у 2006 році у Криворізькій ЗОШ I-III ступенів № 121 після закінчення Криворізького Державного Педагогічного університету. І чим довше я працюю, тим більше переконуюсь, що не помилилася у виборі професії. Підготовка до уроків, розробка нестандартних уроків,удосконалення методики проведення уроків – цим я живу. Знаю, що урок –це частина життя не тільки вчителя, а й учня. Тому на кожному уроці намагаюсь встановити атмосферу довіри, співробітництва, взаємоповаги з учнем.
Завжди хочу привносити у кожен урок щось нове, цікаве, незвичайне та креативне. Я впевнена, що вчитель ніколи не повинен зупинятися ні в своєму навчанні, ні в творчості, ні в оволодінні новими методами і прийомами. Тому невпинний пошук – це потреба моєї душі, і ця робота стає невід’ємною часткою мого педагогічного життя. Більш за все я в собі ціную цілеспрямованість, працездатність, витримку, педагогічний такт, стремління до нового. Своїм недоліком вважаю бажання охопити неможливе, та змінити світ навколо. У своєму колективі знаходжу спільну мову з педагогами, учнями та батьками. З часом приходить розуміння, що в роботі вчителя є речі важливіші за передачу знань. Робота вчителя – “ це гармонія серця і розуму ”,- писав В.Сухомлинський. Від мене залежить, якою буде особистість.
На кожному уроці, кожного дня намагаюсь знайти в дитині неповторне, цікаве, знайти важелі для щирого спілкування. Я розумію, що зміни в навчальному процесі висувають нові вимоги до діяльності вчителя, потребують вдосконалення структури і методики проведення уроку. Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень - розвивальна, культуро-творча домінанта навчання і виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти й саморозвитку .
Я впевнена, що однією з найголовніших умов досягнення мети є активізація пізнавальної діяльності учнів, як головного чинника створення ситуації успіху. Тому для себе я вибудувала систему вимог, що повинні мене і моїх учнів вести до успіху:
Усе це вимагає від сучасного вчителя здійснити перехід від «запихання» учня готовими знаннями до свідомого й вмотивованого навчання, нерозривно пов’язаного із саморозвитком особистості.
При плануванні своїх уроків я враховую те, що будь – який метод навчання має забезпечувати:
При організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися правил:
Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують матеріал майже повністю.
Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його використання у повсякденному житті.
Йдучи на урок, щоразу задумуюся, яким має бути сучасний урок, як організувати і провести його, щоб зацікавити дітей та отримати максимальну віддачу?
Сьогодні у новому світі освітніх технологій вже спрацьовує формула: «HI-TEACH= Hi – Teach (високі технології + освіта).
Чому це так важливо? Нові технології можуть підвищити доступ до отримання освіти для кожного – незалежно від місця проживання та соціального положення. Ось чому серед головних компетенцій людина майбутнього повинна мати досконалі знання з іноземних мов, щоб вільно себе почувати у глобалізованому світі і не мати обмежень у своїй професії через не володіння іноземною мовою.
Ефективність цих технологій може бути досягнута, якщо навчально – виховний процес організований з урахуванням індивідуально – психологічних особливостей учнів, їх здібностей і нахилів. Прикладом ефективних педагогічних технологій є використання інтерактивного навчання та комп’ютерних технологій на кожному уроці та в різних формах позаурочної діяльності.
Так, як працюю з учнями початкових класів, помітила, що найкраще учні запам’ятовують матеріал у грі. Вважаю, що гра розвиває допитливість та зацікавлення учнів до предмета. Адже на сучасному уроці, який вимагає від дітей великої інтенсивності та концентрації уваги, напруги сил і знань, різного роду змагання допомагають зняти втому у дітей, розвивають уяву, увагу, допомагають подолати сором’язливість та мовний бар’єр. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію.
Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести свою команду. У своїй діяльності за допомогою комп’ютера я використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відео матеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до навчально-методичних комплексів, електронні словники, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.
На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій й таблиць - найефективніших під час семантизації лексичних одиниць та первинного відпрацювання їх використання. (Додаток 1)
На уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням ІКТ стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур.
Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, застосування комп’ютерних технологій є доцільним під час тренування та закріплення вживання часових форм.
На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань. Вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами. Наприклад, під час роботи над монологічним висловлюванням учнів можна використовувати наочність, відтворену за допомогою комп’ютера, як засіб створення смислової опори.
Ефективність використання технологій, що готують до комунікаційної діяльності особливо помітна на початковому етапі вивчення іноземної мови.
У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому намагаюся будь-яке пояснення проводити у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути яскравими іграшками, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів.
Вважаю, що комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран.
Інтерактивні технології відіграють важливу роль у організації навчально - виховного процесу завдяки тому, що вони надають учителю можливість урізноманітнити форми та методи роботи на уроці. Використовуючи комп’ютер, маю можливість організувати індивідуальну, парну й групову форми роботи. Також використання інформаційно-комунікаційних технологій стають у пригоді для наближення навчальної ситуації до реальної під час рольових ігор, дискусій, обговорень та інтегрованих уроків, що сприяє розвитку мовленнєвих навичок учнів. Зазначені форми роботи вже мають свої результати, а саме: підвищення мотивації вивчення англійської мови, активізація навчальної діяльності.
Одним із актуальних методів у сучасній методиці викладання є метод портфоліо як засіб розвитку інноваційної особистості. Для опису цього методу підійдуть наступні слова:
«Ідеальне керівництво-коли керівництва немає, а його функції виконуються... Кожен знає що йому робити. І кожен робить, бо хоче цього сам».
Сьогодні однією із задач освіти є виховання інноваційної особистості, тобто дитину потрібно навчити самоаналізу, самокритиці, самодисципліні, саморозвитку, самореалізації, самовираженню. Тому для організації самостійної роботи учнів я обрала метод ведення портфоліо . Метод портфоліо -це сучасно, результативно, новітньо, інтерактивно, цікаво, креативно, диференційовано.
Мета –створення мотивації навчальної діяльності, розвиток пізнавальних навичок, розвиток об’єктивної самооцінки, творчих здібностей, уміння самостійно конструювати свої завдання, уміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі, планувати свою діяльність, формування організаційних навичок. Ця робота виконується учнем самостійно. Учні на сторінках портфоліо роблять усе для того, щоб довести свою неповторність та
проявитись творчо. Портфоліомістить фото учня, анкетні дані, план роботи на семестр, табель самооцінки, табель оцінювання вчителем, графік росту, папку самоосвіти та творчих проектів. Термін ведення портфоліо -необмежений, графік контролю –регулярний, стиль ведення –безмежний.
Створення портфоліо. Це гарний спосіб оцінити кінцевий чи загальний результат роботи цілої групи. Портфоліо містить матеріали, що відбивають найкращі спроби вирішити проблему, тобто - результат критичного осмислення проблеми невеликим об'єднанням учасників.
Часто використовую технології, що забезпечують комунікативну діяльність, тобто, інтерактивні технології: «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь» в основі яких лежать принцип безпосередньої участі кожного учня, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри.
Рольова гра дає дітям можливість поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом.
Мої діти дуже полюбляють методику гри на уроках. Я систематично готую різні види гри . Ігрова діяльність на уроці дуже важлива. Наймолодші учні люблять рухливі ігри, трохи старші захоплюються загадками, кросвордами, змаганнями. Проводячи такий урок, моїм обов’язком є створити атмосферу дружби, довіри на уроці, не тільки ставити свої умови гри, але й приймати ідеї учнів. Під час гри всі мають рівний статус. Вона під силу навіть слабким учням. Слабкий у мовній підготовці учень може стати першим у грі: винахідливість та кмітливість стають важливішими за знання предмета.
Під час використання "Мозкового штурму" учасники, аналізуючи певні ситуації, вчаться критично ставитись до наявних фактів, розмежовувати основні і другорядні обставини, аналізувати, приймати рішення, також зникає страх виявитись "смішним", висловитись невдало і вивільнюється творчість, креативність думки. Фронтальні форми роботи («Мікрофон» - «Свята»-5 кл., «Проведення вільного часу» - 3 кл., «Мозковий штурм» - «Як ти проводиш свій вільний час»-5кл.), метод проектів, нестандартні форми проведення уроків.
Також серед методів і прийомів, що сприяють розвитку комунікативних навичок школярів на уроках іноземної мови варто зазначити: метод конкретної ситуації. Орієнтований на розвиток та вдосконалення аналітичних здібностей, розвиток в учнів уміння спілкуватись, формулювати власну думку, самостійно приймати рішення;
Співпраця та співробітництво. Використовується з метою здобуття нової інформації, вирішення проблеми, проведення наукового експерименту, створення проекту тощо.
Усні, письмові, візуальні чи інші презентації. Дають можливість виявити глибину знань про проблему і продемонструвати здатність мислити критично та логічного мислення.
Практикую технологію організації групової навчальної діяльності, завдяки якій посилюється соціальний контакт між членами групи, формуються такі цінності, як задоволення результатами власної і спільної роботи, взаємодопомога, взаємозбагачення, взаємоконтроль, змагальність, істотно зростає індивідуальна допомога з боку вчителя й товаришів по групі тим,хто її потребує. Рольові ігри («Моя сім’я »- 3клас, «Дозвілля»- 4 клас, «Їжа» - 3 клас, «Одяг» - 5 клас), Діти в групах розв’язують і супутні задачі – такі, як повторення граматичних навичок говоріння (теперішній або минулий час), розвиток уміння читати й розуміти на слух з метою вилучення загальної, конкретної і детальної інформації.
Комунікативну спрямованість реалізую шляхом моделювання реальних комунікативних ситуацій, які сприяють засвоєнню мовних одиниць у типових комунікативних контекстах. Для цього в практиці своєї роботи використовую інноваційні технології навчання: роботу в групах і парах ( «Шкільні предмети» - 5клас, «Одяг» - 5клас, «Спортивні уподобання» - 3 клас), Робота учнів в парах, у малих групах допомагає здійснити принцип «навчаючись-навчаю». Вони сприяють розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і спокійно сприймають зауваження.
В своїй роботі також застосовую репродуктивні методи навчання, хорові, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи, домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування. Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що міняються різні види і форми роботи. Майже на кожному уроці використовую аудіовізуальні засоби, що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу. Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, вибираю оптимальний темп проведення уроку. В своїй роботі використовую власноруч зроблену наочність, роздатковий матеріал. Продумую тип, структуру уроку, чітко визначаю його навчальну, виховну та розвиваючу мету. Намагаюся вдало здійснювати мотивацію навчальної діяльності учнів, щоб викликати інтерес до предмету та до навчання, створювати доброзичливу атмосферу співпраці. Спілкуючись один з одним іноземною мовою, учні вчаться бути демократичними, думати критично та приймати рішення.
Такі форми роботи дозволяють встановити партнерські стосунки між дорослими і дітьми, розвивати в них потребу в навчанні, здійснювати особистісно-орієнтований педагогічний процес при вивченні іноземної мови.
Отже, вказані вище технології розвитку критичного мислення на уроках іноземної мови дозволяють досягти таких результатів як уміння висловлювати свої думки зрозуміло та впевнено по відношенню до оточуючих, формувати власну думку, вирішувати проблеми, самостійно займатися своїм навчанням, співпрацювати у групі, вибудовувати конструктивні взаємостосунки з іншими людьми.
Протягом всього періоду педагогічної діяльності я удосконалюю свій
стиль роботи, форми і методи викладання іноземної мови .
Велику увагу приділяю вивченню граматичного матеріалу, для цього створено «граматичні довідники» в учнівських словниках. Домагаюся якісного засвоєння граматичних структур, реалізовуючи принципи систематичності і послідовності.
На всіх етапах проведення уроку повторюю і закріплюю вивчений матеріал, при поясненні нового матеріалу опираюся на знання учнів. Чергую індивідуальні і колективні, усні і письмові форми роботи на уроці, що сприяє вихованню пізнавальної активності школярів. Належну увагу приділяю міжпредметним зв’язкам. Кожен урок включає усі види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання і письмо. Слід зазначити, що уроки англійської мови в різних класах суттєво відрізняються. В 4, 5класах використовую уроки-подорожі («Мандрівка Англією» -5 кл., «Моє рідне місто»-5кл.,») уроки – ігри («Професії моїх батьків і знайомих»-5кл., «Професії»- 3 кл.).
Велику увагу на уроках приділяю вивченню народознавчого матеріалу країни, мова якої вивчається, її традиціям, історії, політичному устрою, культурі.
У підготовці до уроку намагаюся враховувати вікові особливості учнів, їх психологічні можливості, добираючи відповідні форми і методи навчання, здійснюючи диференційований підхід у вивченні матеріалу.
Для того, щоб досягти високої ефективності уроку слід враховувати фізіологічні та психологічні особливості дітей, плануючи такі види роботи, які б знімали втомлюванність. Багаторічний досвід роботи з дітьми різного віку, аналіз їх поведінки та рівня засвоєння матеріалу, який вивчається, підказують, що під час планування та проведення уроку іноземної мови вчите просто
Необхідно включати багатократні зарядки-релаксації. Мета таких зарядок-
релаксацій –зняти напругу, дати учням невеличкий відпочинок, викликати
позитивні емоції, гарний настрій, що веде до кращого засвоєння матеріалу.
Види релаксації можуть бути різного роду:рухи, ігри, співи, фізкультхвилинки.
Слід пам’ятати, що під час проведення релаксації не потрібно ставити перед учнями завдання запам’ятовувати мовний матеріал. Релаксація повинна звільняти учня на деякий час від розумового напруження.
З метою збереження фізичного здоров’я учнів, я на своїх уроках використовую
різноманітні фізкультхвилинки та вправи-енергізатори англійською мовою.
Вони підсилюють обмін речей в організмі, підвищують концентрацію уваги, покращують постать. В підборі вправ для фізкультхвилинок я керуюсь наступним: вправи повинні охоплювати великі м’язові групи та бути простими у виконанні. Найдоцільніше проводити їх, коли з’являються перші ознаки втоми: знижується розумова активність, порушується увага.
Форми організації та проведення фізкультхвилинок бувають різними. Вони залежать, перш за все, від вікових особливостей учнів, теми уроку та умов, в яких він проводиться. Можна, наприклад, проводити таки фізкультхвилинки, трансляція яких відбувається шляхом використання комп’ютера. Отже, в процесі виконання даної фізкультхвилинки будуть задіяні такі фактори впливу на психіку дитини, як музика та кольори, в поєднанні з рухами, які в великій мірі сприяють підвищенню позитивного емоційного настрою на уроці.Учні демонструють комплекс віршованих фізкультхвилинок, в яких є вправи для
очей, рук, пальців рук та інших частин тіла.
В цілому ж хочу відзначити, що проведення різноманітних оздоровчих хвилинок
дозволяє використовувати час уроку більш інтенсивно та результативно. Після них учні стають більш активними, їх увага активізується, з’являється зацікавленість в подальшому засвоєнні знань.Головним в їх проведенні є
зацікавленість учнів в збереженні власного здоров’я. Хвилинки сприяють й збереженню психічного здоров’я учнів. Діти більше спілкуються один з одним, вчаться допомагати та підтримувати один одного, що впливає на зміни їх
комунікативної культури.
Веду позакласну роботу з англійської мови, беру активну участь у проведенні тижня англійської мови у школі, випуск стінгазет до Дня Святого Валентина, Нового Року та Великодня.
Мої учні цього року стали учасниками інтерактивного конкурсу «Грінвіч».
Отже, інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. На інтерактивних уроках учні мають змогу:
- аналізувати навчальну інформацію та творчо підходити до засвоєння
навчального матеріалу;
- формувати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну
точку зору, аргументувати й дискутувати;
- моделювати власний соціальний досвід через включення в різні життєві
ситуації;
- розвивати навички творчої та проектної діяльності, самостійної роботи.
Таким чином, перевагами застосування інтерактивних технологій під час проведення уроків англійської мови, на мій погляд, можна вважати: підвищення якості навчання та ефективності контролю, збільшення кількості додаткової інформації, скорочення часу подачі матеріалу, зорієнтованість на сучасні методи навчання, які стимулюють мотивацію учнів. Застосування зазначених видів роботи підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу, сприяє міцному формуванню мовленнєвих навичок учнів. На мою думку, саме використання інтерактивних технологій надає вчителю таку можливість, вони є на сучасному етапі найефективнішим, найшвидшим та найдоступнішим засобом комунікації. Використання інтерактивного навчання – не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкращим чином сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, дозволяє у повній мірі реалізувати особистісно орієнтоване навчання.
Для того, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно перебуваю у пошуках методів виховання і розвитку дітей засобами свого предмета в процесі навчальної та позакласної діяльності. Щоб процес навчання справді був ефективнішим, організовую навчальний процес так, щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування в реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття знань.
Я переконана, що постійно знаходитися в творчому пошуку, самовдосконалюватися – це єдиний можливий шлях сучасного педагога.
Попереду у мене нові задуми і проби, успіхи і невдачі, тому що життя іде вперед, ставить нові вимоги проблеми.