НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ БІЛОЦЕРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
БІЛОЦЕРКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ № 5 БІЛОЦЕРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Волкова О.Б.
Бількевич Л.Ю.
Використання Інтернет-сервісу LearningApps на уроках інформатики в початковій школі
(збірник вправ)
м. Біла Церква
2019р
Схвалено методичною радою Білоцерківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 5 Білоцерківської міської ради Київської області (протокол № 2 від 25.09.2018)
Схвалено науково-методичною радою науково-методичного центру управління освіти і науки Білоцерківської міської ради (протокол № 6 від 29.11.2018)
Схвалено науково-методичною радою КНЗ КОР «КОІПОПК» (протокол № 3 від 28.03.2019)
Рецензент:
Букач А.В. – методист науково-методичного центру управління освіти і науки Білоцерківської міської ради Київської області
Волкова О.Б. Використання Інтернет-сервісу LearningApps на уроках інформатики в початковій школі. Збірник вправ / О.Б.Волкова, Л.Ю.Бількевич. – Біла Церква : БЗШ І – ІІІ ступенів № 5. – 2018. – 67 с.
Збірник містить інтерактивні вправи, створені за допомогою Інтернет-сервісу LearningApps, для використання на уроках інформатики в початкових класах.
Матеріали збірника адресовано вчителям інформатики та вчителям початкових класів.
ЗМІСТ
Вступ |
4 |
Використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку |
9 |
Інтерактивні вправи для інтегрованих уроків у 2 класі |
21 |
Інтерактивні вправи для використання на уроках інформатики в 2-4 класах |
35 |
Каталог вправ, створених засобами сервісу LearningApps |
61 |
Використані джерела |
67 |
ВСТУП
Ми живемо в період, коли Українська держава інтегрується в європейський і світовий освітній простір. Тому сьогодні є актуальною проблема підготовки нової генерації педагогів, які досконало володіють інноваційними педагогічними технологіями, забезпечують високу якість навчання і виховання учнів у закладах загальної середньої освіти. Сучасний учитель, який працює з учнями початкових класів, має бути здатним застосовувати новітні технології та засоби навчання з метою підвищення ефективності освітнього процесу, зацікавлення молодших школярів, наближення навчального середовища до реального життя.
Результат успішності сьогоднішніх школярів у сучасному інформаційному суспільстві залежить від того, як учитель сформує у них навчально-пізнавальні, інформативні, комунікативні компетенції. Постійне підвищення кваліфікації, вдосконалення професійної майстерності є необхідністю для сучасного педагога. В умовах реформування вітчизняної освіти слід шукати нові підходи до побудови навчальних занять, звернути увагу на удосконалення змісту і форм їх проведення.
З 1 вересня 2018 року стартувала повномасштабна реформа загальної середньої освіти, учні всіх перших класів України почали навчатись за новим Державним стандартом початкової освіти. Метою початкової освіти є всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості.[1]
Вимоги до обов’язкових результатів навчання, згідно з Державним стандартом початкової освіти, визначаються з урахуванням компетентнісного підходу до навчання, в основу якого покладено ключові компетентності. Інформаційно-комунікаційна компетентність передбачає опанування здобувачем освіти основ цифрової грамотності для розвитку і спілкування, здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях.
Метою навчання інформатиці в початкових класах є різнобічний розвиток особистості дитини та її світоглядних орієнтацій, формування інформатичної й інших ключових компетентностей, необхідних їй для життя та продовження навчання.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
- формування в учнів уявлення про роль інформаційно-комунікаційних технологій у житті людини;
- формування вмінь описувати об’єкти реальної та віртуальної дійсності різноманітними засобами подання інформації;
- формування початкових навичок інформаційної діяльності, зокрема вмінь опрацьовувати текстову та графічну інформацію;
- формування у дітей початкового досвіду використання комп’ютерної техніки для розв’язування навчальних, творчих і практичних задач;
- розвиток логічного, алгоритмічного, творчого та об’єктно-орієнтованого мислення учнів.[2]
Бурхливий розвиток комп’ютерної техніки й інформаційних технологій вимагає від людини вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, змінювати його, застосовувати для власних потреб. І чим раніше це відбудеться, тим ефективніше буде її робота.
В умовах сучасної школи, коли центром освітньої діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя – формування всебічно розвинутої гармонійної особистості, все більш актуальним стає застосування сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня.
Однією із таких форм є інтерактивні технології, що сприяють збагаченню і розвитку творчого потенціалу як вчителя, так і учня, розкриттю здібностей дитини, бажання й уміння вчитися, творити, відчувати радість пізнання.
Саме при використанні інтерактивних технологій учні вчаться шукати інформацію, систематизувати її та узагальнювати. Методичні можливості сучасних педагогічних технологій дають можливість вчителю вільно почуватись, використовуючи їх багатогранність та різноманітність. Водночас збільшуються вимоги до вчителя, він повинен стати порадником для учня, зобов‘язаний перебувати в постійному творчому пошуку, володіти основами психології, вміти використовувати на власних уроках сучасні технічні засоби навчання.
LearningApps – онлайновий сервіс, за допомогою якого можна створювати різноманітні інтерактивні вправи з різних предметних дисциплін для застосування на уроках і в позакласній роботі.
Сервіс LearningАpps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор LearningАpps призначений для розробки, зберігання та використання інтерактивних завдань з різних предметів. Виконуючи дані вправи, учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Даний Інтернет-сервіс дозволяє створювати вправи для використання з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні вправи для учнів. Значною перевагою даного сервісу є можливість інтеграції завдань у системи дистанційного навчання.
Сервіс LearningАpps надає можливість отримання коду, за допомогою якого інтерактивні завдання педагог має можливість розмістити на сторінках сайту або блогу.
Досвід застосування LearningApps в освітньому процесі початкової школи доводить, що дане навчальне середовище сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, уміння працювати в групах, стимулює розвиток інтересу до навчання, виховує відповідальність за індивідуальні та спільні результати діяльності. На уроках з використанням LearningApps учні з задоволенням виконують запропоновані вправи. Це навчальне середовище можна застосовувати на різних етапах уроку: під час організації самостійної, індивідуальної діяльності та у спільній проектно-дослідницькій діяльності.
Використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку
Класифікація уроків за основною дидактичною метою є найзручнішою для вчителя. Складаючи календарний або тематичний план занять, учитель розподіляє уроки на весь розділ за дидактичною метою.
Характер елементів структури визначається тими завданнями, які постійно слід вирішувати на уроках певного типу, щоб найбільш раціональним шляхом досягти тих чи інших дидактичних завдань.
Ці основні елементи можна реалізувати за допомогою інтерактивної дошки, персонального комп’ютера, ноутбука, планшета тощо та відповідних програмних засобів.
Розглянемо можливості використання ресурсу LearningApps на різних етапах уроку.
Організаційна частина уроку передбачає мобілізацію уваги учнів, психологічну підготовку до навчальної діяльності. На цьому етапі можна здійснити перевірку присутніх на уроці учнів за допомогою інтерактивної вправи «Фрагменти зображення». Учні навпроти свого зображення ставлять маркер із прізвищем. Відсутні учні це завдання не виконають. Тому при перевірці вправи їхні зображення будуть виділені червоним кольором, а прізвища присутніх з’являться поруч із зображеннями (рис.1).
Рис.1
Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів: визначення основних цілей уроку, передбачуваних результатів та очікувань, стимулювання діяльності учнів на уроці. Даний етап уроку може проводитись після етапів перевірки домашнього завдання й актуалізації опорних знань учнів. На даному етапі уроку можна використати вправу «Просте упорядкування», яка пропонує розставити за порядком слова в реченні, яке повідомляє тему та цілі уроку (рис.2). Вправа «Дошка оголошень» дає можливість отримати очікування учнів від уроку (рис.3). Використання вправи «Аудіо- та відеоконтент» допоможе сформуванти в учнів потребу вивчення конкретного навчального матеріалу (рис.4). Виникненню мотивів для навчання сприяє чітке усвідомлення його мети – кінцевого, запланованого результату спільної діяльності вчителя й учнів. Від успішної мотивації залежить ефективність уроку загалом. Зацікавити учня вивченням певної теми доцільно за допомогою мультимедійних та інтерактивних матеріалів, демонстрацій, моделей тощо. Перегляд таких ресурсів стимулює дискусію, обговорення побаченого, стимулює учнів до переходу до активного сприйняття нової інформації.
Рис.2
Рис.3
Рис.4
Перевірка домашнього завдання: передбачає індивідуальне і фронтальне усне опитування учнів, роботу за індивідуальними картками, взаємоперевірку учнями один одного, виконання тестів, письмових завдань тощо. На цьому етапі вчитель обов’язково повинен вказати та проаналізувати виявленні недоліки при виконанні домашнього завдання.
Перевірку знань учнів з попередньої теми можна виконувати у формі традиційного тестування з вибором однієї або кількох правильних відповідей з поданого переліку. На LearningApps є вправа «Вікторина» (рис.5). Відповіді, які дає учень, одразу оцінюються на правильність, відсвітлюючись кольорами.
Рис.5
Актуалізація опорних знань передбачає повторення, уточнення та систематизацію знань, умінь та навичок, які стануть основою для вивчення нової теми. На даному етапі уроку учні повторюють матеріал, який є базовим для засвоєння нового. Учитель може провести невелике діагностичне тестування, скориставшись матеріалами попереднього уроку. Як результат, учні пригадують раніше вивчені терміни, налаштовуються на поглиблення знань з певної теми. Для актуалізації знань з теми уроку можна використати завдання із розстановки зображень у певному порядку. Виконання таких завдань у формі інтерактивної вправи дозволяє залучити до його виконання усіх учнів.
Для актуалізації знань можна підготувати кросворд чи слова, «заховані» у таблиці, використовуючи сервіс LearningApps (рис.6).
Рис.6
Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу (вивчення нового матеріалу) – первинне сприймання й осмислення нових знань може здійснюватися за допомогою різних методів та прийомів: розповіді, пояснення, бесіди, роботи з підручником, створення проблемних ситуацій, демонстрації наочних посібників тощо. Слід зазначити, що під час пояснення нового матеріалу не можна перевантажувати його зміст другорядними деталями, а чітко, логічно і послідовно пояснити основне. Пояснення нового матеріалу полягає не тільки у викладанні, а й у керуванні процесом засвоєння учнями нових знань. Сервіс LearningApps передбачає вправи, які допомагають викладати новий матеріал: це інструменти створення нотаток та карт розуму (рис.7).
Рис.7
Для роботи в групах чи центрах під час вивчення нового матеріалу можна використати вправу «Колекція вправ» (рис.8). Кожна група отримує інструкцію щодо виконання завдання певної вправи з колекції, після чого презентує свою роботу.
Рис.8
Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу здійснюється шляхом виконання молодшими школярами системи усних і письмових вправ. На цьому етапі визначальна роль в осмисленні нових знань належить логічним операціям аналізу і синтезу, абстрагування і конкретизації, порівняння й узагальнення. Для реалізації даного етапу уроку вчителю необхідно підібрати завдання, запитання, які сприятимуть інтеграції нових знань та системи знань, умінь і навичок, засвоєних раніше.
На даному етапі найдоцільніше використовувати завдання з категоризації текстів та зображень, так як вони дозволяють перевірити комплексність знань учня. На LearningApps є шаблони для створення вправ на класифікацію в різних варіантах: розподілити написи чи зображення у кілька областей на екрані; при появі певного напису, визначити до якої категорії він належить; скласти пазл; пошук пар; спланувавши достатньо часу, можна використати такий ігровий елемент, як гра «Перший мільйон» тощо. Для закріплення вивченого матеріалу можна запропонувати невелике змагання на основі вивченого матеріалу: учні в командах намагаються наввипередки дати відповіді на питання (на LearningApps завдання Challenge, вікторина, Скачки) (рис.9).
Рис.9
Підсумки уроку: на цьому етапі вчитель має коротко проаналізувати та узагальнити набуті знання учнів, акцентувати увагу на основних нових поняттях, які вивчали на уроці, з’ясувати, яке значення мають ці знання для наступного вивчення предмета, порівняти очікувані результати з реальними результатами роботи дітей. Необхідною умовою є забезпечення зворотного зв’язку з учнями: з’ясувати чи достатньо зрозумілим був урок, чи задоволені учні своєю роботою і отриманими знаннями.
Можна організувати голосування за творчі роботи, виконані під час уроку (вправа Голосування) (рис.10).
Рис.10
Повідомлення домашнього завдання.
Пропонуючи учням домашнє завдання, необхідно пояснити зміст роботи, способи й послідовність її виконання. Можна запропонувати учням виконати вдома вправи з теми, що вивчається.
Стрімкий розвиток інформаційних технологій розкриває перед учнями широкі можливості. Завдання педагога – навчити школярів продуктивно їх використовувати, щоб бути освіченими громадянами комп'ютерно-інтенсивного світу. Учні повинні мати чітке розуміння принципів та методів роботи з інформацією у різноманітних її формах. Допомогти учням стати успішними громадянами інформаційного суспільства покликані саме сучасні комп’ютерні технології. Володіння і доречне використання цих технологій характеризує цифрову грамотність, тобто інформаційну компетентність, практичні навички свідомого використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у повсякденній навчально-пізнавальній, а потім і професійній діяльності. Застосування технічних можливостей та інструментів програмних засобів LearningApps, поєднання їх потенціалу із традиційними педагогічними прийомами дозволяє створити ефективні та цікаві сучасні уроки.
Інтерактивні вправи для інтегрованих уроків у 2 класІ
Відповідно до нового Державного стандарту початкової освіти, на підставі базового навчального плану може здійснюватися повна або часткова інтеграція різних освітніх галузей, що відображається в типових освітніх програмах, освітній програмі закладу загальної середньої освіти. Зміст природничої, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, технологічної, інформатичної освітніх галузей інтегрується в різній комбінації їх компонентів, утворюючи інтегровані предмети і курси, перелік і назви яких зазначаються в типових освітніх програмах, освітній програмі закладу загальної середньої освіти.
Ідея інтеграції в освіті є значним здобутком дидактики, оскільки за умови її успішного методичного впровадження реалізується мета якісної освіти. Тому інтеграція як вимога об’єднання в ціле компонентів об’єктів навчання є необхідним дидактичним засобом, за допомогою якого уможливлюється створення в учнів цілісного уявлення про об’єкт, що вивчається, формується міжпредметна компетентність.
Реформування сучасної освіти передбачає подолання ізольованого викладання навчальних предметів і створення принципово нових навчальних програм, де освітній процес доцільно орієнтувати на розвивально-продуктивний інтегративний підхід.
Інтегрована освіта потребує дуже ретельної підготовки як від вчителя, так і від учнів. Досить складно з найрізноманітніших джерел віднайти потрібну інформацію, опрацювати її, підготувати для подання учням на уроці.
Аналіз чинної програми для початкової школи дозволяє зробити висновок, що всі предмети початкової школи мають своєрідний інтеграційний потенціал. Варіанти інтегрованих уроків є різноманітними. Можна інтегрувати не тільки два, але й навіть три-чотири предмети на одному або кількох уроках.
Ідея реалізації інтегрованого підходу до навчання – важливий фактор, що сприяє підвищенню якості освітнього процесу у початкових класах.
Особливість планування і проведення інтегрованих уроків у початковій школі полягає втому, що вони можуть проводитись як одним учителем, так і двома вчителями у випадках, коли другий предмет, що інтегрується, викладає фахівець (наприклад, учитель інформатики). Такі інтегровані уроки необхідно планувати заздалегідь. При такій організації освітнього процесу відбувається системне викладання знань у нових зв’язках, виключається однобічність у формуванні особистості учня.
Інтеграція передбачає мінімізацію використання зошитів із друкованою основою з таких навчальних предметів, де формування навички практично виконувати роботу є їх основною метою («Інформатика», «Я досліджую світ» тощо). Водночас для формування і перевірки предметних компетентностей учитель має спиратися на систему інтегрованих завдань, спрямованих на застосування учнями способів навчально-пізнавальної діяльності, знань, умінь і навичок для розв’язання певних задач у змодельованих життєвих ситуаціях. У такому форматі організації роботи учень матиме змогу здійснювати різноманітні мисленнєві операції, розкривати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, зіставляти пропоновану ситуацію і робити висновок.
Надзвичайно цікавими для учнів початкових класів є інтегровані уроки інформатики. Персональний комп’ютер приходить на допомогу учням в отриманні, закріпленні, узагальненні знань, і їм така робота приносить лише задоволення. За допомогою ж спеціалізованого програмного забезпечення вчителі мають змогу проводити контроль знань учнів, результати якого будуть більш точними.
Наприклад, вивчаючи тему «Способи пізнання» у 2 класі, на уроці можна інтегрувати декілька навчальних предметів: «Я досліджую світ», «Інформатику», «Українську мову», де розглядаються теми: «Інформація», «Джерела інформації», «Способи передавання інформації», «Органи чуття людини» тощо. Працюючи над вивченням даної теми, вчитель може використовувати різноманітні інтерактивні форми й методи роботи на уроці. Додатком до уроку слугуватиме яскрава презентація на тему, а також колекція вправ, створена засобами сервісу Learning Apps, яку можна використовувати як під час вивчення нової теми, так і для закріплення вивченого матеріалу (рис. 11).
Рис.11
Під час вивчення теми на уроці можна організувати роботу в групах чи центрах з використанням колекції вправ «Інформація». Вправи, що входять до даної колекції, також можна використати на різних етапах уроку. «Я пізнаю світ» - вправа, що допоможе учням, з’ясувати, які органи чуття допомагають людині пізнавати світ, а також з яких джерел та пристроїв людина отримує інформацію (рис.12).
Рис.12
Вправа «Валіза» допоможе учням з’ясувати, які є типи повідомлень за способом подання (рис.13).
Рис.13
Виконуючи завдання вправи «Інформація», учні складають словосполучення, одночасно повторюючи основні поняття з теми «Комп’ютер» (рис.14).
Рис.14
Для узагальнення та закріплення вивченого матеріалу можна використати вправу «Кросворд» (рис.15) або вправу «Органи чуття» (рис.16), яка містить елемент змагання.
Рис.15
Рис.16
Програма з математики та інформатики у 2-4 класах передбачає вивчення тем, до яких можна застосувати інтегрований підхід. Завдання вчителя на цих уроках – сформувати в учня інформаційну компетентність, уміння перетворювати на практиці інформаційні об'єкти за допомогою засобів інформаційних технологій. Такі уроки дозволяють наочно показати зв'язок предметів, вчать застосовувати на практиці теоретичні знання, відпрацьовують навички роботи на комп'ютері, активізують розумову діяльність учнів, стимулюють їх до самостійного набуття знань. Кожен учень працює активно, у них розвивається допитливість, пізнавальний інтерес.
Тему «Геометричні фігури» можна розглянути під час інтегрованих уроків математики та інформатики у 2 класі. Для вивчення даної теми розроблено колекцію вправ «Геометричні фігури» (рис. 17).
Рис.17
До колекції входить навчальне відео, за допомогою якого учні повторюють геометричні фігури (рис.18). Перед переглядом відео учні отримують завдання.
Рис.18
Вправа «На що схожа фігура» (рис. 19) дозволяє порівняти геометричні фігури з предметами повсякденного життя, що сприяє розвитку спостережливості, уваги, пам’яті, уміння співставляти тощо.
Рис.19
За допомогою вправи «Упізнай фігуру» учні повторюють інструменти графічного редактора та створюють з геометричних фігур малюнок за зразком (рис.20).
Рис.20
Тема «Команди і виконавці» у 2 класі передбачає формування в учнів знань з теми «Послідовність дій. Приклади послідовності дій у природі». Дану тему можна розглянути під час інтегрованого уроку інформатики та «Я досліджую світ». Сервіс Learning Apps дозволяє створити інтерактивні вправи для вивчення даної теми. З цією метою можна використати колекцію вправ «Пори року» (рис. 21).
Рис.21
До колекції включено відеоконтент з навчальним мультфільмом «12 місяців» (рис. 22), вправу «Відгадай загадки» (рис.23), вправи на встановлення відповідності (рис.24) та послідовності подій (рис.25), а також відеоконтент на тему «Зміна пір року» (рис.26).
Рис.22
Рис.23
Рис.24
Рис.25
Рис.26
Зміст практичних завдань, що використовуються в курсі «Інформатика», відображає потреби навчання учнів з читання, математики, мов, природознавства, мистецтв та інших навчальних предметів. Важливим є задоволення пізнавальних інтересів учнів, підтримка їх творчої ініціативи та прагнення до освоєння нових інформаційно-комунікаційних технологій, що створюватиме відчуття доступності в постійному оновленні своїх компетентностей.
У програмі передбачено під час вивчення кожної теми використовувати матеріали інших навчальних предметів, постійно здійснювати підтримку вивчення цих предметів. Доцільно організовувати навчання у захищених закритих середовищах з можливістю учнів співпрацювати між собою для розвитку як ІКТ, так і комунікативних та соціальних компетенцій; навчальні завдання створювати й з метою розвитку логічного та критичного мислення, пам’яті, просторової та творчої уяви учнівства.
Застосування інтерактивних вправ сервісу Learning Apps на інтегрованих уроках в початковій школі сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, уміння працювати в групах, стимулює розвиток інтересу до навчання, виховує відповідальність за індивідуальні навички та спільні результати діяльності. На уроках з використанням Learning Apps учні з задоволенням виконують запропоновані вправи.
Інтерактивні вправи для використання на уроках інформатики в 2-4 класах
Стрімкий розвиток сучасних комп’ютерних технологій розширює спектр можливостей учителя щодо підготовки змістовних, цікавих уроків, під час яких разом з учнями отримує задоволення від захопливого процесу пізнання. Такі уроки викликають у дітей емоційне піднесення, учні охоче працюють із комп’ютером. Внесення таких «родзинок» у зміст уроку активізує начально-пізнавальну діяльність учнів, покращує якість та результативність освітньої діяльності.
Саме такою «родзинкою» є Інетрнет-сервіс LearningApps. Використання інтерактивних вправ на уроках інформатики в початкових класах забезпечує можливість учнів отримати, перевірити та закріпити свої знання в ігровій формі. Усе це сприяє формуванню у них пізнавального інтересу. Інтерактивні вправи, створені за допомогою даного сервісу, мають ряд переваг у тому, що правильність їх виконання не займає часу, перевіряється миттєво.
Для створення інтерактивних вправ використано різноманітні шаблони, які урізноманітнюють види вправ. (Таблиця 1).
Таблиця 1
«Знайти пару»
|
«Класифікація»
|
«Числова пряма»
|
«Просте упорядкування»
|
«Вільна текстова відповідь»
|
«Кросворд»
|
«Колекція вправ»
|
«Фрагменти зображень»
|
«Вікторина»
|
«Заповни пропуски»
|
«Перший мільйон»
|
«Вгадай слово»
|
«Скачки»
|
«Пазл»
|
«Аудіо- та відео-контент»
|
«Де це?»
|
«Голосування»
|
«Нотатки»
|
«Дошка оголошень»
|
«Парочки»
|
Програма з інформатики для 2-4 класів побудована лінійно-концентрично. Зміст понять поступово розширюється і доповнюється. Концентричність передбачає повернення до подання та опрацювання тем у кожному класі початкової школи. Лінійність має за мету ознайомити учнівство у пропедевтичному курсі «Інформатика» з деякими простими середовищами, що забезпечують навчальну необхідність за змістом програм курсів початкової освіти. Поняття інформації, її властивостей, форм подання та використання в освітньому процесі розширюється і доповнюється на кожному етапі навчання. Таким чином забезпечується поступове нарощування складності матеріалу, його актуалізація, повторення, закріплення, що сприяє формуванню ключових та предметної компетентностей і способів діяльності на вищому рівні узагальнення. [3]
На початковому етапі вивчення інформатики програмою передбачається ознайомлення учнів з різноманіттям засобів інформаційно-комунікаційних технологій для сприймання, створення, опрацювання та обміну інформацією.
Другокласники практично знайомляться з різноманіттям засобів комп’ютерної техніки: портативними та стаціонарними комп’ютерами, мобільними пристроями, що наявні у школі та вдома.
У 2 класі при вивченні теми «Комп’ютери та інші пристрої» доцільно використовувати такі вправи:
Рис.27
https://learningapps.org/5648337
Рис.28
Рис.29
Рис.30
https://learningapps.org/5641618
Рис.31
https://learningapps.org/5613590
Рис.32
Рис.33
Рис.34
Розкриття тем програми про інформацію, її властивостей та дій з інформацією базується на розумінні дитиною поняття «інформація». Учні мають уміти наводити приклади інформації, властивостей інформації, форм подання та дій з інформацією з повсякденного застосування.
Програма передбачає ознайомлення учнів із властивостями, видами інформації, діями з нею. Тема «Інформація» вивчається у 2, 3 та 4 класах. Під час вивчення цієї теми можна використати інтерактивні вправи:
https://learningapps.org/5643890
Рис.35
Рис.36
Рис.37
Рис.38
Рис.39
Рис.40
Рис.41
Комунікаційні технології опановуються учнями у процесі практичного ознайомлення з мережею Інтернет та практичним використанням упродовж усіх тем вивчення курсу. Основну увагу приділено опануванню початковими практичними навичками використання мережі Інтернет. Важливо, щоб учні зрозуміли головні особливості безпечної роботи з інформаційними джерелами. Під час вивчення теми «Інтернет» у 2-4 класах можна використати наступні вправи:
Рис.42
Рис.43
(https://learningapps.org/5677917
Рис.44
Практичні дії зі створення учнями власних продуктів починається під час ознайомлення з середовищами для створення та змінювання зображень. Під час практичних занять у графічних та текстових редакторах, редакторах презентацій формуються навички створювати та змінювати зображення, тексти, презентації для навчання.
У ході реалізації цієї змістової лінії учні вчаться змінювати та створювати найпростіші зображення, презентації, текстові документи; працювати зі схемами, діаграмами, картами; перетворювати інформацію з однієї форми подання в іншу (текстову, графічну, числову, звукову).
Тема «Графіка» вивчається в 2, 3 та 4 класах. Для вивчення даної теми створено вправи:
Рис.45
Рис.46
Рис.47
Рис.48
Рис.49
Для вивчення теми «Текст» у 3 та 4 класах створено інтерактивні вправи:
Рис.50
Рис.51
https://learningapps.org/5684586
Рис.52
https://learningapps.org/5685807
Рис.53
Під час вивчення теми «Презентації» в 3 класі можна використати наступні вправи:
Рис.54
Рис.55
Для формування міжпредметних компетенцій, у рамках пропедевтичного курсу, програмою передбачено вивчення питань, пов’язаних з алгоритмами та їх виконавцями. У результаті ознайомлення з ними учні повинні розуміти поняття виконавця, його середовища, команди, системи команд виконавця алгоритму, отримати перші уявлення про основні алгоритмічні структури, зокрема, слідування, розгалуження та повторення, навчитися виконувати готові алгоритми, а також складати прості алгоритми для виконавців, які працюють у певному зрозумілому для відповідної вікової категорії середовищі, використовуючи просту систему їхніх команд. Головною метою вивчення алгоритмів є вміння розв’язувати значущі для учнів задачі з їх повсякденного життя, застосовуючи алгоритмічний підхід: уміння планувати послідовність дій для досягнення мети, передбачати можливі наслідки. У 2, 3 та 4 класах доцільно використовувати такі вправи:
Рис.56
Рис.57
Рис.58
Рис.59
Рис.60
https://learningapps.org/5644780
Рис.61
Рис.62
https://learningapps.org/5661462
Рис.63
На сайті http://learningapps.org доступна велика база завдань, розроблених учителями з різних країн для усіх предметів шкільної програми. Кожен із ресурсів можна використати на своєму уроці, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль.
Сервіс LearningАpps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів учителів та учнів.
КАТАЛОГ ВПРАВ, створених засобами сервісу LearningApps
№ |
Назва вправи |
Автор |
Тема |
Інструмент сервісу LearningApps |
Веб-посилання |
QR-код |
1 |
Валіза |
Волкова О.Б. |
Способи передавання повідомлень |
Класифікація |
|
|
2 |
Вбудований графічний редактор Скретч |
Бількевич Л.Ю. |
Середовище програмування для дітей |
Де це? |
https://learningapps.org/5661462 |
|
3 |
Вивчаємо клавіатуру |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютер |
Вільна текстова відповідь |
https://learningapps.org/5611609 |
|
4 |
Відгадайте загадки |
Волкова О.Б. |
Пори року. Приклади послідовності в природі |
Знайти пару |
|
|
5 |
Вікно програми Scratch |
Бількевич Л.Ю. |
Середовище програмування для дітей |
Фрагменти зображення |
https://learningapps.org/5660936 |
|
6 |
Встановити відповідність |
Волкова О.Б. |
Пори року. Приклади послідовності в природі |
Класифікація |
|
|
7 |
Встановити послідовність |
Волкова О.Б. |
Пори року. Приклади послідовності в природі |
Числова пряма |
|
|
8 |
Встановіть відповідність |
Волкова О.Б. |
Комп’ютер |
Знайти пару |
|
|
9 |
Геометричні фігури |
Волкова О.Б. |
Геометричні фігури. Створення малюнка за зразком |
Колекція вправ |
|
|
10 |
Геометричні фігури |
Волкова О.Б. |
Геометричні фігури |
Аудіо- та відео-контент |
|
|
11 |
Геометричні фігури |
Волкова О.Б. |
Властивості геометричних фігур |
Знайти пару |
|
|
12 |
Замітки |
Волкова О.Б. |
Вивчення нового матеріалу на уроці |
Нотатки |
|
|
13 |
Зміна пір року |
Волкова О.Б. |
Пори року |
Аудіо- та відео-контент |
|
|
14 |
Інструменти графічного редактора |
Волкова О.Б. |
Графічний редактор |
Вікторина |
|
|
15 |
Інформація |
Волкова О.Б. |
Інформація в житті людини |
Колекція вправ |
|
|
16 |
Інформація |
Волкова О.Б. |
Інформація в житті людини |
Кросворд |
|
|
17 |
Клавіатура |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютер |
Кросворд |
|
|
18 |
Комп’ютерна програма |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютери та інші пристрої
|
Вгадай слово |
https://learningapps.org/5614078 |
|
19 |
Набір символів у текстовому редакторі |
Бількевич Л.Ю. |
Текстовий редактор |
Знайти пару |
https://learningapps.org/5684586 |
|
20 |
Наші очікування |
Волкова О.Б. |
Очікування на уроці |
Нотатки |
|
|
21 |
Органи чуття людини |
Волкова О.Б. |
Сприймання інформації |
Скачки |
|
|
22 |
Перевірка присутніх на уроці |
Волкова О.Б. |
Організаційна частина уроку |
Фрагменти зображення |
https://learningapps.org/5601797 |
|
23 |
Підсумки уроку |
Волкова О.Б. |
Підбиття підсумків уроку |
Голосування |
|
|
24 |
Повідомлення теми уроку |
Волкова О.Б. |
Роль інформації в житті людини |
Просте впорядкування |
https://learningapps.org/5601651 |
|
25 |
Пори року |
Волкова О.Б. |
Пори року. Приклади послідовності в природі |
Колекція вправ |
|
|
26 |
Пори року |
Волкова О.Б. |
Пори року. Приклади послідовності в природі |
Аудіо- та відео-контент |
|
|
27 |
Правила безпечного користування Інтернетом
|
Бількевич Л.Ю. |
Безпечний Інтернет |
Класифікація |
https://learningapps.org/5677917 |
|
28 |
Правила роботи за комп’ютером |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютери та інші пристрої |
Заповнити пропуски |
https://learningapps.org/5612831 |
|
29 |
Презентація |
Волкова О.Б. |
Презентація |
Вікторина |
https://learningapps.org/5686098 |
|
30 |
Приватна, публічна інформація |
Бількевич Л.Ю. |
Безпека в Інтернеті |
Пазл |
https://learningapps.org/5677824 |
|
31 |
Пристрої введення та виведення |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютер |
Класифікація |
https://learningapps.org/5611191 |
|
32 |
Програми-браузери |
Бількевич Л.Ю. |
Інтернет |
Перший мільйон |
https://learningapps.org/5662450 |
|
33 |
Робочий стіл |
Бількевич Л.Ю. |
Комп’ютер |
Фрагменти зображення |
https://learningapps.org/5613590 |
|
34 |
Розгадай ребус |
Бількевич Л.Ю. |
Текстовий редактор |
Вільна текстова відповідь |
https://learningapps.org/5685807 |
|
35 |
Спеціальні клавіші |
Волкова О.Б. |
Текстовий редактор |
Знайти слова |
https://learningapps.org/5685521 |
|
36 |
Способи подання інформації |
Бількевич Л.Ю. |
Інформація |
Знайти пару |
https://learningapps.org/5610886 |
|
37 |
Створення малюнку з геометричних фігур |
Волкова О.Б. |
Графічний редактор |
Фрагменти зображення |
|
|
38 |
Створення презентації в MS Power Point |
Бількевич Л.Ю. |
Презентації |
Просте упорядкування |
https://learningapps.org/5673380 |
|
39 |
Текстовий редактор |
Волкова О.Б. |
Текстовий редактор |
Кросворд |
https://learningapps.org/5685967 |
|
40 |
Як я пізнаю світ |
Волкова О.Б. |
Сприйняття інформації |
Пазл |
|
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1
[1] Державний стандарт початкової освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87
[2] Інформатика. Навчальна програма для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
[3] Інформатика. Навчальна програма для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс] / Режим доступу : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli