Використання кейс-методу при вивченні теми з хімії у 9 класі «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену»

Про матеріал
Пропонуємо вашій увазі одну з інноваційних технологій навчання - кейс-метод при вивченні теми з хімії у 9 класі «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену». Кейс-метод — техніка навчання, що використовує опис реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій. Учні повинні досліджувати ситуацію, розібратися в суті проблем, запропонувати можливі рішення і вибрати найкраще з них. Кейси ґрунтуються на реальному фактичному матеріалі або ж наближені до реальної ситуації. Після оголошення теми та мети уроку, а також теоретичних відомостей про реакції полімеризації, її складові – мономери, структурні ланки полімерів, умови полімеризації, дізнаємось про властивості цих органічних сполук. Наступним етапом уроку є робота в групах, кожна з яких отримала проблемне завдання, на яке потрібно знайти оптимальну відповідь. І група працювала над дослідженням основних етапів історії винайдення полімерів. Результати відображені в презентації. На початку 20 ст найчастіше використовувались вироби з міцного, але важкого полімеру бакеліту. Целулоїдні кульки для пінг-понгу використовуються з початку 20 ст донині. ІІ група визначала переваги полімерних матеріалів. Була відзначена порівняна дешевизна виробів, герметичність і вологостійкість пакування, легкість виробів. Всього щорічно виробляється понад 250 млн. тонн полімерів. Серед них поліетилен – 29%, поліпропілен – 20%, полівінілхлорид – 11%, поліуретан – 7% і полістирол – 7%. Майже 40% поліетилену використовується для створення упаковок, у будівництві – понад 20% від загальної кількості.Цікаво, що в Європі використовується щорічно 35 кг поліетилену на одну людину, а в Україні – лише 7кг. ІІІ група Які хімічні речовини, що використовуються при виготовленні пластмас, створюють екологічні проблеми? Стирол В газуватому стані викликає подразнення слизових оболонок ротової порожнини. Формальдегід Канцерогенна речовина, спричиняє погіршення/втрату зору та дизфункцію печінки. При нагріванні утворюється фосген - отруйна речовина, що призводить до набряку легень. Діоксид утворюється при спалюванні полімерів, викликаючи загальне отруєння організму ІV група Пакування товарів: наскільки безпечні упаковки? Окремі види поліетилену можуть виділяти токсичні речовини та містити залишки каталізаторів – шкідливі для людини сполуки важких металів. Найнебезпечніший - полівінілхлорид (ПВХ). Для підвищення стійкості до нього додають сполуки Плюмбуму, Барію і Кадмію, Стануморганічні сполуки, аміни. V група Експерти з дитячих товарів та іграшок Більше 80% виробництва іграшок зосереджено у Східній та Південно-східній Азії на кустарних підприємствах, де нема достатнього контролю якості продукції і порушується технологічний цикл. Це стосується і канцелярського приладдя. VІ група Екологи Лише до 70% полімерів у розвинених країнах зазнає вторинної переробки. У бідних країнах цей показник становить 10-20%. Особливо занепокоєні проблемою використаних поліетиленових пакетів у Індії. Потрапляючи в складний шлунок священних корів, вони викликають болісну смерть. Тому в Індії повністю заборонено використання поліетиленових пакетів, їх замінено на паперові. Штраф за поширення такої продукції становить 100тис. рупій (2тис дол. США). У Південній Африці використання поліетиленових пакетів загрожує ув’язненням до 10 років. Драконівські антипакетні закони в африканській Кенії, де виробництво, імпорт та продаж таких пакетів карається штрафом 40тис. дол.. або 4 роки тюрми,а виявлений пустий пакетик коштуватиме людині 500 дол. Або 1 рік ув’язнення. В Україні прийнятий закон про обмеження використання полімерів як пакувального матеріалу, але він діє поки що частково. Особливу небезпеку становить забруднення пластиковим сміттям вод океанів, адже поступово руйнуючись у солоній воді, мікрочастки накопичуються у травній системі морських організмів та зябрах риб. Таким чином, прийшли до висновку, що без полімерних матеріалів людство найближчим часом не обійдеться, але їх потрібно використовувати обмежено з обов’язковою вторинною переробкою. Це сприятиме зменшенню добування вуглеводневої сировини, збереженню біорізномаїття органічного світу та біосфери в цілому.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Використання кейс-методу при вивченні теми з хімії у 9 класі «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену»Мельничук Сергій Павловичвчитель хіміїБердичівська загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа № 7

Номер слайду 2

Кейс-метод Кейс-метод — техніка навчання, що використовує опис реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій. Учні повинні досліджувати ситуацію, розібратися в суті проблем, запропонувати можливі рішення і вибрати найкраще з них. Кейси ґрунтуються на реальному фактичному матеріалі або ж наближені до реальної ситуації.

Номер слайду 3

Мета уроку - ознайомитися з поняттями „мономер”, „полімер”, реакція “полімеризації”, „ступінь полімеризації”;- розвивати вміння в написанні рівнянь хімічних реакцій;- знати застосування поліетилену.

Номер слайду 4

ПОЛІМЕРИ – це речовини, молекули яких складаються з великої кількості груп атомів, з'єднаних хімічними зв'язками. РЕАКЦІЯ ПОЛІМЕРИЗАЦІЇ – це реакція послідовного сполучення молекул низькомолекулярної речовини з утворенням високомолекулярної. n CH2=CH2   → (-CH2-CH2-)n , -CH2-CH2- n >> 1 етилен поліетилен структурна ланка. УМОВИ ПОЛІМЕРИЗАЦІЇЗА ЗВИЧАЙНОЇ АБО ПІДВИЩЕНОЇ ТЕМПЕРАТУРИ;ВЕЛИКОГО ТИСКУ;ПІД ДІЄЮ УЛЬТРАФІОЛЕТОВОГО АБО РАДІОАКТИВНОГО ОПРОМІНЕННЯ;ЗА НАЯВНОСТІ КАТАЛІЗАТОРІВ.

Номер слайду 5

Властивості полімерів. ЛегкіСтійкі до впливу води, кислот, лугів, механічних пошкоджень. Не проводять електричний струм. Водо- та газотривкіТермопластичні

Номер слайду 6

І група Екскурсія в історію штучних полімерів До середини 19 ст. все, що створювалось людиною, вироблялося з натуральних матеріалів. Але в 1855 році британський металург Олександр Паркс створив перший штучний замінник слонової кістки. Винахідник змішав деревну клітковину (целюлозу) з азотною кислотою, камфорою і дав отриманій масі затвердіти. Наслідком цього експерименту став твердий легкозаймистий матеріал, який інженер назвав на свою честь паркезітом. З нього виготовляли фото- і кіноплівку, ляльок, гребінці та більярдні кулі.

Номер слайду 7

Наприкінці 19 ст. людство опинилося за крок до винайдення поліетилену. Його випадково відкрив німецький інженер Ганс фон Пехманн, але про новий матеріал швидко забули. Другий шанс і визнання поліетилен отримав у 1933 році завдяки інженерам Еріку Фосетту і Реджинальду Гібсону. Спочатку його використовували у виробництві телефонного кабелю, а з 1950-х років стали застосовувати для пакування продуктів, виготовлення пляшок, водопровідних труб і навіть човнів.

Номер слайду 8

Лінолеум У 1863 році британець Фредерік Волтон знайшов заміну каучуку (ліноксин), і поклав початок виробництву лінолеуму.

Номер слайду 9

Телефонний апарат в корпусі з бакеліту (1931р.)

Номер слайду 10

Вироби з целулоїду. Кульки для пінг-понгу

Номер слайду 11

ІІ група Переваги полімерів1. Полімерні матеріали порівняно дешеві.2. Забезпечують швидке та зручне фасування і транспортування продуктів, їх захист від біологічних забруднень.3. Посуд із них має гарний вигляд, міцність і гнучкість.

Номер слайду 12

Застосування поліетилену

Номер слайду 13

Виробництво поліетиленових пакетів Україна 

Номер слайду 14

ІІІ група. Які хімічні речовини, що використовуються при виготовленні пластмас, створюють екологічні проблеми1. Стирол (пластиковий посуд)В газуватому стані викликає подразнення слизових оболонок ротової порожнини2. Формальдегід Канцерогенна речовина, спричиняє погіршення/втрату зору та дизфункцію печінки. При нагріванні утворюється фосген - отруйна речовина, що призводить до набряку легень.

Номер слайду 15

ІV група. Пакування товарів: наскільки безпечні упаковки?Окремі види поліетилену можуть виділяти токсичні речовини та містити залишки каталізаторів – шкідливі для людини сполуки важких металів. Поліетилен і полістирол – основні сполуки для виробництва полімерів.

Номер слайду 16

Полівінілхлорид. Найнебезпечніший - полівінілхлорид (ПВХ). Для підвищення стійкості тепловому та світловому старінню до нього додають сполуки Плюмбуму, Барію і Кадмію, Стануморганічні сполуки, аміни. Для пластичності додають етери фталевої та ортофосфорної кислот.

Номер слайду 17

V група. Експерти з дитячих товарів та іграшок Виробляються в Китаї, Південній Кореї, країнах Південно-Східної Азії. На пакуванні повідомляється : “нетоксичні”. Насправді жодних перевірок не проводиться

Номер слайду 18

Канцелярське приладдя. Канцелярське приладдя виробляється із ПВХ і у дітей, що мають звичку “гризти” ручки, шкідливі речовини потрапляють у шлунок. Це викликає захворювання печінки, порушення зору і репродуктивної функції організму

Номер слайду 19

VІ група Екологи. Друге життя пластикуhttp://www.kidmade.com.ua/ukr/catalog/crafts-from-waste/

Номер слайду 20

https://ecotown.com.ua/news/SHCHo-mozhna-zrobyty-iz-plastykovykh-kryshechok-10-idey/

Номер слайду 21

Острів з пластико-вого сміття в Тихому океані

Номер слайду 22

VІ група Екологи

Номер слайду 23

Поради екологів: Пийте зі скляного посуду. Купуйте дерев'яні дитячі іграшки. Використовуйте багаторазовий посуд. Користуйтесь еко-сумками. Органічні відходи викидайте окремо. Використовуйте багаторазові контейнери для продуктів Цікавий факт: пластик розкладається біля 100 років, тому вчені розробили біопластик з періодом розкладання 3 роки. Його виготовляють з кукурудзи та цукрової тростини.

Номер слайду 24

pptx
До підручника
Хімія 9 клас (Березан О.В.)
Додано
28 лютого
Переглядів
111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку