Про матеріал
Пропонуємо вашій увазі одну з інноваційних технологій навчання - кейс-метод при вивченні теми з хімії у 9 класі «Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену».
Кейс-метод — техніка навчання, що використовує опис реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій. Учні повинні досліджувати ситуацію, розібратися в суті проблем, запропонувати можливі рішення і вибрати найкраще з них. Кейси ґрунтуються на реальному фактичному матеріалі або ж наближені до реальної ситуації.
Після оголошення теми та мети уроку, а також теоретичних відомостей про реакції полімеризації, її складові – мономери, структурні ланки полімерів, умови полімеризації, дізнаємось про властивості цих органічних сполук. Наступним етапом уроку є робота в групах, кожна з яких отримала проблемне завдання, на яке потрібно знайти оптимальну відповідь.
І група працювала над дослідженням основних етапів історії винайдення полімерів. Результати відображені в презентації.
На початку 20 ст найчастіше використовувались вироби з міцного, але важкого полімеру бакеліту. Целулоїдні кульки для пінг-понгу використовуються з початку 20 ст донині.
ІІ група визначала переваги полімерних матеріалів. Була відзначена порівняна дешевизна виробів, герметичність і вологостійкість пакування, легкість виробів. Всього щорічно виробляється понад 250 млн. тонн полімерів. Серед них поліетилен – 29%, поліпропілен – 20%, полівінілхлорид – 11%, поліуретан – 7% і полістирол – 7%. Майже 40% поліетилену використовується для створення упаковок, у будівництві – понад 20% від загальної кількості.Цікаво, що в Європі використовується щорічно 35 кг поліетилену на одну людину, а в Україні – лише 7кг.
ІІІ група
Які хімічні речовини, що використовуються при виготовленні пластмас, створюють екологічні проблеми?
Стирол В газуватому стані викликає подразнення слизових оболонок ротової порожнини.
Формальдегід Канцерогенна речовина, спричиняє погіршення/втрату зору та дизфункцію печінки. При нагріванні утворюється фосген - отруйна речовина, що призводить до набряку легень.
Діоксид утворюється при спалюванні полімерів, викликаючи загальне отруєння організму
ІV група
Пакування товарів: наскільки безпечні упаковки?
Окремі види поліетилену можуть виділяти токсичні речовини та містити залишки каталізаторів – шкідливі для людини сполуки важких металів.
Найнебезпечніший - полівінілхлорид (ПВХ). Для підвищення стійкості до нього додають сполуки Плюмбуму, Барію і Кадмію, Стануморганічні сполуки, аміни.
V група
Експерти з дитячих товарів та іграшок
Більше 80% виробництва іграшок зосереджено у Східній та Південно-східній Азії на кустарних підприємствах, де нема достатнього контролю якості продукції і порушується технологічний цикл. Це стосується і канцелярського приладдя.
VІ група Екологи
Лише до 70% полімерів у розвинених країнах зазнає вторинної переробки. У бідних країнах цей показник становить 10-20%.
Особливо занепокоєні проблемою використаних поліетиленових пакетів у Індії. Потрапляючи в складний шлунок священних корів, вони викликають болісну смерть. Тому в Індії повністю заборонено використання поліетиленових пакетів, їх замінено на паперові. Штраф за поширення такої продукції становить 100тис. рупій (2тис дол. США). У Південній Африці використання поліетиленових пакетів загрожує ув’язненням до 10 років. Драконівські антипакетні закони в африканській Кенії, де виробництво, імпорт та продаж таких пакетів карається штрафом 40тис. дол.. або 4 роки тюрми,а виявлений пустий пакетик коштуватиме людині 500 дол. Або 1 рік ув’язнення. В Україні прийнятий закон про обмеження використання полімерів як пакувального матеріалу, але він діє поки що частково.
Особливу небезпеку становить забруднення пластиковим сміттям вод океанів, адже поступово руйнуючись у солоній воді, мікрочастки накопичуються у травній системі морських організмів та зябрах риб.
Таким чином, прийшли до висновку, що без полімерних матеріалів людство найближчим часом не обійдеться, але їх потрібно використовувати обмежено з обов’язковою вторинною переробкою. Це сприятиме зменшенню добування вуглеводневої сировини, збереженню біорізномаїття органічного світу та біосфери в цілому.