Використання коучингових технологій на уроках англійської мови

Про матеріал
Ко́учинг (від англ. coaching — тренерство) – це мистецтво створення, за допомогою бесіди й поведінки, середовища, яке полегшує рух людини до бажаних цілей, так, щоб воно приносило задоволення, підвищувало результативність, сприяло всебічному розвитку особистості.
Перегляд файлу

Використання технології коучингу на уроках англійської мови

Наумова О.А., заступник директора з навчально-виховної роботи

Харківської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 29

Харківської міської ради Харківської області,

вчитель англійської мови, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

 

У сучасному світі, коли інформація змінюється майже щоденно, особистість має вміти діяти автономно, використовувати засоби навчання
і набуті вміння інтерактивно, повноцінно функціонувати, для чого вона повинна навчитися вчитися впродовж життя.

Збільшення кількості інформації спонукає вчителів іти шляхом згортання матеріалу до найголовнішого таким чином, щоб ті, хто навчаються, змогли на основі отриманих знань самостійно нарощувати додаткові знання. Відоме висловлювання "мові навчити неможливо, мові можна тільки навчитися"
і означає, що те, що ти маєш завтра видати як засвоєне, не зробить для тебе чи за тебе хтось інший, воно мусить бути відпрацьовано тобою до "завтра",
і процес цей безперервний.

Процес засвоєння знань і умінь учнями відбувається лише завдяки їх власній діяльності, яка завжди індивідуальна, за будь-яких методів і форм її організації. Отже, як знання і вміння, так і розвиток особистості – це особистий здобуток кожного, отриманий своїми власними силами у процесі навчально-пізнавальної діяльності.

Коучинг є одним із різновидів інноваційної освітньої практики, де коуч займає позицію фасилітатора, який спрямовує процес отримання людиною суб’єктивно і об’єктивно нового досвіду. Ко́учинг (від англ. coaching — тренерство)  – це мистецтво створення, за допомогою бесіди й поведінки, середовища, яке полегшує рух людини до бажаних цілей, так, щоб воно приносило задоволення, підвищувало результативність, сприяло всебічному розвитку особистості.

Ключовим елементом у коучингу є усвідомлення, яке стає результатом посилення уваги, концентрації й чіткості. Усвідомлення – це здатність відбирати і ясно сприймати, визначаючи їхню важливість, факти
й інформацію, що стосуються справи. Відповідальність – ще одна ключова концепція і мета коучингу. Основна задача вчителя-коуча – не навчити,
а стимулювати самоосвіту для того, щоб в процесі діяльності людина могла сама знаходити і отримувати необхідні знання.

Використання технології коучинга розглядаються в працях М. Вілера, Дж. Доннерв, Л. Уітворта, С. Авдєєва, В. Я. Брич, О.М.,  Бібарцева, В.А. Співак, А.Д. Савкіна, Н. Туркулець, Т.С. Єфімової та інших. Ця методика дозволяє учням досягти мети набагато ефективніше і швидше, отримати впевненість
у правильності обраного напрямку розвитку.

Відомий факт, що висота результатів освоєння навчальної програми школярем багато в чому залежить від того, наскільки висока його мотивація до навчання, наскільки велике його бажання вчитися і застосовувати всі свої здібності до навчання. Спостерігаючи за навчальною діяльністю учнів, не можна не помітити, що за період навчання їх ставлення до навчальної діяльності змінюється, причому в гірший бік, особливо це стосується учнів середньої ланки, тобто тоді, коли починається перехідний вік.  Відвідування школи перетворюється, в кращому випадку, в можливість поспілкуватися
з однокласниками, а навчально-пізнавальна діяльність –  у важку рутину.  Застосування технології коучингу може допомогти учням стати активними учасниками освітнього процесу і усвідомлено ставитися до навчання, як до діяльності, яка має значення особисто для кожного учня.  Звичайно, є учні, які усвідомлюють важливість навчання і знаходять в цьому особистісний сенс.
За допомогою технології коучингу вони можуть досягти ще більших результатів.

Одним з важливих моментів застосування технології коучингу є те,  що учень повинен навчитися ставитися до своїх помилок як до досвіду, який допоможе оволодіти знаннями і дозволить поглибити їх. Як вже було сказано вище, діяльність учнів буде результативною лише в тому випадку, якщо вони будуть відповідальні за результати свого навчання. Для цього необхідно спільне з учнями планування навчального процесу, де будуть позначені цілі, які необхідно досягти. Таким чином, при плануванні учні повинні знати, як відповісти на наступні питання:

  • Що мені потрібно досягти?
  • Навіщо мені це потрібно?
  • Як я зрозумію, що досяг потрібного результату?
  • Коли я повинен почати займатися вирішенням питання?
  • Коли я повинен закінчити?
  • Що мені для цього потрібно робити?
  • Що мені заважає? тощо.

Сам процес цієї технології складається з наступних етапів:

1. Постановка мети і усвідомлення реальності.

2. Аналіз необхідних складових успіху.

3. Аналіз наявних можливостей.

4. Визначення шляхів досягнення мети.

5. Моніторинг досягнення мети і аналіз результатів.

 Учитель може за допомогою коучингових технологій допомогти учневі побачити і усвідомити свої помилки (наприклад, використовуючи відкриті питання), може провокувати учня на пошук різноманітних рішень і на аналіз наявних ресурсів.  Таким чином, учень сам досліджує ситуацію, що склалася,
і все, що з нею пов'язано, самостійно вибирає шлях вирішення проблеми
з подальшим планом дії.

Фрагмент коучинг-тренінгу може виглядати наступним чином:

 - Які труднощі відчуваєте Ви, учень 10 класу, при підготовці до ЗНО?

 - Особливо важко мені дається аудіювання.

 - А як ви думаєте, чому у вас виникають такі труднощі?

 - У завданнях зустрічається багато незнайомих слів, швидкий темп мови.

 - А як, на вашу думку, можна вирішити проблему «прогалин» в лексиці?

 - Вчити слова?!

 - Скажіть, будь ласка, як ви краще запам'ятовуєте слова, коли їх бачите, чуєте, прописуєте?

 - Напевно, коли прописую і бачу.

 - Чи вважаєте ефективним записувати слова на стікерах і розклеювати їх
в тих місцях в будинку, де ви найчастіше буваєте?

 - Так, було б зручно і ефективно.

 - А ще можна завести друзів з англомовних країн в мережі Інтернет, це теж допоможе збагатити вашу лексику. Пропоную сайти для перегляду фільмів англійською мовою.

Хочу розповісти про урок з учнями 10 класу рівня Pre-Intermediate. На одному з етапів уроку я цілеспрямовано включила свої питання. Учні вдома працювали з текстом і розбирали нову лексику. На уроці ми опрацювали текст, виконали ряд вправ, в тому числі із серії true / false sentences на перевірку розуміння, вправи на відповідність, з вибором однієї правильної відповіді.
І далі ми виходимо на переказ цього тексту, що супроводжується висловлюванням власної думки учня про прочитане і його коментарями. І перед цим етапом я ставлю учням запитання англійською мовою: 1. Який результат в кінці переказу буде хорошим? 2. Що може допомогти успішно переказати текст і висловити свою думку? 3. А що ще?

Учні самі промовляють для себе критерії хорошого результату: наприклад, використання нової лексики, грамотно підібрані граматичні часи, вимова на певному рівні, опора на факти та інформацію з тексту тощо. Далі вони говорять, а я, вже в класичній ролі вчителя, слухаю і фіксую помилки. Коли учень завершує переказ, я питаю: 1. Що вийшло добре в переказі?
2. Наскільки ти задоволений своїм переказом за шкалою від 1 до 10? Він відповідає, що на 5 (7, 8, 9). Я питаю: «А що можна було б зробити краще, щоб це було більше ніж 5 (7, 8, 9)?» Він висловлює свою думку.

Висновок за результатами такого коучингового впровадження для мене такий: ці питання реально підвищують усвідомленість і відповідальність учня конкретно за реалізацію поставленої задачі. Критерії, які він позначив сам на початку і при цьому тримав у голові, дозволили йому дійсно менше допустити помилок, і зробити свою промову більш правильною граматично

і лексично насиченою. Якщо я раніше сама акцентувала увагу учнів на необхідність фокусування, то зараз відповідальність була передана учням,
і вони працювали не над моїми завданнями, а над своїми власними. Навіть
у такому невеликому обсязі це суттєво підвищило якість монологу. Підняти рівень продуктивності допомагають коучингові питання там, де учень починає ухилятися і розслаблятися. Питання підвищують його усвідомленість
і відповідальність в цей момент. 

На мій погляд, коучинг безпосередньо пов'язаний з майбутнім освіти. Проведення навчальних занять на основі технології коучингу призводить до підвищення вмотивованості учнів, стимулювання їх пізнавальної активності
і творчості, всебічному розкриттю та розвитку здібностей.  Отже,  правильна мотивація — це впевненість у завтрашньому дні.

doc
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку