Використання краєзнавчого матеріалу на уроках мовно-літературної галузі в 3 класі НУШ

Про матеріал
Ці вправи створені на основі краєзнавчого матеріалу конкретного села. Вони послугують зразком для інших вчителів – початківців з метою створення і використання вправ на краєзнавчій основі. Дані вправи покликані забезпечити набуття мовного досвіду, формування знань і вмінь для удосконалення комунікативної компетентності, збагачення духовності учнів через краєзнавчий матеріал. На жаль, краєзнавчого матеріалу у підручниках мовно-літературної галузі приділяється не достатньо уваги, тому виникла потреба у розробці таких вправ.
Перегляд файлу

3 клас

Розділ І Пригадую знання про звуки і букви

Вправа 1 Пригадай, як правильно записувати речення. Запиши відповіді на запитання Скраглівчаночки

  1. Як називається село, в якому ти живеш?
  2. Яке твоє село?
  3. Які люди тут проживають?

Вправа 2 Прочитай повідомлення Скраглівчаночки. Встав пропущені букви. Спиши. Підкресли в списаному тексті букви, які позначають м’які приголосні звуки.

Під головуванн..м Миколи Івановича Іл..ченка колгосп села Скрагл..вка дос..г найвищого р..вня в ус..х галуз..х. Колгосп спец..ал..зувавс.. на виробництв.. яєц.. і м’яса птиц.. .

Вправа 3 Прочитай вірш. Напиши назви сіл в алфавітному порядку.

Земля батьків одвіку в пошанівку,

Тож буде величать і донька й син

Скраглівку, Мирославку і Швайківку,

Мартинівку, П’ятигірку, Хажин.

Вправа 4 Прочитай слова. Встав, де потрібно апостроф.  З трьома з них придумай речення.

Л.юди, в.ється, Гнилоп.ять, прац.ювали, в.юни, пере.їзд, пам.ятник, гребл.я.

Вправа 5 Допоможи Скраглівчаночці поділити подані слова для переносу. Запиши їх.

В’юн, чайка, гребля, орда, криничка, тихоплинна, земляк, став, кар’єру, Кам’янка, війна, двір, сміття.

Розділ ІІ     Спостерігаю за значенням слів

Вправа 1 Прочитайте  речення. Знайдіть у тексті синоніми до поданих слів.

Поблизу села Скраглівка під час розкопок було знайдено залишки стародавніх поселень, уламки посуду, статуетки. Археологічні дослідження дали підстави вважати, що основою господарства наших предків було землеробство.

Виявлено, … .               Думати, … .

Древніх, … .                  Пращурів, … .

 

Вправа 2 Спиши текст. Знайди слова, вжиті в переносному значенні, підкресли їх.

СкраглівкаУ самому серці села, на горбочку, замріяно дивиться в небо своїми золотими куполами церква. Скраглівська церква є перлиною не тільки нашого села, а й усієї Бердичівщіни.

Вправа 3 Прочитай і спиши речення.Знайди і підкресли антоніми.

Частина села, що знаходиться на правому березі Гнилоп’яті, від виступаючих на поверхню покладів граніту дістала назву – Кам’янка. На лівому березі до греблі називається просто – Село, а по другу сторону греблі – Горбіївкою.

Вправа 4 Спиши речення, замінивши слова, що в дужках антонімами. Побудуй звукову схему виділеного слова.

Скраглівку завжди називали (сумною). За чепурні (чорні) хати, за вишневі садки, за (повільні) парубочі танці і (тихі) пісні дівчат.

Вправа 5 Прочитай текст і спиши. Підкресли слова, які мають кілька значень.

Та як би хто не ставився до села, а саме воно завдяки Матінці-Землі і невтомній, безпросвітній селянській праці годувало і годує весь рід людський. Смертоносним вихором пронеслися по нашій землі орди монголо-татар. У перший післявоєнний рік урожайність була низькою, та вищою вона не могла бути: земля була виснажена, не вносились добрива, не велася належна боротьба зі шкідниками і хворобами. Земля – домівка людства.

 

Розділ ІІІ Досліджую будову слова

Вправа 1 Списати вірш, замінивши слова, що в дужках. Познач закінчення в цих словах.

Співає вітер колискову в (жито).

Весна буяє (цвіт) знов і знов.

Літає жайвір високо в (блакить).

Моє село, ти радість і любов.

Вправа 2  Перевір, чи всі слова в кожному ряду спільнокореневі. Спиши ряди слів, вилучивши «зайві».

  1. Село, сільський, сіно, селянин
  2. Родина, радість, родич, рід.
  3. Школяр, школа, шкільний, шкала.

Вправа 3 Спиши текст, знайди спільнокореневі слова і познач у них корінь.

Хата для селянина – це не тільки «дах над головою». Це - найдорожче, найрідніше, що може бути в людини.  У даний час не знайти в селі колишньої сільської хати, покритої соломою.

Вправа 4 Запиши сполучення слів, розкриваючи дужки. Познач закінчення. З одним сполученням слів склади і запиши речення.

Ходити ло (школа).

Жити в (село).

Гордитися (земляки).

Подорожувати (Україна).

Вправа 5 Спиши текст. Познач закінчення й основу у виділених словах.

Чому в українській хаті не було підлоги, а була долівкаХата, як правило, складалася з трьох частин:  сіни, комора та жила частина.  Підлогою в них була утрамбована земля, яка покривалася незначним шаром глини і називалася долівкою.

 

Розділ ІV  Дізнаюся більше про іменник

Вправа 1  Прочитай і спиши текст Скраглівчаночки. Придумай заголовок. Випиши власні назви, добери до них і запиши поруч загальні.

Важливим завданням всієї сім’ї було забезпечення на зиму паливом.

На лузі, на заплавах Гнилоп’яті, біля Горбіївки були торфяні місця. Тому вся Скраглівка дружно намагалася заготовити якомога більше торфу на зиму.

Вправа 2  Прочитай текст. Випиши іменники, що стоять в однині в один стовпчик, а ті, що стоять у множині, – в інший.

Наша земля здавна була сприятливою для життя людей. Важливу роль у цьому відігравала річка Гнилоп’ять, ліси, родючі черноземи та дерново-підзолисті грунти, придатні для пасовищ.

Вправа 3  Спиши текст. Визнач рід виділених іменників.

Після звільнення села від фашистів розпочалося навчання в школі. На весь клас був один-єдиний буквар. Чорнило робили із трави. Папір шукали біля контори у списаних документах. Але дітям було весело. Особливо подобалася ялинка, бо приходив у гості Дід Мороз і в пакуночку обов’язково було яблуко з колгоспного саду.

 

Вправа 4 Спиши текст. Підкресли назви істот.

Кінь – надзвичайно великий помічник і друг селянина. У свій час, якщо сільський хлопчик не вмів запрягти коней чи волів, то це було дивиною.

Вправа 5  Спиши речення, вставляючи пропущені слова.

Скраглівка, Мирославка, Маркуші – це … .

Гнилоп’ять, Тетерів, Дніпро – це … .

Дмитрук Віктор, Орлюк Петро, Михайленко Петро – це … .

 

Розділ V    Досліджую прикметники

Вправа 1 Спиши, підкресли прикметники.

Гордість нашого села – його добрі, талановиті, працьовиті, мудрі люди. Вони звеличували і звеличують Бердичівщину, надихаючи нинішнє та майбутнє покоління на натхненну та благородну працю заради процвітання рідної землі та всієї України.

Вправа 2 Зміни число поданих сполучень слів і запиши.

Вишневі сади - … .      Славні земляки - … .

Дубові ліси - … .          Завзяті хлібороби - … .

Широкі поля - … .        Щедрі господині - … .

Вправа 3 Утворити і записати від кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду.

Жито - …, …, … .     Залізниця - …, …, … .

Ліс - …, …, … .         Річка - …, …, … .

Школа - …, …, … .    Автобус - …, …, … .

Поле - …, …, … .       Село - …, …, … .

Вправа 4  Спиши, підкресли прикметники з іменниками, з якими вони зв’язані. Познач рід прикметників.

Настануть жнива,

Лежить баба нежива,

А як прийде покрова,

Стане баба здорова.

Вправа 5 Прочитай і спиши текст. Встав пропущені закінчення.

Жінки носили полотнян.. кофтину і спідницю. У святков.. дні замість спідниці одягали картат.. плахту. На шию одягали святков.. намисто в декілька рядів.

Розділ VІ  Розпізнаю числівники

Вправа 1 Спиши текст. Знайди і підкресли числівники.

Скраглівка - WikiwandП’ятого січня тисяча дев’ятсот сорок четвертого року село Скраглівку було звільнено від німецьких окупантів. За день до цього, четвертого січня, фашисти спалили майже всю вулицю Скраглівки – Кам’янку.

Вправа 2 Спиши текст. Числа записуй словами.

Скраглівчани – співучий народ. У 1949 році скраглівський хор був запрошений в Київ, де показав свою майстерність. А в 1970 році йому було присвоєне звання «Народний хор». У колективі налічувалось близько 50 учасників.

Вправа 3 Спиши текст. Підкресли числівники. Розбери за будовою виділене слово.

У тисяча дев’ятсот сімдесят сьомому році було збудоване нове сучасне приміщення школи. Сама школа згодом перейшла з семи років навчання дітей на вісім років, потім – на десять і тепер одинадцять.

Вправа 4 Спиши. Числа записуй словами. Побудуй звукову схему виділеного слова.

Перша школа в Скраглівці була відкрита  1 січня 1840 року. У ній був один наставник і всього 5 учнів, з яких 1 вибув протягом року до закінчення курсу навчання. Старожили розповідають, що це була маленька хатинка, яка називалася школою.

Вправа 5. Зі слів склади речення. Запиши його. Підкресли числівник.

Гімназія, сто вісімдесят два, учнів, налічує, скраглівська.

Їх, педагогів, навчають, двадцять п’ять.

Розділ VІІ   Дізнаюся більше про дієслова

Вправа 1 Спиши. Підкресли дієслова. В дужках познач час.

На цвинтарі, на Братській могилі, встановлено пам’ятник воїнам, що загинули при звільненні Скраглівки. Одна із вулиць села носить ім’я снайпера Надії Хорошевської, яка похована у Братській могилі.

Вправа 2 Випиши з тексту дієслова разом з іменниками, які з ними пов’язані.

Скраглівська бібліотека не вирізняється багатством книжкового фонду. Проте вона відігравала і тепер відіграє велику роль у прищепленні любові до книги, вихованні селян. Часто відвідують сільську бібліотеку учні Скраглівської гімназії.

Вправа 3 Визнач, з якими іменниками зв’язані дієслова, виділені в тексті. Знайди їх за запитаннями і запиши.

Значне місце в житті людини посідає торгівля. Отож і скраглівчани споконвіку займаються цією справою. У давнину в Скраглівці кожного понеділка в центрі села проводився ярмарок, де продавалися промислові товари та тварини.

Посідає (що?) … .   Займаються (хто?)… .   Проводився (що?) … .           Продавалися (що?) … .

Продавалися (хто?) … .

Вправа 4 Знайди дієслова з переносним значенням. Випиши їх з іменником, які з ним зв’язані.

Серед горбів та розкішної зелені розкинулось село. Кожної весни воно тонуло у вишневих садах. Велетенською стіною, як сторожа, стояв сосновий ліс. Далеко розносилися дзвони білокам’яної церкви.

Вправа 5 Спиши текст, змінивши слова, що в дужках. Постав слова у потрібному часі.

Чужинці (оточити) село. Аж раптом на очах у ворогів земля (розступитися) і (поглинути) село. (Злякатися) завойовники і (повернути) своїх коней. А на місці села (з’являтися) життєдайне джерело, вода в якому завжди чиста і холодна. (Стояти) криничка як пам’ять про село, своєю прохолодою (тамувати) спрагу подорожніх.

 

Розділ VIІІ   Розпізнаю службові слова

Вправа 1 Прочитай і спиши. Вибери з дужок потрібні службові слова.

Спали домочадці (у, на, до) печі, (з, під, на) печі і (в, по, на) лаві. Коли ж була велика сім’я, або ночував хтось (на, із, по) сторонніх, то готували постіль (в, біля, на) долівці: вносили оберемок соломи і накривали рядном.

Вправа 2  Прочитай і спиши. Підкресли службові слова.

Знаряддям для обробітку землі був плуг. До нього, одним із перших грунтообробних знарядь була соха, пізніше косуля. Та вони не збереглися до наших днів, їх можна побачити лише в музеях.

Вправа 3 Прочитай сполучення слів. Встав пропущені службові слова. Із двома склади речення.

Водяться … річці,

скиглила … згарищем,

збирали … полі,

зупинялися … криниці.

Вправа 4  Випиши з тексту сполучення прийменника з іменником.

У багатьох селян хата була під однією покрівлею з хлівом. Вхід до хліва, де утримувалася корова з телям, був через сіни.

У хліві знаходився викопаний погріб. У одному з його кутків лежав на полицях та висів на гвіздках столярний інструмент.

Вправа 5  Допоможи Скраглівчаночці утворити речення з поданих слів, додавши службові слова. Запиши їх. Підкресли службові слова.

  1. Нет описания фото.Скраглівка, стояти, берег, річка, Гнилоп’ять.
  2. Річка, водиться, багато, риба.
  3. Усі, боки, Скраглівка, оточувати, ліси.

Розділ ІХ   Будую речення

Вправа 1  Спиши. Визнач вид речень за метою висловлювання. Перебудуй всі спонукальні речення на розповідні і запиши утворені речення.

Як сад яблуневий, мій край розквітай.

Зерном золотим наливайся.

І сміхом дитячим, і птахом витай.

І піснею – днем починайся.

Вправа 2   Спиши текст, позначаючи початок і кінець кожного речення.

Найпоширенішою їжею моїх земляків серед перших страв був борщ він готувався з картоплі, капусти, столових буряків, квасолі поширеним також був щавлевий борщ здебільшого борщ варився в печі до борщу часто пеклися пампушки з часником.

Вправа 3  Спиши речення. Підкресли головні члени кожного речення.

Хата починалася з порогу. Саме за порогом людина відкривала для себе широкий світ. Вирушаючи в далеку дорогу, наші предки цілували поріг рідної хати.

Вправа 4  Придумай і запиши три речення, у яких подані слова будуть звертаннями.

Сестра, друг, криничка.

Розділ Х   Досліджую текст

Вправа 1 Прочитай текст, придумай заголовок. Спиши основну частину, підкресли дієслова.

Особливо приємною і корисною забавою була риболовля. Гнилоп’ять була багатою на рибу та раки.

Удвох із братом брали звичайну дитячу коляску, заходили глибоко у воду і тягли її майже по дну до берега. Потім коляску піднімали, і там завжди був якийсь улов.

Так це захоплення залишилось в мене на все життя.

Вправа 2 Придумай і запиши доведення до тексту – міркування. Придумай заголовок.

Скраглівка – моє улюблене село.

….

Ось чому я так люблю своє село.

Вправа 3  Склади есе за поданим планом і запиши.

  1.                    Яку добру справу я зробив(ла) для свого села?
  2.                    Що я відчув(ла) після цього?
  3.                    Який висновок я роблю для себе?

Вправа 4  Прочитати текст. Скласти план тексту і записати його.

Дзвони пам'яті — Високий ЗамокНаступав час звільнення села від фашистів. На вулиці їздили німецькі машини, мотоцикли. А вечором 4 січня німці запалили всі будівлі на Кам’янці. Було дуже страшно, чулися крики людей, ревла худоба. У районі моста стояв стовп диму – вороги підірвали його.

Вправа 5  Прочитай вірш. Визнач стиль цього тексту. Доведи свою думку. Спиши текст.

Співає вітер колискову в житі.

Весна буяє цвітом знов і знов.

Літає жайвір високо в блакиті.

Моє село – ти радість і любов.

 

 

 

Розділ ХІ Повторення

Вправа 1 Прочитати речення. Встановити зв’язок слів у реченні.

Сніпки в’язалися із житньої соломи.

Сніпки (що робили?) …;

В’язали (із чого?) …;

Соломи (якої?) … .

Вправа 2 Списати речення, поставити потрібні розділові знаки. Визначити вид речення.

Дуже древня історія нашого поселення скільки поколінь прожило на цій священній землі скільки пролито тут крові та поту наших невмирущих пращурів  світла їм пам’ять і низький земний уклін.

Вправа 3  Позначити префікс у виділених словах.

Та всьому голова був хліб. Він вироблявся та випікався з борошна зернових культур. Їх вирощували на полях та присадибних ділянках.

Вправа 4  Добери до слів спільнокореневі і запиши поряд.Познач корінь.

Хліб, …, …, … . 

Двір, …, …, … .

Залізниця, …, …, … .

Вправа 5  Спиши текст, розкриваючи дужки.

А ще тато бажав, щоб (у) нас (із) братом були хлопчики, щоб (не) (з)велося прізвище. Тому з великою радістю зустрів народження сина у брата Василя, а мого первістка (не) (до)чекався трьох місяців.

 

 

docx
Додано
12 грудня 2023
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку