Пропоную використовувати незвичайні кросворди. Вони не містять запитань. Замість них біля згенерованої сітки розміщено малюнки.
Учням потрібно за малюнками розгадати кросворд, при цьому по вертикалі можна прочитати ключове слово. Передусім таке завдання допоможе розвинути логічне мислення.
Доцільним буде використання кросвордів в малюнках на уроках світової літератури в 5-7 класах.
Використання кросвордів на уроках світової літератури
Лебедюк Ірина Володимирівна,
вчитель світової літератури
З метою підвищення інтересу до навчального предмету, вчителі вдаються до використання різних методів. Проте нині ефективним вважається використання на уроках гри.
Ігрові технології виховують самостійність, формують та розвивають певні світоглядні та естетичні позиції, комунікабельність. Одна з головних задач дидактичної гри – навчання. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку. Вона має такі етапи: підготовчий, безпосереднє проведення гри, узагальнення та аналіз результатів. На уроці вчитель повинен використати таку форму викладання матеріалу, щоб в учнів виникло захоплення, бажання його зрозуміти, освоїти.
Одним із видів дидактичної гри є кросворд. Кросворд – це один із видів задач-головоломок, що полягає в заповненні літерами рядів клітинок так, щоб у горизонтальних та вертикальних рядках були утворені задані за значенням слова. Назва гри має англійське походження («cross» - перетин і «word» - слово) і перекладається як «хрест-слово».
Кросворди мають дидактичну цінність не тільки як засіб розвитку пізнавального інтересу учнів, але й як засіб узагальнення, повторення та систематизації знань. Якщо запропонувати учням самим скласти кросворд, а потім презентувати його класу – отримаємо спосіб розвитку творчих здібностей учнів, спосіб формування самостійності, вмінь працювати з різними джерелами інформації (підручники, довідники, інтернет тощо).
Розв’язування кросвордів це – своєрідна «гімнастика розуму». Виконуючи завдання, учні розвивають і тренують пам’ять, здатність логічно думати, аналізувати, порівнювати, вчаться доводити справу до кінця. Нерозв’язаний кросворд ніхто не зможе просто залишити, бо це гра, яка робить азартним навіть неактивного учня [http://timso.koippo.kr.ua/hmura11/stvorennya-elektronnyh-dydaktychnyh-materialiv-krosvordiv-za-dopomohoyu-on-lajn-servisu-cross/].
Використовувати кросворди можна на уроках будь-якого типу: комбінованих; засвоєння нових знань; засвоєння навичок і умінь; застосування знань, навичок і умінь; узагальнення і систематизації знань; перевірки, оцінки і корекції знань, навичок і умінь. Можна використовувати кросворди на будь-якому етапі заняття: при вивченні й закріпленні нового матеріалу, при виконанні домашнього завдання (складання кросвордів учнями), при перевірці домашнього завдання тощо.
На етапі актуалізації опорних знань учнів варто запропонувати школярам невеликі за обсягом кросворди (5-7 слів), які допоможуть психологічно налаштуватися на роботу та сприятимуть мотивації навчальної діяльності.
Під час закріплення вивченого матеріалу можна використовувати більші за обсягом кросворди (12-17 слів). Такий вид роботи допоможе перевірити та поглибити набуті на уроці знання.
Можливе використання кросвордів не тільки на уроках, а й в позаурочній роботі: на лінгвістичних вечорах, лінійках, факультативах, КВК тощо.
Доцільний цей вид роботи при різних формах організації навчального процесу: індивідуальній, груповій, парній, колективній.
Класифікувати кросворди можна за:
1) формою;
2) розташуванням;
3) змістом;
4) темою [Я. Токарчук, І. Мотишена].
Складно розрізняти кросворди за мірою складності. Одному учневі той або інший кросворд здається простим, іншому – складним, і обидва вони мають рацію.
З методичної точки зору особливо доцільне складання тематичних кросвордів. Це вимагає гарного знання вибраної теми, уміння чітко формулювати визначення понять.
Коли лише починається вивчення певної теми на уроці, практикується використання переважно готових кросвордів. Ці кросворди може складати й учитель. Далі учні самостійно можуть складати кросворди. Цим можна займатися як вдома, так і на уроках, індивідуально або в групі.
Рекомендуємо використати такі завдання на складання кросвордів:
Необхідно пам’ятати, що найбільшу увагу в процесі цього слід приділяти формулюванню питань. Проблема постановки питання – це проблема розвитку високоякісного мислення. Гарне питання допомагає абсолютно інакше бачити суть вивченого і шукати відповідь шляхами, про які раніше ніхто і не думав. А головне – воно свідчить про розуміння навчального матеріалу.
Крім того, складені учнями кросворди мають «працювати». Їх можна пропонувати однокласникам або учням паралельного класу.
Під час створення кросвордів варто враховувати послідовність етапів роботи:
1) обрати тему кросворда;
2) зашифрувати слова в клітинки;
3) генерувати сітку кросворда;
4) пронумерувати клітинки-початки слів;
5) сформулювати запитання до слів.
Пропоную використовувати незвичайні кросворди. Вони не містять запитань. Замість них біля згенерованої сітки розміщено малюнки.
Учням потрібно за малюнками розгадати кросворд, при цьому по вертикалі можна прочитати ключове слово. Передусім таке завдання допоможе розвинути логічне мислення.
Доцільним буде використання кросвордів в малюнках на уроках світової літератури в 5-7 класах.
Кросворд в малюнках
Світова література
5 клас
До вивчення казки «Фарбований шакал»
Кросворд в малюнках
Світова література
5 клас
До вивчення казки «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»
Кросворд в малюнках
Світова література
5 клас
До вивчення твору Льюїса Керрола «Аліса в країні див»
1