1
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
На тему «Використання кубиків LEGO
на уроках навчання грамоти»
Виконала:
Васильєва Юлія Олександрівна
вчитель початкових класів
ЗЗСО №20
м. Бердянська
Запоріжжя
2019
Вступ
Діти — природжені конструктори, дослідники і винахідники. Ці закладені природою задатки найшвидше реалізовуються й удосконалюються під час роботи з конструктором LEGO, який створює поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії, розвиває критичне мислення, розвивати власний стиль виконання завдання, дозволяє молодшим школярам втілити багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом.
Перспективність застосування LEGO - технології обумовлюється її високими освітніми можливостями: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням у різних ігрових і навчальних зонах. Завдяки цій технології на заняттях створюється атмосфера, в якій діти відчувають себе господарями, творцями. Саме конструювання перетворює персонаж з абстракції в реальність і дає можливість дитині уявити собі героя як живого. Працюючи в групі вчаться спілкуватися, бути терплячими один до одного, співпереживати з невдачами товариша, частіше приходити на допомогу один одному.
Завдання та мета:
Розвивати дрібну моторику рук, сенсорні основи сприйняття, спостережливість, пам'ять, увагу, просторову уяву, технічні та зображувальні навички у конструкторській діяльності, активізувати мислення.
Формувати вміння аналізувати, порівнювати,слухати та розуміти звернення і розповідь вчителя, відповідати на запитання,навички читання та письма, розвивати монологічне пояснювальне мовлення, діалогічне мовлення, розширювати лексичний запас; формувати стійкий інтерес до навчання.
Виховувати вміння співпрацювати у групі, спілкуватися, бути толерантними один до одного.
Підвищувати якість навчання, ефективність роботи педагога, активність дітей під час навчального процесу.
Завдання з кубиками LEGO на уроках навчання грамоти
1. Слова із LEGO
Мета:Розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення. Стимулювати креативність дітей. Розвивати дрібну моторику рук, уміння вирішувати проблемні ситуації.
Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO
Запропонувати учням назвати, що зображено на екрані, прочитати літери на кубиках LEGO, визначити якому кольору LEGO вони відповідають та скласти слово з цеглинок у башточку. Потім перевірити свою башточку кольорів з екраном.
2. Осінній кошик
Мета:формувати вміння добирати слова-назви ознак предметів; активізувати мовлення, стимулювати словниковий запас; закріплювати вміння будувати речення з «однорідними» словами.
Обладнання:набори цеглинок LEGO DUPLO 2х2, 2х4 різного кольору, кошик, «Чарівний мішечок».
Діти з педагогом розташовуються в колі. Запропонувати дітям по-черзі виймати із «Чарівної торбинки» по одній цеглинці. Відповідно до кольору цеглинки дитина називає овоч чи фрукт.
Наприклад, жовта цеглинка – груша. Дитина кладе цеглинку в кошик і каже: «В кошику лежить груша». Кожна наступна дитина називає свій овоч чи фрукт при цьому повторюючи назви фруктів чи овочів попередніх дітей.
Запитання:
3. Виклади літеру
Мета: сприяти запам’ятовуванню конфігурації вивченої літери, розвивати конструкторські навички, формувати вміння працювати в парі.
Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO червоного і синього кольору
Наголосити дітям, що літери, які позначають голосні звуки викладаються червоним кольором, а приголосні – синім. Запропонувати дітям викласти літеру, яку вони вивчають протягом уроку.
Запитання:
- З яких елементів складається дана літера?
- Скільки цеглинок використали?
- Якого кольору викладена літера? Чому?
4.
Будуємо з LEGO цілий світ! |
|||||
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Знайди схеми до малюнків! Побудуй вежу в правильній послідовності розміщення цеглинок. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Виклади слово
Мета:розвивати вміння називати послідовність звуків у словах, відтворювати слова графічно, формувати вміння працювати в групі. Виховувати спостережливість, увагу.
Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO, картки зі словами
Запросити дітей сісти напівколом на килимі. Розташувати всередині кола цеглинки різні за формою та кольором. Кожній цеглинці призначається своя літера, фломастером можна приліпити наліпку і фломастером написати на цеглинці. Заздалегідь підготувати карточки зі словами, надруковані великим жирним шрифтом (наприклад: КІТ, МИША, ЛІС і т.д.), Попросити дітей викласти з цеглинок надруковані слова. Спочатку діти читають їх, а потім викладають.
Запитання:
- Скільки слів у вас вийшло?
- Яке слово найкоротше? найдовше?
6. Гра «Хто добре чує звук [ж]»
(Гру можна проводити і з іншими звуками.)
Покласти стільки цеглинок, скільки почули звуків [ж]. А ще можна запропонувати викласти букву «же» з цеглинок.
Я зібрав жуків чимало, Жито, жаба, вежа,
Та вони всі повтікали, Баклажан, пружина,
Я – за ними. Ну й дива! Жало, вуж, крижина…»
Заповзли вони в слова: Де жуки ці? Покажіть.
«Жар, кажан, пожежа, Скільки їх всього – скажіть!
7. « Одна буква - два звуки»
Мета: закріпити знання про звукове значення букв я, ю, є, ї, вміння здійснювати звуковий аналіз слів.
Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO.
Діти поділені на групи. Вчитель пояснює що та буква, яка позначає два звуки, буде викладена за допомогою двох цеглинок (синя та жовта) всі інші звуки діти викладають одним кольором. Наприклад, юнга: ю – викладаємо синю і жовту цеглинки, бо «ю» в цьому слові позначає два звуки «йу», н, г, а – червоні цеглинки; пір’я: п,і,р – блакитні цеглинки, «йа»- синя та жовта.
8. Малюю букву
На руку покласти цеглинку LEGO будь – якого кольору. Спробувати намалювати у повітрі букву, яку вивчаємо.
9. Башта-композиція
Мета: вчити розуміти зміст літературних творів, виділяти складові композиції, відтворювати послідовність подій
Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO
Запропонувати дітям побудувати башту-сюжет літературного твору з трьох цеглинок: нижня помаранчевого кольору (кінцівка), середня синього (основна частина), верхня зеленого (зачин).
Запитання:
1. Про що йдеться на початку твору?
2. Які події розгортаються в основній частині?
3. Чим закінчилась ця історія?
4. Що найбільше запам’яталось?
10. Гра «Останній звук»
На який звук закінчується слово, таку цеглинку викласти. Голосний звук – червона цеглинка, твердий приголосний – синя, м’який приголосний – зелена.
Хижак, лисиця, лось, ведмідь, тигр, сорока, півник, гусак, джміль.
Висновки
Отже, застосування дидактичних вправ з використанням ЛЕГО-елементів досить ефективне при проведенні занять (уроків) з навчання грамоти. Коли дитина бачить перед собою ЛЕГО-елементи, з якими вона грає, торкає їх, пересуває, тобто здійснює певні маніпуляції, робота над навчальним матеріалом проходить в ігровій формі, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу.
Література